Το πρώτο ελληνικό σινεμά έρχεται ψηφιακά (και δωρεάν) στην οθόνη σου
- 6 ΑΠΡ 2020
Η πρωτοβουλία της Ταινιοθήκης Ελλάδος θέλει να μας δώσει ένα ακόμα κίνητρο να μείνουμε στο σπίτι βλέποντας καλές ταινίες και προτείνοντας «ψυχραιμία, νηφαλιότητα και καλή διάθεση». Σε αυτό το πλαίσιο, έχει στήσει μια νέα ψηφιακή αίθουσα μέσα από την ιστοσελίδα της tainiothiki.gr, όπου θα γίνουν διαδικτυακές πρεμιέρες από το πρώτο ελληνικό σινεμά, αποκατεστημένο, ψηφιοποιημένο και με την πρωτότυπη στις περισσότερες περιπτώσεις μουσική που συνέθεσαν επί τούτου γνωστοί μουσικοσυνθέτες, σε συγκεκριμένες μέρες και ώρες. Μετά τις πρεμιέρες τους, η κάθε ταινία θα είναι διαθέσιμη για τρία 24ωρα στη σελίδα της ταινίας. Στη συνέχεια, τη σειρά της θα παίρνει επόμενη. Οι προβολές θα συνεχιστούν όλον τον Απρίλιο.
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ:
ΤΕΤΑΡΤΗ 8/4: ΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΤΟΥ ΒΙΛΛΑΡ (Τζόζεφ Χεπ, 1924)
ΣΑΒΒΑΤΟ 11/4: ΑΣΤΕΡΩ (Δημήτρης Γαζιάδης, 1929)
ΤΡΙΤΗ 14/3: Ο ΜΑΓΟΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ (Αχιλλέας Μαδράς, 1931)
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 17/4: Ο ΑΓΑΠΗΤΙΚΟΣ ΤΗΣ ΒΟΣΚΟΠΟΥΛΑΣ (Δημήτρης Τσακίρης, 1932)
ΔΕΥΤΕΡΑ 20/4: ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΑΠΙΛΑ (Στέλιος Τατασόπουλος, 1932)
ΩΡΑ ΕΝΑΡΞΗΣ ΓΙΑ ΟΛΕΣ: 20:00
ΟΙ 5 ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΙΝΕΜΑ:
Οι Περιπέτειες του Βιλλάρ
Η πρώτη σωζόμενη ελληνική ταινία μυθοπλασίας που διασώθηκε και αποκαταστάθηκε από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος, με τον δημοφιλή λαϊκό κωμικό ηθοποιό Νικόλαο Σφακιανάκη στον ρόλο του Βιλλάρ. Ο Βιλλάρ εδώ πιάνει δουλειά σε ένα καθαριστήριο και κυνηγάει την υποψήφια αγάπη του σε ολόκληρη την Αθήνα, από τα νεοκλασικά κτίρια της οδού Πανεπιστημίου μέχρι τα παραθαλάσσια προάστια του Φαλήρου. Η επιδίωξή του να κερδίσει την γυναίκα που αγαπά, τον φέρνει από το Ναό του Ολυμπίου Διός κοντά στο Σύνταγμα στο κέντρο της Αθήνας, μέχρι το Ωδείο του Ηρώδου του Αττικού. Περνώντας μέσα από τους πολυσύχναστους δρόμους του κέντρου, ο πρωταγωνιστής παρατηρεί και σαγηνεύεται από τη γοητεία διάφορων γυναικών, κάνει γκάφες και μπλέκεται σε μια σειρά από περιπέτειες. Η ταινία αποτελεί ένα ανεκτίμητης αξίας πορτραίτο της ελληνικής πρωτεύουσας στην δεκαετία του 20’. Διάβασε περισσότερα εδώ.
Αστέρω
Διασκευή του μυθιστορήματος της Αμερικανίδας Έλεν Χαντ Τζάκσον Ραμόνα, μιας ρομαντικής ιστορίας μεταξύ Ινδιάνων που είχε ήδη μεταφερθεί στη μεγάλη οθόνη από τον Ντέιβιντ Γρίφιθ. Η Αστέρω χάνει τα λογικά της από αγάπη για έναν πλούσιο πλην όμως καλό βοσκό, όμως συνέρχεται μόλις ο αγαπημένος της αποφασίζει να ακούσει τη φωνή της καρδιάς του και όχι τις προκαταλήψεις της οικογένειάς του. Στο νέο αυτό είδος της ‘φουστανέλας’ ή ‘βουκολικής περιπέτειας’, που είχε μεγάλη απήχηση στο κοινό, θα βασιστούν μεγάλες εμπορικές επιτυχίες της εποχής εκείνης, βωβές και ομιλούσες. Η εξιδανίκευση της ελληνικής υπαίθρου, που την εποχή εκείνη μαστίζεται από τα δεινά της παγκόσμιας ελληνικής κρίσης, λειτουργεί ως διέξοδος απέναντι στις αντίξοες συνθήκες της καθημερινότητας. Διάβασε περισσότερα εδώ.
Ο Μάγος της Αθήνας
Ένας μουσικός-μάγος, ευγενικής καταγωγής, κερδίζει τις καρδιές των γυναικών. Όταν η αγαπημένη του τον εγκαταλείπει για έναν πλούσιο, εκείνος θα κάνει τα πάντα για να την ξανακερδίσει. Η ταινία του Μαδρά ‘Ο Μάγος της Αθήνας’ ξεκίνησε να γυρίζεται το 1922 με τίτλο ‘Η Τσιγγάνα της Αθήνας’, που όμως δεν ολοκληρώθηκε. Η πρωτόλεια αυτή ταινία αποτελεί μια πρωτόγνωρη μείξη ειδών: ρομαντική κωμωδία, τραγικό ρομάντσο, ημερολόγιο ταξιδιού που εκθειάζει την ελληνική ιστορία και τον ελληνικό πολιτισμό. Ο ίδιος ο Μαδράς πρωταγωνιστεί ως ακαταμάχητος τσιγγάνος-βιολιστής που μαγεύει τη Φρίντα Πουπελίνα.
Ο υποτιμημένος Μαδράς ήταν πρωτοπόρος και ο δικός μας Disaster Artist. Διάβασε περισσότερα εδώ.
Ο Αγαπητικός της Βοσκοπούλας
Η πρώτη ομιλούσα ελληνική ταινία που γυρίστηκε στην Ελλάδα. Είναι η τρίτη κατά σειρά ταινία του είδους που ονομάστηκε αρκετά αργότερα φουστανέλα και βασίζεται στο επιτυχημένο θεατρικό έργο του Δημητρίου Κορομηλά, ο οποίος αντλεί την έμπνευσή του από το ποίημα του Γιάννη Ζαλοκώστα ‘Μια βοσκοπούλα Αγάπησα’. Ένας μεγαλοτσέλιγκας, ο Μήτρος, χαρίζει στην πεντάμορφη Κρουστάλλω ένα χρυσαφένιο σταυρό για να της δείξει τα τρυφερά του αισθήματα. Δεν γνωρίζει όμως πως αυτή είναι ήδη ερωτοχτυπημένη με τον Λιάκο, ένα πάμπτωχο τσοπανόπουλο του οποίου ο Μήτρος έσωσε τη ζωή. Η κατά 75% ομιλούσα ταινία αποτέλεσε ορόσημο για τον ελληνικό κινημ/φο, σηματοδοτώντας το τέλος του βωβού κινηματογράφου και την αρχή του ομιλούντα στην Ελλάδα. Διάβασε περισσότερα εδώ.
Κοινωνική Σαπίλα
Ένας φοιτητής εγκαταλείπει τις σπουδές του λόγω οικονομικών δυσκολιών και προσλαμβάνεται ως ηθοποιός σε ένα θίασο, όπου ερωτεύεται την πρωταγωνίστρια. Όταν εκείνη ενδίδει σε ένα βιομήχανο, απογοητευμένος εγκαταλείπει το θέατρο. Η φτώχεια θα τον φέρει στις γραμμές του προλεταριάτου και θα γίνει καπνεργάτης. Έρχεται αντιμέτωπος με την εκμετάλλευση των εργατών, συμβάλλει στην ίδρυση του συνδικάτου και ηγείται του αγώνα για κοινωνική δικαιοσύνη. Πρόκειται για την πρώτη ελληνική ταινία κοινωνικού προβληματισμού. Η διανομή της στις αίθουσες συνοδεύτηκε από αστυνομικές επεμβάσεις και ματαιώσεις προβολών. Διάβασε περισσότερα εδώ.