Outnow.ch
ΣΙΝΕΜΑ

Ένα χρόνο μετά, τα Παράσιτα εξακολουθούν να δίνουν χρήματα στην Κορέα

Πώς η Κορέα εξακολουθεί να επωφελείται από όσα παρουσίασε η δημιουργία του Bong Joon-Ho. Μεταξύ τους, ήταν ένα προϊόν instant noodles που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην ταινία. Η ιστορία αυτού που το δημιούργησε είναι από μόνη της μια κινηματογραφική ταινία.
Τα Παράσιτα έγιναν το σινεμά που χρειαζόμασταν, όπως είχε γράψει ο Κωνσταντίνος Αμπατζής το Νοέμβριο του 2019. Ήταν και αυτά που είχε ανάγκη η Ακαδημία «και όχι το αντίθετο», όπως είχε σημειώσει η Ιωσηφίνα Γριβέα. Σημείωση: οι άνθρωποι του Oneman είχαν καταθέσει αυτές τις απόψεις πριν βραβευθεί η ταινία με Oscar και μάθει ο πλανήτης πώς είναι η πραγματική ζωή στην Κορέα.

Τα Παράσιτα είχε επιλέξει ο Shin Choo-Ho για να παρουσιάσει το νέο προϊόν της εταιρίας του, το 2019. Η εταιρία του ήταν η Noghshim, κορυφαία παραγωγός instant noodles της συγκεκριμένης χώρας και πέμπτη στον πλανήτη -με έσοδα 990.000.000 δολάρια το 2020. Δεν θα εκπλαγείς ιδιαίτερα αν σου πω ότι οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατακόρυφα μετά την προβολή της πολυβραβευμένης ταινίας και ανέβηκαν ακόμα περισσότερο μέσα στην πανδημία. Για μία ακόμη φορά, είχε δικαιωθεί ο δημιουργός τους για την πρώτη απόφαση που πήρε ως επιχειρηματίας: ήταν να φτιάξει ένα γρήγορο, νόστιμο και θρεπτικό γεύμα που θα ήταν η λύση στο όποιο πρόβλημα προέκυπτε -για παράδειγμα, με έλλειψη τροφίμων.


O άσος της Tottenham, Son Heung-min είναι ένα από τα πρόσωπα της Nongshim. / Nongshim / Nongshim

O άσος της Tottenham, Son Heung-min είναι ένα από τα πρόσωπα της Nongshim.

Αν κατεβάσεις το βλέμμα σου, θα δεις το Chapaguri, ένα από τα τελευταία σνακ που έφτιαξε ο ιδρυτής της Noghshim. Δική του ήταν και η απόφαση να το συστήσει στον κόσμο μέσω των Παράσιτων. Επρόκειτο για συνδυασμό δυο άλλων προϊόντων του: του Chapaghetti και του Neoguri -που αν είσαι φαν των instant noodles δεν γίνεται να μην τα έχεις φάει. Αμέσως έγινε viral. Τρεις μέρες μετά την απονομή του Oscar, οι πωλήσεις των προϊόντων της εταιρίας αυξήθηκαν 126.4% και του συγκεκριμένου κατά 41.2%. Σημείωσε και ότι υπήρχε ένα θεματάκι με το εμπόριο μεταξύ της Κορέας και της Ιαπωνίας -όπου ό,τι έφτιαχνε η Κορέα ήταν ανεπιθύμητο και τούμπαλιν. Τα Παράσιτα το εξαφάνισαν κι αυτό.

Αλλά πώς τα θυμηθήκαμε όλα αυτά; Το αφεντικό της Nongshim πέθανε στις 28/3 του τρέχοντος έτους, σε ηλικία 91 χρόνων. Ήταν ο τρίτος μεγαλύτερος -σε ηλικία- των τεσσάρων γιων της οικογένειας που είχε και πέντε κορίτσια και ζούσε στην πόλη Ulsan. H περιουσία που άφησε πίσω ήταν 241.934.929 δολάρια. Μπροστά σε αυτήν του πρωτότοκου των Shin ήταν ψίχουλα. Ο Shin Kyuk-ho πέθανε στις 19/1 του 2020, σε ηλικία 98 χρόνων.

Ό,τι ακολουθεί μπορεί κάλλιστα να γίνει σενάριο Κ-drama ή ταινίας. Σίγουρα αποσπάσματα έχουμε δει σε όλες τις σειρές και τις ταινίες που έχουν chaebol. Δηλαδή, οικογένειες που ελέγχουν κολοσσούς της Κορέας -και είναι υπεράνω όλων.

Ο Shin Kyuk Ho γεννήθηκε το 1921. To 1941 κρύφτηκε σε ένα καράβι και πήγε στην Ιαπωνία (αποικιοκράτη της Κορεάς, τότε), για να αναζητήσει μια καλύτερη ζωή. Εκεί βαπτίστηκε σε Takeo Shigemitsu. Σπούδασε σε τεχνικό λύκειο και έμεινε καθ’ όλη τη διάρκεια του πολέμου στη χώρα. Το 1942 δανείστηκε 711 σημερινά δολάρια και άνοιξε ένα εργοστάσιο παραγωγής συσκευών μαγειρέματος ρυζιού -που υπάρχουν σε όλα τα σπίτια της Ασίας. Κατεστράφη σε αεροπορική επιδρομή. Ο Kyuk-ho δεν ένιωσε. Το 1948 πήρε νέο δάνειο και έφτιαξε νέο εργοστάσιο παραγωγής τσιχλών. Ο αγώνας του δικαιώθηκε. Τότε υπήρχαν 200 με 300 εταιρίες στην Ιαπωνία που έφτιαχναν το συγκεκριμένο προϊόν -που σύστησαν στην Ασία οι Αμερικανοί στρατιώτες, μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Εκείνος ήταν ο πρώτος που έδωσε στον λαό την τσιχλόφουσκα.

Το σλόγκαν της διαφημιστικής καμπάνιας ήταν «η αγαπημένη του στόματος σας, Lotte».

Οι πωλήσεις απογειώθηκαν όταν κατάφερε να εισάγει το συστατικό που χρησιμοποιούσαν και οι αμερικανικές εταιρίες. Το hit έγινε η πράσινη τσίχλα, η οποία παρουσιάστηκε το 1957 ως «καθαριστικό της αναπνοής». Το επόμενο προϊόν που έκανε θραύση ήταν η Black Black τσίχλα, που κατά τον κατασκευαστή «νικούσε» την υπνηλία. Έως τότε είχε ξεχρεώσει τα πάντα, είχε φτιάξει εργαστήριο έρευνας για τις τσίχλες και είχε δημιουργήσει ζαχαροπλαστείο.

O Kyuk-ho έδωσε στην εταιρία του το όνομα Lotte Co, εμπνευσμένος από τη Charlotte, ηρωίδα της δημοφιλούς -εκείνη την εποχή στην Ιαπωνία- αυτοβιογραφικής νουβέλας του Johann Wolfgang von Goethe, με τίτλο The Sorrows of Young Werther. Ολόκληρο το όνομα το έδωσε αργότερα στις κινηματογραφικές αίθουσες του κολοσσού που είναι πια η Lotte Co. και διαθέτει 93 θυγατρικές. Τις ανήκουν ξενοδοχεία, σινεμά, duty free, εμπορικά κέντρα, ζαχαροπλαστεία, ποτά, πάρκα αναψυχής, οικονομική εταιρία, κτηματομεσιτικά, εργοστάσια παραγωγής τροφίμων και παρέχει πιστωτικές κάρτες. Τα έσοδα της, για το έτος 2019 ήταν 7.927.172.978 δολάρια. Τα αρχηγεία της είναι στη Σεούλ -ενώ πράγματα που της ανήκουν υπάρχουν σε όλη την Ασία.

Στη Lotte ανήκει και ο πιο ψηλός ουρανοξύστης της Σεούλ. Με 30 δολάρια μπορείς να ανέβεις στον τελευταίο όροφο (με υπερηχητικό ανελκυστήρα που χρειάζεται μόλις λίγα δευτερόλεπτα για να κάνει τη διαδρομή) και να δεις όλη την πόλη «πιάτο».

Πίσω στον Shin Kyuk-ho, μαζί με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας του που προφανώς και εργάστηκαν στην επιχείρηση, βρέθηκαν το 2006 στη λίστα του Forbes με τους δισεκατομμυριούχους του πλανήτη. Ήταν η πρώτη φορά. Εμφανίστηκαν στο Νο136. Το 2009 ήταν στο Νο38. Τον Ιούνιο του 2017 ο δημιουργός αποσύρθηκε, έπειτα από 70 χρόνια. Το Δεκέμβριο του ίδιου έτους καταδικάστηκε σε τέσσερα χρόνια φυλάκισης, για υπεξαίρεση 119 εκατομμυρίων δολαρίων, μέσω του Lotte. Δεν φυλακίστηκε, καθώς είχε θέματα υγείας. Ήταν 96 χρόνων.

Είχε αποκτήσει τέσσερα παιδιά από τρεις γάμους. Η πρώτη του σύζυγος, Noh Soon-hwa πέθανε το 1951, αφότου γέννησε την κόρη τους. Μετά παντρεύτηκε (δηλαδή, δεν παντρεύτηκε ακριβώς, αλλά έκανε χρήση δικαιώματος που επιτρέπει στα ζευγάρια να θεωρούνται ως παντρεμένα, χωρίς να έχουν επισήμως, παντρευτεί) τη Γιαπωνέζα Hatsuko Shigemitsu, με την οποία απέκτησαν δυο αγόρια. Το αυτό (γάμο χωρίς γάμο) έκανε και με την Seo Mi-Kyung, με την οποία απέκτησαν μια κόρη. Παρεμπιπτόντως, τις δυο τελευταίες γυναίκες τις είχε παράλληλα. Εξ ου και η -ηθοποιός και Μiss Lotte, το 1977 και 39 χρόνια νεότερη του συντρόφου της- Seo θεωρήθηκε παλλακίδα του. Από τότε που σύναψε σχέσεις με τον επιχειρηματία, εξαφανίστηκε από το προσκήνιο. Επανεμφανίστηκε το 2016, εξαιτίας ενός σκανδάλου. Μάντεψε τι αφορούσε; Ναι. Τα κληρονομικά.

Οι μεγιστάνες της Κορέας συνηθίζουν να έχουν τoν έλεγχο των εταιριών τους, μέσω περίπλοκων ιστών cross-shareholdings που τους δίνουν τον πρώτο λόγο, χωρίς να ‘χουν το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών.

Η οικογένεια Shin είχε το 13.3% του Lotte Holdings (μια εκ των θυγατρικών του κολοσσού -η αξία της είναι 9.843.144.300 δολάρια). Η Seo και η κόρη της είχαν περισσότερες από τις μισές μετοχές του 13.3%. Όταν καταδικάστηκε ο ιδρυτής για υπεξαίρεση, καταδικάστηκε και η μεγαλύτερη κόρη του, σε δυο χρόνια φυλάκισης. Η Seo και ο γιος του, Dong Bin που τον διαδέχθηκε (αφότου έδωσε τεράστια δημόσια μάχη με τον αδελφό του, για τη διαδοχή) τέθηκαν υπό παρακολούθηση. Ο μεγαλύτερος γιος του ιδρυτή, Dong-joo κρίθηκε αθώος.

Ο ιδρυτής του κολοσσού δεν είχε σχέσεις με τον «βασιλιά των ramen»

Ο αδελφός του Kyuk-ho, Choon-ho αφότου σπούδασε και έκανε την υποχρεωτική στρατιωτική θητεία -ως αστυνομικός- πήγε στην Ιαπωνία για να βοηθήσει το αίμα του, με τις δουλειές του. Εκεί είδε την πέραση που είχαν τα ramyeon (αν θέλεις να μιλάμε σωστά). Τα πρότεινε στον ηγέτη της ιστορίας, αλλά εκείνος δεν έδειξε το παραμικρό ενδιαφέρον. Το σχόλιο του ήταν «η ιδέα σου είναι τραγική».

Ο Choon-ho αποφάσισε να ακολουθήσει το ένστικτο του και το 1965 δημιούργησε την Lotte Industrial Company. Το 1978 εξαφάνισε το Lotte από το όνομα και έδωσε για νέο τίτλο το Noghshim που σημαίνει «η καρδιά του αγρότη». Ανά τακτά χρονικά διαστήματα παρουσίαζε νέες εμπνεύσεις. Εν αντιθέσει με το ζωμό κοτόπουλου που χρησιμοποιούσαν τότε όλοι, εκείνος προτίμησε το ζωμό βοδινού και τη «φλόγα» των κορεατικών φαγητών -μολονότι οι συνεργάτες του τον είχαν αποτρέψει, καθώς πίστευαν πως οι ξένοι -και δη οι Αμερικανοί- προτιμούν τις πιο ήπιες γεύσεις. Επέμενε πως το μυστικό ήταν στη δημιουργία ενός φθηνού, νόστιμου και θρεπτικού γεύματος που θα ήταν η λύση για την όποια έλλειψη τροφίμων.

Το Shin Ramyun είχε τη μεγαλύτερη επιτυχία. Είχε εξηγήσει ότι «δεν προσπαθώ να κάνω διάσημο το όνομα μου, αλλά το shin είναι ο πιο σύντομος και απλός τρόπος να πεις καυτερό». Αυτό σημαίνει η λέξη στα κινέζικα. Τα τελευταία χρόνια αυτή η έκδοση έχει το 15% των πωλήσεων ramyeon στην Κορέα, ενώ υπάρχει σε καταστήματα περισσοτέρων 100 χωρών του πλανήτη. Το 2019 έδωσε 390.000.000 δολάρια μόνο από τις πωλήσεις εκτός Κορέας. Ήταν το 40% των κερδών της εταιρίας, από αγορές εκτός Κορέας.

Ο Choon-ho είχε τον απόλυτο έλεγχο και όλες τις ιδέες των συνταγών και των τεχνολογιών των προϊόντων της εταιρίας του. Είχε δημιουργήσει και ειδικό εργαστήριο, όπου οι υπάλληλοι είχαν την εντολή να δημιουργήσουν την αυθεντική κορεάτικη γεύση. Ο ίδιος ήταν μεταξύ αυτών που δοκίμαζαν κάθε νέα πρόταση και μετά αποφάσιζαν για εκείνη που θα έβγαινε στην αγορά.

Από όταν σβήστηκε το όνομα Lotte από την επιχείρηση του Choon-ho, έσβησε και η σχέση με τον αδελφό του. Η διαγραφή έγινε το 1978, παρ’ όλα αυτά μέχρι το 2020 όταν πέθανε ο πρωτότοκος δεν είχαν αποκατασταθεί οι σχέσεις. Ο Choon-ho δεν πήγε καν να αποχαιρετήσει τον αδελφό του. Πήγαν τα τρία παιδιά του. Οι τελευταίες δικές του λέξεις -πριν παραδοθεί στη χρόνια ασθένεια που τον ταλαιπωρούσε- προς την οικογένεια του ήταν «να αγαπάτε ο ένας τον άλλον». Οι γιοι του συμφώνησαν να τον διαδεχθούν με ειρήνη.

Exit mobile version