Γιατί το ‘Έτερος Εγώ’ φτιάχτηκε για να σαρώσει σε τηλεθέαση
- 26 ΦΕΒ 2020
Όταν είχαμε δει τα τρία πρώτα επεισόδια του ‘Έτερος Εγώ’ στο πλαίσιο ενός ειδικού event της COSMOTE TV, είχαμε προβλέψει ότι το show θα έβρισκε την επιτυχία που του άξιζε. Η συνταγή που ακολούθησε και αναλύουμε παρακάτω, έμοιαζε επιτυχημένη από σύλληψης.
Είτε παρακολούθησες ήδη τα 3 πρώτα επεισόδια που έκαναν πρεμιέρα στο Star, είτε σε έβαλε ο ντόρος να ψάξεις περισσότερα για τη νέα ελληνική σειρά, αυτοί είναι οι λόγοι που κατάφερε κάτι φρέσκο στη δική μας αγορά:
ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΕΚΚΙΝΗΣΗΣ
Το ‘Έτερος Εγώ’ ήταν αρχικά ταινία του 2016, σε σενάριο και σκηνοθεσία του Σωτήρη Τσαφούλια. Η περιπέτεια μυστηρίου που ακολουθούσε έναν Καθηγητή Εγκληματολογίας (Δαδακαρίδης) στην προσπάθειά του να βοηθήσει την αστυνομία να εξιχνιάσει μία δολοφονία, είχε τότε αποσυρθεί από τα σινεμά με την αφορμή μίας δολοφονίας και μίας απόπειρας δολοφονίας κατά οδηγών ταξί. Εκτός της αίθουσας όμως, η ταινία είχε έναν δεύτερο κύκλο ζωής μετά την ελεύθερη, νόμιμη κυκλοφορία της μέσω του YouTube από πρωτοβουλία του δημιουργού της. Ως τώρα μετράει 2,5 εκατομμύρια views.
Ακόμα κι αν δεν είναι όλα τους views από μοναδικούς χρήστες, είναι αυτονόητο να υποθέσει κανείς πως ούτως ή άλλως η ταινία δεν προβαλλόταν κάθε φορά από ένα και μοναδικό άτομο απαραιτήτως. Θα το είδαν μαζί και ζευγάρια, θα το είδαν μαζί και παρέες, θα το είδαν μαζί και οικογένειες ακόμα. Τα 2,5 εκατομμύρια views πάντως από μόνα τους είναι ένα άπιαστο νούμερο εισιτηρίων για οποιαδήποτε ελληνική ή ξένη ταινία στις αίθουσές μας. Η απόφαση του Τσαφούλια να παρέχει δωρεάν το δημιούργημά του ήταν μια σωστή κίνηση που έκρυβε σίγουρα σοβαρή αυτοπεποίθηση.
Γιατί 2,5 εκατομμύρια views μπορεί να πετύχει και σκηνή από κάποια ξεχασμένη ελληνική σειρά. Φτάνει να λέγεται ‘Παράθυρο στον Ήλιο’ και να είναι αρκετά ανεκδιήγητη ώστε να γίνει viral. Το Έτερος Εγώ’ όμως πέτυχε 36 χιλιάδες upvotes στο YouTube σε σχέση με τα μόλις 735 downvotes, παρέα κιόλας με τα χιλιάδες θετικά σχόλια που τα συνόδευσαν. Το ελληνικό κοινό δεν είδε μονάχα μια δωρεάν ταινία για να περάσει την ώρα του. Είδε μια δωρεάν ταινία για να περάσει την ώρα του και την ευχαριστήθηκε.
Ήταν το ιδανικό σημείο εκκίνησης για μια ιστορία που θα προσφερόταν εύκολα και εξαρχής για τη γέννηση μιας αστυνομικής σειράς ταινιών, ή για τη γέννηση ενός procedural για την τηλεόραση.
Η ΠΡΩΤΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΣΕΙΡΑΣ ΑΠΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ
Η COSMOTE TV μοιράστηκε το ορίτζιναλ περιεχόμενο μυθοπλασίας της με ένα ανοιχτό, δημόσιο κανάλι και είναι η πρώτη πλατφόρμα που επιχειρεί κάτι τέτοιο. Είναι μάλλον πολύ νωρίς για να γνωρίζουμε εάν θα αποζημιωθεί για το πείραμά της – αν δηλαδή θα καταφέρει να εδραιωθεί τόσο ως brand ορίτζιναλ μυθοπλασίας ώστε να προσελκύσει περισσότερους συνδρομητές – πάντως για πρώτη παραγωγή σειράς από ελληνική πλατφόρμα, το ‘Χαμένες Ψυχές’ σίγουρα προσέλκυσε τηλεθεατές στο Star ως ακριβώς τέτοια.
Αν αναρωτιόταν κανείς δηλαδή πώς θα μπορούσαν να είναι οι υψηλού προφίλ παραγωγές μιας δικής μας συνδρομητικής, η σειρά είναι η απάντηση.
ΤΑ PRODUCTION VALUES
Όπως είχε μοιραστεί μαζί μας πέρσι ο Τσαφούλιας, η Cosmote δεν ήταν η μοναδική που τον είχε προσεγγίσει για το ‘Έτερος Εγώ’. Είχε δεχτεί και στο παρελθόν προτάσεις για τη συνέχεια της ιστορίας του. Οι ταινίες, άλλωστε, που δανείζουν το κόνσεπτ τους σε σειρές είναι καθιερωμένη πρακτική στην αμερικανική αγορά. Μπορείς να έχεις φανταστικές μεταφορές όπως το τηλεοπτικό ‘Fargo’, μπορεί να έχεις και επιεικώς μέτρια αποτελέσματα όπως το τηλεοπτικό ‘About a Boy’. Με το φανταστικό τους σημείο εκκίνησης που λέγαμε πιο πάνω, ήταν λογικό οι ‘Χαμένες Ψυχές’ να τραβήξουν το ενδιαφέρον και άλλων παραγωγών πέραν της Cosmote.
Ο Τσαφούλιας, όμως, είχε απορρίψει όλες τις προτάσεις που του είχαν κάνει επειδή «δεν ήταν της αισθητικής και του οράματός του». Όπως μας εξήγησε τότε όταν τον ρωτήσαμε πώς βίωσε τη μετάβαση από τον κινηματογράφο στο μέσο της τηλεόρασης, δεν είχε νιώσει καμία διαφορά. Ουσιαστικά του ζήτησαν να κάνει κινηματογράφο στην τηλεόραση και του άφησαν ελεύθερο το πεδίο για να κάνει κινηματογράφο είδους (genre movies), «ώστε να πάψει ο ελληνικός κινηματογράφος να είναι είδος από μόνο του».
Αντίθετα όμως με δράματα εποχής όπως για παράδειγμα οι ‘Άγριες Μέλισσες’ ή κωμωδίες καταστάσεων όπως το ‘Μην Αρχίζεις τη Μουρμούρα’ που έχουν εκπαιδευτεί καλά τα ελληνικά στούντιο να κάνουν – και εδώ να πούμε ένα μεγάλο μπράβο στους συντελεστές του πρώτου γιατί τόσο δαπανηρές παραγωγές καθημερινού show είναι αξιέπαινες στη φάση της χώρας μας – το ‘Έτερος Εγώ’ είχε άλλες απαιτήσεις να ικανοποιήσει ως σύγχρονη σειρά μυστηρίου. Εδώ πρέπει να στηθεί με συνέπεια μία ξεχωριστή ταυτότητα και η διαφορά θα φαινόταν στις όχι και τόσο μικρές λεπτομέρειες. Το soundtrack, ας πούμε, του Κώστα Μαραγκού χτίζει άμεσα την ατμόσφαιρα της σειράς και δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τις αστυνομικές παραγωγές της Μεγάλης Βρετανίας ή της Σκανδιναβίας.
ΟΙ ΚΑΤΑ ΣΥΡΡΟΗΝ ΔΟΛΟΦΟΝΟΙ
Εδώ δεν χρειάζεται να πούμε πολλά. Οι σίριαλ κίλερ, οι κατά συρροήν μπαμπούλες που από όταν ορίστηκαν ως τέτοιοι τη δεκαετία των ‘70s δεν έφυγαν ποτέ απ’ τη συλλογική μας συνείδηση, είναι το χρυσωρυχείο της ποπ κουλτούρας. Ο Δρ. Παπαδημητριάδης, ψυχίατρος και ψυχοθεραπευτής, μας είχε δώσει μια εξήγηση για το γιατί λατρεύουμε τόσο τους δολοφόνους μας. Γιατί τους μετατρέπουμε συχνά σε κανονικούς celebrities.
«Η ανάγκη μας να κατανοήσουμε αυτή τη βία και να τη μετρήσουμε με τους εσωτερικούς μηχανισμούς μας», είχε αναλύσει, «γαργαλάει όλη την περιέργειά μας και παίζει με τα άλλα πρωταρχικά συναισθήματά μας – τον φόβο, την επιθυμία και τον θυμό».
Αυτή η πλευρά μας έχει κάνει το true crime έναν από τους πυλώνες του Netflix,αυτή θα συνεχίσει να βλέπει τις σειρές, να κόβει εισιτήρια για τις ταινίες, να αγοράζει τα βιβλία, να παρακολουθεί τις εκπομπές.
Το ‘Έτερος Εγώ’ στήνει μεθοδικά τον δικό του σίριαλ κίλερ, σε γκροτέσκ σκηνικά που έχουν φτιαχτεί για να σκαλώσουν τους τηλεθεατές – από τους φανατικούς του είδους μέχρι τη γιαγιά που θα στραυροκοπιέται.
Ο ΚΑΘΟΛΙΚΑ ΑΠΟΔΕΚΤΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΛΑΪΝΗ
Δεν έχουμε γνωρίσει αντικοινωνικό, έκδηλα ή μη πονεμένο πρωταγωνιστή που να μην τον έχουμε αγαπήσει. Περισσότερο ίσως και από τους σίριαλ κίλερ που μόλις αναφέραμε, η αγαπημένη μας αποκωδικοποίηση είναι αυτή του χαρακτήρα που δυσκολεύεται – όσο κι αν προσπαθεί ενίοτε – να συνδεθεί με το περιβάλλον του.
Μπορεί να τον αντιμετωπίζουμε με χιούμορ όπως τον Sheldon στο ‘Big Bang Theory’. Μπορεί να αποζητάμε να φερθεί στους γύρω του με τον σεβασμό που φέρεται στην επιστήμη του, όπως συμβαίνει με τον Sherlock Holmes ή τον Dr. House. Μπορεί να εκτιμάμε την εγκάρδια προσπάθεια που κάνει προς αυτόν τον σκοπό, όπως ο αυτιστικός Σαβάντ Shaun στο ‘Good Doctor’. Μιλάμε για χαρακτήρες που, είτε λόγω του παρελθόντος τους, είτε λόγω κάποιας ψυχικής διαταραχής, είναι διαπρέπουν τόσο σε αυτό που κάνουν όσο ζορίζονται να εκφραστούν σε προσωπικό επίπεδο.
Ο Δημήτρης Λαΐνης είναι ένας τέτοιος αφοπλιστικός χαρακτήρας και απολαμβάνουμε να τον βλέπουμε να κάνει βήματα προς τα εμάς. Ξεκίνησε από τον πατέρα του και τη νοσοκόμα στην ταινία, συνεχίζει εδώ με τη γειτόνισσα και το αιλουροειδές Μαρικάκι.
ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ
Η σχολαστική μέθοδος του σίριαλ κίλερ που καταδιώκει ο Λαΐνης μοιάζει βγαλμένη το ‘Mindhunter’.
«Το ‘Έτερος Εγώ: Οι Χαμένες Ψυχές’ δεν φιλοδοξεί να είναι και να γίνει τίποτα άλλο από αυτό που είναι. Επειδή έχω διαβάσει κι έχω ακούσει πολλά – στην πρώτη μου ταινία ήταν ο Fincher και το ‘Seven’, εδώ στη σειρά είναι το ελληνικό ‘True Detective’. Όλες αυτές οι συγκρίσεις είναι πολύ τιμητικές για μένα, είναι άδικες για τους άλλους τους ανθρώπους, τον Fincher κι αυτούς», μας είχε πει γελώντας ο δημιουργός. «Δεν φιλοδοξεί το ‘Έτερος Εγώ’ να είναι ούτε ‘True Detective’, δεν φιλοδοξεί να είναι τίποτε άλλο, δεν φιλοδοξούμε όλοι στην παραγωγή να είμαστε τίποτε άλλο από τους εαυτούς μας».
Η έμπνευση του Τσαφούλια και του δολοφόνου κρατάνε από τον τόπο τους. Κάθε έγκλημά τους συνδέεται με κάποιον άθλο του Θησέα. «Το πεδίο της ελληνικής μυθολογίας θεωρώ ότι έχει όλες τις λύσεις που βασανίζουν διαχρονικά τον άνθρωπο», μας είχε εξηγήσει ο σκηνοθέτης. «Το μόνο κακό είναι ότι μας τους διδάσκουν πολύ λίγο και χωρίς τον αποσυμβολισμό τους, την έννοιά τους. Στο σίριαλ το κάνουμε. Καταλαβαίνουμε δηλαδή ότι ο Θησέας είναι μια μυθική αλληγορία για μια προσωπική εξέλιξη. Είναι ένα πεδίο που με ιντριγκάρει πάρα πολύ. Είναι πεδίο έμπνευσης που δεν σου επιτρέπει μόνο να κινηθείς στα όρια της μυθοπλασίας – γιατί αυτό έκαναν κι οι αρχαίοι Έλληνες, είχαν τη μυθοπλασία για να περάσουν τις ανώτερες αξίες ή αρχές τους».
ΤΟ ΠΡΟΣΓΕΙΩΜΕΝΟ, ΔΙΚΟ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝ
Οι επισκέψεις μου σε γραφεία της ελληνικής αστυνομίας έχουν ευτυχώς περιοριστεί σε εκδόσεις ταυτότητας, δηλώσεις απώλειας και συνεντεύξεις. Δεν χρειάζεται να είναι θαμώνας κάποιος πάντως για να φανταστεί ότι τα γραφεία της δεν μοιάζουν με αυτά της σειράς. Το ίδιο θα πω και για τα γραφεία της ιστοσελίδας όπου εργάζεται ο χαρακτήρας της Βίκυς Παπαδοπούλου. Η σειρά χρησιμοποίησε τις εγκαταστάσεις της Cosmote και άλλα σύγχρονα σκηνικά ως σετ, παράλληλα με το ευρηματικό design της ψυχιατρικής κλινικής του Σακελλαρίου.
Όλες αυτές οι πινελιές συνθέτουν μεν ένα μη ρεαλιστικό τοπίο αν κάνει απευθείας κανείς συγκρίσεις με πιο οικείες εικόνες, χτίζουν όμως την ίδια στιγμή και ένα εσωτερικό σύμπαν για τη σειρά. Πιο φίνο μεν, ναι, αλλά και αρκετά προσγειωμένο ώστε να μη σε πετάει έξω από την ιστορία. Εάν το ‘Έτερος Εγώ’ έχει επόμενες σεζόν, τίποτα στο περιβάλλον του δεν θα φαίνεται πια τραβηγμένο.
Το ‘Έτερος Εγώ-Χαμένες Ψυχές’ θα προβάλλεται με διπλά επεισόδια στο Star μέχρι την Πέμπτη 27/2, στις 23.20.
**
Δέκα χρόνια μετά το τέλος του θρυλικού ‘Lost’, η Ιωσηφίνα Γριβέα και ο Θοδωρής Δημητρόπουλος επιστρέφουν στο Νησί για να αναλύσουν την 2η σεζόν της κλασικής σειράς.