Eurovision 2024: Τι είναι η τεχνολογία anti-booing που κάλυψε τις αποδοκιμασίες στο Ισραήλ
- 10 ΜΑΙ 2024
Ο Α’ Ημιτελικός της φετινής Eurovision ολοκληρώθηκε την Τρίτη του Πάσχα και ο Β’ Ημιτελικός χθες Πέμπτη, με τη Μαρίνα Σάττι και το Ζάρι της να παίρνουν το εισιτήριο για τον τελικό του Σαββάτου (11/05).
Οι 9 ακόμα χώρες που προκρίθηκαν ήταν η Λετονία, η Αυστρία, η Ολλανδία, η Νορβηγία, η Εσθονία, η Ελβετία, η Γεωργία, η Αρμενία και το Ισραήλ, που η συμμετοχή του και μόνο στον μουσικό διαγωνισμό και ο μη αποκλεισμός από τη διοργανώτρια αρχή της Eurovision έχει προκαλέσει παγκόσμιες αντιδράσεις, πόσω μάλλον δηλαδή η πρόκριση της χώρας στην τελική φάση.
Fans του διαγωνισμού μποϊκοτάρουν τη φετινή διοργάνωση και έχουν ενώσει τις φωνές τους με οργανώσεις και απλούς πολίτες που διαδηλώνουν καθημερινά όλη την τρέχουσα εβδομάδα έξω από τη Malmo Arena και σε κεντρικούς δρόμους του Μάλμε της Σουηδίας ως απάντηση στη συμμετοχή του Ισραήλ στην Eurovision, ενώ μαίνεται ο πόλεμος στη Λωρίδα της Γάζας και βρίσκεται εν εξελίξει η απερίγραπτη τραγωδία στη Ράφα.
Μάλιστα, η αποστολή του Ισραήλ έχει λάβει σαφείς οδηγίες από την EBU (Ευρωπαϊκή Ένωση Ραδιοτηλεόρασης, δηλαδή η διοργανώτρια αρχή του θεσμού) να είναι εσώκλειστη και να μην εγκαταλείπει το δωμάτιο του ξενοδοχείου παρά μόνο για τις επίσημες εκδηλώσεις της Eurovision.
Η αμφιλεγόμενη εμφάνιση του Ισραήλ στον Β’ Ημιτελικό
Μέσα σε αυτό το εκρηκτικό κλίμα, σαν σε παράλληλο σύμπαν, η εκπρόσωπος του Ισραήλ, Eden Golan ανέβηκε στη σκηνή του Malmo Arena και ερμήνευσε το Hurricane. Ένα τραγούδι που όπως η ίδια έχει δηλώσει σε πρώτο επίπεδο είναι η ιστορία μιας νεαρής γυναίκας που βιώνει μια προσωπική κρίση, αλλά σε δεύτερο «μιλάει για όσα αισθάνεται ο λαός μου».
Κι ενώ όλοι περίμεναν ότι το περφόρμανς της 20χρονης θα πνιγόταν στα γιουχαΐσματα (booing), αυτό που ακουγόταν τελικά καθ’ όλη τη διάρκεια της εμφάνισής της στους τηλεθεατές -όχι στο κοινό που ήταν στο στάδιο- ήταν ένας συνδυασμός από αποδοκιμασίες με επευφημίες και χειροκροτήματα.
«Τα ακούτε και εσείς τα χειροκροτήματα;», «Πειράζουν τον ήχο; Το booing όμως συνεχίζει να ακούγεται», «Η anti-booing technology έκανε το θαύμα της για ακόμα μία φορά, lol #Eurovision».
Ήταν μόνο μερικές από τις εκατοντάδες αναρτήσεις από χρήστες του X, που παρατήρησαν ότι άκουγαν μία «ψεύτικη επευφημία» ενώ τραγουδούσε η Golan, κατηγορώντας την Eurovision για χρήση της anti-booing technology. Πρόκειται για μία τεχνολογία που παραποιεί τον πραγματικό ήχο και καλύπτει με ηχητικά εφέ τις αποδοκιμασίες, κατά την τηλεοπτική ζωντανή μετάδοση.
Η Δημόσια Ραδιοτηλεόραση της Σουηδίας (SVT) πάντως είχε δηλώσει εξαρχής ότι δεν πρόκειται να επιτρέψει τη χρήση της συγκεκριμένης τεχνολογίας, κάτι που βέβαια δεν φαίνεται να τηρήθηκε.
Αυτή δεν είναι όμως η πρώτη φορά που η EBU φέρεται να έχει χρησιμοποιήσει το anti-booing.
Όταν η anti-booing technology προστάτευσε και τη Ρωσία
Η πρώτη ήταν το 2015, προκειμένου να προστατεύσει τη Ρωσία από τις έντονες αποδοκιμασίες του κόσμου λόγω τόσο της προσάρτησης της Κριμαίας από την Ουκρανία (τον Φεβρουάριο του 2014), όσο και των παραβάσεων των δικαιωμάτων της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας στη χώρα.
Τη βραδιά του διαγωνισμού στη Βιέννη, δεν ακούστηκε κιχ από τις αποδοκιμασίες κατά της Ρωσίας στην τηλεοπτική μετάδοση, εν αντιθέσει με τα οργισμένα γιούχα στη συμμετοχή της χώρας στον διαγωνισμό της προηγούμενης χρονιάς, στην Eurovision 2014.
Το αντιπολεμικό μήνυμα της βελγικής τηλεόρασης
Κι ενώ όλες οι υπόλοιπες δημόσιες τηλεοράσεις της Ευρώπης έδειχναν την live εμφάνιση του Ισραήλ, η βελγική δημόσια τηλεόραση (VRT) διέκοψε τη μετάδοση για να προβάλει αντιπολεμικό μήνυμα. Μετέδωσε ένα μήνυμα έκκληση για κατάπαυση του πυρός στη Γάζα, «ακυρώνοντας» με αυτό τον τρόπο το σλόγκαν της Eurovision 2024, “United by Music“, που αναφέρεται στον οικουμενικό τρόπο που μας συνδέει η μουσική.
Τη διακοπή της μετάδοσης ανέλαβε το συνδικάτο του VRT, το οποίο και υποστηρίζει την κατάπαυση του πυρός υπερασπιζόμενο και τους εργαζόμενους δημοσιογράφους στην εμπόλεμη ζώνη.
«Καταδικάζουμε τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από το κράτος του Ισραήλ. Παρακολουθούμε με τρόμο τα γεγονότα στη Μέση Ανατολή εδώ και μήνες. Είμαστε πεπεισμένοι ότι το Κράτος του Ισραήλ πραγματοποιεί μια γενοκτονία και γι’ αυτό είναι σκανδαλώδες το γεγονός ότι υπάρχει Ισραηλινή συμμετοχή στον διαγωνισμό τραγουδιού της Eurovision. Το να μην κάνεις τίποτα, απλώς να παρακολουθείς, δεν είναι πλέον επιλογή», έγραφε το μήνυμα.
Τι έχει δηλώσει η EBU για τη συμμετοχή του Ισραήλ
Εκτός από τους fans του θεσμού, πολλοί από τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες ζήτησαν να αποκλειστεί το Ισραήλ, όπως για παράδειγμα έχει συμβεί και με τη Ρωσία – είναι αποκλεισμένη από τη διοργάνωση από το 2022, λόγω της εισβολής στην Ουκρανία και τον πόλεμο που εξακολουθεί να διεξάγει.
Στα τέλη Μαρτίου, καλλιτέχνες από εννέα χώρες, μεταξύ των οποίων και ο Ελβετός Nemo, από τα φαβορί της φετινής διοργάνωσης, έκαναν έκκληση για αποκλεισμό του Ισραήλ και για μόνιμη κατάπαυση του πυρός στη Λωρίδα της Γάζας.
Ποια ήταν η απάντηση της EBU;
«Ο διαγωνισμός τραγουδιού της Eurovision είναι ένας διαγωνισμός για δημόσιους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς από όλη την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή. Είναι ένας διαγωνισμός για ραδιοτηλεοπτικούς φορείς -όχι για κυβερνήσεις- και ο ισραηλινός δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός φορέας συμμετέχει στον διαγωνισμό εδώ και 50 χρόνια.
Η EBU είναι ένας οργανισμός που καθοδηγείται από τα μέλη της. Τα διοικητικά όργανα της EBU -με επικεφαλής το Διοικητικό Συμβούλιο- εκπροσωπούν τα μέλη. Τα όργανα αυτά αξιολόγησαν τον κατάλογο των συμμετεχόντων και αποφάσισαν ότι ο ισραηλινός δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός φορέας συμμορφώνεται με όλους τους κανόνες του διαγωνισμού. Μαζί με άλλα 36 κανάλια, μπορεί να συμμετάσχει στον διαγωνισμό του 2024.
Αυτή τη στιγμή υπάρχει μια συμπεριληπτική στάση απέναντι στους Ισραηλινούς συμμετέχοντες σε μεγάλους διαγωνισμούς, ο διαγωνισμός τραγουδιού της Eurovision παραμένει ένα μη πολιτικό γεγονός, που ενώνει το κοινό σε όλο τον κόσμο μέσω της μουσικής».
Υπενθυμίζουμε ότι το αρχικό τραγούδι του Ισραήλ για την Eurovision 2024 ήταν το October Rain, το οποίο αποκλείστηκε από τους διοργανωτές με την κατηγορία ότι επρόκειτο για πολιτικό τραγούδι για τη Χαμάς.