NETFLIX

Extraction: Γιατί τα βάζουν με τη Νο.1 ταινία του Netflix

Γίνεται ήδη λόγος για franchise γύρω από το ‘Extraction’, η ταινία όμως έχει κριθεί πολύ αρνητικά για το προβληματικό σενάριο και την ξενοφοβία της.
Το ‘Extraction’ ανέβηκε με συνοπτικές διαδικασίες στην κορυφή του Netflix, όχι μόνο στην Ελλάδα όπου βρίσκεται στο Νο.1 της πλατφόρμας αυτή τη στιγμή, αλλά και στην Αμερική. Η περιπέτεια ακολουθεί τα χνάρια του ‘Spenser Confidential’ με τον Mark Wahlberg που ήταν η μεγαλύτερη επιτυχία του Netflix για το πρώτο τετράμηνο του 2020 και, όπως συνέβη με εκείνο το χιτ, η ταινία ακούγεται ήδη ότι μπορεί να γεννήσει κάποιο prequel ή sequel, χωρίς να έχει κάτι επιβεβαιωθεί ως τώρα.

Το ‘Extraction’ που γράφτηκε από τον Joe Russo του ‘Community’ και της Marvel με πρωταγωνιστή τον Chris Hemsworth, είναι το σκηνοθετικό ντεμπούτο για τον Sam Hargrave που στην δεκαπενταετή εμπειρία του ως stuntman υπήρξε και stuntman του Captain America. Ο σκηνοθέτης χάρισε στον Hemsworth «το πιο εξοντωτικό γύρισμα της καριέρας του» και έγινε ένας ακόμα δημιουργός με υπόβαθρο τις σκηνές δράσης που αναλαμβάνει αισίως δική του ταινία, όπως συνέβη τελευταία με τον David Leitch (Atomic Blonde, Deadpool 2) και τον Chad Stahelski (John Wick 3 — Parabellum), ή παλαιότερα με τον Ric Roman Waugh (In the Shadows, Angel Has Fallen) και τον Nash Edgerton (Gringo).

Όπως ήταν αναμενόμενο, το ‘Extraction’ έχει εντυπωσιάσει με τη δράση του – η περιπέτεια έχει μία εκρηκτική ‘one-shot’ σεκάνς δώδεκα λεπτών στο πρώτο μέρος της που φτιάχτηκε για να γίνει viral – όμως αυτό δεν έφτασε για να ικανοποιήσει κριτικούς και θεατές που σχολιάζουν την ξενοφοβική του διάσταση και την αδυναμία του να ψυχαγωγήσει.

Τι είναι το ‘Extraction’


Ο Tyler Rake (Chris Hemsworth) είναι ένας ατρόμητος μισθοφόρος της μαύρης αγοράς με τίποτα να χάσει και τώρα θα αναλάβει την πιο δύσκολη αποστολή του – να διασώσει τον Ovi (Rudhraksh Jaiswal), γιο ενός φυλακισμένου μεγαλοεγκληματία που έχει πέσει θύμα απαγωγής. Μια ήδη τρομερά επικίνδυνη αποστολή στην Ινδία και το Μπαγκλαντές θα φτάσει στα όρια του αδύνατου για τον άντρα που έχει τραυματιστεί από μια προσωπική τραγωδία στο παρελθόν, αλλάζοντας τις ζωές του Rake και του αγοριού για πάντα.

Το σενάριο της ταινίας έρχεται από τον Joe Russo, το έτερο ήμισυ των αδερφών Russo που έχουν αναλάβει το μεγαλύτερο μέρος των ταινιών ‘Avengers’ και των ταινιών ‘Captain America’, και βασίζεται στο graphic novel του ιδίου, ‘Ciudad’. Ο αδερφός του Joe, Anthony, είναι μαζί του στην παραγωγή, ενώ εκτός από τον Hemsworth, στην ταινία βρίσκουμε τον David Harbour του ‘Stranger Things’, σταρ του Bollywood όπως ο Pankaj Tripathi και ο Randeep Hooda, και την Ιρανή-Γαλλίδα Golshifteh Farahani που έχει υποψηφιότητες στα γαλλικά βραβεία Cesar, έναν πρωταγωνιστικό ρόλο στο βραβευμένο ‘About Elly’ του σπουδαίου Asghar Farhadi και συμμετοχές σε αμερικανικές παραγωγές όπως το ‘Paterson’ του Jim Jarmusch, το ‘Exodus: Gods and Kings’ και το ‘Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales’.

Ο στόχος του Netflix με το ‘Extraction’


Το ‘Ciudad’, το graphic novel που έγραψε ο Joe Russo με τον αδερφό του, Anthony, και διασκευάζει ο ίδιος εδώ, τοποθετείται στη Ciudad del Este στην Παραγουάη. Μέχρι το 2018, είχε γίνει ένα σενάριο με τον τίτλο ‘Dhaka’, την πόλη του Μπαγκλαντές. Το Netflix αγόρασε το σενάριο πολύ σύντομα μετά τη μεταφορά της τοποθεσίας στη Νοτιοανατολική Ασία, μιας που προσπαθεί να εισχωρήσει βαθύτερα σε εκείνη την αγορά από το 2016.

Αντίθετα με άλλες περιοχές όπως στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη, το Netflix δεν είναι πρώτο στην Ινδία και τις γειτονικές χώρες της. Έχει το 5% της πίτας μετά το Amazon Prime Video που έχει το 10% και το τοπικό Hotstar που αγοράστηκε πρόσφατα από τη Disney και έχει το 29%. Σε σχέση με τις άλλες streaming υπηρεσίες είναι μάλιστα και ακριβότερο, ενώ λάνσαρε συνδρομή αποκλειστικά για τις φορητές συσκευές όπου ο κρατικός έλεγχος σε σχέση με το σεξ και τη βία στο περιεχόμενο είναι σαφώς πιο ήπιος συγκριτικά με την τηλεόραση και το σινεμά.

Από τότε παράγει περιεχόμενο με ειδικό ενδιαφέρον για την Ινδία, όπως το έξοχο ‘Delhi Crime’ και το ‘Sacred Games’. Το ‘Extraction είναι μία ακόμη τέτοια προσπάθεια.

Το προβληματικό κίτρινο φίλτρο του ‘Extraction’

Έχεις πάρει είδηση το κίτρινο φίλτρο που χρησιμοποιεί συχνά το Hollywood σε ταινίες και σειρές για να σηματοδοτήσει ότι βρίσκεσαι σε κάποια ξένη, τριτοκοσμική χώρα όπως η Ινδία ή το Μεξικό;

Αν όχι, τα παρακάτω tweets θα σε βοηθήσουν να βάλεις εικόνα σε αυτή την λεπτομέρεια.

Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που σχολιάζεται το συγκεκριμένο φίλτρο που χρωματίζει συχνά χώρες με πιο ζεστά κλίματα, αποδίδοντάς τες ταυτόχρονα ως βρώμικο και ανθυγιεινό περιβάλλον. Σχεδόν μία δεκαετία πριν μάλιστα, χρήστες του Reddit είχαν εντοπίσει πως μπορούσαν να ξεχωρίσουν ποια σκηνή του ‘Breaking Bad’ λάμβανε χώρα στο Μεξικό επειδή φαινόταν αυτόματα πιο κίτρινη.

Οι κριτικές:


Δεν είναι υπερηρωική ταινία, αλλά μοιράζεται την οικεία, ασαφή ηθική με εκείνο το είδος: Ο Tyler αποδίδεται ως ο στερεοτυπικός καλός κακός τύπος, βασανισμένος από μια προσωπική τραγωδία και εξιλεωμένος από την αποστολή του, ακόμα και όταν σκοτώνει και ακρωτηριάζει μερικούς έφηβα τσιράκια στην διάρκειά της […] Πολύς από τον διάλογο είναι στις γλώσσες Hindi και Bengali, και οι ηθοποιοί του Bollywood – ειδικά ο Hooda και ο Priyanshu Painyuli σε ρόλο αλαζονικού αφεντικού της μαφίας – ανεβάζουν τις βαρετές διαδικασίες δίνοντας στις ατάκες τους μία ιδέα από μελόδραμα. Αυτή είναι μια υποψία για το πόσο διασκεδαστική θα μπορούσε να είναι αυτή η ταινία αν δεν ήταν τόσο κατηφής.New York Times

Το graphic novel του Russo, ‘Ciudad’, είχε τοποθετηθεί σε εντελώς διαφορετική ήπειρο και το γεγονός ότι μπόρεσαν να το μεταφέρουν από τη Νότια Αμερική στη Νοτιοανατολική Ασία υποδεικνύει πόσο λίγη προσοχή έδωσαν στη μελέτη και των δύο τοποθεσιών. Είναι η δράση που τους ενδιαφέρει περισσότερο, οπότε αφήστε τον εγκέφαλό σας στην πόρτα. Αν όμως η μόνη άσκηση που κάνετε αυτές τις μέρες είναι από τον καναπέ στην κουζίνα, [η ταινία] θα κάνει την καρδιά σας να χτυπήσει λίγο και αυτό δεν είναι κακό πράγμα.Variety

Μπορεί το ‘Extraction’ να εκμεταλλεύεται σίγουρα τη θεία σωματοδομή του Hemsworth, σπαταλάει όμως την αγορίστικη γοητεία που έκανε την παρουσία του στο ‘Thor: Ragnarok’ και στο ‘Ghostbusters’ τόσο συμπαθητική. Μπορεί να χρησιμοποιεί στο έπακρο την καταγωγή του από την Αυστραλία (όλα είναι “fackin’ this, bloody fackin’ that, bro!”), όμως διαφορετικά ταιριάζει ιδανικά στον ρόλο ενός σωφρονισμένου αγριανθρώπου: άκαμπτος και άψυχος μέχρι να του λιώσει την καρδιά το παιδί που έχει ορκιστεί να προστατεύσει […] Ίσως ο Hargrave να είχε οραματιστεί το ‘Extraction’ ως το επόμενο ‘John Wick’ ή ‘Atomic Blonde’, όμως η ταινία του δεν κάνει κάτι άλλο παρά να ακολουθεί παλιές συμβάσεις.The Independent

Ο Sam Hargrave γυρίζει τις αθλητικές σεκάνς μάχης με την κάμερα στο χέρι σε κοντινό εύρος. Το αποτέλεσμα είναι εμβυθιστικό και έχει υψηλό αντίκτυπο. Κρίμα, λοιπόν, για το αγέλαστο σενάριο του Joe Russo που διασκευάστηκε από το κόμικ του, ‘Ciudad’. Εκτός από το θέαμα ενός λευκού μισθοφόρου να ρίχνει βροχή τις σφαίρες σε ανώνυμα σώματα διαφορετικού χρώματος, ο σκυθρωπός τόνος της ταινίας δεν βοηθάει τον συνήθως χαρισματικό Hemsworth.The Guardian

Ο Jaiswal και ο Hemsworth έχουν μία γοητευτική χημεία που κάνει την απόπειρα να ελαφρύνει το άβολο θέαμα ενός λευκού τύπου να διαπερνάει βίαια μια θάλασσα από κακούς διαφορετικού χρώματος. Υπάρχουν και ένοπλα παιδιά-κακοί, αλλά ο Rake τα πλακώνει. Δεν μπορείς να τον κατηγορήσεις γι’ αυτό – προσπαθούν να τον σκοτώσουν! Αναρωτιέμαι όμως εάν αυτό το στοιχείο θα είχε αποδοθεί τόσο αδιάφορα – ή αν θα είχε καν αποδοθεί – αν ο Rake βρισκόταν στη Νορβηγία αντί στην Ινδία και το Μπαγκλαντές. Κάτι για να σκεφτείτε όσο θα απολαμβάνετε το μακελειό.Roger Ebert

Ο σκοτεινός τόνος και η προσέγγιση του ‘Extraction’ έρχεται σε σύγκρουση με τον τρόπο που ο λευκός πρωταγωνιστής του κάνει συλλογή πτωμάτων σαν να παίζει κάποιο υπερβίαιο video game. Είναι αλλιώς όταν ο John Wick κάνει κόσκινο τους εχθρούς του σε μία οξυμένη πραγματικότητα όπου κάθε άλλο πρόσωπο είναι πληρωμένος δολοφόνος και αλλιώς όταν αυτή η ταινία θέλει το κοινό να υπολογίσει τους εχθρούς στο Μπαγκλαντές ως αληθινούς ανθρώπους και να εξετάσει τον κύκλο της βίας όπου έχουν παγιδευτεί, την ίδια στιγμή που θέλει και να τον χειροκροτούν όσο τους σφάζει έναν-έναν.Screenrant

Περισσότερο διάτρητο από τα κλισέ παρά από τις σφαίρες, ίσως το πιο απειλητικό από τα προβλήματα του ‘Extraction’ είναι ότι στη προσπάθεια να παρουσιαστεί ασυμβίβαστη με το έγκλημα και τη διαφθορά στην Ινδία, η ταινία δημιουργεί ακούσια μια αφήγηση λευκού σωτήρα όπου ένας ηράκλειος ημίθεος θα σώσει το μοναδικό αθώο αγόρι σε μια σάπια πόλη με το να στείλει τον τρίτο κόσμο πίσω στην κόλασή του. Γίνονται κάποιες ήπιες απόπειρες να αποφευχθεί η κριτική αυτή με την Golshifteh Farahani στον ρόλο του δεξιού χεριού του Tyler, με την οποία επικοινωνεί περιστασιακά μέσω τηλεφώνου. Από τη στιγμή όμως που και αυτή, όπως και όποιος άλλος εκτός του Hemsworth, δεν μπορεί να δραπετεύσει από το μονοδιάστατο του χαρακτήρα της, η συμπερίληψή της για τα προσχήματα δεν είναι τίποτα παραπάνω από αυτό.Den of Geek

Κοιτάξτε, ας το βγάλουμε από τη μέση. Ναι, το ‘Extraction’ είναι αναμφίβολα μία προβληματική ταινία λευκού σωτήρα. Ναι, δείχνει τον Chris Hemsworth ως φαινομενικά ασταμάτητο μισθοφόρο που σκοτώνει έναν αδιανόητο αριθμό άσχετων Μπαγκλαντεσιανών, τόσο ξεκάθαρα κακούς τύπους όσο και αστυνομικούς που μπορεί ή μπορεί και να μην πληρώνονται από τους δύο βασικούς εγκληματίες της ταινίας. Αν αυτό είναι αυτό είναι ανασταλτικός παράγοντας, το καταλαβαίνω. Παρόλα αυτά, δεν δαιμονοποιεί την τοποθεσία και, για αυτό που είναι, είναι μία καλοφτιαγμένη, αισθητικά ελκυστική, εξαιρετικά χορογραφημένη περιπέτεια. Μπορεί να χρειαστεί να προσαρμόσετε την ηθική σας πυξίδα για 117 λεπτά, όμως το ‘Extraction’ πετυχαίνει τους πολύ συγκεκριμένους στόχους του.Forbes

***

Δέκα χρόνια μετά το τέλος του ‘Lost’, η ομάδα του POP για τις Δύσκολες Ώρες επιστρέφει στο Νησί. Με καλεσμένο τον υπερφανατικό Lostάκια και υπάλληλο της Dharma Initiative, Θέμη Καίσαρη, αναλύουμε τα κυριότερα σημεία της 5ης σεζόν και εξετάζουμε τη σοβαρή πιθανότητα να είναι κρυφά η καλύτερη σεζόν της σειράς-φαινόμενο.

Exit mobile version