Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Οι 7 ταινίες που δε χάνουμε φέτος
- 6 ΜΑΡ 2021
Από παλαιότερα διαμάντια όπως Of Time and the City μέχρι το The Mole Agent που αναμένεται να φτάσει μέχρι τα φετινά Όσκαρ, αυτά είναι τα φιλμ που σίγουρα θα δούμε στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
The Mole Agent
Πάνω που αναρωτιόμασταν αν τελικά θα καταφέρουμε να δούμε φέτος τον James Bond που δεν είδαμε πέρσι, προέκυψε ο Sergio στο The Mole Agent. Έναν 83χρονο άνδρα που προσποιείται ότι είναι ένοικος ενός γηροκομείου με σκοπό να ερευνήσει την περίπτωση κακοποιήσεων εντός του ιδρύματος.
Με το The Mole Agent, η Χιλιανή Maite Alberdi είχε σκοπό να δημιουργήσει ένα νουάρ ντοκιμαντέρ για έναν κατάσκοπο σε ένα γηροκομείο, όμως αυτό που βρήκε στην πορεία της διαδικασίας της ήταν ένας οδυνηρός αναστοχασμός γύρω από την απομόνωση και τη μοναξιά.
Το υβριδικό ντοκιμαντέρ βρίσκεται αυτή τη στιγμή στα shortlists τόσο της κατηγορίας του Καλύτερου Ντοκιμαντέρ τόσο και αυτής της Καλύτερης Διεθνούς Παραγωγής, μία πρωτιά για τη Χιλή.
A Glitch in the Matrix
Τι γίνεται αν ζούμε πράγματι σε μία προσομοίωση όπως του Matrix και ο κόσμος όπως τον γνωρίζουμε δεν είναι πραγματικός;
Για να αντιμετωπίσει αυτήν την τρομακτική ιδέα, ο φημισμένος σκηνοθέτης Rodney Ascher (Room 237, The Nightmare) χρησιμοποιεί μια αξιοσημείωτη ομιλία του Philip K. Dick στο A Glitch in the Matrix που πριν φτάσει στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2021 είχε κάνει πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Sundance, για να μας βυθίσει σε μία τρύπα επιστήμης, φιλοσοφίας και θεωριών συνωμοσίας.
Το ντοκιμαντέρ δε σταματά πουθενά για να εξερευνήσει το αναπόδεικτο, χρησιμοποιώντας σύγχρονους σταθμούς μίας τέτοιας ιδέας όπως ήταν το Matrix, συνεντεύξεις με πραγματικούς ανθρώπους κρυμμένους πίσω από ψηφιακά είδωλα, καθώς και ένα ευρύ φάσμα φωνών, από δέκα ειδικούς μέχρι αρκετούς ερασιτέχνες.
City Hall
O σπουδαίος και βραβευμένος ντοκιμαντερίστας Frederick Wiseman έχει αφιερώσει την καριέρα του στην έρευνα αμερικανικών ιδρυμάτων, απομακρυσμένος τελείως από την ιδέα της αντικειμενικής προσέγγισης των αντικειμένων του. Για τον Wiseman οι ταινίες του είναι δίκαιες μεν, όμως λόγω της διαδικασίας κατασκευής τους δεν είναι και δεν μπορούν να είναι, υποστηρίζει, αμερόληπτες.
Όπως το Ex Libris: The New York Public Library που είχε κερδίσει το FIPRESCI στις Κάννες, το City Hall είναι και αυτό πολύ μεγάλο σε διάρκεια (μεγαλύτερο! 4,5 ώρες!), αναμένω όμως να έχει τη σβελτάδα και τη λακωνικότητα που είχε εκείνο παρά το εύρος του. Εδώ εξερευνά τις προσπάθειες του Δημάρχου Walsh της Βοστώνης και του επιτελείου του να παρέχει τις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες στους πολίτες. Το σινεμά του Wiseman κάνει τέχνη από το φιλότιμο και τη μέθοδο των θεσμών, και εδώ κάνει την ίδια απόπειρα.
Bloody Nose, Empty Pockets
Το μπαρ The Roaring ‘20s του Λας Βέγκας ετοιμάζεται να ρίξει αυλαία και οι Bill και Turner Ross καταγράφουν τις τελευταίες του στιγμές αναμειγνύοντας την πραγματικότητα και τη φαντασία σε σε γενναίες ποσότητες.
Η αγάπη των δυο τους για χώρους όπου η ποίηση μίας συλλογικής αλκοολικής εμπειρίας φλερτάρει με το αδιέξοδο έχει ξεκινήσει από την παιδική τους ηλικία, όταν ο παππούς τους τούς έπαιρνε μαζί του σε μπαρ της Νέας Ορλεάνης. Το φιλμ κουβαλάει αυτή την αγάπη και είχε τρελάνει το Φεστιβάλ Sundance όταν είχε προβληθεί πέρσι στη διοργάνωση.
Leningrad Cowboys Go America
Το Leningrad Cowboys Go America του Aki Kaurismäki είναι ένα ταξιδιάρικο mockumentary που ακολουθεί μία φανταστική ρωσική μπάντα κατά μετάβασή της στην Αμερική, την περίοδο που κατέρρεε το Σιδηρούν Παραπέτασμα.
Η ιδέα του ντοκιμαντέρ γεννήθηκε στον Φινλανδό ηθοποιό στη διάρκεια μίας εξόδου του σε μπαράκι το 1986 με τους Sakke Järvenpää και Mato Valtonen, τα μέλη της κωμικής ροκ μπάντας Sleepy Sleepers, όπου οι τρεις τους συνέλαβαν το κόνσεπτ μίας μπάντας από ανίκανους ρόκερ που επειδή απέτυχαν στη Ρωσία αποφασίζουν να δοκιμάσουν την τύχη τους στις Ηνωμένες Πολιτείες επειδή «εκεί ακούνε την κάθε μ***κία». Το εκκεντρικό συγκρότημα αρπάζει μία Cadillac και κατευθύνεται νότια στην καρδιά της Αμερικής, δίνοντας το ένα άθλιο live μετά το άλλο, όλα τους με τον νεκρό κιθαρίστα τους παγωμένο σε ένα φέρετρο που κουβαλούν μαζί τους.
Ο Kaurismäki είναι σε αδιανόητο κέφι εδώ, η ταινία είναι ξεκαρδιστική, και η μπάντα έγινε πραγματική μετά την κυκλοφορία του φιλμ και παραμένει ενεργή μέχρι σήμερα.
Of Time and the City
Ένα πολύ προσωπικό πορτρέτο του Λίβερπουλ από τον Terrence Davies για τα πρώτα του 28 χρόνια εκεί, μακριά από τους Beatles και το ποδόσφαιρο.
Το βραβευμένο ντοκιμαντέρ-κολάζ του Davies για τη ζωή στο Λίβερπουλ στα ‘50s και ‘60s είναι μία ελεγεία για μία πόλη που είναι πλέον αγνώριστη από αυτή που θυμάται, ενισχυμένη από τη φωτογραφία του Tim Pollard και την αφήγηση του Davies. Ταινία για ονειροπόλους και για όσους αναστοχάζονται την παροδικότητα της ζωής.
Which Way Home
Μία ομάδα ασυνόδευτων παιδιών από την Κεντρική Αμερική αγωνίζονται να φτάσουν στις Ηνωμένες Πολιτείες μέσα από το Μεξικό, σε αναζήτηση μιας νέας πατρίδας. Η σκηνοθέτης Rebecca Cammisa ακολουθεί τον αγώνα αυτών των παιδιών καθώς καταπολεμούν τη φτώχεια, τις επικίνδυνες διαδρομές, και τους κακοπροαίρετους ανθρώπους που θα συναντήσουν στον δρόμο τους, προσπαθώντας να μείνουν προσηλωμένα στην πιθανότητα μίας καλύτερης ζωής.
Το ντοκιμαντέρ είχε κερδίσει Emmy και υπήρξε προτεινόμενη για Όσκαρ δέκα χρόνια πριν, αλλά τι έχει αλλάξει για παιδιά όπως ο Kevin και ο Fito έκτοτε;
Πώς θα δω το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης online
Μπες στο www.filmfestival.gr και ακολουθήστε τον σύνδεσμο TDF23 ONLINE.
Δημιουργείς έναν λογαριασμό εάν δεν έχεις ήδη, επιλέγεις “Create account”, και συμπληρώνεις το όνομα, το email και τον κωδικό που επιθυμείς.Κατόπιν βρίσκεις την ταινία που σε ενδιαφέρει είτε μέσω αναζήτησης, είτε από τις λίστες ανά τμήμα που θα βρεις στο κεντρικό μενού. Κάθε ταινία θα είναι διαθέσιμη μόνο στην Ελλάδα για περιορισμένο αριθμό εισιτηρίων.
Επιλέγοντας να δεις μία ταινία, εμφανίζεται η τιμή του εισιτηρίου (3€) και μπορείς να εισάγεις τα στοιχεία της κάρτας σου προκειμένου να ολοκληρωθεί η πληρωμή. Επιβεβαίωση της συναλλαγής λαμβάνεις και μέσω email.
Οι προβολές του τμήματος NextGen είναι δωρεάν για το κοινό. Οι ταινίες θα είναι διαθέσιμες για όλο το διάστημα της online διοργάνωσης (4 έως 14 Μαρτίου) μέχρι εξαντλήσεως των εισιτηρίων.