Η νέα σειρά των δημιουργών του ‘Game of Thrones’ αντιμετωπίζει ήδη αντιδράσεις
Η πρώτη σειρά της συμφωνίας εκατοντάδων εκατομμυρίων που έκαναν οι showrunners του ‘Game of Thrones’ με το Netflix, ξεσηκώνει αντιδράσεις για τη σχέση της με τη ‘δημογραφική γενοκτονία’ των Ουιγούρων στην Κίνα.
- 29 ΣΕΠ 2020
Οι δημιουργοί του ‘Game of Thrones’, David Benioff και D.B. Weiss, είχαν γεμάτο πρόγραμμα πριν ολοκληρώσουν τη σειρά. Ήταν τόσο γεμάτο για την ακρίβεια που πιθανώς επηρέασε την επένδυσή τους στη σειρά που τους έκανε πρώτα ονόματα στη βιομηχανία τηλεόρασης.
Μετά το ‘Game of Thrones’, οι δύο showrunners αρχικά θα συνέχιζαν στο HBO με το ‘Confederate’. Μία σειρά που θα οραματιζόταν μια μετα-εμφυλιακή Αμερική όπου ο Νότος ήταν νικητής και η δουλεία ακόμα νόμιμη. Όταν το ‘Confederate’ ανακοινώθηκε το 2017, οι αντιδράσεις ήταν τόσο άμεσες που το δίκτυο απέφυγε να το σχολιάσει ξανά μέχρι το 2019 οπότε και επιβεβαιώθηκε η ακύρωσή του.
Οι Benioff και Weiss δεν είχαν και τις καλύτερες επιδόσεις στην απεικόνιση και τον χειρισμό της διαφυλετικής θεματολογίας του ‘GoT’ ως τότε, και έτσι η κριτική και οι διαμαρτυρίες που αντιμετώπισε το HBO μέσω του hashtag #NoConfederate – η συγγραφέας Roxane Gay είχε γράψει σχετικά στους New York Times αποκαλώντας το πρότζεκτ ‘fanfiction για τη δουλεία – ήταν αναμενόμενες. Αν όχι για το δίκτυο, για εμάς τους υπόλοιπους.
Το δίδυμο όμως εξασφάλισε στην πορεία δύο τεράστιες συμφωνίες. Η πρώτη είχε γίνει το 2018 με τη Lucasfilms, με σκοπό να δημιουργήσουν μία τριλογία Star Wars που θα ξεκινούσε το 2022. Αυτή είναι και η συμφωνία στην οποία αποδίδουν πολλοί την προχειρότητα της 8ης σεζόν του ‘Game of Thrones’, κυρίως σε επίπεδο σεναρίου. Λίγους μήνες μετά την προβολή του διαβόητου φινάλε ωστόσο, ο Benioff και ο Weiss χρειάστηκε να αποσυρθούν και από αυτή. Ο λόγος ήταν πως το Netflix τούς είχε κάνει μια πρόταση που δεν μπορούσαν να αρνηθούν.
Μετά από ‘μάχη’ έξι στούντιο που κοιτούσαν να συνάψουν αποκλειστική συμφωνία με τους showrunners για την ίδια χρονική περίοδο, το Netflix κέρδισε προσφέροντάς τους ένα deal από 200 έως 300 εκατομμύρια δολάρια για τρία χρόνια. «Νιώσαμε ότι δεν θα μπορούσαμε να δικαιώσουμε και τα πρότζεκτ μας στα Star Wars και αυτά στο Netflix, οπότε δυστυχώς αποσυρόμαστε» είχαν δηλώσει πέρσι στο Deadline σχετικά με τη Lucasfilms και εστίασαν πλέον εξ ολοκλήρου στο Netflix.
Ένα χρόνο μετά, οι δυο τους ανακοίνωσαν πως το πρώτο πρότζεκτ τους μετά το ‘Game of Thrones’ θα είναι η μεταφορά της σειράς κινέζικων βιβλίων ‘The Three-Body Problem’. Τα best-seller βιβλία του Liu Cixin που έχουν αγαπηθεί από τον Barack Obama και αφορούν σε γενικές γραμμές μία επικείμενη εισβολή εξωγήινων που κάποιοι καλοδέχονται και άλλοι όχι, πρόκειται να γίνουν σειρά τριών σεζόν με budget 1 δις δολαρίων. Οι Benioff και Weiss ανακοίνωσαν πως ανυπομονούν να περάσουν τα επόμενα χρόνια της ζωής τους ζωντανεύοντας την ιστορία τους.
«Η τριλογία του Liu Cixin είναι η πιο φιλόδοξη σειρά επιστημονικής φαντασίας που έχουμε διαβάσει, παίρνοντας τους αναγνώστες σε ένα ταξίδι από τα 1960s μέχρι το τέλος του χρόνου, από τη ζωή της μπλε κουκίδας μας στα απομακρυσμένα όρια του σύμπαντος», έγραφαν νωρίτερα τον Σεπτέμβριο.
Το πρότζεκτ έχει επίσης την αμέριστη στήριξη του ίδιου του Liu που δήλωσε ότι έχει «τον μεγαλύτερο σεβασμό και πίστη» στην ομάδα πίσω από το show, και ότι νιώθει τεράστια τιμή που η ιδέα του θα κάνει τον γύρο του κόσμου μέσα από το Netflix.
Κάποιες περασμένες δηλώσεις του Liu όμως που ήρθαν ξανά στην επιφάνεια έχουν προκαλέσει αντιδράσεις. Σε συνέντευξή του με τους New Yorker το 2019, ο συγγραφέας είχε εκδηλώσει την έγκρισή του σχετικά με τη μεταχείριση της μουσουλμανικής μειονότητας των Ουιγούρων από την κυβέρνηση της Κίνας. «Θα προτιμούσατε να πετσόκοβαν κορμιά σε σιδηροδρομικούς σταθμούς και σχολεία σε τρομοκρατικές επιθέσεις;», ρωτούσε την αρθρογράφο Jiayang Fan όταν εκείνη έφερε το ζήτημα στο τραπέζι. «Αν μη τι άλλο, η κυβέρνηση βοηθά την οικονομία τους και προσπαθεί να τους βγάλει από τη φτώχεια».
Όταν η Fan τον ρώτησε με τη σειρά της αν έχει σκεφτεί ποτέ πως μπορεί να έχει πέσει θύμα πλύσης εγκεφάλου, η απάντησή του ήταν κατά τις περιγραφές της νηφάλια: «Ξέρω τι σκέφτεστε. Και τι θα γίνει με τις ατομικές ελευθερίες και την ελευθερία της διοίκησης; Αυτά όμως δεν είναι πράγματα για τα οποία ενδιαφέρονται οι Κινέζοι πολίτες. Για τους απλούς ανθρώπους, [αυτά τα πράγματα] είναι το κόστος της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, οι τιμές της ακίνητης περιουσίας, η μόρφωση των παιδιών τους. Όχι η δημοκρατία».
Αυτές οι θέσεις οδήγησαν στη σύνταξη μιας επιστολής που υπέγραψαν και απηύθυναν στο Netflix πέντε Ρεπουμπλικάνοι γερουσιαστές, καλώντας την πλατφόρμα να επανεξετάσει τη συνεργασία της με τον συγγραφέα. «Συμφωνεί το Netflix ότι ο εγκλεισμός 1,8 έως 3 εκατομμυρίων Ουιγούρων σε στρατόπεδα συγκέντρωσης από το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας, με βάση την εθνικότητα, είναι απαράδεκτο;», γράφουν. «Η δήλωση της εταιρικής κουλτούρας του Netflix αξιώνει ότι ‘η ψυχαγωγία, όπως η φιλία, είναι μία θεμελιώδης ανθρώπινη ανάγκη. Αλλάζει το πώς νιώθουμε και μας προσφέρει κοινό έδαφος. Η δήλωση αυτή είναι μία υπέροχη σύνοψη της αξίας της αμερικανικής βιομηχανίας ψυχαγωγίας, η οποία κατέχει καινοτομία κατά κύριο λόγο ασυναγώνιστη στην παγκόσμια αγορά. Ζητάμε από το Netflix να επανεξετάσει τις επιπτώσεις που ενέχει η παροχή πλατφόρμας στον κο. Liu μέσα από τη συμμετοχή του ως παραγωγός στο πρότζεκτ».
Η πλατφόρμα δεν άφησε αναπάντητη την επιστολή και ανταποκρίθηκε με την εξής ανακοίνωση: «Ο κος Liu είναι ένας Κινέζος πολίτης που κατοικεί στην Κίνα – είναι ο συγγραφέας των βιβλίων, όχι ο δημιουργός αυτής της σειράς του Netflix. Το Netflix κρίνει το κάθε πρότζεκτ βάσει της αξίας του. Δεν συμφωνούμε με τα σχόλιά του, τα οποία είναι εντελώς ασύνδετα με το βιβλίο του ή το show του Netflix».
Το Netflix δεν είναι το πρώτο στούντιο που αντιμετωπίζει αντιδράσεις σχετικά με τη ‘δημογραφική γενοκτονία’ των Ουιγούρων, όπως την έχουν χαρακτηρίσει οι ειδικοί ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Το live-action ‘Mulan’ μετατράπηκε σε σκάνδαλο για τη Disney επειδή έκανε γυρίσματα τα εδάφη της Xinjiang, συμπεριλαμβανομένης και της Turpan. Η Turpan είναι μία πόλη της ανατολικής Xinjiang όπου έχει καταγραφεί η ύπαρξη στρατοπέδων συγκέντρωσης της τουρκογενούς, μουσουλμανικής μειονότητας των Ουιγούρων.
Τα στρατόπεδα ‘επανεκπαίδευσης’ όπως ονομάζονται από την κυβέρνηση της Κίνας υπολογίζεται ότι συγκεντρώνουν 1 περίπου εκατομμύριο πολίτες, τη στιγμή που οι γυναίκες της μειονότητας έχουν μιλήσει για εξαναγκαστικές στειρώσεις και άλλες μεθόδους αντισύλληψης, σε μία δράση που οι ειδικοί ονομάζουν ‘δημογραφική γενοκτονία’. Βάσει ερευνητών, η Turpan μπορεί να επιβλέπει έως και 14 τέτοια στρατόπεδα συγκέντρωσης, ενώ σύμφωνα με ερευνητές η πόλη είχε την πρώτη καταγεγραμμένη περίπτωση ‘επανεκπαίδευσης’ με σκοπό την «εκρίζωση της αναπαραγωγής και της εξάπλωσης του θρησκευτικού εξτρεμισμού από τα εδάφη».
Με αφορμή τη νέα live-action ‘Mulan’, μία ταινία του στούντιο-κολοσσού που κατέληξε αμφιλεγόμενη, το POP για τις Δύσκολες Ώρες κάνει ένα flashback στην Αναγέννηση της Disney. Ποια ήταν τα Σκοτεινά Χρόνια του στούντιο και τι ορίζουμε ως Αναγέννηση; Ποιο το σημαντικότερο τραγούδι της Disney; Πώς άλλαξε την πορεία του animation η φιγούρα του Howard Ashman και πώς εκείνη του Robin Williams; Πώς τιμά σήμερα η Disney έναν εκ των δημιουργών της ‘Mulan’ που ‘έφυγε’ νωρίς;
Αυτά και άλλα πολλά σε ένα χορταστικό, δίωρο flashback γεμάτο αναμνήσεις και αναλύσεις!