Το ‘Gangs of London’ είναι το μεγαλύτερο μακελειό που έχεις δει ποτέ στην τηλεόραση
Ο σκηνοθέτης του 'Raid' κάνει για πρώτη φορά τηλεόραση και θερίζει όσο ποτέ στο 'Gangs of London'.
- 29 ΣΕΠ 2020
Ο Joe Cole πρωταγωνιστεί σε βλοσυρή βρετανική σειρά για γκάνγκστερ που διεκδικούν το δικό τους κομμάτι στην πίτα. Το έργο κάπου το έχεις ξαναδεί αλλά όχι ακριβώς έτσι. Το ‘Gangs of London’ θα αρέσει μεν στους φαν του ‘Peaky Blinders’ (ακόμη περισσότερο στους φανατικούς του ‘Sons of Anarchy’ υποπτεύομαι), διαφοροποιείται ωστόσο αντικαθιστώντας την άξεστη γοητεία των συμμοριών του με το πιο δεξιοτεχνικό βρωμόξυλο που έχεις δει ποτέ στην τηλεόραση.
Το σύγχρονο βρετανικό είδος του γκάνγκστερ θρίλερ έχει υπάρξει αδέξιο για πολλά χρόνια τώρα, κυρίως γιατί οι παραγωγές δεν επενδύουν επαρκώς στην αισθητική του. Με λίγες εξαιρέσεις όπως το επιδέξιο, καλογυαλισμένο ‘Layer Cake’ του Matthew Vaughn για παράδειγμα, τα περισσότερα είναι επιπέδου straight-to-video και πολύ ερωτευμένα με τους λευκούς μάτσο πρωταγωνιστές τους για να αφήσουν χώρο στους υπόλοιπους. Το ‘Gangs of London’, η σειρά 10 επεισοδίων που προβάλλεται από την Cosmote TV, είναι στιλιζαρισμένο, ακριβό και ανεξέλεγκτο.
Η ταυτότητα της σειράς γίνεται από την πρώτη κιόλας σκηνή, όταν βλέπουμε τον Cole στο ρόλο του Sean να λαμπαδιάζει έναν άντρα στην ταράτσα ενός ουρανοξύστη πριν τον αφήσει να πέσει στον θάνατό του. Ο Sean είναι ο κληρονόμος της αυτοκρατορίας εγκλήματος των Wallaces. Ο πατριάρχης της φαμίλιας, Finn, έχει δολοφονηθεί χωρίς σαφή αιτιολογία και ο Sean δεν θα σταματήσει πουθενά μέχρι να βρει τους δολοφόνους του. Αυτό ανάμεσα σε άλλα σημαίνει πρακτικά πως, ως κορυφή στην ιεραρχία, απαγορεύει στις υπόλοιπες συμμορίες του Λονδίνου να συνεχίσουν τις επιχειρήσεις τους μέχρι να βρεθεί ο ένοχος. Το δεξί χέρι του πατέρα του, Ed (Lucian Msamati), ένας ψύχραιμος σύμβουλος που έφτιαξε την οργάνωση από το μηδέν και δέθηκε με τον Finn μέσω της κοινής τους αντιμετώπισης ως outsiders στη μετα-αυτοκρατορική Αγγλία, γνωρίζει πολύ καλά τις εύθραυστες ισορροπίες μεταξύ των ομάδων όμως δεν εισακούεται. Ο Sean είναι «ένα αγόρι που θα έβλεπε πόλεις να καίγονται για να αποδείξει ότι είναι άντρας».
Οι Αλβανοί, οι Κούρδοι, οι Νιγηριανοί, οι Πακιστανοί, οι Ουαλοί ‘ταξιδιώτες’ που εμπλέκονται ακούσια στην υπόθεση και πολλοί ακόμη, γίνονται μέρος ενός τεράστιου λαβύρινθου συμμαχιών και εντάσεων που ελλοχεύει σε κάθε γωνιά της πόλης, και φαίνεται πως ένας μονάχα θα καταφέρει να εκμεταλλευτεί υπέρ του την αναταραχή.
Ο Elliot (Sope Dirisu) είναι ό,τι κοντινότερο σε ‘ήρωα’ θα βρεις στη σειρά. Ένας από τους ‘στρατιώτες’ του Sean που τον πείθει για την αφοσίωσή του και αναδεικνύεται σε συνεργάτη-κλειδί, κυρίως μέσα από δύο εκρηκτικές σκηνές εντυπωσιακών set pieces του πιλότου. Πρώτα σε έναν ακραίο καβγά σε παμπ όπου γίνεται χρήση σταχτοδοχείων και βελακίων που θα ζήλευε και ο Quentin Tarantino, και κατόπιν σε μία άψογα χορογραφημένη σφαγή που συμπεριλαμβάνει έναν άνθρωπο-βουνό και ένα μπαλτά.
Τον Tarantino δεν τον αναφέρω τυχαία, η δράση του ‘Gangs of London’ έχει παρομοιαστεί με το έργο του, οι δημιουργοί της όμως έχουν ήδη βάλει τη δική τους υπογραφή στο υπερβίαιο σινεμά. Ο Gareth Evans και ο Matt Flannery, ο σκηνοθέτης και ο διευθυντής φωτογραφίας που έγραψαν μαζί το ‘The Raid’ του 2011, έχουν το δικό τους brand υπερκινητικής, αδίστακτα ωμής βίας στη βιομηχανία ψυχαγωγίας της Ινδονησίας με τις ταινίες πολεμικών τεχνών τους, και έχουμε δει την επιρροή τους από τα ‘John Wick’ μέχρι τα πιο πρόσφατα ‘Star Wars’.
Κάθε σχεδόν επεισόδιο, ακόμα και αυτά μετά το τρίτο όπου ο Evans παραδίδει τη σκυτάλη στον σκηνοθέτη τρόμου Corin Hardy, έχουν από μία τουλάχιστον βιρτουόζικη σκηνή μάχης που απαιτεί πολύ γερό στομάχι. Στα μισά περίπου του πρώτου κύκλου δε, πέφτει ένα πιστολίδι για το οποίο δεν σε έχει προετοιμάσει τίποτα, ούτε οι αντίστοιχες σκηνές που έχουν προηγηθεί, αδιάκοπο και ανελέητο για ήρωες και θεατές εξίσου. Όλα αυτά συμβαίνουν με φόντο ένα εμπνευσμένο από τη Γκόθαμ Λονδίνο που δεν θα αναγνωρίσεις εύκολα.
Η βία της σειράς δεν είναι ανεγκέφαλη, έχει νηφαλιότητα, συνέπειες και εφευρέσεις, ο σαδισμός της όμως (η Michelle Fairley σε ρόλο Λαίδης Μακμπέθ έχει μία ιδιαιτέρως ανατριχιαστική στιγμή με πένσα) ήταν αναμενόμενο ότι θα έβρισκε αντιδράσεις. Ο Evans έχει αναφερθεί στο «διαφορετικό βαρόμετρο ηθικής» που έχει ο καθένας μας προσκαλώντας όσους δεν αντέχουν να αλλάξουν το κανάλι, το show όμως δεν φαίνεται να είχε σοβαρές απώλειες. Αντιθέτως το ‘Gangs of London’ έσπασε ρεκόρ τηλεθέασης για το δίκτυό του, το Sky Atlantic, και έχει ήδη εξασφαλίσει τη συνέχειά του σε δεύτερη σεζόν.
Η επιτυχία της σειράς δεν αποκλείεται να οδηγήσει σε παραγωγές του είδους μεγαλύτερων απαιτήσεων για τη Μ. Βρετανία, πιθανώς να είναι αυτή η μελλοντική συμβολή της, στον δεύτερο γύρο της όμως θα κέρδιζε τρομερά εάν αποφάσιζε τι θέλει περισσότερο να είναι. Μία σαπουνόπερα με ανασφαλείς άντρες να κοιτάνε περίλυποι την πόλη από ψηλά σαν τον Batman, ή ένα ‘Wire’ με δίψα για αίμα. Προς το παρόν στέκεται άβολα ανάμεσα στα δύο, γνωρίζοντας όμως ταυτόχρονα πώς να κρατά το ενδιαφέρον σου μέχρι το επόμενο επεισόδιο.
Το ‘Gangs of London’ είναι διαθέσιμο στην Cosmote TV.