ΣΙΝΕΜΑ

Γιατί γίνεται τόσος χαμός με το Terrifier;

Μια φτηνή ταινία τρόμου κατατρόπωσε το Joker: Folie a Deux στην Αμερική. Πώς έφτασε στο #1 του box office η πιο αναπολογητικά gory ταινία που έχουμε δει από την εποχή του torture porn;
Το θέμα με το Terrifier είναι ότι δεν είναι ταινία τρόμου. Δεν έχει τίποτα τρομακτικό. Δεν έχει αγωνία ή ανατροπές ή ένταση ή κάποιο κρεσέντο στο οποίο χτίζει. Δεν φοβάσαι για το τι βρίσκεται στο σκοτάδι. Δεν τρέμεις τη στιγμή που η κάμερα θα γυρίσει απότομα για να αποκαλύψει κάτι. Δεν έχει καρφωθεί το βλέμμα σου σε κάποια λεπτομέρεια μες στο κάδρο επειδή είναι σίγουρο πως κάποια στιγμή θα αρχίσει να κινείται.

Όχι, δεν συμβαίνει απολύτως τίποτα από όλα αυτά. Το Terrifier δε θα σε τρομάξει ούτε για μια στιγμή ενώ το βλέπεις. Ενδέχεται, απλώς, να σε τρομάξει για όλη την υπόλοιπη ζωή σου.

Όχι, υπερβάλλω. Είναι εντελώς απλό και straightforward αυτό που κάνει, δίχως υπαρξιακές επεκτάσεις, δίχως κάποιο βαρύ σκοτάδι που μας σκεπάζει όλους. Είναι, απλώς, τόσο ακραία η φρίκη την οποία παρουσιάζει, που θα πιάσεις τον εαυτό σου να απορεί πώς είναι δυνατόν να έχεις εκτεθεί σε αυτές τις ιδέες και εικόνες.

Ξεκοιλιάσματα, ανοιγμένες πλάτες, διαμελισμοί, ξήλωμα δέρματος, κομμένα σκαλπ είναι μερικά από τα πιο μπανάλ πράγματα που μπορείς να δεις στο franchise. Τα πιο ευρηματικά καλύτερα να μην τα περιγράψουμε αλλά ας πούμε πως, εχμ, κάποια πράγματα είναι δύσκολο να τα καταπιείς.

Το Terrifier 3 κυκλοφορεί στις αίθουσες στις 7 Νοεμβρίου από την The Film Group.

Α, και είναι επίσης απίστευτα διασκεδαστικό, επειδή οι άνθρωποι είναι πολύ περίεργα όντα. Τι να κάνεις όταν περαστικοί, θαμώνες, εργάτες, μανάδες, θείες, ανίψια και ζευγάρια, ξεκοιλιάζονται με κάθε πιθανό ευρηματικό τρόπο υπό κρατσανιστούς ήχους και βλέπουν τα σώματά τους να γίνονται κομφετί; Τι να κάνεις, πέρα από το να γελάσεις και να φρικάρεις ταυτόχρονα – φωνές, γέλια, γουρλωμένα μάτια, παραμορφωμένα χαρακτηριστικά, όλα την ίδια στιγμή.

Διότι ναι, στο Terrifier κανείς απολύτως δεν είναι ασφαλής και ποτέ δεν μπορείς να φανταστείς με τι αρρωστημένο τρόπο θα εκτελεστεί το κάθε επόμενο θύμα. Μην προσπαθήσεις, δεν έχει καν νόημα.

Κλόουν εναντίον κλόουν


Γιατί όμως ασχολούμαστε τώρα με αυτό το franchise που βρίσκεται αισίως στην 3η μεγάλου μήκους (ύστερα από 2 μικρού) ταινίες του;

To πρώτο φιλμ γυρίστηκε το 2016 εν μέρει μέσω indiegogo για μόλις $35.000, αλλά η επιτυχία που είχε σε καλτ κύκλους, και το πόσο συζητήθηκε (θετικά και αρνητικά) το έκαναν αρκετά αναγνωρίσιμο και κερδοφόρο ώστε να αποκτήσει σίκουελ. Το οποίο με ελαφρώς μεγαλύτερο μπάτζετ και πιο (λέμε τώρα) αναπτυγμένη ιστορία, απέκτησε μια φήμη που φλέρταρε με το mainstream.


Φτάνοντας έτσι στο σημείο, μετά την επιτυχία του σίκουελ, να έχουμε πλέον ένα τρίτο φιλμ που κοστίζει 2 εκατομμύρια – πολλά για τα δεδομένα του franchise, αλλά και πάλι ένα τρομερά ασήμαντο ποσό για τα δεδομένα του σημερινού εμπορικού σινεμά. Το εν λόγω τρίτο φιλμ, Terrifier 3, άνοιξε πριν δυο βδομάδες στην Αμερική εκπλήσσοντας τους πάντες και φτάνοντας σε ένα άνοιγμα σχεδόν $19 εκατομμυρίων(!) ξεπερνώντας σε εισπράξεις το Joker: Folie a Deux που βρισκόταν στη δεύτερη εβδομάδα του.

Μέχρι σήμερα, η ταινία έχει μαζέψει $50 εκατομμύρια από το παγκόσμιο box office, έχοντας μάλιστα διανομή σε πολλές χώρες για πρώτη φορά – χώρες δηλαδή όπου δεν είχαν κυκλοφορήσει τα προηγούμενα φιλμ της σειράς, όπως συμβαίνει και με την Ελλάδα. (Το Terrifier 3 θα κυκλοφορήσει εδώ από την TFG στις 7 Νοεμβρίου.)

Πολλά reports από την Αμερική αναφέρουν μάλιστα και κάτι ακόμα πιο διασκεδαστικό: Από τη στιγμή που η ταινία είναι ακατάλληλη για ανηλίκους, με τα σινεμά να διώχνουν εφήβους που πήγαιναν για να τη δουν, πολλά πιτσιρίκια εικάζεται πως αγόρασαν εισιτήρια για το (υπέροχο) οικογενειακό animation The Wild Robot για να μπουν στο σινεμά, γλιστρώντας όμως μέσα σε μια αίθουσα που έπαιζε το Terrifier 3 αντ’ αυτού.

Και ναι, έστω κι αν συνέβη στη δεύτερη βδομάδα του Joker, το να έχεις μια εντελώς ανεξάρτητη, χειροποίητη σε τεράστιο βαθμό, ταινία να εκθρονίζει το μεγάλο εμπορικό και οσκαρικό στοίχημα ενός πολυεθνικού κολοσσού, είναι μια απίστευτη εξέλιξη όπως κι αν το εξετάζεις το ζήτημα. Υπάρχει χώρος μόνο για έναν κλόουν βασιλιά του εγκλήματος, κι αυτός φέτος είναι ο Art the Clown και σίγουρα όχι ο Joker.

Ποιος είναι και τι θέλει ο Art the Clown;


Κεντρική φιγούρα αυτών των ταινιών είναι ο Art the Clown, μια αιχμηρή, γκροτέσκα φιγούρα που μοιάζει να ξεπήδησε από κάποιο παράλληλο σύμπαν όπου οι πρώτες exploitation ταινίες είχαν γυριστεί κατά τη διάρκεια κυριαρχίας του βωβού κινηματογράφου.

Ο Art δεν μιλάει ποτέ, απλώς κινείται ανατριχιαστικά, απασφαλίζει με σοκαριστικά βίαιους τρόπους, γελάει, δείχνει, αλλάζει τις εκφράσεις του – σαν αληθινός ήρωας του βωβού σινεμά. (Στον ρόλο ο ηθοποιός David Howard Thornton.) Βρίσκεται σε ένα χώρο, ντυμένος κλόουν, συχνά κουβαλώντας ένα σακί γεμάτο υπολείμματα των θυμάτων του, συνήθως πασπαλισμένος με μπόλικο αίμα που σπάει την κυριαρχία του λευκού πάνω του – και κανείς στην αρχή δεν τον παίρνει σοβαρά ή τον φοβάται. Ε, και καταλαβαίνετε πώς πάει αυτό μετά.

Η πρώτη εμφάνιση του χαρακτήρα έγινε στο μικρού μήκους φιλμ The 9th Circle του 2008 όπου απαγάγει μια γυναίκα στον σταθμό του τρένου, ενώ στο επίσης μικρού μήκους του 2011 με επίσης τίτλο Terrifier, ο ίδιος χαρακτήρας απειλεί μια γυναίκα από το πίσω κάθισμα του αμαξιού της. Τα δύο shorts μαζί με νέο υλικό συνέθεσαν την direct to video ανθολογία All Hallow’s Eve του 2013, με τις διάφορες τρομο-περιπέτειες του Art να μην έχουν στα αλήθεια κάποια σύνδεση πέρα από την απόκοσμα τρομακτική φιγούρα του ίδιου του κλόουν.


Ήταν στο Terrifier του 2016 που η φιγούρα αυτή πήρε το φιλμ πάνω της, αλλά και πάλι, εκείνο το φιλμ παίζει περισσότερο ως ένα reel δειγματοληψίας, παρά ως ολοκληρωμένο φιλμ. Πράγματι, αυτό είναι κάτι που κι ο ίδιος ο Damien Leone, σκηνοθέτης της ταινίας, δεν αρνείται. Καθώς λέει πως το φιλμ φτιάχτηκε πρωτίστως έχοντας σκοπό να αναδείξει αφενός τον χαρακτήρα του Art ως μια φιγούρα τρόμου, κι αφετέρου τα όσα μπορεί ο ίδιος να κάνει σε επίπεδο φρικιαστικών, πρακτικών εφέ.

Η ταινία στην ουσία δεν έχει ούτε υπόνοια πλοκής. Δυο κοπέλες βρίσκονται σε ένα εστιατόριο απέναντι από τον Art – η μία φρικάρει, η άλλη με θράσος δεν αναγνωρίζει κανέναν κίνδυνο. Μαντέψτε ποια θα τιμωρηθεί πιο επιθετικά! Ο Art απομακρύνεται τελικά από το εστιατόριο όμως η βραδιά κινδύνου δεν έχει τελειώσει για τις δύο κοπέλες. Στον υπόλοιπο χρόνο του φιλμ παρακολουθούμε ένα κυνηγητό φρίκης, που περιλαμβάνει έναν από τους πιο αξέχαστα gory θανάτους που έχουμε δει στο σινεμά, με την Dawn να κρέμεται… γουέλ, αν το έχετε δει καταλάβατε σε τι αναφερόμαστε.

Ωστόσο, η αφήγηση ανοίγει και κλείνει με μια άλλη παράλληλη πλοκή: Στο ξεκίνημα του φιλμ, μια παραμορφωμένη γυναίκα βγαίνει στην τηλεόραση για να μιλήσει για την φρικτή της εμπειρία απέναντι στον Terrifier, από όπου κι επιβίωσε αλλά με μια σοκαριστική παραμόρφωση. Οι επιπλοκές αυτής της ιδέας κι αυτού του χαρακτήρα απλώνονται στα σίκουελ της ταινίας, όταν ο Leone αποφασίζει να αναπτύξει περισσότερο κάποιου είδους ευρύτερη μυθολογία.

Αλλά μη γελιόμαστε. Το πρώτο αυτό Terrifier είναι τελικά απόλυτα ειλικρινές ως προς τις προθέσεις αυτών των ταινιών: Να παραδώσει δηλαδή τους πιο απολαυστικά πρακτικών εφέ, κρατσανιστούς, αηδιαστικά gory θανάτους που έχουμε δει ποτέ – στο σινεμά ή στους εφιάλτες μας.

Και τους τραβάει τόσο πολύ, και απολαμβάνει τόσο πολύ κάνοντάς το, που τελικά το όριο ανάμεσα στο camp και το gore μοιάζει σε στιγμές να είναι αόρατο. Ουρλιάζεις, φωνάζεις και γελάς, την ίδια στιγμή.

Ο Art the Clown γίνεται φαινόμενο με το Terrifier 3

Με μπάτζετ πλέον 250.000 και box office που θα έφτανε τα 15 εκατομμύρια, το σίκουελ Terrifier 2 είναι μεγαλύτερο και καλύτερο από το πρώτο φιλμ, με τον Art να επιστρέφει για ένα ακόμα Χάλογουιν τρόμου και τη σειρά πλέον να αποκτά κάτι σαν κεντρική αφήγηση/ηρωίδα στο πρόσωπο της Sienna Shaw (Lauren LaVera), μια νεαρή κοπέλα που ντύνεται φονικός άγγελος για να αντιμετωπίσει τον δαιμονικό κλόουν.

Το φιλμ είναι πιο γεμάτο δραματικά μιλώντας από το πρώτο, εισάγοντας χαρακτήρες, ιδέες και σκηνικά που μοιάζουν εμπνευσμένα εν μέρει από την ιστορία του είδους (υπάρχει μπόλικο Nightmare on Elm Street εδώ) αλλά δοσμένα με προσέγγιση που αγνοεί το σασπένς και το αντικαθιστά με σπλάτερ και κυνισμό στα όρια της απόγνωσης. Κανείς δεν είναι ασφαλής σε αυτές τις ταινίες και δεν υπάρχει τίποτα που να είναι off limits.


Αυτό γίνεται απολύτως σαφές στο νέο φιλμ της σειράς, το Terrifier 3, με μια ψιλο-αδιανόητη σκηνή βίας σε ένα mall – δε θέλουμε να πούμε περισσότερα, αλλά συμβαίνουν γενικά απίστευτα πράγματα. Στη νέα ταινία, ο Art επιστρέφει ξανά, και πιο απίθανα από την προηγούμενη φορά, καθώς η βιβλικών πια αναφορών σύγκρουσή του με τη Sienna εμπλέκει τώρα και μια τραγική φιγούρα που επιστρέφει από το πρώτο φιλμ (κι αφού στο Terrifier 2 είχε εμφανιστεί απλώς σε μια mid-credits σκηνή).

Ο Leone μπλέκει όνειρα, εφιάλτες και οράματα σε ένα σπλάτερ ντελίριο βίας, συνθέτοντας παράλληλα και μια ενδιαφέρουσα σύγκρουση δύο διαφορετικών “final girls” του franchise. Το ένα γίνεται άγγελος θανάτου για να επιβιώσει. Το άλλο βυθίζεται στην παραφροσύνη. Υπάρχει μια ιδιόμορφη δυναμική εδώ ώστε, παρά το γεγονός πως η αφήγηση παραμένει ένα αδύναμο σημείο για αυτές τις ταινίες (και η αίσθηση σασπένς και ρυθμού συνεχίζει να απουσιάζει πλήρως), το αποτέλεσμα έχει κάτι το συναρπαστικό.


Το Terrifier 3 έρχεται με κόστος πλέον στα 2 εκατομμύρια και, ενώ υπάρχουν καναδυό σκηνές που φαίνεται πως χρειάστηκαν ένα λίγο παραπάνω μπάτζετ, η συντριπτική πλειοψηφία των όσων βλέπουμε είναι ακόμα φτιαγμένα μερακλίδικα στο χέρι. Καθώς όμως το καλτ της ταινίας μεγαλώνει όλα αυτά τα χρόνια, αυτή τη φορά η κυκλοφορία στα σινεμά αποτέλεσμα αληθινό mainstream φαινόμενο – εξ ου και το άνοιγμα που λέγαμε παραπάνω, εξ ου και το #1 στο box office, εξ ου και η κυκλοφορία σε όλο τον κόσμο.

Ενώ παράλληλα ετοιμάζεται και το 4ο φιλμ, που για τον Leone βρίσκεται καιρό στα σκαριά και που σύμφωνα με τον ίδιο θα αποτελεί κλιμάκωση της ιστορίας της Sienna, της Victoria και φυσικά του Art. Η υπόσχεσή του είναι πως, όταν ολοκληρωθεί το franchise, θα έχουν μαζί ολοκληρωθεί ικανοποιητικά κι οι ιστορίες αυτών των τριών. Με την εκθετικά επιτυχημένη πορεία αυτών των ταινιών βέβαια, εμείς πολύ αμφιβάλλουμε για το κατά πόσο το Terrifier 4 (όποτε κι αν έρθει) θα είναι το τέλος της διαδρομής.

Και κάπως έτσι, κάτι που ξεκίνησε ως φτηνή βιντεοταινία βασισμένη αποκλειστικά στο σοκ και σε μία εφιαλτική εικόνα, εξελίχθηκε σε επικερδές franchise. Ίσως, αυτό τελικά να είναι ακόμα αρκετό.

*Το Terrifier 3 κυκλοφορεί στις αίθουσες στις 7 Νοεμβρίου από την The Film Group.

Exit mobile version