Ulf Andersen/Getty Images
PROFILE

Γιατί ο τηλεοπτικός κόσμος ανήκει στον Harlan Coben

O 60χρονος συγγραφέας, με τα 75.000.000 τυπωμένα βιβλία, έχει πλημμυρίσει τα streaming services (Netflix, Amazon, Apple) με τις τηλεοπτικές μεταφορές των αστυνομικών μυθιστορημάτων του. Έλεος ή πρόσω ολοταχώς;

Πίσω στο 2018 o επιβλητικός (βλέπε ύψος 1,94 και με λουκ που θυμίζει τον Vic Mackey του The Shield) Harlan, ο  πρώτος συγγραφέας στην ιστορία που έχει τιμηθεί και με τα τρία σημαντικότερα βραβεία αστυνομικής λογοτεχνίας (Άντονι, Έντγκαρ, Σέιμους), έκλεισε ένα πρωτάκουστο (αν το μικρό σου όνομα δεν είναι Stephen και το επίθετό σου King) πενταετές mega deal με το Netflix.

 

Στο πλαίσιο αυτού όχι μόνο συμφώνησε 14 (από τα συνολικά 34) bestseller μυθιστορήματά του να γίνουν σειρές ή ταινίες, με εκείνον σε ρόλο executive producer. Αλλά, ακόμη πιο σημαντικό, αυτά να μεταφερθούν και σε άλλες γλώσσες.

Το Stranger έχει ήδη γίνει επιτυχία στο Netflix

Ξεκινώντας με το βρετανικό The Stranger με τον Richard Armitage που κυκλοφόρησε τον Ιανουάριο του 2020. Συνεχίζοντας με το πολωνέζικο The Woods (Ιούνιος 2020), το ισπανικό The Innocent (Απρίλιος 2021), το γαλλικό Gone for Good (Αύγουστος 2021). Και καταλήγοντας, στα τέλη Δεκεμβρίου, με το βρετανικό -και πολύ καλό- Stay Close με τον Richard Armitage που ήταν και η αφορμή για αυτό το αφιέρωμα.

«Το γράψιμο είναι το μοναδικό πράγμα στο οποίο είμαι καλός. Αν δεν ήμουν συγγραφέας θα ήμουν κάτι σαν πάπλωμα. Δεν έχω καμία εναλλακτική».

Η συνειδητοποίηση δηλαδή ότι ο συγκεκριμένος uber μπαμπάς 4 παιδιών, που ζει σε μια επιβλητική/ στοιχειωμένη γοτθική Βικτοριανή έπαυλη στα προάστια του Νιου Τζέρσι (μαζί με την παιδίατρο σύζυγό του με την οποία γνωρίστηκαν όταν ήταν power forwards στις ομάδες μπάσκετ του κολλεγίου τους), είναι ο πρώτος πραγματικά global τηλεοπτικός δημιουργός. Με τα βιβλία του, συναρπαστικά και προφανώς εύπεπτα, να μεταφράζονται αποτελεσματικά τηλεοπτικά σε κάθε, μα κάθε γλώσσα και περίσταση.

«Η ιδέα προέκυψε ενώ φτιάχναμε το Safe (σ.σ. αυτό με το Michael C. Hall) το 2018. Δυο βιβλία μου είχαν ήδη γίνει επιτυχημένες σειρές στη Γαλλία. Και ανέκαθεν τα βιβλία μου πούλαγαν καλύτερα στο εξωτερικό. Μου φάνηκε κουλ ευκαιρία το να έχω μια Netflix σειρά στη Γαλλία, μια στην Ισπανία, μια στην Αγγλία κ.τλ.».

Μιλάμε πάντοτε για one off σειρές καθώς, πολύ εύστοχα, το Netflix δεν πίεσε ποτέ τον Harlan ούτε να φτιάξει συγκεκριμένο αριθμό επεισοδίων, ούτε να γράψει ή να δώσει έγκριση για δεύτερη και τρίτη σεζόν, όσο καλά και αν πηγαίνει η σειρά.

«Έχω το ελεύθερο να φτιάξω 6, 8 ή 10 επεισόδια. Ό,τι θεωρώ αναγκαίο για να λειτουργήσει η σειρά και η ιστορία. Επίσης είναι ενδιαφέρον το να μπορώ να δουλεύω με τέτοια δεξαμενή ταλέντου από τόσες διαφορετικές χώρες».

Συναντάει ο ίδιος τους σκηνοθέτες

 

Επιπλέον ο Harlan, το πάλαι ποτέ φτωχόπαιδο που οι γονείς του το έντυναν με T-shirt με logo Harvard (ως έμπνευση), έχει σχεδόν πράσινο φως στο να επιλέγει όχι μόνο ποια βιβλία του θα γίνουν σειρές, αλλά και σε ποιες χώρες είναι πιο σωστό να μεταφερθούν. Με τον ίδιο να συναντάει τους σκηνοθέτες και τις ομάδες τους πριν πάρει την τελική απόφαση.

«Πριν ξεκινήσω να γράφω, δούλευα στην οικογενειακή μας ταξιδιωτική επιχείρηση. Η δουλειά μου ήταν να πηγαίνω σε διαφορετικές χώρες και να οργανώνω ταξίδια. Οπότε πάντοτε μου άρεσε να ταξιδεύω και να γνωρίζω διαφορετικούς ανθρώπους».

Αν ανήκεις στους φαν του, ένα από τα ενδιαφέροντα κομμάτια της όλης ιστορίας είναι το να βλέπεις πόσο διαφορετικό είναι το τηλεοπτικό αποτέλεσμα σε σχέση με το βιβλίο. Αναζητώντας να βρεις πόσο οργανικά έχουν μεταλλαχθεί τα made in America concepts του (βλέπε π.χ. gated communities, δολοφονίες, βρώμικο παρελθόν ηρώων) ώστε να ταιριάζουν στην ψυχοσύνθεση και την κοινωνική πραγματικότητα των ευρωπαϊκών χωρών στα οποία πλέον διαδραματίζονται.

Το ίδιο βασικά συμβαίνει και στην αντίθετη περίπτωση. Αν δηλαδή ανήκεις σε εκείνους που δεν καταλαβαίνουν γιατί -πέρα από την αξία του brand name Coben- πρέπει ευρωπαϊκές παραγωγές να βασίζονται στις ιδέες ενός συγγραφέα που δεν έχει ζήσει ποτέ σε αυτές.

Με τη μόνη διαφορά ότι τότε ψάχνεις να μεγεθύνεις αυτές τις διαφορές και να εστιάσεις στο ότι αλλιώς σκέπτεται και αλλιώς φέρεται ένας εγκληματίας (ή μια νυν νοικοκυρά και πρώην στρίπερ) στο Μάντσεστερ από ότι στη Νέα Υόρκη.

«Δεν θεωρώ ότι το να θέλεις να ζεις σε ένα ωραίο σπίτι με αυλή για τα παιδιά σου και ένα γκαράζ για να βάζεις το αυτοκίνητό σου είναι αποκλειστικά American Dream. Θα έλεγα ότι αντιπροσωπεύει ένα παγκόσμιο θέλω για ευημερία. Ένα εύθραυστο όνειρο στις παρυφές του οποίου μου αρέσει να παίζω ως συγγραφέας».

Και σκέψου ότι ακόμη βρισκόμαστε στη μέση της συμφωνίας του με το Netflix καθώς, αν και δεν υπάρχει ακόμη επίσημη ενημέρωση, αρκετά ακόμη από τα μυθιστορήματά του βρίσκονται σε φάση διασκευής.

«Αυτή τη στιγμή είμαστε στη διαδικασία παραγωγής τριών ακόμη σειρών. Δεν αποκλείω τα επόμενα projects να μη στηρίζονται απαραίτητα σε μυθιστορήματα αλλά σε original ιδέες (σ.σ. όπως, θυμίζω, το Safe».

Θέλεις παραπάνω απόδειξη για το σε πόσο τηλεοπτικό χρυσωρυχείο έχει μετατραπεί το μυαλό του Coben;  Σκέψου ότι, πέρα από το Netflix, έχει κλείσει συμφωνία με το Amazon για την τηλεοπτική μεταφορά της young adult σειράς του Shelter (το πρώτο βιβλίο της σχετικής τριλογίας) με πρωταγωνιστή τον ανερχόμενο Jaden Michael και τον ίδιο ως σεναριογράφο και co-showrunner.  Συν κάτι ακόμη «ξηροκάρπια» με Apple TV και MGM.

Για αυτό σου λέω. Και ο τηλεοπτικός κόσμος ανήκει πλέον στον Harlan (που από το 2010 γράφει σταθερά ένα μυθιστόρημα το χρόνο). Εμείς απλά ζούμε σε αυτόν.

«Τι θέλω; Nα περάσει καλά ο τηλεθεατής βλέποντας τις σειρές μου. Θέλω να σε κάνω να μπιντζάρεις. Αν δεν την έχεις τελειώσει σε δυο ημέρες τότε αρχίζω και εκνευρίζομαι».

Λογικό από έναν άνθρωπο που έχει χτίσει ένα παγκόσμια brand από βιβλία, κυρίως για εγκλήματα στα προάστια, που σε κάνουν να θέλεις να γυρίσεις εδώ και τώρα την επόμενη σελίδα.

«Δεν μου αρέσει απλώς να γράφω πράγματα που έχουν αργό ρυθμό και πλοκές που παίρνουν χρόνο για να χτιστούν. Αυτό, στην πορεία, εξελίχθηκε στο να είναι το trademark μου».