Photo by Joel C Ryan/Invision/AP
PROFILE

Η Zoë Kravitz δε θέλει να τη λυπάσαι

Δυναμική, ταλαντούχα και με πλήρη αυτογνωσία, η ηθοποιός γίνεται σήμερα 34 ετών.

Δεν ξέρω αν η Zoë Kravitz πίστευε στο κάρμα. Τώρα λογικά θα πιστεύει. Η ηθοποιός υποδύθηκε φέτος την Catwoman πλάι στον Batman του Robert Pattinson στο The Batman του Matt Reeves, το καθαρόαιμο νεο-νουάρ φιλμ που μας έταξε ο σκηνοθέτης ότι θα επιδείξει για πρώτη φορά εκτεταμένα τις ικανότητες ντετέκτιβ του προστάτη της Gotham. Και Gotham χωρίς τη Selina Kyle δεν γίνεται, τουλάχιστον όχι για πολύ.

Η Catwoman έχει υπάρξει αναπόσπαστο μέρος της μυθολογίας του Batman απ’ το πρώτο τεύχος του 1940, είχε διαχρονικά την πολυτέλεια ενός πλούσιου εσωτερικού κόσμου που ισορροπεί μεταξύ συμμάχου και εχθρού, ξεπερνά εδώ και δεκαετίες τους περιορισμούς ενός love interest, και είναι η πιο επίμονη απόδειξη ότι οι λάσπες του Gotham κρύβει ακατέργαστα διαμάντια.

Αυτή την Catwoman είχε φανταστεί να παίζει η Zoe Kravitz για το Dark Knight Rises του Christopher Nolan, αλλά δεν είχε καταφέρει καν να μπει στις οντισιόν. Σε συνέντευξή της στο Nylon το 2015 είχε ανακαλέσει ότι «στην τελευταία ταινία Batman, μου είπαν ότι δεν μπορούσα να κάνω οντισιόν για έναν μικρό ρόλο που έψαχναν γιατί δεν θα το πήγαιναν urban».

Ο ρόλος ήταν η Selina και το “urban” ήταν κωδικός για το χρώμα του δέρματός της, με τη Selina στο μεταξύ να έχει ήδη ερμηνευθεί από δύο μαύρες ηθοποιούς. Την Eartha Kitt που δε φλέρταρε με τον Batman στη σειρά των ‘60s επειδή η παραγωγή δεν ήταν έτοιμη να δείξει διαφυλετική σχέση, και τη Halle Berry. «Σκέφτηκα, τι σχέση έχει να κάνει αυτό με οτιδήποτε;», συνέχισε. «Ότι θα έπαιζα τον ρόλο τύπου, ‘Yo, what’s up, Batman? What’s going on wit chu?».

Δεν ήταν η πρώτη φορά που την είχε απασχολήσει το θέμα. «Συνήθως οι λευκοί χαρακτήρες είναι η ιστορία και η όποια μειονότητα είναι εκεί σαν κόκκινη πινελιά ή μια fun τσάντα ή ένα ζευγάρι παπούτσια που ζωντανεύει ένα ντύσιμο. Είναι οι προφορές που θα κάνουν τα πράγματα αστεία, περίεργα ή δραματικά. Πέρασα τόσο μεγάλο μέρος της καριέρας μου λέγοντας όχι σε τέτοιες ταινίες, τις έχω δει ένα εκατομμύριο φορές και δε νιώθω καλά να το ανακυκλώνω κι εγώ ξανά και ξανά και ξανά. Δε θα περάσω την υπόλοιπη ζωή μου παίζοντας τη φίλη κάποιου ή κάποιο κορίτσι που κάνει κρακ σε κακόφημη συνοικία», είχε αναφέρει στην Teen Vogue.

Catwoman

Είχε παροτρύνει επίσης και την παραγωγή του Big Little Lies να κάνουν μια πιο ευθεία αναφορά στο χρώμα της κατά τη διάρκεια της 1ης σεζόν, αλλά δεν τα είχε καταφέρει. «Δεν βγήκε, αλλά μακάρι να είχαν βάλει τον χαρακτήρα της Reese να λέει “η hot μαύρη γυναίκα του”. Είναι αληθινό αυτό! Αλλά ο κόσμος φοβάται να πάει εκεί. Αν κάνουμε τέχνη και προσπαθούμε να κάνουμε την ανατομή της ανθρώπινης ψυχολογίας, τότε ας το κάνουμε στ’ αλήθεια», είχε πει μιλώντας στο Rolling Stone.

Και στη 2η σεζόν ακόμα, η σειρά δεν έκανε τίποτα για να αντιμετωπίσει το γεγονός ότι ο χαρακτήρας της Bonnie ήταν παντρεμένη με έναν λευκό άνδρα σε μια ξεκάθαρα λευκή, πλούσια κοινότητα, και είχε ένα παιδί που δεν έμοιαζε με τους συμμαθητές του. Αυτή η πρόκληση δεν ήταν απλά στο background. Δεν ήταν καν σκέψη του show κι ας ήταν η ίδια πια πανέτοιμη να το υπηρετήσει ερμηνευτικά.

Μετά από μια σειρά άχαρων, πολύ μικρών ρόλων στα X-Men: First Class, Divergent και Dope, άψογες μεν δουλειές όπως το Mad Max: Fury Road που όμως δεν ήταν μέσο ανάδειξης παρά μόνο προβολής, ή καλές ερμηνείες της όπως στο Gemini που το δεν είδε άνθρωπος ή στο μέτριο Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (μέτρια ήταν και η βρετανική προφορά της, κανείς δεν είναι τέλειος), η 2η σεζόν του BLL μας έδειξε για πρώτη φορά τι ακριβώς μπορεί να κάνει και κάποιος είχε τα μάτια του ανοιχτά.

Για τον Reeves, η ηθοποιός ήταν το πρότυπο της νέας Catwoman. Σύμφωνα με προηγούμενο αποκλειστικό ρεπορτάζ του Heroic Hollywood, το casting call αναζητούσε μία Zoe Kravitz-type ηθοποιό, γιατί η ίδια φαινόταν πως δε θα μπορούσε να δοκιμαστεί λόγω της γεμάτης ατζέντας της.

Κάτι άλλαξε όμως στο μεταξύ και η Kravitz κέρδισε τον ρόλο στο τελικό στάδιο, ανάμεσα στις Ana de Armas, Ella Balinska και Eiza Gonzalez. Ο Reeves απέδειξε τη δύναμή του ως γραφιάς όταν απογείωσε το ‘Planet of the Apes’ franchise – ίσως το πιο στέρεο καλοκαιρινό franchise των τελευταίων ετών. Με το τεράστιο υλικό που έχει βάσει πηγής εδώ, οι προοπτικές είναι αμέτρητες.

Ένα είναι σίγουρο: Kravitz δε θέλει να τη λυπάσαι. Αντίθετα, με άλλα παιδιά διασήμων που αρνούνται πεισματικά τον ρόλο που έπαιξαν στην εξέλιξή τους οι γονείς τους, η Zoe δεν κρύβεται πίσω από το δάχτυλό της. Ο Lenny και η μητέρα της, Lisa Bonet εκ της Cosby Show φήμης, δεν μπορούν ποτέ να είναι συμβατική συγγένεια.

«Είναι σημαντικό να αναγνωρίζω ότι μπήκα στην πόρτα πιο εύκολα εξαιτίας τους. Κάποια παιδιά δουλεύουν όλη τους τη ζωή και δεν μπορούν να πείσουν καν έναν ατζέντη να τους κάνει ένα τηλέφωνο. Αυτό μου δόθηκε στο χέρι», δήλωσε κάποτε στο Elle και συνεχίζει ακόμα να τονίζει όποτε τη ρωτούν για τον νεποτισμό στο Χόλιγουντ.

«Η αλήθεια είναι ότι πλέον το όνομά μου δεν κάνει τη διαφορά με τους σκηνοθέτες που θέλω να δουλέψω, αλλά ο υπόλοιπος κόσμος μπορεί να νομίζει ότι ο μοναδικός λόγος που έχω αυτές τις δουλειές είναι η καταγωγή μου. Εκεί ξεκινά μεγάλο μέρος της φιλοδοξίας μου».

AP

Και οι δύο μισοί μαύροι, μισοί εβραϊκής καταγωγής και χίπηδες στην καρδιά, οι γονείς της χώρισαν όταν ήταν 2 ετών αλλά μένουν καλοί φίλοι μέχρι και σήμερα. Η Zoe μεγάλωσε με τη μητέρα της βουκολικά στο Topanga Canyon των βουνών της Santa Monica. Φύση, vegan διατροφή κυρίως, και καθόλου τηλεόραση. Μονάχα μία ταινία κάθε Σαββατοκύριακο που διάλεγε η μαμά.

Έχει κερδίσει με το σπαθί της δηλαδή το λουκ της μποέμισσας, αν και ορκίζεται πως δε διανοούμαστε το πόσο μεγάλο nerd είναι. «Όταν είχε πεθάνει η γιαγιά μου, μετά την κηδεία, ήθελα να κάνω τη μητέρα μου να γελάσει. Οπότε έβαλα ένα κοστούμι, ζωγράφισα ένα μουστάκι, έβαλα το Boy Is Mine της Brandy με τη Monica, και άρχισα να χορεύω σαν το αγόρι της ιστορίας. Ήταν παράξενο, αλλά την έκανε να ξεκαρδιστεί».

Τότε ήταν γραμμένη στο σχολείο με το όνομα Zoë Moon, το επίθετο που είχε υιοθετήσει η Bonet στα ‘90s. Ήθελε να της δώσει την ευκαιρία να μεγαλώσει φυσιολογικά και δεν ανακάτεψε ποτέ νταντάδες στο μεγάλωμά της. Όταν ήταν 11 ετών όμως μετακόμισε στο Μαϊάμι για να μείνει με τον πατέρα της και εκεί τα πράγματα δυσκόλεψαν. Όχι, απαραίτητα με τον ίδιο τον Kravitz. Με εκείνον έχει ακόμα υπέροχες σχέσεις.

Το περιβάλλον του όμως έκανε την εφηβεία της δύσκολη. «Πέρασα μια πολύ αμήχανη φάση [με την εμφάνισή μου]. Ήμουν κοντή και μαύρη, περικυκλωμένη από ψηλά κορίτσια με μεγάλο στήθος και ξανθά μαλλιά. Και ο πατέρας μου έβγαινε με supermodels, οπότε ξυπνούσα και ήταν στο σπίτι η Adriana Lima. Δεν είχα την ομορφιά για δεκανίκι όμως και είμαι ευγνώμων γι’ αυτό, γιατί έπρεπε να αναπτύξω την προσωπικότητά μου».

Δεν βοηθούσε επίσης ότι ο Kravitz έσκαγε στο σχολείο να την πάρει με sports car και διχτυωτό μπλουζάκι, θυμίζοντας σε όλους ότι είναι κόρη rockstar.

AP

Τελικά, στο Λύκειο έγινε ανορεξική και βουλιμική. «Δεν νομίζω ότι είχε να κάνει με τη διασημότητα, αλλά σίγουρα έπαιξε ρόλο η επαφή μου με αυτόν τον κόσμο. Ένιωθα πιεσμένη», αποκάλυψε για πρώτη φορά στο Complex το 2015. Δυο χρόνια πριν τη συνέντευξη, είχε παίξει με δισταγμό τον ρόλο μίας ανορεξικής γυναίκας στο The Road Within, ευχόμενη να μην υποκύψει στο παρελθόν της.

Η αποστεωμένη της όψη όμως τρόμαξε τόσο πολύ τη μητέρα της, που ξέσπασε σε κλάματα όταν την είδε μια μέρα μετά το σετ. Το ανοσοποιητικό της σύστημα είχε κατεβάσει ρολά, ο θυρεοειδής της είχε αποσυντονιστεί τελείως όπως και η περίοδός της, και μπορούσες, όπως λέει, να μετρήσεις εύκολα τα πλευρά της. Κάτι κλίκαρε μέσα της όμως την Παραμονή Πρωτοχρονιάς του ίδιου έτους και ήξερε πως έπρεπε να σταματήσει.

Το μεγάλο της στήριγμα ήταν πάντα οι γυναίκες στο πλευρό της. «Η μητέρα μου είχε πάντα ένα απίστευτο γκρουπ γυναικών γύρω της. Βλέποντας αυτή τη στήριξη και πόσο της άλλαξε τη ζωή, νομίζω ένιωθα από μικρή πως θα ήταν κάτι σημαντικό και για μένα».

AP

Ανάμεσα στις γυναίκες αυτές είναι η νονά της Marisa Tomei και οι συμπρωταγωνίστριές της στο BLL που έγιναν κολλητές της φίλες. Ειδικά η Reese Witherspoon είναι «στο Top5 των Favorite Humans Awards» της. Την ενέπνευσε μάλιστα να μπει και στο κομμάτι της παραγωγής, όπως έκανε με το αδικοχαμένο High Fidelity που μας στέρησε πρόωρα το Hulu.

«Είναι ενδιαφέρον και δύσκολο. Είμαι τόσο ευγνώμων που έχω την ευκαιρία να είμαι σε αυτή την πλευρά του πράγματος. Είναι μήνες επί μηνών η προετοιμασία κάθε παραμικρής λεπτομέρειας – ο σχεδιασμός των σετ, η εύρεση τοποθεσίας, το σενάριο, το κάστινγκ. Είναι φανταστικό να τα έχω δει πριν εμφανιστώ στο σετ με τον γ@μημένο μου latte».

Ο δυναμισμός της εκφράζεται και μέσα από τις πολιτικές της απόψεις. Προτεραιότητά της είναι το ζήτημα της οπλοχρησίας στην Αμερική και, φυσικά, τα γυναικεία δικαιώματα. Και εκείνη έχει μια #MeToo ιστορία να πει, για έναν σκηνοθέτη που σε μία από τις πρώτες ταινίες που έκανε στα 18-19 της, της πρότεινε να την επισκεφτεί στο δωμάτιο του ξενοδοχείου της.

Εκείνη αρνήθηκε, όμως αυτό δεν τον σταμάτησε απ’ το να της χαϊδεύει τα μαλλιά ή να της ζητά να γυρίσει πλάτη για να δει το κοστούμι της. Σε συνέντευξη της στο Elle το 2017, ανέφερε πως σήμερα δε θα τον αντιμετώπιζε με τον ίδιο, ευγενικό τρόπο.

«Ως γυναίκα σ’ αυτή τη βιομηχανία, υπάρχει η απαίτηση να ισορροπείς μεταξύ επαγγελματισμού και της ανάγκης να αφήνεις περιθώρια για φλερτ ως ένα επίπεδο. Κι αν δεν είσαι σε φάση ‘α ναι, χαχανίζω με τα αστεία σου και είναι 4K που το χέρι σου είναι στο μπούτι μου’, τότε είσαι σκύλα. Πού τραβάς τη γραμμή;».

Πλέον πάντως την τραβάει και σε όσους της ζητούν να χαμογελάσει στον δρόμο. «Οι γυναίκες νιώθουμε ότι πρέπει να είμαστε ευχάριστες και η ζωή δεν είναι πάντα ευχάριστη. Οπότε τελευταία, κάνω ένα από δύο πράγματα. Ή τους κοιτάω στη μούρη και τους λέω “μη μου λες να χαμογελάσω”, ή τους λέω ότι μόλις πέθανε η γιαγιά μου», εξομολογήθηκε στο Byrdie γελώντας. Όπως μία τέλεια Catwoman.