TARANTINO

Η επιρροή του Quentin Tarantino στη μόδα

Οι άκρως στυλιζαρισμένες σκηνές του σκηνοθέτη συνάδουν άψογα με τα εξίσου στην 'πένα' κοστούμια των ταινιών του.

Άργησα να δω Tarantino. Νομίζω ήμουν κάπου στο πρώτο-δεύτερο έτος της σχολής, στη φάση εκείνη που ξεκινάς να εξερευνείς κάπως τα γούστα σου στον κινηματογράφο. Η περίοδος εκείνη είχε πολύ Hitchcock, Miyazaki (έχω θέμα με τα anime) και φυσικά μπόλικο Tarantino. Η πρώτη ταινία του που είδα ήταν το ‘Reservoir Dogs’. Ξεκίνησα κάπως στραβά, δηλαδή (οι περισσότεροι βλέπουν το μεγαλύτερό του hit πρώτα aka ‘Pulp Fiction’) και μετά ακολούθησαν τα classics του τύπου ‘Pulf Fiction’, ‘Kill Bill vol.1’ (και τα υπόλοιπα δυο στη σειρά) και το αγαπημένο ‘Death Proof’. Είναι ξεκάθαρα μια σχέση ζωής αυτή που έχω με τον σκηνοθέτη, ίσως και η μεγαλύτερη ‘σχέση’ με άντρα που είχα ποτέ και αυτό για έναν βασικό λόγο: στα μάτια μου, τον διακατέχει μια είδους ειρωνεία όταν παρουσιάζει τους χαρακτήρες του, πράγμα νομίζω ότι έχει ξεκάθαρα επηρεάσει όχι μόνο εμένα σαν προσωπικότητα, αλλά και το ίδιο το στυιλ μου.

 

Πιστεύω, λοιπόν, ότι ο Tarantino θα μπορούσε άνετα να είναι σχεδιαστής μόδας. Θα ήταν ένας τύπου Jeremy Scott σχεδιαστής, ο οποίος λατρεύει να χλευάζει το ανθρώπινο είδος και την ποπ κουλτούρα. Η υπερβολή που έχουν οι ταινίες του, από τα επίπεδα της βίας που προσφέρει και μόνο, είναι στοιχεία που είναι τυράκι για τη μόδα. Η εικόνα είναι το παν στη μόδα, το ίδιο και στις στυλιζαρισμένες μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια, σκηνές του, εξ’ ού και η επιρροή που έχει ασκήσει στον χώρο αυτό.

Πιστεύω το γνωρίζει αυτό ο Tarantino, γι’ αυτό και δίνει πάντα τεράστια προσοχή στα κοστούμια των χαρακτήρων του. Όλα είναι μελετημένα, ακόμα κι αν το look ενός χαρακτήρα δούμε μόλις για 30 δευτερόπλεπτα, λίγο πριν λουστεί από πάνω μέχρι κάτω με αίμα. Από πολλές απόψεις, λοιπόν, ο Quentin θα μπορούσε να γίνει σχεδιαστής. Ο ίδιος έχει ισχυριστεί ότι «κλέβει από άλλες ταινίες» και αν σκεφτείς τη συνεχή αναπαραγωγή που γίνεται από τους σχεδιαστές, τις τάσεις και απ’ όλη τη βιομηχανία της μόδας γενικότερα, τότε το να δούμε τον σκηνοθέτη σε ένα τέτοιο ρόλο δεν θα ήταν σενάριο επιστημονικής φαντασίας.  Ακόμα κι αν δηλώνει ότι ‘κλέβει’ από ταινίες, ο Tarantino έχει έναν μοναδικό τρόπο να παρουσιάζει τις ιστορίες του και τα κοστούμια των χαρακτήρων του πάντα συμβάλλουν σε αυτές. Έτσι, καταφέρνει τελικά να δημιουργήσει χαρακτήρες όπως τη ‘The Bride’ ή τη Jackie Brown και σκηνές όπως τον επικό χορό της Mia Wallace με τον Vincent Vega να είναι στιγμιότυπα που θυμόμαστε όχι μόνο για την πλοκή αλλά και για τα ρούχα που φορούσαν.

 

Σαν την Coco Chanel ένα πράγμα, τα κοστούμια στις ταινίες του μπορεί να θεωρούνται “staples” της ανδρικής και γυναικείας γκαρνταρόμπας, παρόλα αυτά διαθέτουν τη δική του twisted ματιά, με αποτέλεσμα κάθε φορά που βλέπουμε μια κίτρινη αθλητική φόρμα με μαύρη ρίγα στο πλάι να μας έρχεται στο μυαλό η Uma Thurman στο ‘Κill Bill’.


outnow.ch

Η Uma Thurman στο ‘Kill Bill’

Είναι ταλέντο να το καταφέρνει κανείς αυτό, ειδικά από την στιγμή που οι εικόνες που έχουμε από τις πασαρέλες, τις φωτογραφήσεις περιοδικών μόδας, το street style, το Instagram κ.ά. να είναι τόσες πολλές, ώστε το να συγκρατήσεις μια σαν αυτή της O-Ren Ishii (Lucy Liu) και του εκπληκτικού λευκού κιμονό της, να είναι επίτευγμα από μόνο του.


outnow.ch

Η Lucy Liu ως O-Ren Ishii στο ‘Kill Bill vol.1’

Η μόδα στις ταινίες δεν είναι πράγμα ασύνδετο εξάλλου, αντιθέτως μερικές από τις πιο σημαντικές ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου θυμόμαστε και για τα κοστούμια τους (από το ‘Gone with the Wind’ μέχρι και το ‘Hero’ του Zhang Yimou),  αυτό όμως που είναι αξιοσημείωτο στην περίπτωση του Tarantino είναι ο τρόπος με τον οποίο προβάλλει τον εκάστοτε χαρακτήρα μέσα από τα ρούχα που του φοράει. Το ‘Reservoir Dogs’ δεν θα ήταν ποτέ το ίδιο αν στο φιλμ βλέπαμε οκτώ τυπάδες να κάνουν ριφιφί φορώντας τζιν και t-shirt ή αν η Butterfly στο φημισμένο lap dance που έδωσε στον Kurt Russell, ήταν με κολάν και αθλητικά παπούτσια.


outnow.ch

Σκηνή από το ‘Reservoir Dogs’

Έπρεπε οι οκτώ κλέφτες να φοράνε κοστούμι, γραβάτα και wayfarer γυαλιά ηλίου και ήταν αναγκαίο για την σκηνή και τον χαρακτήρα, η Vanessa Ferlito να φοράει καυτό σορτς και σαγιονάρες για να ξεσηκώσει τον, απ’ ότι αποδεικνύεται τελικά ότι είναι, μανιακό δολοφόνο Stuntman Mike.

 

Επιμένω να τον συγκρίνω με την Coco Chanel γιατί όπως και η ίδια, έτσι και ο Tarantino είχε και έχει την ιδιότητα να αναβιώνει τα λεγόμενα ‘classics’ της ανδρικής και γυναικείας γκαρνταρόμπας, αλλά και τη μόδα παλαιότερων δεκαετιών στις οποίες διαδραματίζονται οι ταινίες του. Μετά τον φόρο τιμής του στα ’70s με το ‘Death Proof’, τη μόδα της δεκαετίας κόπιαραν οι τότε ‘influencers’, με αποτέλεσμα οι επιρροές των western, είμαι-στη-χαβάη-για-διακοπές looks από την ταινία ν’ αποτελούν βασικά στοιχεία στοιχεία της μόδας των 2000s.


outnow.ch

Στιγμιότυπο από την ταινία ‘Death Proof’ (2007)

Αλλά ακόμη και πιο πρόσφατα, οι ταινίες και τα κοστούμια των ταινιών του αποτελούν πηγή έμπνευσης για πολλούς σχεδιαστές μόδας, με εναλλακτικά και μη brands, με πιο πρόσφατο το νεοϋορκέζικο ‘The Blonds’ που στη Fall/Winter ’16 συλλογή του εμπνεύστηκε από το ‘Pulp Fiction’ για την κολεξιόν του.

Τhe Blonds Fall/Winter 2016

«Όλα ξεκίνησαν να έχουν έναν ξεκάθαρο παραλληλισμό με ιστορίες που μας έχουν εμπνεύσει από ταινίες του Gregg Araki και του Quentin Tarantino, που ο κεντρικός χαρακτήρας περνάει ένα ταξίδι όπου γνωρίζει τρελούς χαρακτήρες, αλλά εμείς δώσαμε τη δική μας glamorous ματιά», είχε δηλώσει ο David Blond, σχεδιαστής του brand για τη συλλογή/φόρο τιμής στον σκηνοθέτη.

Kαι αυτός είναι ένας on point τρόπος για να εκφράσει κανείς, ίσως κάπως πιο απλοϊκά, τις ταινίες του Tarantino και μάλλον αυτός να είναι και ο λόγος που ο αντίκτυπος τους είναι τόσο τεράστιος στην ποπ κουλτούρα, και τελικά τη μόδα.

Εμείς πάντως, είτε βλέπουμε το ξεκαρδιστικό ‘Inglorious Bastards’, είτε το ολοκαίνουργιο ‘Once Upon a Time in Hollywood’ που ‘κλείνουν’ το μάτι στη μόδα των ’40s και των ’60s αντίστοιχα, με κοστούμια που θα κάνουν και τον πιο δύσπιστο να στραφεί στη μόδα της εκάστοτε δεκαετίας, τα ρούχα θα αποτελούν πάντα ένα από τα πράγματα που παρατηρούμε στις ταινίες του Quentin. Και αυτό, όχι μόνο γιατί βασικός μας σκοπός είναι να εμπνευστούμε απ’ αυτά (μη μου πεις ότι δεν πήγες να αγοράσεις ένα σουέτ καμηλό bomber jacket μετά την εμφάνιση του Bruce Willis στο ‘Pulp Fiction’), αλλά κυρίως γιατί αποτελούν σημαντικό κομμάτι της παρουσίασης του κάθε χαρακτήρα.

 O Bruce Willis στο ‘Pulp Fiction’

Αυτό αρκεί για να είναι ο χώρος της μόδας ευχαριστημένος από τον σκηνοθέτη και τον τρόπο που κοινωνιολογικά αλλά και πιο επιφανειακά, επικοινωνεί τη μόδα στο κοινό του. Με αίματα ή χωρίς οι ταινίες του δεν θα είχαν τον ίδιο αντίκτυπο αν τα κοστούμια ήταν διαφορετικά. Και η ίδια η μόδα δεν θα ήταν ίδια, χωρίς τις επικές ταινίες του Αμερικανού σκηνοθέτη.

Exit mobile version