Η ιστορία της Ε3: Το παρελθόν (και το μέλλον) του κορυφαίου gaming show του πλανήτη
Όχι ακριβώς 20+ χρόνια επιτυχίες, αλλά τουλάχιστον ο φτωχός συγγενής έγινε πολύ πιο πλούσιος.
- 8 ΙΟΥΝ 2016
Αγία Τριάδα. Messi, Suarez, Neymar. LeBron, Wade, Bosh. Το 3, είτε εντός είτε εκτός αθλητισμού, διαθέτει κάτι το θεϊκό, το μαγικό, μια συνταγή που οδηγεί με τρόπο εξωπραγματικό στην επιτυχία. Εντάξει, όχι πάντα, όχι ακριβώς, και τα δίδυμα κάνουν καλή δουλειά ενίοτε (Γκάλης-Γιαννάκης π.χ.), ενώ πίσω από το όραμα πρέπει να κρύβονται και χειροπιαστά στοιχεία για να τα καταφέρεις.
Συνεπώς, καλές οι μαγικές ιδιότητες του 3 κι όποιος μύθος το συνοδεύει, αλλά χρειάζεται πάθος, δουλειά και οργάνωση (τρία κι αυτά). Παρά τα όποια σκαμπανεβάσματα πέρασε (και ενδεχομένως θα συναντήσει και στο μέλλον), η Ε3 έχει σίγουρα πετύχει το στόχο της. Αποτελεί το κορυφαίο gaming show του πλανήτη. Τα δύσκολα χρόνια που μας έφεραν εκεί, η άμεση καταξίωση, οι προβληματισμοί, το μέλλον, όλα εδώ. Αρχίζουμε.
Ρόδα, τσόντα. Και κοπάνα
Πριν την Ε3, τα videogames δεν είχαν το δικό τους σπιτικό, εκείνο το trade show που θα διαλαλούσε την πραμάτεια. Συνήθως, έβρισκαν στέγη στην CES (Consumer Electronics Show) δίπλα σε ψυγεία και ηλεκτρικές σκούπες. Για την ακρίβεια, όχι δίπλα, πίσω στο βάθος, σε «αυλές και κήπους», στο αγιάζι και τη βροχή, κάτω από τέντες. Αν είχε κάτι δίπλα, τότε αυτό ήταν σε ορισμένες περιπτώσεις οι τσόντες.
Ως εδώ, είπαν σε κάποια φάση οι άνθρωποι της βιομηχανίας. Για να μας πάρουν στα σοβαρά, πρέπει να διοργανώσουμε κάτι δικό μας. Η ίδρυση της IDSA (Interactive Digital Software Association), πλέον ESA (Entertainment Software Association) το 1994 σηματοδότησε τις εξελίξεις. Εμπνευστής της Ε3, κάτι σαν τον Pierre de Coubertin, θεωρείται ο Pat Ferrell (δημιουργός του περιοδικού GamePro).
Προηγουμένως, οι εταιρείες του χώρου είχαν στην ουσία εξαναγκαστεί να συνασπιστούν μπροστά στον κίνδυνο να μην ορίζουν τη μοίρα των παιχνιδιών τους, καθώς τότε ξεκίνησε σοβαρά η κουβέντα περί βίας στα videogames (για χάρη και του Mortal του Kombat) στην τεράστια αγορά που λέγεται ΗΠΑ. Κάπως έτσι, παρεμπιπτόντως, μπήκαν στη ζωή μας τα περίφημα ratings που ιδιαίτερα ο Έλληνας γονέας έχει μυωπία, αστιγματισμό και στραβισμό για να τα δει πάνω στο κουτί.
Έτσι, το δεύτερο βήμα, αφού τα βρήκαμε και συμπεθεριάσαμε, ήταν μια έκθεση αποκλειστικά για τον χώρο των videogames. Οι περισσότεροι, με μπροστάρηδες τις SEGA και Sony, με την τελευταία να έχει πρόσφατα μπει στο παιχνίδι χάρη στο πρώτο PlayStation, δεν χρειάστηκε τρομερός κόπος να πειστούν. Οι Nintendo και Microsoft, αρχικά, δήλωσαν πίστη στην CES, αλλά μετά τις προσπάθειες του Ferrell κι αφού διαπίστωσαν ότι όλοι οι υπόλοιποι ήταν έτοιμοι από καιρό, αποφάσισαν να συμμετάσχουν στο νέο εγχείρημα.
Τα πρώτα χρυσά χρόνια
Η πρώτη Ε3 άνοιξε τις πύλες της τον Μάιο του 1995. Ηχηρά, με κρότο, καθώς περισσότεροι από 40.000 άνθρωποι της βιομηχανίας έκαναν check in στο show. Το ίδιο ισχύει και για τις ανακοινώσεις της: Η SEGA έβγαλε το Saturn στην αμερικανική αγορά τη στιγμή του event, στις 11 Μαΐου (κυκλοφορούσε ήδη στην Ιαπωνία), μέχρι τότε όλοι ήξεραν ότι η νέα της κονσόλα θα τοποθετηθεί στα ράφια των ΗΠΑ 4 μήνες αργότερα. Λίγο αργότερα, η Sony δεν άφησε την πρόκληση να πέσει κάτω και ανακοίνωσε ότι το PlayStation θα έχει τιμή πώλησης 299 δολάρια όταν κυκλοφορήσει τον Σεπτέμβριο στα States, 100 λιγότερα από τα 399 του Saturn. Ιστορία μου, αμαρτία μου, αυτή είναι η Ε3 που αγαπήσαμε.
Αυτή η εναρκτήρια περίοδος της Ε3, είχε καλές και κακές στιγμές, με ανακοινώσεις και κόντρα ανακοινώσεις, είτε πρόκειται για software είτε για hardware. Για παράδειγμα, το 1999 ήταν μια αρκετά ήσυχη χρονιά, με την κουβέντα για τη βία να έχει θεριέψει, μιας και περίπου δύο μήνες πριν είχε συμβεί το μακελειό στο Columbine High School. Αλλά μία χρονιά μετά, το 2000, ήταν το έτος του PS2 και του Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (ναι, εκεί που τσιμπήσαμε το δόλωμα της δεκαετίας), μία από τις καλύτερες Ε3 όλων των εποχών.
Είναι απολύτως φυσιολογικό, πάνω και κάτω υπάρχουν παντού. Το μόνο σίγουρο ήταν πως το show αναγνωρίστηκε άμεσα, μπήκε για τα καλά στη συνείδηση του κοινού, και ιδιαίτερα αυτήν την πρώτη περίοδο χαρακτηρίστηκε από βόμβες και μπομπίτες. Το internet δεν είχε ανθίσει ακόμη, συνεπώς οι εταιρείες είχαν το χώρο και το χρόνο να εντυπωσιάσουν τους gamers. Ελάχιστες οι διαρροές, πολλές οι εκπλήξεις.
Αλλαγή πλεύσης και επιστροφή. U turn
Και το 2007 άλλαξαν όλα. Για την ακρίβεια, αυτή ήταν μια μουρμούρα που μετατράπηκε σε γκρίνια και τελικά έγινε σοβαρή κουβέντα μετά το τέλος της Ε3 2006. Το κόστος συμμετοχής για τις εταιρείες ήταν μεγάλο, δυσβάσταχτο για ορισμένες. Επίσης, όχι ότι πριν η Ε3 ήταν ανοικτή για το κοινό (όπως η Gamescom για παράδειγμα), αλλά τα τελευταία χρόνια τα όρια για το ποιος θεωρείται μέλος της βιομηχανίας, από τα μπετά του όρου έως και τους δημοσιογράφους, γίνονταν όλο και πιο ελαστικά.
Με τον τίτλο E3 Media and Business Summit, οι περίπου 60.000 παρευρισκόμενοι του 2006, που ήταν 70.000 το 2005, έπεσαν στις 10.000 το 2007. Και μόλις 5.000 το 2008, καθώς παρακολουθούσες το event κατόπιν προσκλήσεως. Το παπιγιόν είναι υποχρεωτικό;
Γρήγορα, όλοι αντιλήφθηκαν ότι καλύτερα μια τεράστια, χαοτική Ε3, παρά ένα γκαλά που δεν μικραίνει μεν το gaming, αλλά το περιορίζει και το περιχαρακώνει, από γιορτή σε σουαρέ για συγγενείς και στενούς οικογενειακούς φίλους. Το 2009, επιστρέψαμε στην πρότερη μορφή, τα νούμερα άνθισαν και πάλι, μεγάλωσε εκ νέου το ενδιαφέρον του κοινού. Ο σαματάς του 2013, τα always online, το Xbox One, το PS4 που αγαπά τους παίκτας, με την Microsoft να παγιδεύεται στoν ιστό της αράχνης Sony, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα. Η Ε3 στοχεύει πάνω απ’ όλα στον εντυπωσιασμό, να χαρεί το μάτι (κι ο οπαδός), γιατί και το ίδιο μέσο δεν είναι χαμηλών τόνων, απλά πράγματα.
Για να σε δω τώρα
Φρέσκα κουλούρια. Τυπικά, η Ε3 2016 θα διεξαχθεί φέτος από τις 14 έως τις 16 Ιουνίου. Βέβαια, όσοι είναι κοντά στο gaming, γνωρίζουν ότι το πανηγύρι ξεκινά νωρίτερα, με τις press conferences των μεγάλων εταιρειών, το 90% του show για να μην κρυβόμαστε. Έτσι, στις 12 Ιουνίου και συγκεκριμένα στις 11 το βράδυ ώρα Ελλάδας, αρχινάμε με το event της ΕΑ. Ναι μεν, αλλά.
Η ΕΑ, σαν Βάσκος αυτονομιστής, αποφάσισε φέτος να κάνει ότι κάνει στο περιθώριο της Ε3. Δηλαδή, δεν θα έχει booth στην έκθεση, αλλά θα διοργανώσει το δικό της κόλπο, το ΕΑ Play, για να το πραγματοποιήσει με τους δικούς της όρους. Σε πρώτο επίπεδο, θα ελέγξει το κόστος, δεύτερον θα το ανοίξει στο πλατύ κοινό. Επιπλέον, ούτε η Activision θα έχει δικό της booth, π.χ. το νέο Call of Duty θα το δείξει μέσω της Sony. Παρεμπιπτόντως, άκυρο έριξαν στην Ε3 και οι Disney και Wargaming.
Τι έγινε ρε παιδιά; Έγινε ότι η κουβέντα για το κόστος στην ουσία δεν έκλεισε ποτέ. Με την Nintendo να είναι και να μην είναι παρούσα τα τελευταία χρόνια, όλοι ψάχνουν τον τρόπο να μειώσουν τα έξοδα και να μεγιστοποιήσουν το όφελος. Αν είναι όλο αυτό να καταλήξει σε ένα PlayStation vs Xbox, ας μαζευτούν οι οπαδοί σε μία πλατεία να ξεμπερδεύουμε. Πράγματι, οι εκπλήξεις όλο και λιγοστεύουν (και τα booth babes, αλλά ας μην το συζητήσουμε τώρα αυτό), το internet είναι μια παιδική χαρά που μπορείς να κάνεις τη δουλειά σου όμορφα και χωρίς να βγάζεις τη φόδρα από την τσέπη. Πέρα από τις ακούσιες διαρροές, υπάρχει και η εκκούσια δημιουργία θορύβου, ε;
Μάλλον είναι θέμα χρόνου να ανοίξει η Ε3 για το κοινό, μοιάζει αναπόφευκτο, αν βάζαμε και κανένα εισιτηριάκι για το καλό, δεν θα ήταν έκπληξη, το αντίστροφο. Πάντως, ας το δούμε λίγο αυτό, το συντομότερο, πριν η κατάσταση μετατραπεί σε μη αναστρέψιμη. Κατά τα λοιπά, καλή Ε3 2016 να ‘χουμε, την οποία θα σχολιάσουμε από δω οπότε stay tuned και τσέκαρε το πρόγραμμα που ακολουθεί.
Πρόγραμμα press conferences (ώρες Ελλάδας)
Κυριακή 12 Ιουνίου
ΕΑ (23:00)
Δευτέρα 13 Ιουνίου
Bethesda (05:00 το πρωί)
Microsoft (19:30)
PC Gaming Show (21:30)
Ubisoft (23:00)
Τρίτη 14 Ιουνίου
Sony (04:00 το πρωί)