ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Η μία σειρά που πρέπει να δεις φέτος

Το “Last Resort” βρίσκεται εκεί που το “Κυνήγι του Κόκκινου Οκτώβρη” συναντά τις πολιτικές δολοπλοκίες του “24”. Και είναι η καινούρια σειρά της φετινής σεζόν που αξίζει όλο το hype.

Σε μια από τις τελευταίες σκηνές του “Last Resort”, ο Καπετάνιος Τσάπλιν στέκεται μπροστά σε μια κάμερα και παραδίδει ένα διάγγελμα απειλής και εμψύχωσης την ίδια στιγμή, προς όλους όσουν ακούν – δηλαδή, σε εκείνο το σημείο, πλέον, όλο τον πλανήτη. Εμείς πάντως σίγουρα στεκόμαστε και προσέχουμε.

Είναι αξιοθαύμαστο το πώς μια απλή σειρά (δίχως δηλαδή τα μπάτζετ που θα επέτρεπε κάποιο εντυπωσιακό υπερθέαμα) καταφέρνει τόσο σύντομα και τόσο αποτελεσματικά να χτίσει όλο το σύμπαν της, με τρόπο που όταν ο Τσάπλιν μιλά στο τέλος, να πιστεύουμε πως στην άλλη άκρη ακούν εκατομμύρια. Πως μακριά από αυτό το last resort του υποβρυχίου Κολοράντο, βρίσκεται ένας ολόκληρος κόσμος γεμάτος ίντριγκες, μυστήρια και κινδύνους.

Και, φυσικά, ερωτηματικά.

Ας κάνουμε λίγο πίσω. Στην αρχή του πρώτου επεισοδίου (το οποίο έχει κάνει διαθέσιμο online σε κάποιες περιοχές το Yahoo TV), το Κολοράντο, ένα πυρηνικό υποβρύχιο σε άσκηση ρουτίνας, λαμβάνει μια ύποπτη όσο και απάνθρωπη διαταγή: Να βομβαρδίσει, ή καλύτερα να ισοπεδώσει, το Πακιστάν. Ο Καπετάνιος Τσάπλιν (ο φοβερός Andre Braugher του “Homicide”) κάνει το αδιανόητο, δηλαδή να αμφισβητήσει τη διαταγή. Για την ακρίβεια, να την διερευνήσει. Καθώς έρχεται από ένα δευτερεύον κανάλι επικοινωνίας που υπάρχει για περιπτώσεις εκτάκτου ανάγκης, και αφορά ένα ζήτημα τόσο σοβαρό, ο Τσάπλιν φυσιολογικά έχει τις αμφιβολίες του.

(Στις επόμενες παραγράφους ακολουθεί μια περιγραφή βασικών στοιχείων του πρώτου επεισοδίου -και μόνο- της σειράς.)

Αυτή του η στάση θα ξεκινήσει ένα ντόμινο εξελίξεων που περιλαμβάνει από  επίθεση από τις ίδιες τις ΗΠΑ (!), μέχρι συγκρούσεις μεταξύ των αντρών του πληρώματος (υπάρχουν κάποιοι πεζοναύτες που δε βλέπουν με καλό μάτι αυτές τις δημιουργικές ελευθερίες του Τσάπλιν), τη δοκιμασία της εμπιστοσύνης των αξιωματικών του (το δεξί του χέρι, ο Σαμ Κένταλ του Σκοτ Σπίντμαν είναι το πιο κοντινό σε όχημα του θεατή σε αυτή την ιστορία), καθώς και άλλους που βρίσκονται στο μέσον (ο λοστρόμος Πρόσερ του Ρόμπερτ Πάτρικ που παραμένει ένα μυστήριο αλλά ξέρεις πως δε θέλει πολύ για να εκραγεί).

Εν τέλει, κι ενώ παρακολουθούμε μια σειρά από σκηνές πίσω στην Ουάσινγκτον που υποννούν κάποια ευρύτερη πολιτική συνωμοσία, ο Τσάπλιν και το πλήρωμά του καταφέρνουν να ζήσουν για μια ακόμα μέρα ύστερα από μια κίνηση που θέλει ευφυία, κότσια και θράσος – είναι μια σκηνή που δε θα την αποκαλύψουμε, αλλά που ουσιαστικά στήνει τις βάσεις για ό,τι ακολουθήσει στη σειρά.

Είναι μια πολύ φιλόδοξη περίπτωση σειράς, που ξεκινά από τη φανταστική βασική ιδέα ‘πυρηνικό υποβρύχιο αποστατεί και ξεκινάει πόλεμο με τη χώρα του’ και φτάνει σε μια αφήγηση που θέλει:

  • Το πλήρωμα του Κολοράντο να προσπαθεί να επιβιώσει στο εξωτικό νησί όπου βρίσκουν το last resort τους.
  • Μηχανορραφίες πίσω στην Ουάσινγκτον πίσω από την πλάτη πολών αρμοδίων υπουργών.
  • Τον πλανήτη μισή μπλόφα μακριά από πυρηνικό πόλεμο.
  • Και α ναι, τα μισά μέλη του πληρώματος να έχουν κάτι να αποδείξουν στα άλλα μισά – από το πώς να ασκείς σοφά την εξουσία μέχρι την ανάγκη απόδειξης πως είσαι ίσος προς ίσο σε έναν ζόρικο κόσμο.

(τέλος spoilers)

 

Υπάρχουν πολλά ενδεχόμενα προβλήματα με αυτό το σκηνικό, και είναι ένα πολύ βασικό ερώτημα (μεγαλύτερο κι από εκείνα εντός της ιστορίας) του πώς θα μοιάζει η σειρά στο εξής. Πόσο θα αντέξει αυτή η ιδέα; Θα μείνει φρέσκο για πάνω από λίγα επεισόδια; Πώς θα είναι η δομή των επεισοδίων, βδομάδα μετά τη βδομάδα;

Λοιπόν, κανένας λόγος ανησυχίας γιατί τόση ώρα δεν έχουμε σχολιάσει το σημαντικότερο πράγμα για το “Last Resort”: Ποιος το δημιούργησε. H σειρά προέρχεται από το μυαλό του Shawn Ryan, ενός από τους σημαντικότερους σύγχρονους τηλεοπτικούς σεναριογράφους.

Στο παρελθόν έχουμε ασχοληθεί με μια σειρά του Ryan, το ατυχώς σύντομο “Chicago Code”, ενώ ακόμα πιο αγαπημένη είναι μια άλλη σειρά του που διήρκησε μόλις 13 επεισόδια, το αδερφικό “Terriers” (για δύο φίλους που στήνουν γραφείο ερευνών και καταλήγουν μπλεγμένοι σε μια πλεκτάνη που φτάνει ψηλά στο διαφθαρμένο ντόπιο πολιτικό σύστημα).

Όμως το μεγάλο του έργο είναι αδιασμφισβήτητα το “Shield”, δηλαδή Η Άλλη Σπουδαία Αστυνομική Σειρά (πέραν του “Wire”) δηλαδή. Εκεί, η ιστορία μιας άκρως βίαιης και διεφθαρμένης ομάδας κρούσης δαγκώνει περισσότερα από όσα μπορεί να καταπιεί, και όλη η σειρά είναι μια σταδιακή, αγωνιώδης, συναρπαστικά επίπονη κατάβασή τους στην κόλαση. (Ενώ ο Βικ Μάκι του Michael Chiklis θα πρέπει να λογίζεται ως ένας από τους μεγάλους τηλεοπτικούς ήρωες.)

 

Το “Shield” είναι μια σειρά που πέραν του ότι είναι αντικειμενικά φοβερή, φέρει τρία πολύ σημαντικά χαρακτηριστικά που τη βάζουν εκ των πραγμάτων στο πάνθεον:

1) Διαθέτει πιθανώς τον καλύτερο πιλότο σειράς. Το πρώτο επεισόδιο τα κάνει όλα τέλεια, σε πετάει μέσα σε μια έκρυθμη κατάσταση χωρίς να κάθεται να σου εξηγεί τα πάντα παίρνοντάς σε από το χεράκι, γρήγορα αναγκάζεσαι να τρέχεις για να προλάβεις, και αυτή η τρεχάλα είναι συναρπαστική. Το δε τέλος είναι τόσο σοκαριστικό που, εκτός του ότι ουσιαστικά θέτει σε εκκίνηση ό,τι θα ακολουθήσει για τα επόμενα 7 χρόνια, είναι και μια από τις μεγάλες στιγμές στην ιστορία της τηλεόρασης. Αν μετά από αυτό δε θες να δεις τη συνέχεια, τότε μάλλον κατά λάθος βρέθηκες εδώ!

2) Κάθε σεζόν είναι καλύτερη από την προηγούμενη, και το εννοούμε. (ΟΚ, ίσως η 5η να είναι καλύτερη από την 6η, αλλά μέχρι εκεί.) Πολύ σπάνιο μια σειρά όχι μόνο να μην εξαντλείται, αλλά όσο περνούν τα χρόνια να γίνεται και πιο καθηλωτική.

3) Τέλος, φυσικά, το φινάλε. Θεωρείται ένα από τα καλύτερα φινάλε οποιασδήποτε σειράς ever. Προσωπική μου γνώμη, είναι και το καλύτερο, τελεία. Πολύ δύσκολο να κλείσεις σωστά μια ιστορία αντι-ήρωα δίχως να εκπέσεις σε ευκολίες ή ηθικολογίες.

Τα παραπάνω όλα μας λένε πως έχουμε να κάνουμε με έναν δημιουργό που υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, έχει κάτι πολύ ενδιαφέρον μες στο μυαλό του, και βρίσκει τον τρόπο να το εκφράσει.

Το “Last Resort” είναι από μόνο του ένας γαμάτος πιλότος που μας κάνει να θέλουμε πολύ να δούμε τη σειρά που ακολουθεί. Η εμπιστοσύνη μας στο δημιουργό μας κάνει ακόμα πιο σίγουρους πως θα έχουμε όντως κάτι ξεχωριστό. Μακάρι η σειρά να βρει και το δρόμο της προς κάποιο δικό μας κανάλι.

 

Το “Last Resort” ξεκινά στις 27 Σεπτεμβρίου. Το πρώτο επεισόδιο είναι ήδη διαθέσιμο online.