© Screenshot
SUPER BOWL

Η διαφήμιση του Reddit στο Super Bowl τα είπε όλα σε 5 δευτερόλεπτα

Απλά μαθήματα marketing από το ιντερνετικό forum που ζει μεγάλες στιγμές.

Το Superbowl είναι το κορυφαίο αθλητικό γεγονός των ΗΠΑ. Ο διαφημιστικός του χρόνος αξίζει όσο και το χρυσάφι. Γιατί όμως μία ιντερνετική κοινότητα που τα τελευταία χρόνια έχει γιγαντωθεί σε τέτοιον βαθμό ώστε να είναι ρυθμιστής των διαδικτυακών -και όχι μόνο- εξελίξεων να θέλει να διαφημιστεί σε αυτό; Το Reddit προφανώς είχε τους λόγους του και φαίνεται ότι πέτυχε διάνα.

Η Υπόθεση GameStop που ταρακούνησε συθέμελα το αμερικανικό χρηματιστήριο και απασχόλησε για μέρες ολόκληρο τον πλανήτη, ξεκίνησε από τους διαδρόμους του γνωστού ιντερνετικού forum. Όπως είναι γνωστό, ο πλούτος δεν είναι μοιρασμένος σε ίσα μερίδια. Έτσι, το μεγάλο κόλπο των χρηστών του Reddit έπιασε και με το παραπάνω. Απέδειξε ότι μπορεί οι πιθανότητες να μην είναι με το μέρος των μικρών ψαριών, όταν όμως πολλά μικρά ψάρια μαζευτούν γύρω από έναν σκοπό μπορούν παλέψουν, έστω για λίγο, με καρχαρίες -όπως τα μεγάλα hedge funds- ταρακουνώντας στην πορεία τους όρους του παιχνιδιού.

Στις Ηνωμένες Πολιτείες κανείς δεν πρέπει να είχε ασχοληθεί με την GameStop εδώ και χρόνια. Τι νόημα έχει να συζητάς για μία αλυσίδα μαγαζιών που εμπορεύεται digital discs και κασέτες για video games στην εποχή του downloading; Κι όμως, το Reddit κατάφερε να κάνει κορυφαίο trend το GameStop, να εκτινάξει τη μετοχή στα ύψη και να διαδώσει σε παγκόσμιο επίπεδο άγνωστους μέχρι χθες χρηματιστηριακούς όρους όπως το short squeeze. Έτσι, θέλησε γιορτάσει τη νίκη του και να ευχαριστήσει τους πιστούς οπαδούς του μέσα από μία διαφήμιση στο Super Bowl.

Η διαφήμιση

Όχι, δεν ήταν κάποια υπερπαραγωγή που έμοιαζε να μην τελειώνει ποτέ. Αντίθετα, υπήρξε η μικρότερη από τις διαφημίσεις που έπαιξαν. Παράλληλα, όμως, ήταν εκείνη που είχε το μεγαλύτερο αντίκτυπο.

Μετά από μία φαινομενικά άσχετη (;) εισαγωγή με δύο SUVs, το γνωστό πορτοκαλί και άσπρο interface του Reddit έκανε την εμφάνισή του στις οθόνες των αμερικανικών σπιτιών. Το μήνυμα μπορεί να ήταν σαφές, ήταν όμως σχεδόν αδύνατο να το διαβάσεις όλο μέσα σε μόλις πέντε δευτερόλεπτα.

«Αν διαβάζεις αυτό το μήνυμα, σημαίνει πως κερδίσαμε το στοίχημα» ήταν οι δύο πρώτες φράσεις που χρησιμοποίησε το ιντερνετικό forum για να συνεχίσει: «Οι διαφημίσεις μεγάλων αθλητικών διοργανώσεων είναι ακριβές, έτσι δεν μπορούσαμε να αγοράσουμε μία. Επειδή όμως νιώσαμε πραγματική έμπνευση, αποφασίσαμε να ξοδέψουμε όλο το marketing budget σε πέντε δευτερόλεπτα τηλεοπτικού χρόνου. Ένα πράγμα που μάθαμε από τις κοινότητές μας την περασμένη εβδομάδα είναι πώς τα αουτσάιντερ μπορούν να πετύχουν σχεδόν τα πάντα όταν ενώσουν τις δυνάμεις τους γύρω από μία κοινή ιδέα».

«Ποιος ξέρει, μπορεί να είστε ο λόγος που τα επόμενα εγχειρίδια του χρηματιστηρίου προσθέσουν ένα επιπλέον κεφάλαιο πάνω στα tendies (σ.σ: τα κέρδη που αποκομίζουν οι ερασιτέχνες επενδυτές του χρηματιστηρίου μέσα από πλατφόρμες όπως το Robinhood). Ίσως βοηθήσετε το Superb-owl να κάνει γνωστή στο κοινό τη μαγεία που κρύβουν οι κουκουβάγιες (σ.σ: οwl, κουκουβάγια στα Αγγλικά)». Ίσως, απλά πατήσετε το pause σε αυτή τη διαφήμιση των πέντε δευτερολέπτων)».

Πώς έκλεισε το μήνυμά του το διάσημο ιντερνετικό forum; «Σημαντικά πράγματα συμβαίνουν όταν οι άνθρωποι συνασπίζονται γύρω από κάτι για οποίο νοιάζονται πραγματικά. Και υπάρχει ένας μέρος για να συμβεί αυτό. Ονομάζεται Reddit».

Οι δύο λέξεις στο τέλος ακούγονται σαν μία δήλωση που συνοδεύεται από κανονιοβολισμούς. Απλή, λιτή, πανίσχυρη. Μάλιστα, αν λάβουμε υπόψη ότι το ιντερνετικό forum αξίζει περίπου 3 δισ (!) δολάρια, η πιθανότητα να μη διαθέτει χρήματα για να αγοράσει μία κανονική διαφήμιση στο Super Βowl μοιάζει απίθανη. Η επιλογή όμως για κάτι τόσο απλό δείχνει απόλυτα υπολογισμένη και ξεκάθαρα στρατηγική.

Όσο το Facebook αναζητά μετά μανίας νέες εφαρμογές, την ίδια στιγμή που το Twitter ψάχνει ακόμα την ψυχή και το χαμένο του μεγαλείο, το Reddit συνεχίζει να κάνει αυτό που γνωρίζει καλά: Επιλέγοντας ένα interface που μοιάζει βγαλμένο από παλιότερες εποχές, διατηρεί άριστες σχέσεις με τους χρήστες του καθώς το ποια topics θα βρεθούν ψηλά στην ημερήσια ατζέντα φαίνεται να καθορίζεται κυρίως από αυτούς και όχι για αυτούς.

Το Reddit δείχνει να το κρατά αληθινό, ενώ στην πορεία βγάζει γλώσσα σε αμφιλεγόμενους θεσμούς όπως η Wall Street. Ακόμα και η τόσο σύντομη διαφήμιση στο Super Βowl μοιάζει με σκληρή ειρωνεία απέναντι στους άγραφους κανόνες τους marketing. Το διάσημο πορτοκαλί forum ζει μεγάλες στιγμές καθώς εμφανίζεται να δίνει πραγματική ελευθερία στους χρήστες του. Το κατά πόσο αυτό είναι αλήθεια ή όχι θα το γράψει η ιστορία. Στην παρούσα φάση, όμως, σίγουρα κερδίζει σημαντικές μάχες στον πόλεμο των social media.