Gary Stewart / AP
GAMES

Η εξέλιξη των παιχνιδομηχανών μέσα στον χρόνο

Τι σχέση, άραγε, μπορεί να έχει το Magnavox Odyssey που κυκλοφόρησε το 1972 με το PS5; Πόσο άλλαξαν οι κονσόλες video games τα τελευταία 50 χρόνια και τι είναι αυτό που τις κάνει μέχρι και σήμερα πόλο έλξης για τους νέους και όχι μόνο; Ένα οδοιπορικό στις παιχνιδομηχανές που άλλαξαν τον κόσμο.

Οι παιχνιδομηχανές είναι ταυτισμένες με τις παιδικές μας αναμνήσεις. Ποιος, άραγε, από μας δεν περίμενε πώς και πώς να τελειώσει το σχολείο για να παίξει το αγαπημένο του video game; Κι αν τύχαινε, καμιά φορά, να μείνουμε στο σπίτι, ήταν η καλύτερη μέρα στη ζωή μας. Πλέον θα είχαμε όλο τον χρόνο μπροστά μας να περάσουμε αυτή την πίστα που μας παίδευε τόσο καιρό.

Το πιο εντυπωσιακό, όμως, με τις κονσόλες είναι πως όποιον κι αν ρωτήσεις εκεί έξω, σίγουρα έχει να σου πει κάτι γι’ αυτές. Άλλωστε πρόκειται για μια κατασκευή που κρατά ήδη από τις αρχές των 70s. Σήμερα, σχεδόν όλα, είναι αυτοματοποιημένα. Τα τηλεχειριστήρια είναι ασύρματα, τα FPS έχουν φτάσει στο θεό και η εμπειρία παιχνιδιού έχει πάει σ’ άλλο επίπεδο. Πώς, όμως, φτάσαμε σ’ αυτό το σημείο και ποια ήταν η μορφή των πρώτων παιχνιδομηχανών που έκαναν την εμφάνισή τους στον κόσμο πριν από πενήντα χρόνια;

Magnavox Odyssey, η πρώτη παιχνιδομηχανή που παρουσιάστηκε το 1972

Τα πρώτα video games έκαναν την εμφάνισή τους την δεκαετία του ‘50. Σύμφωνα με τις φωτογραφίες που έχουν διασωθεί, το πρώτο της λίστας κυκλοφόρησε τον Ιούλιο του 1952, λεγόταν Draughts και επρόκειτο, ουσιαστικά για ένα ψηφιακό επιτραπέζιο στο οποίο ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να ελέγξει μηχανικά την κίνηση που κάνουν τα πούλια πάνω σ’ ένα ηλεκτρονικό ταμπλό.

6 χρόνια αργότερα παρουσιάστηκε το Tennis for Two, που ήταν μία πολύ πρώιμη εκδοχή ψηφιακού παιχνιδιού τένις, με τους δυο παίκτες να μπορούν να χτυπούν μια μπάλα με τις ρακέτες τους και να την περνούν πάνω από το δίχτυ.

Όλα τα παιχνίδια εκείνης της εποχής είχαν, όμως, ένα μεγάλο μειονέκτημα. Το σήμα τους δεν ήταν αναλογικό, ενώ παίζονταν αποκλειστικά στους πρώτους υπολογιστές που δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με τους σημερινούς.

Η πρώτη μεγάλη επανάσταση στον χώρο του gaming έγινε το 1952, όταν κυκλοφόρησε στις ΗΠΑ η πρώτη κονσόλα που ονομαζόταν Magnavox Odyssey και μπορούσε να συνδεθεί με την οικιακή τηλεόραση κάθε νοικοκυριού. Το Brown Box, όπως ήταν το παρατσούκλι της συγκεκριμένης κονσόλας, ήταν μία εφεύρεση του Ralph Baer.

Μπορούσες να παίξεις 28 παιχνίδια συνολικά, μεταξύ των οποίων τένις, ποδόσφαιρο, σκι, βόλεϊ και σκοποβολή. Το αξιοπερίεργο, όμως, είναι πως μαζί με την κονσόλα, οι παίκτες λάμβαναν και ένα κουτί που περιλάμβανε ζάρια, τράπουλα, ψεύτικα χαρτονομίσματα και μάρκες για πόκερ. Ήταν κι αυτή μια λύση για να δείξουν σ’ όλους πως τα φυσικά παιχνίδια δεν επρόκειτο να τελειώσουν όπως και ‘να χει.

Η κονσόλα κόστιζε 618 δολάρια, ενώ ξεπέρασε τις 350 χιλιάδες πωλήσεις σ’ όλο τον κόσμο. H Magnavox Odyssey, που ασχολούνταν μέχρι τότε αποκλειστικά με την παραγωγή ηλεκτρικών συσκευών, συνέχισε να βγάζει updates της κονσόλας μέσα στα επόμενα χρόνια. To 1975, όμως, μια νέα εταιρεία ήρθε να σπάσει την πρωτοκαθεδρία της και να αλλάξει τα δεδομένα του gaming.

Το Atari 2600 που έφερε τη δική του επανάσταση


Το χειριστήριο του θρυλικού Atari/iStock

To 1975 η Atari, που μέχρι τότε παρήγαγε αποκλειστικά video games, κυκλοφόρησε την πρώτη της παιχνιδομηχανή, με τίτλο Pong. Η μεγάλη έκρηξη της εταιρίας, όμως, συνέβη δύο χρόνια αργότερα, με το Atari 2600, που αποτελεί μέχρι σήμερα μία από τις πιο εμβληματικές κονσόλες στην ιστορία της βιομηχανίας.

Η επανάσταση της συγκεκριμένης κονσόλας είναι πως εισήγαγε για πρώτη φορά στον χώρο, τις rom κασέτες, οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν απ’ όλες τις επόμενες παιχνιδομηχανές μέχρι και στα τέλη των 80s.

Τα παιχνίδια άρχιζαν να παίρνουν χρώμα και να γίνονται κομμάτι της pop κουλτούρας. Το πιο διάσημο παιχνίδι της κονσόλας που μπορούσες να τη χειριστείς με joystick, ήταν φυσικά το Pacman που παίζεται ακόμη μέχρι σήμερα. Τα γραφικά ήταν πολύ καλύτερα όπως και το gameplay της κονσόλας.

Η αναμονή του κοινού ήταν πολύ μεγάλη. Αξίζει να σημειωθεί πως η κονσόλα πούλησε 400.000 κομμάτια μόνο την πρώτη μέρα κυκλοφορίας της, τα Χριστούγεννα του 1977. Την ίδια επιτυχία γνώρισε και η δεύτερη κονσόλα της σειράς, το Atari 5200. Μπορεί σήμερα αρκετοί νέοι να αγνοούν ακόμη και την ύπαρξη της, ωστόσο, η συγκεκριμένη εταιρία όρισε την gaming βιομηχανία για μια ολόκληρη δεκαετία, ενώ έβαλε τις βάσεις για τα video games που όλοι γνωρίζουμε σήμερα. Μέχρι να ‘ρθει η επέλαση των Ιαπώνων.

Nintendo – SEGA: Ένας κόσμος χωρισμένος στα δύο


Το ιστορικό Game Boy/iStock

Το 1983, μια νέα εταιρία, η Nintendo, εισήθλε στον χώρο της gaming βιομηχανίας και παίρνει μεγάλο κομμάτι της αγοραστικής πίτας. Η κονσόλα Famicom, που αργότερα λανσαρίστηκε ως NES, έσπασε όλα τα ρεκόρ, καθώς, σύμφωνα με τους τελευταίους υπολογισμούς, πούλησε συνολικά 61 εκατ. συσκευές σ’ όλον τον κόσμο. Τα πρώτα δύο χρόνια κυκλοφόρησε αποκλειστικά στην Ιαπωνία, ενώ αργότερα απλώθηκε σ’ όλο τον πλανήτη.

Το μεγάλο μπαμ της Nintendo έγινε με την κυκλοφορία του Super Nintendo στις αρχές του 1990. Ποιος, άραγε, μπορεί να ξεχάσει το Street Fighter, το Legend of Zelda και το Super Metroid.

Τα γραφικά της κονσόλας ήταν μοναδικά για την εποχή, μαζί με τα έντονα χρώματα και τους εντυπωσιακούς ήχους. Οι κασέτες του Super Nintendo ήταν πολύ πιο ανθεκτικές σε σχέση με το παρελθόν, αλλά εάν υπάρχει κάτι που κάνει τη συγκεκριμένη κονσόλα αξιομνημόνευτη μέχρι σήμερα, ήταν το γεγονός πως μπορούσες να παίξεις 1700 παιχνίδια. Καλά ακούσατε. 1700 παιχνίδια. Σε μια εποχή που οι περισσότεροι μετρούσαν τα video games στα δάχτυλα του ενός χεριού, η Nintendo έφερε τη μεγάλη επανάσταση και έκανε εκατομμύρια παιδιά σ’ όλο τον κόσμο να ξεκινήσουν τα video games.

Η επέλαση της ιαπωνικής εταιρίας συνεχίστηκε καθ’ όλη τη δεκαετία του ‘90, με το GameBoy, επίσης, να σπάει όλα τα ρεκόρ, πουλώντας περισσότερες από 118 εκατ. κονσόλες σ’ όλον τον κόσμο. Πια οι παιχνιδομηχανές μπορούσαν να είναι φορητές, χωρίς να έχει κανείς το άγχος πως πρέπει να βρίσκεται μονίμως μπροστά σε μια τηλεόραση για να παίξει.

Την ίδια εποχή, όμως, μια άλλη κονσόλα, κι αυτή από την Ιαπωνία, έφτανε για να βάλει τέλος στο μονοπώλιο της Nintendo. Το 1988 κυκλοφόρησε στη χώρα το Sega Mega Drive και γρήγορα βγήκε εκτός συνόρων. Η πρωτοποριακή του σχεδίαση και τα εντυπωσιακά παιχνίδια έκαναν τη Nintendo να μοιάζει παλιομοδίτικη. Μέσα στην δεκαετία του ‘90, οι δύο αυτές κονσόλες είχαν μονοπωλήσει το ενδιαφέρον, με τους fans των δύο εταιριών να τσακώνονται για το ποιος έχει την καλύτερη κονσόλα. Πρόκειται για τις μεγαλύτερες μάχες στον χώρο του gaming, ενώ το ντιμπέιτ αυτό φτάνει μέχρι σήμερα.

Η επέλαση του PlayStation


Το πρώτο Playstation/iStock

Το 1994, στην Ιαπωνία κυκλοφόρησε μια κονσόλα που έμελλε να αφήσει βαθιά το στίγμα της στην gaming βιομηχανία. Πρόκειται φυσικά για την Sony η οποία λάνσαρε το γνωστό σε όλους μας PlayStation. Σύμφωνα, μάλιστα, με τον μύθο, η Sony είχε απευθυνθεί στη Nintendo, προκειμένου να της εκφράσει την ιδέα της για τη νέα κονσόλα, ωστόσο, ο ιαπωνικός κολοσσός απέρριψε την πρότασή της, και έτσι εκείνη αποφάσισε να δημιουργήσει τη δική της παιχνιδομηχανή.

Κι αν το πρώτο Playstation έκανε πάταγο, αυτό που συνέβη με το PlayStation 2 δεν έχει ξαναγίνει. Η συγκεκριμένη κονσόλα αποτελεί μέχρι σήμερα την πιο ευπώλητη στην ιστορία του gaming, με τις πωλήσεις της να φτάνουν τις 158 εκατ. σ’ όλον τον πλανήτη. Πρόκειται για ένα ρεκόρ που, κατά πάσα πιθανότητα, δεν θα σπάσει ποτέ.

Τι είναι, όμως, αυτό που έκανε πολλούς να θεωρούν πως πρόκειται για την καλύτερη κονσόλα όλων των εποχών; Πολλοί στέκονται στη νέα τεχνολογία που ήταν πολύ πιο εύχρηστη για τον παίκτη, άλλοι μιλούν για την ισχύ της κονσόλας, ενώ δεν είναι λίγοι και εκείνοι που υποστηρίζουν πως οι τίτλοι των video games που κυκλοφόρησαν στα early 00s γιγάντωσαν την κονσόλα. Grand Theft Auto, Metal Gear Solid, Gran Turismo, Pro Evolution Soccer, Burnout είναι μόνο μερικά από αυτά.

Το Nintendo Wii που έφερε έναν νέο τρόπο gaming


Το χειριστήριο του Wii/iStock

Και ενώ πολλοί πίστευαν πως η Nintendo είχε πια «πεθάνει», μετά την μεγάλη επέλαση του PlayStation και του XBOX της Microsoft, το 2005 η ιαπωνική εταιρία κυκλοφόρησε το Wii που έφερε μεγάλη επανάσταση στη βιομηχανία. Η συγκεκριμένη κονσόλα δεν είχε τηλεχειριστήρια όπως όλες οι άλλες, παρά μόνο ένα λευκό joypad, το Wii Remote, που ενσωμάτωνε αισθητήρες κίνησης, οι οποίοι λάμβαναν τις κινήσεις που έκανε ο παίκτης με τα χέρια του και μεταφέρονταν στο παιχνίδι.

Για παράδειγμα σε ένα παιχνίδι τένις, μπορούσε ο χρήστης να χρησιμοποιήσει το Remote ως ρακέτα ή σε ένα παιχνίδι ξιφομαχιών ως σπαθί. Μερικά παιχνίδια όπως το Fling Smash, Wii Sports Resort και Red Steel 2 προϋπόθεταν μεγαλύτερη ακρίβεια και για αυτό χρειαζόταν την χρήση ενός περιφερειακού που ονομάζεται Wii Motion Plus.

Η συγκεκριμένη κονσόλα έκανε θραύση σ’ όλο τον πλανήτη, με τις πωλήσεις της να ξεπερνούν τις 1 εκατ., ενώ τα video games που ταυτίστηκαν μ’ αυτή ήταν το Wii Sports, το The Legend of Zelda: Twilight Princess και το Super Mario Galaxy. Η Sony, μάλιστα, εμπνεύστηκε από την επιτυχία της κονσόλας και κυκλοφόρησε, εκείνη την περίοδο, το Eye Toy Play.

Το Playstation 4, το Xbox One και το Nintendo Switch που παραμένουν αξεπέραστα


To Playstation 2/iStock

Από το 2012, η gaming βιομηχανία βρίσκεται στην όγδοη της γενιά, που αποτελεί και την, μάλλον, πιο επιτυχημένη μέχρι σήμερα. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο εταιρειών, της Sony και της Microsoft, έκανε καλό τελικά στους gamers που πήραν στα χέρια τους δύο μοναδικές κονσόλες, το PS4 και το Xbox One, οι λειτουργίες των οποίων ήταν πρωτόγνωρες για το χώρο.

Η Sony, από τη μία, επένδυσε περισσότερο στους τίτλους παιχνιδιών, δίνοντας στους χρήστες μερικά από τα καλύτερα video games όλων των εποχών. Ανάμεσα σ’ αυτά το The Last of Us, Uncharted 4 και το Death Stranding. Τα studios εκμεταλλεύτηκαν στο έπακρο τις δυνατότητες της κονσόλας και προσέφεραν μοναδικές εμπειρίες και εικόνες στους χρήστες.

Στην αντίπερα όχθη, η Microsoft, με το XBOX One, έδωσε μεγαλύτερη έμφαση στη δημιουργία μιας πλατφόρμας, μέσω της οποίας θα μπορούν οι gamers να παίζουν βιντεοπαιχνίδια χωρίς την αγορά μεμονωμένου CD.

Σ’ αυτή τη κόντρα, κατάφερε να μπει σφήνα η Nintendo, που, με μια επίσης πολύ έξυπνη κίνηση, και εκμεταλλευόμενη τους κορυφαίους και διαχρονικούς τίτλους παιχνιδιών που έχει υπό τη σκέπη της, μεταξύ των οποίων το Super Mario, δημιούργησε μια κονσόλα, το Nintendo Switch που απευθύνεται σε gamers μικρότερης ηλικίας και οικογένειες.

Οι πωλήσεις και των τριών κονσολών έσπασαν όλα τα ρεκόρ. Συγκεκριμένα, το PS4 έχει πουλήσει μέχρι σήμερα 116 εκατ. κονσόλες, το Nintendo Switch, 92 εκατ., και το XBOX One, 51 εκατ.

Και τώρα τι να περιμένουμε;


Το Playstation 5/iStock

Μετά την κυκλοφορία του PS5 και του Xbox Series S και X, βρισκόμαστε πια και επίσημα στην αρχή της ένατης γενιάς κονσολών. Κανείς δεν ξέρει πώς πρόκειται να εξελιχθεί, ωστόσο, τα μέχρι στιγμής δεδομένα, μας δίνουν μια πρώτη γεύση. Η Sony και η Microsoft κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά κονσόλες που δεν θα χρειάζονται φυσικό αντικείμενο (CD, κασέτα) για να λειτουργήσουν. Η αμερικάνικη εταιρία, μάλιστα, έχει δημιουργήσει από το 2017, το Gamepass, μια υπηρεσία, σαν το Netflix του gaming, που ο χρήστης θα έχει τη δυνατότητα να πληρώνει μια μηνιαία συνδρομή και να έχει στη διάθεσή του χιλιάδες τίτλους παιχνιδιών.

Την ίδια ώρα, η Google και με το Stadia επιχειρεί να λάβει κι αυτή μερίδιο της τεράστιας πίτας του gaming, δημιουργώντας μια κονσόλα η οποία θα επιτρέπει στον χρήστη να παίζει ένα video game, στριμάροντάς το.

Η επανάσταση αυτή παρουσιάζεται και στο hardware των κονσολών. Το νέο controller του PS5 δεν έχει καμία σχέση μ’ όλα τα προηγούμενα, καθώς διαθέτει μηχανισμούς που βάζει για τα καλά τον παίκτη στον κόσμο του video game, μιας και μπορεί να νιώθει τους κραδασμούς και να ακούει τους θορύβους, λες και βρίσκεται μέσα σ’ αυτό.

Το νέο controller, σε συνδυασμό με τα εξελιγμένα VR, δημιουργούν πια μια μοναδική εμπειρία θέασης στον χρήστη της κονσόλας, πρωτόγνωρη για τα δεδομένα του gaming. Άραγε να φανταζόταν ποτέ ο δημιουργός του Magnavox Odyssey, το 1972, πώς θα φτάναμε σ’ αυτό το σημείο, 50 χρόνια μετά;


 

Όποια κι αν είναι η παιχνιδομηχανή που ταιριάζει στα δικά σου γούστα πάντως, το μόνο σίγουρο είναι ότι μπορείς να μοιραστείς με τα αγαπημένα σου πρόσωπα αυτή που τους αρέσει, γιατί τα Χριστούγεννα, αυτό που έχει αληθινά σημασία είναι να μοιράζεσαι. Εμείς μοιραστήκαμε μαζί σου την ιστορία των παιχνιδομηχανών, σειρά σου τώρα να μοιραστείς αγάπη και μια εξαιρετική κονσόλα. Αν πάλι θέλεις να κάνεις δώρο στον εαυτό σου, εμείς δεν κρίνουμε.