Όσκαρ 2023: Η ιστορική νίκη του Τα Πάντα Όλα και ο θρίαμβος του A24
Η τελετή των Όσκαρ ήταν business as usual, τα βραβεία της όμως όχι. Θα είναι τάση που θα εδραιωθεί, ή απλώς κεραυνός στο μπουκάλι;
- 13 ΜΑΡ 2023
Για τα 95α Όσκαρ, η διοργάνωση επέστρεψε στην παραδοσιακή τους δομή. Αστέρες ανακοίνωσαν τα αποτελέσματα από τη σκηνή του Dolby Theater, κλιπ από τις υποψήφιες ταινίες στην κατηγορία Καλύτερης Ταινίας έπαιζαν μετά από κάθε διαφημιστικό διάλειμμα, και τα υποψήφια κομμάτια στην κατηγορία Καλύτερου Τραγουδιού ερμηνεύτηκαν όλα live. Ευτυχώς δηλαδή. Η τελετή δεν είχε κορυφώσεις πέρα από ορισμένους συγκινητικούς ευχαριστήριους λόγους, άρα το περφόρμανς του ινδικού – και οσκαρικού πλέον – Naatu Naatu, του μυσταγωγικού Lift Me Up της Rihanna που μας θύμισε ξανά πόσο λείπει ο Chadwick Boseman, και η αφιερωμένη στον Tony Scott ερμηνεία του Hold My Hand από μία λιτή Lady Gaga, ήταν απολύτως απαραίτητα.
Ως γιορτή του σινεμά που φέτος πάντρεψε περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη πρόσφατη χρονιά τον εμπορικό με τον arthouse κινηματογράφο στις μεγάλες υποψηφιότητες, η 95η τελετή των Όσκαρ θέλησε να δώσει έμφαση στην ιστορικότητα του μέσου στις Ηνωμένες Πολιτείες, αν και ως βασική θεματική της βραδιάς, αυτό δεν διέτρεξε ικανώς την τετράωρη διαδικασία – τα αφιερώματα που έγιναν για παράδειγμα στο στούντιο της Disney και της Warner Bros. που φέτος έκλεισαν τα εκατό τους χρόνια δεν μεταδόθηκαν ποτέ για την Ελλάδα. Απομείναμε με το βίντεο παρουσίασης του νέου μουσείου της Ακαδημίας, του μεγαλύτερου μουσείου για τον κινηματογράφο παγκοσμίως.
Τα αστεία ήταν συγκρατημένα και οι εκπλήξεις πολύ μετριοπαθείς, προερχόμενες κυρίως από κατηγορίες όπως της Σκηνογραφίας ή της Φωτογραφίας όπου τα φαβορί (Babylon/All Quiet, Elvis/All Quiet) χωρίζονταν από μία τρίχα, με το All Quiet να επικρατεί. Το All Quiet on the Western Front, η ταινία των 9 υποψηφιοτήτων που το Netflix δεν είχε μετρήσει καλά πριν εκραγεί αυτόνομα, έφυγε τελικά με 4 συνολικά βραβεία αλλά φαίνεται πως είχε φλερτάρει στ’ αλήθεια με το κορυφαίο βραβείο της Καλύτερης Ταινίας.
Αλλά όχι, εκείνο το Όσκαρ πήγε στο Τα Πάντα Όλα, μαζί με άλλα έξι: Α΄Γυναικείος, Β΄Γυναικείος, Β΄Ανδρικός, Πρωτότυπο Σενάριο, Σκηνοθεσία και Μοντάζ.
Όταν ο Ke Huy Quan κέρδισε το Όσκαρ Β΄Ανδρικού έγινε ο πρώτος βραβευμένος με Όσκαρ ηθοποιός βιετναμέζικης καταγωγής, ανοίγοντας τον δρόμο για μία ακόμα αντίστοιχη βράβευση που θα προέκυπτε στη διάρκεια της βραδιάς. Ποτέ άλλοτε στην ιστορία των βραβείων Όσκαρ δεν είχαν κερδίσει δύο Ασιάτες την ίδια χρονιά, έτσι η νίκη της Michelle Yeoh στην κατηγορία Α΄Γυναικείου σήμανε σημαντικές πρωτιές. Η ηθοποιός είναι η πρώτη Νοτιοασιάτισσα που κερδίζει το συγκεκριμένο βραβείο και η πρώτη Μαλαισιανή.
«Για όλα τα μικρά αγόρια και κορίτσια που μοιάζουν με εμένα και παρακολουθούν απόψε, αυτός είναι ένας φάρος ελπίδας και δυνατοτήτων», είπε η Yeoh όταν σήκωσε το αγαλματίδιό της. «Είναι η απόδειξη ότι τα όνειρα – κάν’τε μεγάλα όνειρα και θα γίνουν πραγματικότητα».
«Τώρα γράφεται ιστορία», πρόσθεσε αφού είχε τονίσει πως οι γυναίκες δεν θα πρέπει να αποδέχονται την ιδέα ότι η μπογιά τους περνάει όταν έχουν μεγαλώσει. «Σας ευχαριστώ».
Τέσσερις συνολικά ηθοποιοί ασιατικής καταγωγής αναγνωρίστηκαν με υποψηφιότητες για Όσκαρ φέτος, αριθμός ρεκόρ για τους Ασιάτες ηθοποιούς.
Εκτός από τη Yeoh και τον Quan, είχαμε επίσης τη Stephanie Hsu (Τα Πάντα Όλα) στον Β΄Γυναικείο, όπως και τη Hong Chau του The Whale στην ίδια κατηγορία. Εν όψει των Όσκαρ μάλιστα, ανάλυση των New York Times διαπίστωσε ότι οι Ασιάτες συμμετείχαν σπάνια σε αυτά τα βραβεία. Από τους 1.808 υποψηφίους για βραβεία υποκριτικής, μόνο 23 θα μπορούσαν να αναγνωριστούν ως Ασιάτες και, μέχρι σήμερα, μόνο τέσσερις είχαν κερδίσει.
Ας ειπωθεί κιόλας: Ο θρίαμβος του Τα Πάντα Όλα, οσκαρικό πια σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες (Ταινία/Σκηνοθεσία/Ερμηνείες/Σενάριο), γίνεται πιο γλυκός για όσους αγαπάμε το σινεμά είδους. Οι εξαιρέσεις της Ακαδημίας είναι ελάχιστες – η Σιωπή των Αμνών αν μισοκλείσεις τα μάτια σου, και το Lord of the Rings: The Return of the King. Το άναρχο Τα Πάντα Όλα συνδυάζει τις πολεμικές τέχνες, τη φαντασία, την επιστημονική φαντασία, τις κομιξικές αναφορές, τη δράση, το παράλογο.
Είναι η μικρή, genre ταινία που τα κατάφερε σπάζοντας ρεκόρ στα αμερικανικά ταμεία, βασισμένη στην από στόμα σε στόμα διάδοση. Πόσες φορές το έχουμε πει αυτό;
Όσο για το A24, το ανεξάρτητο στούντιο παραγωγής που έγινε οσκαρικό με το Moonlight, κατακτά για πρώτη φορά όλες τις μεγάλες κατηγορίες. Ταινία/Α΄Γυναικείο/Β΄Γυναικείο/Σκηνοθεσία/Πρωτότυπο Σενάριο με το Τα Πάντα Όλα, και Α΄Ανδρικό με τον Brendan Fraser για την ερμηνεία του στο The Whale. Δεν έχει γίνει ποτέ από σύστασής του δέκα χρόνια πριν.
Η τελετή των Όσκαρ δηλαδή ήταν business as usual, τα βραβεία της όμως όχι. Μένει να δούμε αν είναι τάση που θα εδραιωθεί, ή απλώς κεραυνός στο μπουκάλι.