REVIEWS

Η Sophia Loren το έχει ακόμα

Η θριαμβευτική επιστροφή μιας θρυλικής ηθοποιού κυκλοφορεί σήμερα στο Netflix.
Σε μία γελοία σεκάνς από τις πολλές τέτοιες που μου φύλαγε ακουσίως το ‘Hillbilly Elegy’, ένα από τα οσκαρικά στοιχήματα του Netflix για την επόμενη τελετή, ο νεαρός πρωταγωνιστής της ταινίας αποφάσισε να αρχίζει να μελετά για το σχολείο όταν διαπίστωσε πως η γιαγιά του δεν είχε αρκετά χρήματα για να ταΐζει και τους δύο τους. Την είδε να χωρίζει το μεσημεριανό της στα δύο και αυτό ήταν! Οι εμψυχωτικές νότες του Hans Zimmer τού έδωσαν φόρα, το βιβλίο της άλγεβρας βγήκε βιαστικά από τη σάκα του, και μέσα σε ένα μοντάζ δεν είχε πάρει απλώς τον καλύτερο βαθμό στην τάξη, αλλά είχε γίνει πλέον ένας υποδειγματικός εγγονός. Το ‘The Life Ahead’ με τη Sophia Loren, η έτερη ταινία του Netflix για ένα μικρό αγόρι υπό την προστασία μιας ηλικιωμένης γυναίκας, δεν κάνει τέτοιες παρακάμψεις.

H 89χρονη πια Loren έχει να παίξει στον κινηματογράφο εδώ και δέκα χρόνια. Το κάνει εδώ σε σκηνοθεσία του γιου της, Edoardo Ponti, παίζοντας μία Ιταλίδα-Εβραία επιζήσασα του Ολοκαυτώματος που δίνει καταφύγιο σε παιδιά εκδιδόμενων γυναικών. Η Madame Rosa όπως ονομάζεται ο χαρακτήρας της, θα φανεί διστακτική όταν ο γιατρός της την παρακαλεί να αναλάβει τον δωδεκάχρονο Momo από τη Σενεγάλη. Ένα ορφανό παιδί μιας διαλυμένης οικογένειας με προβλήματα διαχείρισης θυμού που μόλις εκείνο το πρωί την είχε κλέψει στην ανοιχτή αγορά. Ο δεσμός αγάπης που τελικά θα διαμορφώσουν οι δυο τους δεν είναι έκπληξη, ο Ponti έχει κάνει περίπου την ταινία που φαντάζεσαι, η ειλικρίνεια του ‘Life Ahead’ όμως όπως και οι κεντρικές του ερμηνείες αρκούν για να κάνουν δραστικό το αποτέλεσμα.

Η Loren προφανώς και το έχει ακόμα. Πιθανόν να τη δούμε κιόλας στα ερχόμενα Όσκαρ, και ποιος δεν θέλει να δει έναν θρύλο να φωτίζει το κόκκινο χαλί; (Θα αρκεστούμε και σε ένα Zoom call). Εάν καταφέρει να βρεθεί ανάμεσα στις υποψήφιες Β΄Γυναικείου της επόμενης τελετής (αυτή είναι κανονικά η κατηγορία του ρόλου της και όχι Α΄όπως είχε ακουστεί), η Loren θα έχει κλείσει 56 χρόνια από την τελευταία της υποψηφιότητα με το ‘Matrimonio all’italiana’ του 1965, και άρα θα σπάσει το ρεκόρ του Henry Fonda που έχει ως τώρα τη μεγαλύτερη απόσταση μεταξύ δύο υποψηφιοτήτων Όσκαρ. Και comeback και πιθανό ρεκόρ; We have to stan!


Ως Madame Rosa βασισμένη στο ‘La vie devant soi’ του Romain Gary, ένας ρόλος που μεταφέρθηκε στην οθόνη από τη Simone Signoret το 1977, η ηθοποιός είναι σκληρή αλλά όχι απροσπέλαστη. Δεν ξεχειλίζει από μητρικό ένστικτο και δεν θυμίζει τους γηραιούς μέντορες που έχουμε συνηθίσει να βρίσκουμε σε τέτοιες ιστορίες, η ανάγκη της όμως για μία ανθρώπινη παρουσία που θα μπορούσε να συναισθανθεί τον πόνο της είναι μεγάλη. Γι’ αυτό αρχίζει να βλέπει στον Momo, και ο Momo σ’ αυτήν, ένα κοινό τραύμα που θα τους ενώσει χωρίς να το επιδιώκουν. Όταν τα γηρατειά θα αρχίσουν να της στερούν για τα καλά τη διαύγειά της βυθίζοντάς τη συχνά στις αναμνήσεις της από το Auschwitz, αυτή και ο Momo θα δουν ξεκάθαρα πια το προνόμιο μιας φιλίας απέναντι σε έναν κόσμο που δεν φαίνεται να καταλαβαίνει κανέναν απ’ τους δύο.


Τίποτα δεν έρχεται εύκολα βέβαια ως τότε. Εκτός από το γεγονός ότι ο Momo, ένας φανταστικός Ibrahima Gueye που στέκεται με άνεση δίπλα στη Loren, έχει μάθει να εκφράζεται ξεσπώντας, δεν αργεί κιόλας να μπλέξει με τον υπόκοσμο της πόλης πουλώντας ναρκωτικά. Οι σεκάνς που τον βλέπουμε να χάνεται με το ποδήλατό του στους δρόμους, ή να διασκεδάζει με την καρδιά του με τους λάθος ανθρώπους είναι από τις πιο απολαυστικές στην ταινία. «Δεν πρόκειται να ρουφήξω την ευτυχία», λέει σε ένα από τα voiceovers του προσπαθώντας να πείσει τον εαυτό του, «αν έρθει έχει καλώς».

Βαθιά ανθρώπινο αλλά ανέλπιστα απομακρυσμένο από συναισθηματισμούς, το ‘Life Ahead’ τον αφήνει ξανά μετέωρο αλλά πιο αισιόδοξο ότι κάποια μέρα ίσως τη βρει.

Το ‘The Life Ahead’ ανεβαίνει στο Netflix στις 13 Νοεμβρίου 2020.

Exit mobile version