Αυτές είναι οι ταινίες της χρονιάς για το ελληνικό σινεμά
- 23 ΜΑΡ 2020
Μια ματιά όμως στις φετινές υποψηφιότητες των ετήσιων βραβείων Ίρις, δείχνει μια από τις πλουσιότερες χρονιές που έχει δώσει το ελληνικό σινεμά τα τελευταία χρόνια. Η τεράστια εμπορική επιτυχία της “Ευτυχίας”, μιας ταινίας με ουσιαστικές καλλιτεχνικές βλέψεις που δεν συναντάμε συχνά σε τόσο μαζικά χιτ, είναι απλώς η κορυφή του παγόβουνου. Ταινίες σαν τον “Απόστρατο” και τη “Winona” αναδείχθηκαν σε επιτυχίες του δικού τους εύρους, φέρνοντας τον κόσμο τους στις αίθουσες, η “Θάλασσα των Σαργασσών” είδε μεταφυσικό νουάρ στο Μεσολόγγι φτάνοντας ως το Βερολίνο, η “Απόσταση” του Βασίλη Κεκάτου έρχεται με Χρυσό Φοίνικα στις αποσκευές της, το “Όλες οι Φωτιές η Φωτιά” παίχτηκε στο Λοκάρνο και βραβεύτηκε στο Κλερμόν-Φεράν, και η λίστα συνεχίζεται.
Οι νικητές των 11ων Βραβείων Ίρις θα ανακοινωθούν στις 14 Απριλίου.
Η προαναφερθείσα “Ευτυχία” προηγείται στις υποψηφιότητες όπως ήταν και λογικό, με 13. Είναι πιο εύκολο να πούμε ποιες είναι οι μόνες κατηγορίες στις οποίες ΔΕΝ έχει προταθεί (από όσες θα μπορούσε): Σενάριο! Είναι συνεπώς η μόνη ταινία που εκπροσωπείται σε όλες τις ερμηνευτικές κατηγορίες, όχι απλώς με το αναμενόμενο φοβερό δίδυμο των Καραμπέτη-Γκουλιώνη στο ρόλο της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου, αλλά και με τον scene-stealer Θάνο Τοκάκη και τον τρομερά μεστό Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη να συμπληρώνουν το καρέ.
Ακολουθεί το “Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών” του Σύλλα Τζουμέρκα με 12 υποψηφιότητες. Παρών σχεδόν σε όλες σχεδόν τις τεχνικές κατηγορίες, με υποψηφιότητες και για Σκηνοθεσία και για Σενάριο, και με υποψηφιότητες σε 3 από τις 4 ερμηνευτικές. Η φοβερή Αγγελική Παπούλια, ο Χρήστος Πασσαλής, αλλά και η Γιούλα Μπούνταλη με διπλή υποψηφιότητα: Β’ Γυναικείου Ρόλου και Σεναρίου για την ταινία. Αξίζει να σημειώσουμε πως για τη Μουσική του φιλμ είναι υποψήφιος για Ίρις ο γνωστός Φοίβος, ως μέλος του συναρπαστικά ετερόκλητου μουσικού τημ της ταινίας (μαζί με Ζαν-Πολ Βαλ και drog_A_tek).
Μακριά από αυτές τις δύο ταινίες, ξεχωρίζουν ωστόσο ακόμα με 5 υποψηφιότητες ο “Απόστρατος” και η “Winona”, δύο ταινίες εντελώς διαφορετικής καλλιτεχνικής λογικής, μα κι δύο πετυχημένες και άψογες ως προς τις προθέσεις τους. Ο “Απόστρατος” διακρίνεται για σενάριο και ερμηνείες, η “Winona” προτείνεται για σκηνοθεσία (μαζί με “Ευτυχία” και “Θαύμα”) και πολλά τεχνικά βραβεία, αλλά κι οι δύο προτείνονται για Καλύτερη Ταινία.
Την πεντάδα της μεγάλης κατηγορίας κλείνει η υποψηφιότητα-έκπληξη του απολαυστικού φιλμ “Δε θέλω να γίνω δυσάρεστος αλλά πρέπει να μιλήσουμε για κάτι πολύ σοβαρό”, μια ταινία που ατυχώς δεν έχουμε δει ακόμα σε κύκλωμα διανομής, αλλά το word of mouth ύστερα από την προβολή στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης υπήρξε εξαρχής πολύ θετικό με αποτέλεσμα 3 υποψηφιότητες: Καλύτερης Ταινίας(!), Σεναρίου, αλλά και Β’ Ανδρικού Ρόλου για τον Βαγγέλη Μουρίκη. Ελπίζουμε να βρει σύντομα το δρόμο της προς το κοινό.
Με 4 υποψηφιότητες ξεχωρίζει επίσης και το “Cosmic Candy” της υποψήφιας για Πρωτοεμφανιζόμενο Σκηνοθέτη, Ρηνιώς Δραγασάκη.
Οι υποψήφιες ταινίες διαγωνίζονται σε 20 κατηγορίες και οι νικητές θα ανακοινωθούν, επίσης διαδικτυακά, στις 14 Απριλίου. Μέχρι τότε, καθημερινά οι σελίδες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου στο Facebook και το Instagram θα αναρτούν βίντεο επιμελημένα από τον σκηνοθέτη Στέλιο Καμμίτση, αφιερωμένα στις υποψηφιότητες και τους υποψήφιους, για την ανάδειξη της δουλειάς των Ελλήνων κινηματογραφιστών.
Στο Oneman έτσι κι αλλιώς ακολουθούμε πάντα το ελληνικό σινεμά από κοντά, όπως φαίνεται από τις συζητήσεις μας με πολλούς από τους πρωταγωνιστές της χρονιάς. (Βρείτε τις συνεντεύξεις ανάμεσα στις υποψηφιότητες.) Πάμε να δούμε τις υποψηφιότητες, και μέχρι την ανακοίνωση των νικητών θα δούμε κι άλλα θέματα πάνω σε άλλους υποψήφιους.
Καλύτερη Ταινία
- Απόστρατος
- Δε θέλω να γίνω δυσάρεστος αλλά πρέπει να μιλήσουμε για κάτι πολύ σοβαρό
- Ευτυχία
- Το θαύμα της θάλασσας των Σαργασσών
- Winona
Σκηνοθεσία
- Άγγελος Φραντζής (Ευτυχία)
- Σύλλας Τζουμέρκας (Το θαύμα της θάλασσας των Σαργασσών)
- The Boy (Winona)
Α’ Γυναικείος Ρόλος
- Πηνελόπη Τσιλίκα (Η Ανάκριση)
- Καριοφυλλιά Καραμπέτη (Ευτυχία)
- Αγγελική Παπούλια (Το θαύμα της θάλασσας των Σαργασσών)
Α’ Ανδρικός Ρόλος
- Μιχάλης Σαράντης (Απόστρατος)
- Πυγμαλίων Δαδακαρίδης (Ευτυχία)
- Χρήστος Πασσαλής (Το θαύμα της θάλασσας των Σαργασσών)
Β’ Γυναικείος Ρόλος
- Κάτια Γκουλιώνη (Ευτυχία)
- Γιούλα Μπούνταλη (Το θαύμα της θάλασσας των Σαργασσών)
- Μάγια Πιπερά (Cosmic Candy)
Β’ Ανδρικός Ρόλος
- Θανάσης Παπαγεωργίου (Απόστρατος)
- Βαγγέλης Μουρίκης (Δε θέλω να γίνω δυσάρεστος αλλά πρέπει να μιλήσουμε για κάτι πολύ σοβαρό)
- Θάνος Τοκάκης (Ευτυχία)
Σενάριο
- Απόστρατος (Ζαχαρίας Μαυροειδής)
- Δε θέλω να γίνω δυσάρεστος αλλά πρέπει να μιλήσουμε για κάτι πολύ σοβαρό (Γιώργος Γεωργόπουλος, Μαρία Φακίνου)
- Το θαύμα της θάλασσας των Σαργασσών (Γιούλα Μπούνταλη, Σύλλας Τζουμέρκας)
Πρωτοεμφανιζόμενος Σκηνοθέτης
- Μίνως Νικολακάκης (Άλυτη (Entwined))
- Σταύρος Παμπαλλής (Πολιορκία στην οδό Λιπέρτη)
- Ρηνιώ Δραγασάκη (Cosmic Candy)
Μικρού Μήκους
- Η απόσταση ανάμεσα στον ουρανό κι εμάς
- Καρτ ποστάλ από το τέλος του κόσμου
- Όλες οι φωτιές η φωτιά
- Electric Swan
- Index
Πρωτότυπη Μουσική
- Ευτυχία (Μίνως Μάτσας)
- Το θαύμα της θάλασσας των Σαργασσών (Ζαν-Πολ Βαλ, drog_A_tek, Φοίβος)
- Winona (Δεσποινίς Τρίχρωμη, The Boy)
Μοντάζ
- Ευτυχία
- Το θαύμα της θάλασσας των Σαργασσών
- Winona
Φωτογραφία
- Ευτυχία
- Ζίζοτεκ
- Winona
Ενδυματολογία
- Ευτυχία
- Το θαύμα της θάλασσας των Σαργασσών
- Περσεφόνη
Σκηνογραφία
- Απόστρατος
- Ευτυχία
- Cosmic Candy
Ντοκιμαντέρ
- ΓΙΑ ΧΩΡΙΣ ΛΟΓΟΥΣ συναντήσεις με τον Γιώργο Μανιάτη
- Όταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις ντομάτες
- Irving Park
Ήχος
- Ευτυχία
- Ζίζοτεκ
- Το θαύμα της θάλασσας των Σαργασσών
Μακιγιάζ
- Άλυτη (Entwined)
- Ευτυχία
- Το θαύμα της θάλασσας των Σαργασσών
Ειδικά Εφέ
- Άλυτη (Entwined)
- Το θαύμα της θάλασσας των Σαργασσών
- Cosmic Candy
Μικρού Μήκους Animation
- Βίαιη Εξίσωση
- Heatwave
- Τhe White Wings
Μικρού Μήκους Ντοκιμαντέρ
- Τα Καναρίνια
- Σκοπελίτης ή το πλοίο
- Ο Χειροπαλαιστής
*Οι νικητές των βραβείων Ίρις θα ανακοινωθούν διαδικτυακά στις 14 Απριλίου.
***
Δέκα χρόνια μετά το τέλος του ‘Lost’, η ομάδα του POP για τις Δύσκολες Ώρες επιστρέφει στο Νησί. Με καλεσμένο τον υπερφανατικό Lostάκια και υπάλληλο της Dharma Initiative, Θέμη Καίσαρη, αναλύουμε τα κυριότερα σημεία της 5ης σεζόν και εξετάζουμε τη σοβαρή πιθανότητα να είναι κρυφά η καλύτερη σεζόν της σειράς-φαινόμενο.