Mario Perez/Disney General Entertainment Content via Getty Images/Ideal Image
LOST

Lost: Το εκρηκτικό τέλος που δεν είδαμε ποτέ μπορεί να ήταν (ακόμα) καλύτερο

Εάν δεν κόστιζε μία περιουσία, το αρχικό φινάλε του Lost θα ήταν ένα πραγματικά εκρηκτικό σκηνικό που οι showrunners έχτιζαν για χρόνια.

Κάθε ώρα είναι καλή ώρα για να (ξανα;)δεις το Lost. Η εμβληματική σειρά των J.J. Abrams, Carlton Cuse και Damon Lindelof υπήρξε πραγματικά μία σειρά που στα χαρτιά δεν θα έπρεπε να είχε πετύχει τόσο. Ήταν ένα δράμα καθοδηγούμενο από χαρακτήρες που συμπλήρωναν το μεγαλύτερο μέρος ενός υβριδικού παζλ, συμπληρωμένο από βαριά μυθολογία, συμβολισμούς για τη φιλοσοφία και τη θρησκεία που απουσιάζουν συνήθως από τη mainstream τηλεόραση και στοιχεία κάθε είδους αφήγησης – από κατασκοπικές περιπέτειες, μέχρι καθαρόαιμο τρόμο.

Στην καρδιά του ή/και σε κάποιο άλλο παράλληλο σύμπαν, το Lost ήταν στην πραγματικότητα ένα cult classic σχεδιασμένο τελικά για πιο συγκεκριμένα κοινά, όμως ήταν τόσο καλό σε αυτό που έκανε που κατέληξε σε παγκόσμιο τηλεοπτικό φαινόμενο. Οπότε ναι, αν είσαι φαν της τηλεόρασης και της ιστορίας της, αν σε ενδιαφέρει να δεις πώς ένα show άλλαξε το μέσο με τρόπους που δεν έχει καταφέρει να επαναλάβει ακριβώς κανένα άλλο, τότε κάθε ώρα είναι καλή ώρα για να δεις το Lost. Αυτή τη στιγμή άλλωστε φιγουράρει στο Top 5 του ελληνικού Netflix, λίγες μέρες μετά τη συμπερίληψή του στον κατάλογο της πλατφόρμας.

Το Lost ήταν όμως και εξόχως ταιριαστό για την καραντίνα και την εποχή του κορονοϊού, οπότε και είχε επανέλθει στη δημόσια κουβέντα. Ένα σεβαστό μέρος του πρώτου μέρους της σειράς ακολουθεί τους ναυαγούς της πτήσης Oceanic 815, όχι μόνο στην απόπειρά τους να φτιάξουν ένα μικρόκοσμο στο Νησί που θα τους βοηθήσει να επιβιώσουν, αλλά και στην προσπάθειά τους, πολύ απλά, να σκοτώσουν τον άπλετο χρόνο τους. Μέχρι και γήπεδο του γκολφ έφτιαξαν όταν ο Hurley εντόπισε ότι είχαν αρχίσει να ξεσπούν ο ένας στον άλλον μπας και εκτονωθούν. Και αν κάποιο μήνυμα της σειράς θα ταίριαζε μεταφορικά στην περίστασή μας – λέω μεταφορικά γιατί κυριολεκτικά ακούγεται περισσότερο σαν προτροπή για να σπάσεις την καραντίνα – είναι το περίφημο “Live Together, Die Alone”.

Εάν αποφασίζεις τώρα να δεις το Lost για πρώτη φορά, σε προειδοποιώ κάπου εδώ ότι ακολουθούν spoilers για το τέλος του. 

Ανήκω στη μερίδα των θεατών του Lost που λάτρεψαν το φινάλε και μπόρεσαν να ζήσουν με τις ελάχιστες κατ’ εμέ απορίες που άφησε πίσω του χωρίς πικρία για κάποιο άλυτο μυστήριο του Νησιού. Αυτό δεν σημαίνει όμως πως δεν με έχει πιάνει κατά καιρούς νοσταλγία για ένα φινάλε που δεν είδαμε ποτέ – εκείνο που έχει περιγράψει ο Carlton Cuse και ο Lindelof και περιλαμβάνει την έκρηξη ενός ηφαιστείου.

Η παρουσία ηφαιστείου στο Νησί είχε αναφερθεί στο show, με έμφαση στο επεισόδιο της 3ης σεζόν The Man Behind the Curtain όπου παρακολουθήσαμε τη δασκάλα των παιδιών του Dharma Initiative να μιλά γι’ αυτό στους μικρούς μαθητές της. Μιλώντας στο Entertainment Weekly, ο Cuse είχε εξηγήσει: «Ψάχναμε πάντα τρόπους να κανιβαλίσουμε οτιδήποτε μπορούσαμε από τη Χαβάη [όπου γυριζόταν η σειρά] που θα βοηθούσε στην οπτική αφήγηση της σειράς. Είχαμε, επίσης, το Νησί ως χαρακτήρα του show στο νου μας, οπότε πάντα ψάχναμε για πράγματα που θα μπορούσαν να του δώσουν περισσότερη προσωπικότητα. Δεν είχαμε ιδέα αρχικά για το πώς θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε το ηφαίστειο, αλλά ήταν κάτι στο οποίο επενδύσαμε και σκεφτήκαμε ότι θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε αργότερα».

«Η ερώτηση ήταν πάντα», συμπληρώνει ο Lindelof, «πώς οπτικοποιείς και δραματικοποιείς την ιδέα ότι το ίδιο το Νησί είναι αυτό που κρατά τον κόσμο μακριά από τις φλόγες της κόλασης και την καταδίκη; Η απάντηση ήταν το ηφαίστειο».

Η ιδέα των showrunners θα μετουσιωνόταν στο φινάλε, οπότε και το ηφαίστειο θα εκρηγνυόταν στη διάρκεια της μάχης του νέου Προστάτη του Νησιού, Jack, με τον Man in Black στη μορφή του Locke. «Το ηφαίστειο ήταν ανενεργό στη διάρκεια της σειράς», συνεχίζει ο Lindelof, «αλλά προχωρώντας στην τελική ευθεία, το Νησί θα είχε γίνει ασταθές και θα γινόταν έκρηξη του ηφαιστείου. Θα είχαμε πολλές σεισμικές δονήσεις και, στο τέλος, θα είχαμε μια τεράστια μάχη μεταξύ των δυνάμεων του καλού και το κακού εν μέσω μάγματος. Μάγμα παντού! Θα ήταν εκπληκτικό αισθητικά και συναρπαστικό για το κοινό. Μετά από έξι χρόνια και 121 ώρες στη σειρά, είχαμε κάνει γυρίσματα σε κάθε μέρος στο Oahu που μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε για σκηνές στο νησί και φλάσμπακ. Οπότε η ιδέα ήταν για το φινάλε, ότι θα πηγαίναμε σε μια καινούρια τοποθεσία που θα έμοιαζε φρέσκια, διαφορετική και μοναδική. Πρωτόγονη και αρχαία, που θα έδινε την αίσθηση του τέλους του κόσμου. Θα ήταν τέλειο».

Το σχέδιό τους που ήθελε το ηφαίστειο να κάνει την επανεμφάνισή του νωρίτερα από το φινάλε του Lost ώστε να χτιστεί σταδιακά η κλιμάκωση, ναυάγησε από το δίκτυο του ABC που τους προσγείωσε στην οικονομική πραγματικότητα ενός τέτοιου γυρίσματος.

Παρότι το κανάλι ήταν αρχικά πρόθυμο να εξυπηρετήσει το όραμα των showrunners, όταν υπολόγισαν το κόστος μεταφοράς των υλικών που θα χρειαζόταν το συγκεκριμένο σκηνικό δίστασαν. Δεν είχε βοηθήσει και το γεγονός ότι ο ναός του Jacob που είχαμε δει στην αρχή της σεζόν, μία ακόμη νέα τοποθεσία στο ‘Lost’, είχε ήδη κοστίσει πολύ ακριβά. «Το ABC μας είπε, ‘Παιδιά, σας αγαπάμε και σας αφήνουμε να τελειώσετε τη σειρά, αλλά δεν μπορούμε να σας αφήσουμε και να χρεοκοπήσετε το κανάλι κατά τη διάρκεια», θυμάται ο Lindelof.

Το κοινό τους συμπέρασμα πάντως αυτή τη στιγμή, είναι ότι η ακύρωση του ηφαιστείου ήταν τελικά για καλό, μιας που κάποιες έννοιες γύρω από το Νησί ήταν πιο δυνατές όταν δεν εξηγούνταν πλήρως. Αυτό ήταν πάντα άλλωστε και μέρος της μαγείας του Lost.

Για περισσότερο ‘Lost’, μπορείς να τσεκάρεις τη σειρά επεισοδίων We Have to Go Back στο podcast του Oneman POP για τις Δύσκολες Ώρες.