Λίγο πριν το μαύρο: Βραβεύουμε τις καλύτερες κωμωδίες του MEGA
- 1 ΜΑΡ 2018
Μόνο μία αλληλουχία εξωφρενικών γεγονότων θα αποτρέψει το MEGA να μη βρίσκεται στις οθόνες μας. Ακόμα και αν η τηλεόραση έχει παραγκωνιστεί αισθητά από το διαδίκτυο, για γενιές ανθρώπων της μεταπολιτευτικής Ελλάδας το MEGA είναι το σύμβολο του εκσυγχρονισμού.
Η ελληνική τηλεόραση απέκτησε το χρώμα που της ταίριαζε, ο χαρακτηρισμός «ιδιωτική» έδινε ακόμα περισσότερο την αίσθηση του προνομίου και οι σειρές του καναλιού, πλέον, θεωρούνται όχι απλώς κλασικές, αλλά και ποιοτικές. Αναμφισβήτητα βιώνουμε τη διάρκεια της χρυσής εποχής της ελληνικής κωμωδίας, όπως αυτή εμφανίζεται και στα μηχανάκια της Nielsen. Εδώ και σχεδόν δύο χρόνια το MEGA γράφει θεαματικότητες της τάξης ακόμα και του 12%, κάτι που είναι απίστευτο και ταυτοχρόνως θλιβερό για την πορεία της σύγχρονης τηλεόρασης, αν αναλογιστεί κάποιος ότι δεν υπάρχει ζωντανό πρόγραμμα και είναι όλα καθημερινές επαναλήψεις.
Οι κωμωδίες του καναλιού, σχεδόν από τότε που άρχισε να εκπέμπει και για είκοσι χρόνια ήταν, για τους τηλεορασολάγνους, οι σειρές για να δουν. Αφ’ ης στιγμής δίνονται τα βραβεία των κωμωδιών, άτυπα Όσκαρ, αλλά με κάποιες διαφορές. Κανόνας είναι η προσπάθεια να χωρέσουν όλες οι υπέροχες σειρές με τις οποίες ο θεατής ψυχαγωγήθηκε και τώρα τις θυμάται με ένα είδος νοσταλγίας.
Τιμητική αναφορά: Στο ‘Εκμέκ Παγωτό’ (1991-93), τους ‘Αυθαίρετους’ (1989-91) και το ‘Σόι Μας’ (1992-94), που προσγείωσαν αρμονικά τη μαύρη κωμωδία στα σπίτια μας.
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΕΙΡΑ
‘Δύο Ξένοι’ (1997-98). Καθίσταται διαχρονική λόγω του βλέμματός της στον τηλεοπτικό κόσμο, το σενάριο χώρεσε αιχμηρά τσιτάτα και αφορισμούς, είχε το ρυθμό και την ταχύτητα μίας καλής κωμωδίας και όσοι την παρακολούθησαν θυμούνται τα ονόματα όλων των πρωταγωνιστών. Το ειδύλλιο πέρασε από σαράντα κύματα, οι δεύτεροι ρόλοι ήταν θανατηφόροι, τα τραγούδια διαλεχτά.
Η στενοχώρια: ‘Παρά Πέντε’ και ‘Είσαι το Ταίρι Μου’ θα μπορούσαν άνετα να είναι στη θέση του. Ωστόσο, οι ‘Δύο Ξένοι’ δημιούργησαν τη δική τους σχολή και ο Ρήγας βρήκε την πεπατημένη για όλες τις σειρές του.
Η λεπτομέρεια: Ήταν στα σκαριά και τρίτος χρόνος, αλλά αυτό το «αν» καπαρώνεται από το ‘Τι ψυχή θα παραδώσεις μωρή’.
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΣΥΛΛΗΨΗ
Πρέπει να δοθεί στον Καπουτζίδη και το ‘Παρά Πέντε’ (2005-07). Η ευφυία του σεναριογράφου φαίνεται σε όποια σειρά και αν έχει καταπιαστεί, αλλά εδώ πρόκειται για μία ολοκληρωμένη κωμική περιπέτεια, ένα σκάνδαλο που φτάνει ως τον πιο υψηλά ιστάμενο πολίτη της χώρας. To Παρά πέντε έκανε θραύση και δεν είναι υπερβολή το συμπέρασμα ότι μετά από αυτήν τη σειρά άρχισε η αντίστροφη μέτρηση για τις κωμωδίες συνολικά στην τηλεόραση.
Η στενοχώρια: Ο Καπουτζίδης δε λέει ούτε καλημέρα με τουλάχιστον μισούς από τους πρωταγωνιστές της σειράς.
Η λεπτομέρεια: Πάλι το ‘Είσαι το Ταίρι Μου’ μένει στην απ’ έξω, όπως και οι πρώιμες προσπάθειες των Ρέππα και Παπαθανασίου. Πολύ άνετα θα έβαζα υποψήφιους με αξιώσεις τους ‘S1ngles’ (2004-08) και το ‘Βίος Ανθόσπαρτος’ (1998-00).
ΚΑΛΥΤΕΡΟΙ ΠΡΩΤΟΕΜΦΑΝΙΖΟΜΕΝΟΙ ΣΕ ΚΑΣΤ
Η ώρα του ‘Είσαι το Ταίρι μου’ (2001-02). Κωμωδία παρεξηγήσεων, δουλειά έναρξης για πολλούς από τους ηθοποιούς, που έχουν δουλειές ως τις μέρες μας, ένα είδος κωμωδίας που έδωσε ρόλους που αξίζει να θυμόμαστε και μία ιστορία που διακρίθηκε για τις συναπτές εναλλαγές της και τη μαεστρία με την οποία κρατούσε το θεατή σε αγωνία. Η σειρά δεν έκανε κοιλιά σε κανένα σημείο, πλην ίσως του φινάλε, το οποίο, ωστόσο, ήταν ουσιαστικά ήσσον ζήτημα με βάση τις διακλαδώσεις.
Η στενοχώρια: Ο Άρης Σερβετάλης προτίμησε τον αναχωρητισμό από τη δόξα που έφερε η σειρά. Αφού έπαιξε στο ΄Κλείσε τα Μάτια’, μετά από σχεδόν 3 χρόνια εμφανίστηκε στους ‘S1ngles’ και από εκεί και έπειτα η τηλεόραση έγινε ένα μέσο που δεν τον αφορούσε.
Η λεπτομέρεια: Θαυμάσιοι ήταν και οι πρωτοεμφανιζόμενοι στο καστ του ‘Μίλα μου Βρώμικα’.
Α’ ΑΝΔΡΙΚΟΣ
Δεν είναι το μέτωπο που γίνεται η μεγαλύτερη μάχη, χωρίς να σημαίνει ότι δεν υπήρξαν σημαντικές ερμηνείες. Αν το ‘Πενήντα Πενήντα’ (2005-11) ήταν ένα ωραίο κόνσεπτ, ο Πέτρος Φιλιππίδης το απογείωσε. Είναι σπανιότατο να γελάς με τα καμώματα ενός ηθοποιού συναπτώς σε μία σειρά που κράτησε έξι ολόκληρα χρόνια.
Η στενοχώρια: Ο Γιάννης Μπέζος στο Βίο Ανθόσπαρτο, ο Σάκης Μπουλάς στις ‘Σαββατογεννημένες’ (2003-04), ο Στέλιος Μάινας στα ‘Μαύρα Μεσάνυχτα’, ακόμα και ο Πάνος Μουζουράκης στην, κατά την ταπεινή γνώμη μου, τελευταία πολύ σημαντική κωμωδία του MEGA, το ‘Ουκ Αν Λάβοις Παρά του Μη Έχοντος’ (2010-11), αξίζουν να είναι υποψήφιες. Μου αρέσει και ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης στο ‘Είμαστε στον αέρα’ (1997-98).
Η λεπτομέρεια: Η Μαρία Ανδρούτσου (Ξανθίππη) είναι ροκαμπίλι! Η μπάντα της λέγεται ‘Marian Rock Band’ και είναι η τραγουδίστριά της. Οι τρεις ήρωες του’ Πενήντα Πενήντα’ ήταν που ήθελαν να φτιάξουν συγκρότημα, η Ανδρούτσου το κάνει -με καλές κριτικές μάλιστα- στην αληθινή ζωή.
Α’ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ
Ήταν βασανιστήριο, το πήγα από εδώ, το έφερα από εκεί και τελικά αποφάσισα να προτιμήσω, μόλις τώρα, την Άννα Παναγιωτοπούλου στο ‘Dolce Vita’ (2005-07) από τη Δήμητρα Παπαδοπούλου στο ‘Σ’ αγαπώ Μ’ αγαπάς’ (2001-02). Πιθανώς είναι πιο δύσκολο να είσαι πολύ καλός σε κάθε σκετσάκι που κάνεις, από ένα ρόλο που παίζει σε μία υπόθεση με συνέχειες, μπορεί, όμως, και όχι. Τέτοιο είναι το δίλημμα στο οποίο βρίσκομαι. Και οι δύο είναι επίσης υποψήφιες για τον Α’ γυναικείο, εκτός των άλλων. Η Παπαδοπούλου έκανε καλύτερο από ό,τι θα ήταν με οποιαδήποτε άλλη το συμπρωταγωνιστή της, Θοδωρή Αθερίδη, το δίδυμο της Παναγιωτοπούλου με την Μπαλανίκα, όμως, είναι μοναδικό στα ελληνικά κωμικά χρονικά. Η ίδια, ένας επιθεωρησιακός χαρακτήρας, έπαιξε ιδεατά τις καταστάσεις πανικού.
Η στενοχώρια: Ο Αλέξανδρος Ρήγας, που αναδείχθηκε από τη σειρά, έβαλε στο σενάριο των ‘Δύο Ξένων’ την Ντένη Μαρκορά να μιλά για τη Χριστίνα Μαρκάτου, τοποθετώντας την ηρωίδα την περίοδο της Χούντας. Σχεδόν 20 χρόνια μετά, η Παναγιωτοπούλου έστειλε εξώδικο στον Ρήγα για κλοπή πνευματικών δικαιωμάτων του έργου ‘Glorious’ και ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος έδωσε πολύ σκληρή απάντηση, καταλογίζοντάς της «επαγγελματική ανεπάρκεια». Λίγο πριν τα δικαστήρια, η Παναγιωτοπούλου υποχώρησε και το θέμα θεωρείται λήξαν.
Η λεπτομέρεια: Και οι ‘Τρεις Χάριτες’ (1990-92), Παναγιωτοπούλου, Μίνα Αδαμάκη, Νένα Μεντή, η Παπαδοπούλου στους Απαράδεκτους (1991-93), η Μεντή στο ‘Δις Εξαμαρτείν’, η Δάφνη Λαμπρόγιαννη στο ‘Ήρθε και Εδεσε’ (2005-06), η εντυπωσιακή Σμαράγδα Καρύδη στο ‘Παρά Πέντε’ και, αποστασιοποιημένος από το glamour, η Δήμητρα Ματσούκα στο ‘Κάτι Τρέχει με τους Δίπλα’ (1999-00). Σούπερ ερμηνεία, ως Σιλβί Μπουζάνη, η Παναγιώτα Βλαντή στα ‘Μαύρα Μεσάνυχτα’ (2008-09), αλλά και η Μπέσυ Μάλφα.
Β’ ΑΝΔΡΙΚΟΣ
Γιάννης Μπέζος στους ‘Απαράδεκτους’ (1991-93). Η σειρά έχει φανατικό φαν κλαμπ και παρά το γεγονός ότι υπάρχουν εξαιρετικοί δεύτεροι ανδρικοί, προτιμώ έναν τύπο που έπαιξε τον ομοφυλόφιλο (ή, τέλος πάντων, επειδή είναι παρεξηγήσιμο, μία καρικατούρα του) σε εποχή που ήθελε πολύ θάρρος για να το κάνεις. Συν, ότι με εκβίασαν με λυσιστρατική αποχή σε περίπτωση που δεν έδινα έστω ένα βραβείο στους Απαράδεκτους. Σημαντική κωμωδία, με ηθοποιούς που δείχνουν το πνεύμα της εποχής και αυτοσχεδιασμούς.
Η στενοχώρια: Ο Άρης Σερβετάλης ως Λάζαρος στο ‘Είσαι το Ταίρι Μου’, ο Τάσος Γιαννόπουλος ως Μάκης Κοτσάμπασης και ο Θανάσης Τσαλταμπάσης ως Φώτης Τσιγδέμογλου-Μαστραπάς στο ‘Ευτυχισμένοι Μαζί’ (2007-09), ο Γιάννης Φέρτης στο Βίος Ανθόσπαρτος, οι Γιάννης Σαρακατσάνης και Λευτέρης Ελευθερίου στο Ουκ αν λάβοις παρά του μη έχοντος, ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης στα ‘Μαύρα Μεσάνυχτα’, άνετα θα μπορούσαν να είναι στη θέση του Μπέζου. Ο Γιώργος Καπουτζίδης στις Σαββατογεννημένες, επίσης. Αναφορά ιππότη του τάγματος: στον Χριστόφορο Παπακαλιάτη, τόσο ως κολλητός του Τζίμι στους ‘Δέκα Μικρούς Μήτσους’ (1992-2004), με διαστήματα απουσίας και το ταλέντο του Λάκη Λαζόπουλου σε πλήρη παράθεση, όσο και ως σώγαμπρος στη ‘Dolce Vita’ (1995-97).
Η λεπτομέρεια: Βασικός σύμβουλος του Βλάση Μπονάτσου για να παίξει το ρόλο του στους Απαράδεκτους ήταν ο Ηλίας Ψινάκης. Πολλά από τα στοιχεία του αείμνηστου Βλάση προέρχονται από τον δήμαρχο Μαραθώνα.
Β’ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ
Εδώ γίνεται ο θάνατος της αλεπούς. Πρέπει να δοθεί στην Ντίνα Κώνστα, για την καταπληκτική διετή, βδομάδα παρά βδομάδα, ερμηνεία της ως Ντένης Μαρκορά, παρ’ όλα αυτά η δική της επικράτηση αδικεί την ίσως πιο φισκαρισμένη κατηγορία για τις κωμωδίες. Βεβαίως, η Ντένη είναι η θεία που θέλεις να έχεις: μέσα στο κουτσομπολιό και την ίντριγκα, το ανάλαφρο ξεκατίνιασμα, αλλά και τα ξεσπάσματα. Θα μπορούσες να πηγαίνεις δύο φορές κάθε μήνα στο σπίτι, να την βλέπεις, να την πριζώνεις, να αρχίσει να μιλάει και να μη σταματάει, μέχρι να αρχίσει να βρίζει τη Μαρούσκα, κατά κόσμον Καλλιόπη Ταχτσιόγλου, η οποία είναι από τους ελάχιστους ηθοποιούς στη σειρά που δεν έκαναν καριέρα, αν και ήταν εξίσου απολαυστική.
Η στενοχώρια: Το κείμενο άργησε να γραφτεί επειδή ήθελα να χωνέψω την ιδέα ότι η Σάσα της ‘Dolce Vita’, η υπέροχη ψυχαγωγός που ακούει στο όνομα Κατιάνα Μπαλανίκα, θα έπρεπε να αρκεστεί στην υποψηφιότητα. Μία αψεγάδιαστη μεσήλικη ηρωίδα που μέσα από τα τεκνά αρνείται να μεγαλώσει, η Μπαλανίκα, πολύ σοβαρή ηθοποιός και πιθανότατα άνθρωπος, ενσάρκωσε τέλεια το βοηθητικό ρόλο της αλλοπρόσαλλης φίλης της Χριστίνας Μαρκάτου. Στην κατηγορία, ούτως ή άλλως, γίνεται ο κακός χαμός. Θα βαρεθείτε να μετράτε: Όλγα Μαρκάτου (Μαρία Φωκά) και Ασπασία (Μαρία Καβογιάννη) μόνο από το ‘Dolce Vita’, η Θεοπούλα του ‘Παρά πέντε’, κατά κόσμον Έφη Παπαθεοδώρου, που οι τηλεθεατές ακόμα δεν έχουν χορτάσει, η επίγονος της Μαίρη Αρώνη Δέσποινα Μπεμπεδέλη ως Αρετή στο ‘Βίος Ανθόσπαρτος’, η εμπνευσμένη Λίλα του ‘S1ngles’, Σάννυ Χατζηαργύρη, εννοείται η Χρυσούλα Διαβάτη ως Φλώρα στους ‘Δύο Ξένους’, γιατί όχι η Σοφία Βογιατζάκη στο ‘Είσαι το Ταίρι Μου’, ακόμα και η Κλέλια Ρενέση στο ‘Μίλα Μου Βρώμικα’ (2009-10).
Η λεπτομέρεια: Ο Μιχάλης Ρέππας χάρισε στον Αλέξανδρο Ρήγα τη Ντένη Μαρκορά. Ήταν η πιο εξελιγμένη έκδοση της Γιολάντας Ραγιά στο ‘Δις Εξαμαρτείν’, περιττό να πει κάποιος ότι η Κώνστα ήταν και εκεί θαυμάσια.
ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
Ε, αυτό πρέπει να πάει στη Μυρτώ Κοντοβά για το ‘Μίλα μου βρώμικα’. Πάντα με σεβασμό στην πόλη, την οποία αγαπάει, η Κοντοβά έφτιαξε μία semi-fictional ιστορία με ωραίο τέλος και με αυτόν τον τρόπο έβγαλε, εκτός των άλλων, τον Γιάννη Σπαλιάρα σε ένα ρόλο-καρικατούρα, τον οποίο ένας από τους καλτ τηλεοπτικούς ήρωες του τόπου δικαίωσε αρκετά χρόνια αργότερα στο εξωτερικό, αποκτώντας πολλούς θαυμαστές.
Η στενοχώρια: Όλα τα φαβορί, εννοείται, έχουν τη δική τους υποψηφιότητα. Το ‘Είσαι το Ταίρι Μου’, το πανέξυπνο, τουλάχιστον σε σύλληψη, ‘Big Bang’ (2007-08), το ‘Εθνική Ελλάδος’ (2014-15) είναι ενδιαφέρουσα περίπτωση, πολύ πολύ δυνατή υποψηφιότητα και μάλλον ελάχιστα πίσω από το ‘Μίλα μου Βρώμικα’ είναι τα ‘Μαύρα Μεσάνυχτα’.
Η λεπτομέρεια: Ο τίτλος της σειράς είναι από τη θρυλική στήλη της Κοντοβά στην Athens Voice, τη free press εφημερίδα που πριν από μία δεκαετία και βάλε έκανε πάταγο στα stands της Αθήνας. Ήταν οι απορίες και ασφαλώς οι ευφυείς και πνευματώδεις απαντήσεις που έδωσαν το σενάριο. Εννοείται, έχω γράψει.
ΔΙΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
Σε μία από τις πλέον υποτιμημένες σειρές της ελληνικής τηλεόρασης, το ‘Ουκ Αν Λάβοις Παρά του Μη Έχοντος’ που προσαρμόζει την ιστορία του Μένιππου, ενός ανθρώπου ελεύθερου που πέθανε και δεν είχε να δώσει τον οβολό του στον Χάροντα. Οι τρεις τους ψάχνουν για έναν οβολό στον κόσμο και ό,τι εκτυλίσσεται είναι πολύ αστείο, σχεδόν σχιζοφρενικά, με την crème de la crème των Ελλήνων ηθοποιών να κάνει ένα πέρασμα από τη σειρά, ενώ και οι τρεις ανδρικοί ρόλοι, ο Πάνος Μουζουράκης ως Μένιππος, ο Γιάννης Σαρακατσάνης ως Ερμής και ο Λευτέρης Ελευθερίου ως Χάρος, αλλά και δανείζοντας τις φανταστικές φωνές του σε άλλους χαρακτήρες, ήταν άξιοι να πρωταγωνιστούν σε μία πολύ εύθυμη ιστορία, η οποία εκτυλίσσεται στο σύγχρονο κόσμο. Η σειρά προβαλλόταν αργά και η φημολογία που είχε αναπτυχθεί την ήθελε, καθώς αιχμηρή και ειλικρινής, να μην αρέσει στους υπευθύνους για prime time. Όντως, παραήταν επικίνδυνη.
Η στενοχώρια: Από το ‘Καλύτερα Δε Γίνεται’ προέκυψε το ‘Ήρθε και έδεσε’, ο Γιώργος Καπουτζίδης είχε τουλάχιστον υπόψη του τους Αγγέλους του Τσάρλι στο Παρά Πέντε.
Η λεπτομέρεια: Η παρακμή στο κανάλι είχε αρχίσει και ο Γιώργος Τσιτσώνης με το ταλέντο του στο σκίτσο μαζί με τον Γιώργο Φειδά προσπαθούσαν να το κρατήσουν ζωντανό. Ήταν, γενικώς, μία σειρά που δεν απέλαυσε τα προνόμια παλιότερων σειρών.
ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΙΤΛΩΝ
Το βραβείο πάει στη ραδιοφωνική εκπομπή, δηλαδή το ‘Είμαστε στον αέρα’. Το ομώνυμο τραγούδι, από τους Thirty Ντέρτι ήταν μεγάλο χιτ εκείνα τα χρόνια, προκαλώντας νοσταλγία σε όσους έπεσαν πάνω του.
Η στενοχώρια: Το βαλς στους ‘Δύο Ξένους’ είναι πια θρυλικό, όπως και το ιταλικό 24.000 baci, του Αντριάνο Τσελεντάνο, που διασκεύασαν οι Μίκρο για το ‘Safe Sex’ (2005-07), το ‘Βίος Aνθόσπαρτος’ από τον ωραίο Μανώλη Μητσιά. Σούπερ ντούπερ καλτ, το τραγούδι τίτλων του ‘Λαβ Σόρι’ (1994-95). Συμπαθές καλτ, για το ‘Δέκα Λεπτά Κήρυγμα’, που το τραγουδούν τα Ημισκούμπρια των πάρα πολύ φτωχών, οι Καβουροδεινόσαυροι.
Η λεπτομέρεια: Ο Θοδωρής Mανίκας είναι από τις σπουδαίες μορφές της ελληνικής μουσικής. Μετά τους Thirty Ντέρτι έκανε τους 667, που έβγαλαν με τον Γιώργο Μαργαρίτη τον, κλασικό πια, δίσκο ‘Όλα θα τα διαγράψω’.
ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ
Εδώ υπάρχουν δύο υποψηφιότητες από την ίδια σειρά. Είναι η Δέσποινα Βανδή με το ‘Τραγούδι της Ερήμου’, που επικρατεί της παραλλαγής του Μπαρμπαγιαννακάκη από τη Χαρούλα στους ‘Δύο Ξένους’, στην εικονική σκηνή του ξυρίσματος του Κωνσταντίνου Μαρκορά από την Μαρίνα Κουντουράτου. Η Βανδή ήταν έξοχη στη σειρά γενικώς και η ερμηνεία της στο τραγούδι που είπε θαυμαστά η Αρλέτα πρέπει να κερδίσει, γιατί το είπε ενώπιον του τηλεθεατή.
Η στενοχώρια: Τα δύο σαρκαστικά άσματα με μαέστρο τον Γιώργο Γιαννόπουλο στους Απαράδεκτους, τόσο η εναλλακτική Eurovision όσο και οι Ρίζες, το σάουντρακ του Είμαστε στον αέρα, τα τραγούδια στο εορταστικό επεισόδιο του Ευτυχισμένοι Μαζί.
Η λεπτομέρεια: Ο Αλέξανδρος Ρήγας έτρωγε χυλόπιτες από τη Βανδή πριν μπει στο μαγαζί που τραγουδούσε στον Κεραμεικό και της εξηγήσει για ποιον ρόλο την προόριζε στη σειρά του. Τόσο η Βανδή όσο και η Έλενα Κατραβά ήταν ανένδοτες στην προοπτική να παίξει η τραγουδίστρια σε μία τόσο γνωστή σειρά, καθώς το ρίσκο θα ήταν μεγάλο.
|Η ποπ κουλτούρα μέσα από εικόνες| Ακολούθησε το Ιnstagram account του Popcode.
ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ: