Ο Michael Schur διάβασε Αριστοτέλη και Πλάτωνα για να δημιουργήσει το ‘The Good Place’
Μιλήσαμε με τον δημιουργό της πιο απρόβλεπτης κωμικής σειράς στην τηλεόραση, λίγο πριν η 3η σεζόν κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα.
- 7 ΔΕΚ 2018
To ‘The Good Place’ από την πρώτη στιγμή ξεχώρισε χάρη στο high concept του: μια γυναίκα Kristen Bell) βρίσκεται στον Παράδεισο όμως γρήγορα διαπιστώνει πως βρίσκεται εκεί χάρη σε κάποιο γραφειοκρατικό λάθος και προσπαθεί να κρύψει την αλήθεια από τους γύρω της. Όμως αυτό ήταν μόνο η αρχή καθώς στην πορεία η σειρά ξήλωσε και ξανάχτισε το κεντρικό της concept άφοβα και κατ’επανάληψη, αρνούμενη να μείνει στάσιμη ή να εξαντληθεί, ξεζουμίζοντας μια ιδέα για περισσότερο από όσο αντέχει. Η ανατροπή στο τέλος της 1ης σεζόν τα άλλαξε όλα, και ήταν μόνο η αρχή. Στη διάρκεια του δεύτερου χρόνου του, το ‘Good Place’ έβαζε τους κεντρικούς ήρωες (την Eleanor και τους φίλους που έκανε στην πορεία, μεταξύ των οποίων κι ένα ανώτερο ον με τη μορφή του Ted Danson) σε διαρκώς νέες καταστάσεις, δοκιμάζοντάς τους ξανά και ξανά. Είναι από τις λιγοστές σεζόν τηλεόρασης που μπορούμε να σκεφτούμε, όπου δεν υφίσταται καν κάποια αναγνωρίσιμη έννοια του status quo.
Η σειρά προέρχεται από το μυαλό του Michael Schur, ο οποίος αφού δούλεψε για χρόνια στο ‘The Office’ δανείστηκε στη συνέχεια της καριέρας του πολλά από τα δομικά και στυλιστικά χαρακτηριστικά εκείνης της κωμωδίας (για σπαρταριστά ensemble ουσιαστικά καλόκαρδων χαρακτήρων μέσα σε ένα κατά βάση εχθρικό ή/και ανίκανο ευρύτερο περιβάλλον) μεταφέροντάς τα σε νέα σκηνικά για τις επόμενες σειρές που ο ίδιος πλέον δημιούργησε: το πολιτικοκοινωνικής χροιάς σίτκομ ‘Parks and Recreation’, το αστυνομικό ‘Brooklyn Nine-Nine’, και τώρα το φιλοσοφικά περιπετειώδες ‘The Good Place’.
(O Michael Schur, φωτογραφία: Αssociated Press)
Εδώ, οι χαρακτήρες και η ουσιαστική καλοσύνη τους γίνονται αντικείμενα διαρκούς εξερεύνησης και αναζήτησης. Χάρη στο σκηνικό, που αφορά έννοιες όπως ο Παράδεισος, η Κόλαση, η ηθική, το ‘The Good Place’ αναρωτιέται διαρκώς τι είναι αυτό που κάνει έναν άνθρωπο καλό, και ποια είναι η φύση μιας ανιδιοτελούς πράξης. Η ποπ φιλοσοφία είναι αναπόσπαστο κομμάτι του DNA της σειράς, που συνδυάζει θελογικές αναζητήσεις με αγωνία, χιούμορ και δράμα.
Αυτά είναι στοιχεία που έχουν κάνει τη σειρά επιτυχία, καθώς σταδιακά όλο και περισσότεροι θεατές την ανακαλύπτουν μέσα από το word of mouth, και με τα βραβεία να δίνουν προσοχή αργά αλλά σταθερά. Μόλις χθες, το ‘The Good Place’ προτάθηκε για 2 Χρυσές Σφαίρες, μεταξύ των οποίων για Καλύτερη Κωμωδία. Πριν λίγους μήνες, προτάθηκε και για τα πρώτα της Έμμυ.
Καθώς η 3η σεζόν έρχεται στην Ελλάδα μέσα από το COSMOTE CINEMA 4HD την Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου (με νέα επεισόδια κάθε Παρασκευή στις 21.00, με κάθε επεισόδιο διαθέσιμο και on demand στην υπηρεσία COSMOTE TV PLUS μετά την προβολή του), βρήκαμε μέσω e-mail τον δημιουργό Michael Schur και τον ρωτήσαμε για την έμπνευσή του για τη σειρά, για το αγαπημένη του επεισόδιο και για το ποια είναι η δική του προσωπική κόλαση.
*****
Υπήρξε κάποιο συγκεκριμένο συμβάν που αποτέλεσε την αρχική σπίθα για να γεννηθεί η ιδέα του show;
Όταν οδηγώ στο Λος Άντζελες – μια φρικτή πόλη για να οδηγάει κανείς, λόγω της κίνησης – παίζω ένα παιχνίδι με τον εαυτό μου, όπου δίνω πόντους για καλή ή κακή συμπεριφορά. Κάποιος θα με κόψει στην κίνηση και θα σκεφτώ, “έχασες 12 πόντους φιλαράκο!”. Μετά άρχισα να σκέφτομαι όλη την ανθρώπινη εμπειρία σαν ένα είδους βιντεοπαιχνίδι, το οποίο δεν ξέρουμε ότι το παίζουμε, όπου κάθε μία πράξη έχει θετικούς και αρνητικούς πόντους. Αυτή ήταν η γένεση της ιδέας — παρόλο που έγινε αρκετά πιο περίπλοκη στην πορεία. Στα αλήθεια, η έμπνευση για τη σειρά ήταν το δικό μου προσωπικό ενδιαφέρον ως προς το τι κάνει έναν άνθρωπο καλό ή κακό, και πώς εμείς ως κοινωνία το αποφασίζουμε αυτό.
Νιώθεις το βάρος ή τη σημασία του να δημιουργείς μια σειρά που έχει τόσο πολύ να κάνει με την ηθική και του τι ορίζεται ως σωστή συμπεριφορά;
Δεν είμαι σίγουρος αν ρωτάτε αν είναι δύσκολο το να δημιουργήσω ένα τέτοιο show ή το γιατί αποφάσισα να το δημιουργήσω. Αν είναι το πρώτο, θα έλεγα πως κάθε show είναι δύσκολο να δημιουργηθεί- αυτό είχε ξεχωριστές προκλήσεις για μένα, υπό την έννοια πως έπρεπε να μάθω πολλά για το θέμα του πριν νιώσω πως μπορούσα να το γράψω. Συμπεριλαμβανομένων -αρκετά ταιριαστά για τη συγκεκριμένη συνέντευξη- και των γραπτών του Αριστοτέλη και του Πλάτωνα.
Αν θέλετε να ξέρετε γιατί το έκανα… ειλικρινά, είναι απλά επειδή μου άρεσε η ιδέα. Και μου φαινόταν πιο ενδιαφέρουσα από κάθε άλλη ιδέα που είχα.
Οι σειρές σου επιμένουν να εκπροσωπούν την ελπίδα σε ένα τηλεοπτικό σκηνικό που προερχόμενο από την εποχή των αντι-ηρώων, βλέπει συχνά τη βία ως μέσο εξέλιξης χαρακτήρων. Πόσο συνειδητά είναι αυτό μέρος των αποφάσεών σου;
Η ελπίδα και η ενσυναίσθηση είναι τα μοτίβα που εγώ προσωπικά προτιμώ. Υπάρχουν πολλές (εξαιρετικές) σειρές, νουβέλες και ταινίες που εκπροσωπούν μια περισμιστική οπτική της ανθρώπινης φύσης, και εστιάζουν στο πόσο βίαιοι και σκληροί μπορούν να είναι οι άνθρωποι, ο ένας απέναντι στον άλλον. Οι σειρές μας αυτό που προσπαθούν να πουν είναι: δεδομένου ότι οι άνθρωποι είναι βίαιοι και σκληροί μεταξύ τους, πώς μπορούμε να ορίσουμε μια διαδρομή που ελαττώνει την βία και την αγριότητα; Πώς μπορούμε να είμαστε καλύτεροι;
Η σειρά διαρκώς εξελίσσεται και εκπλήσσει, ανατρέποντας κάθε προσδοκία. Πόσο δύσκολο είναι να πετύχεις κάτι τέτοιο και, την ίδια στιγμή, είναι κάτι στο οποίο στοχεύεις ή απλά συμβαίνει;
Ήταν κατά κάποιο τρόπο ήδη ένα από τα υλικά της αρχικής συνταγής της σειράς. Πίστευα έντονα πως η αρχική ιδέα — μια γυναίκα στέλνεται κατά λάθος στον “παράδεισο” ενώ ανήκει στην “κόλαση”, και πρέπει να αποφύγει τον εντοπισμό — θα πάλιωνε πολύ γρήγορα. Οπότε σχεδιάσαμε αυτό το αρχικό μας σενάριο να καεί μέχρι τα μέσα της 1ης σεζόν, και μετά θεμελιώσαμε ένα νέο σενάριο — το οποίο επίσης το κάψαμε σχετικά γρήγορα, και τα λοιπά. Αυτό δίνει στη σειρά μια διαρκή ορμή, επειδή ποτέ δεν βολευόμαστε σε ένα σετ συνθηκών για υπερβολικά πολύ καιρό.
Πόσο μεγάλο μέρος της σειράς έχετε προσχεδιασμένο, κάθε σεζόν θα διαδραματίζεται σε ένα νέο σκηνικό;
Μέχρι να παρουσιάσω τη σειρά στο NBC είχε ήδη σχεδιάσει το μεγαλύτερο μέρος της 1ης σεζόν. Αυτό σημαίνει πως ενώ οι συγγραφείς κι εγώ δουλεύαμε στην 1η σεζόν, είχαμε ήδη το βλέμμα μας στην 2η. Τη στιγμή που ξεκινάμε την παραγωγή της κάθε χρονιάς, ξέρουμε ήδη ποιο θα είναι ολόκληρο το στόρι της χρονιάς αυτής.
Η σύνδεση με τους χαρακτήρες είναι πιθανότατα ο πυρήνας των σειρών, ακόμα κι όταν αντιμετωπίζουν κάποια εξωφρενική κατάσταση. Υπάρχει χαρακτήρας σου με τον οποίον νιώθεις μεγαλύτερη σύνδεση;
Κάποιος μου είπε κάποτε πως μια δημιουργός σειράς βάζει λίγο από τον εαυτό της μέσα σε κάθε έναν από τους χαρακτήρες της, ακόμα κι όταν δεν θα το παραδεχόταν. Νομίζω πως είναι μάλλον αλήθεια. Αν δε μπορείς να συνδεθείς, ή να συναισθανθείς, με όλους τους χαρακτήρες της σειράς σου, είναι φρικτά δύσκολο το να γράψεις καλές ιστορίες για αυτούς.
Ποια είναι η δική σου προσωπική κόλαση;
Ένας φασαριόζικο event σε εξωτερικό χώρο, σε απάνθρωπα ζεστό καιρό, όταν πρέπει να φωνάξεις για να ακουστείς, δεν έχεις πουθενά να κάτσεις, οι ουρές για φαγητό και νερό είναι ατελείωτες, και δεν υπάρχουν υδραυλικές εγκαταστάσεις. (Δηλαδή, βασικά, το Κοατσέλα, αν το ξέρετε.)
Ποιο επεισόδιο θα διάλεγες ως πιο ξεχωριστό για σένα, είτε σαν προσωπικό αγαπημένο είτε σαν κάτι που ήταν πιο δύσκολο να φτιαχτεί;
Το 3ο επεισόδιο της 2ης σεζόν, ‘Dance Dance Resolution’ ήταν ένα highlight για εμάς – χρειάστηκε μια απίστευτη ομαδική προσπάθεια για να φέρουμε εις πέρας ένα τόσο φιλόδοξο στόρι. Το σκηνοθέτησε ένας από τους executive producers μας, ο Drew Goddard (‘Cabin in the Woods’, ‘Bad Times at the El Royale’), που είναι ένας υπέροχος σκηνοθέτης, και το σενάριο, γραμμένο από τη Megan Amram, είναι ένα πανέμορφο πράγμα.
Ποια άλλη σειρά απολαμβάνεις αυτή τη στιγμή;
Είναι πολλές, αλλά προσπαθώ να μη συζητώ δημόσια τι μου αρέσει, γιατί φοβάμαι πως μπορεί να αφήσω κάτι απέξω. Αλλά υπάρχει περισσότερη σπουδαία τηλεόραση που φτιάχνεται τώρα παρά σε οποιοδήποτε άλλο σημείο της ιστορίας. Είναι μια σπουδαία στιγμή να καταναλώνεις φιλμική διασκέδαση.
*Η 3η σεζόν του ‘The Good Place’ κάνει πρεμιέρα την Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου στο COSMOTE CINEMA 4HD και προβάλλεται κάθε Παρασκευή την ίδια ώρα στο κανάλι, ενώ κάθε επεισόδιο θα είναι διαθέσιμο και on demand στην υπηρεσία COSMOTE TV PLUS, μετά την προβολή του.