Μικρές ιστορίες για μια μεγάλη διαδρομή
Ο Έλπις Χρυσοβέργης διασχίζει την Ευρώπη με το ποδήλατό του από Βορρά προς Νότο για τον πιο ευγενικό σκοπό του Wheeling2help και το ΟΝΕΜΑΝ ακολουθεί τη διαδρομή του μέσα από δέκα μικρές ποδηλατικές ιστορίες
- 14 ΣΕΠ 2015
“Δεν υπάρχει τίποτα πιο ωραίο στη ζωή από το να συνδυάζεις αθλητισμό, ταξίδια και εθελοντισμό. Και με αυτό το σκεπτικό γεννήθηκε και το Wheeling2help“. Αυτά τα γράφει ένας 27χρονος Έλληνας, ο Έλπις Χρυσοβέργης, που τους τελευταίους μήνες ζει και εργάζεται στο Λονδίνο. Και συνεχίζει: “Το πλάνο λέει να διασχίσω την Ευρώπη από το Λονδίνο μέχρι την Αθήνα με το ποδήλατο, συγκεντρώνοντας 10.000 ευρώ για τα παιδιά με καρκίνο του Συλλόγου Φλόγα. Αν και δεν είμαι ποδηλάτης, πιστεύω πως αν θέλεις κάτι πολύ, ο κόσμος να χαλάσει, εσύ θα το πετύχεις!” Στις 5
Σεπτεμβρίου λοιπόν, ο Έλπις ξεκίνησε από το Λονδίνο και περνώντας κατά σειρά
από Αγγλία, Γαλλία, Βέλγιο, Λουξεμβούργο, Γερμανία, Ελβετία και Ιταλία (εκεί θα
συναντήσει και την Χριστίνα Μπόμπα για να ποδηλατήσουν παρέα το μεγαλύτερο
κομματι επί Ιταλικού εδάφους), θα φτάσει
στην Ελλάδα και στις 11 Οκτωβρίου θα τερματίσει στην Αθήνα. Οχτώ χώρες, 35 μέρες και 2.500 χιλιόμετρα ποδηλατώντας, για να “φωνάξει δυνατά το μήνυμα της αγάπης και της συμμετοχής για τον παιδικό καρκίνο“. Μέχρι στιγμής έχουν μαζευτεί τα 5.040 ευρώ από τα 10.000 και μπορείς κι εσύ να βοηθήσεις με τη δική σου δωρεά.
Συνεχίζει ο Έλπις: “Τα έξοδα του ταξιδιού θα είναι μηδαμινά και θα τα καλύψω εγώ, βασικά είναι μόνο το φαγητό, καθώς δεν υπάρχουν μεταφορικά και όσον αφορά τη διαμονή, θα κανονίσω να μένω σε σπίτια ντόπιων μέσω couchsurfing και warmshowers. Στόχος είναι να ευαισθητοποιηθεί ο κόσμος και να βάλουμε όλοι το λιθαράκι μας με οποιονδήποτε τρόπο για να συγκεντρωθούν όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα για αυτούς τους μικρούς άγγελους που καθημερινά δίνουν τη δική τους μάχη για να νικήσουν τον καρκίνο. Στο κομμάτι της Ελλάδας, σε κάθε πόλη-στάση, σε συνεργασία με τους Δήμους και τους τοπικούς συλλόγους, θα διοργανώσουμε ποδηλατάδες και διάφορες άλλες εκδηλώσεις. Οποιαδήποτε ιδέα-σκέψη είναι καλοδεχούμενη! Θέλω να φωνάξω δυνατά και να σας προσκαλέσω όλους να πάρετε το ποδήλατό σας και να συμμετάσχετε έστω σε ένα μικρό κομμάτι του ταξιδιού στην Ελλάδα, θα είναι μια αξέχαστη εμπειρία για ένα μοναδικό σκοπό“.
Εμείς, στο ΟΝΕΜΑΝ, στηρίζουμε φυσικά αυτή την πρωτοβουλία και ελπίζουμε όσες και όσοι μοιράζεστε τις ίδιες ευαισθησίες με τον Έλπι, να έρθετε σε επαφή μαζί του και να γίνετε και εσείς μέλη αυτής της δράσης με όποιον τρόπο θέλετε. Μέσα σε αυτό το κείμενο, που σκοπό έχει να κάνει γνωστή μια τόσο πρωτότυπη όσο και ζεστή και ανθρώπινη ιδέα, προσθέσαμε δέκα μικρές ποδηλατικές ιστορίες που σχετίζονται με δέκα από τις πόλεις-σταθμούς στη διαδρομή που θα ακολουθήσει ο Έλπις. Μπορείτε να συνδυάσετε λοιπόν την ενημέρωσή σας σχετικά με το Wheeling2help, με μερικές σημαντικές στιγμές από το παρελθόν και το παρόν της ποδηλασίας. Όσες πληροφορίες θέλετε, μπορείτε να τις βρείτε είτε στην επίσημη ιστοσελίδα του Wheeling2help, είτε στη σελίδα στο facebook του Wheeling2help. Πατήστε πάνω στα λινκ, σίγουρα αξίζει τον κόπο. Όπως αξίζει και ένα μεγάλο μπράβο στον Έλπι Χρυσοβέργη για την ιδέα του και την υλοποίησή της.
Ιστορία πρώτη – Λονδίνο
Ο Γύρος της Γαλλίας του 2014 στο Λονδίνο
Ο Έλπις ξεκίνησε στις 5 του Σεπτέμβρη το ταξίδι του από το Λονδίνο. Οι Βρετανοί χρειάστηκε να περιμένουν 99 διοργανώσεις για να κερδίσουν το πρώτο τους Tour de France με τον σερ Μπράντλεϊ Γουίγκινς το 2012. Από τότε πήραν φόρα και έχουν κατακτήσει τις 3 από τις 4 τελευταίες κίτρινες φανέλες (μια με τον Γουίγκο και δυο με τον Κρις Φρουμ, το 2013 και φέτος). Πέρυσι, ο Γύρος Γαλλίας ξεκίνησε από την Αγγλία και το τρίτο ετάπ τερμάτισε στο Λονδίνο. Οι εικόνες που είδαμε ήταν απίστευτες. Εκατομμύρια κόσμου κατέκλυσαν κάθε γωνιά της πόλης για να αποθεώσουν το πελοτόν. Η δημοφιλία της ποδηλασίας στη Μεγάλη Βρετανία είναι πλέον ένα κερδισμένο στοίχημα.
Ιστορία δεύτερη – Από το Ντόβερ στο Καλαί
Ο Κρις Φρουμ στη σήραγγα της Μάγχης (2014)
Ο Έλπις πέρασε τα στενά της Μάγχης με το παραδοσιακό φέρι. Όμως πριν έναν χρόνο, λίγες μέρες πριν ξεκινήσει ο Γύρος της Γαλλίας, ο Κρις Φρουμ έγινε ο πρώτος ποδηλάτης στην ιστορία που διέσχισε τα στενά υπογείως, μέσα από την σήραγγα που είναι γνωστή ως Chunnel (από τη σύντμηση του Channel Tunnel). Ο Βρετανός αρχηγός της Sky χρειάστηκε 55 λεπτά για να καλύψει τα 50.5 χιλιόμετρα της διαδρομής, στο τούνελ που βρίσκεται στα 75 μέτρα βάθος. Για τη σύγκριση, το τρένο χρειάζεται 35 λεπτά για να καλύψει την απόσταση, με την ανώτατη ταχύτητα να αγγίζει τα 160 χιλιόμετρα την ώρα.
Ιστορία τρίτη – Λιλ
Ο Κίτελ (δεύτερος από δεξιά, με την ασπρόμαυρη φανέλα) τερματίζει πρώτος στη Λιλ (2014)
Ο Έλπις ολοκλήρωσε την πρώτη διαδρομή του επί γαλλικού εδάφους στη Λιλ. Εκεί όπου πέρυσι ο Μαρσέλ Κίτελ κέρδισε το τρίτο ετάπ (σε τέσσερα συνολικά) στο ξεκίνημα του Γύρου Γαλλίας, παίρνοντας έτσι τον άτυπο τίτλο του κορυφαίου σπρίντερ στον κόσμο. Ο Γερμανός είχε ήδη τερματίσει πρώτος στο Χάρογκεϊτ του Γιόρκσαϊρ και στο Λονδίνο, μπροστά στο παλάτι του Μπάκινγχαμ, ενώ πρόσθεσε μια ακόμα νίκη, την τέταρτη, στο σπριντ με το μεγαλύτερο πρεστίζ στον κόσμο, εκείνο των Ηλυσίων Πεδίων στο Παρίσι, την τελευταία ημέρα του αγώνα. Ήταν φυσικά ο πολυνίκης της περσινής διοργάνωσης.
Ιστορία τέταρτη – Λουξεμβούργο
Ο Μιγκέλ Ιντουράιν σε χρονόμετρο στο Tour de France
Η δεύτερη εβδομάδα πάνω στο ποδήλατο, ξεκινάει για τον Έλπι με τον “τερματισμό” στην πόλη του Λουξεμβούργου. 23 χρόνια πριν, στον Γύρο Γαλλίας του 1992, ο Ισπανός Μιγκέλ Ιντουράιν πραγματοποίησε έναν πραγματικό άθλο στην πρωτεύουσα του Δουκάτου. Πέταξε – σχεδόν κυριολεκτικά – στη διαδρομή των 65 χιλιομέτρων της ατομικής χρονομέτρησης, πήρε χρονικές διαφορές από όλα τα υπόλοιπα φαβορί ανάμεσα στα τρία και τα εξήμισι λεπτά και “καθάρισε” ουσιαστικά το Tour πριν αυτό προλάβει να φτάσει στα βουνά. Είναι κάτι που δεν το έχουμε ξαναδεί στη σύγχρονη ποδηλασία. Από εκείνη την ημέρα τον ακολούθησε στη διάρκεια της καριέρας του, το προσωνύμιο “εξωγήινος”.
Ιστορία πέμπτη – Βασιλεία
Ο Μπερνάρ Ινό σε αγώνα χρονομέτρου στον Γύρο Γαλλίας
Η κάθοδος συνεχίζεται και ο Έλπις αφήνει πίσω του τη Γαλλία και φτάνει στη Βασιλεία της Ελβετίας. Από αυτή την πόλη ξεκίνησε ο Γύρος της Γαλλίας του 1982 με έναν πρόλογο (μικρό χρονόμετρο), το οποίο κέρδισε ο Μπερνάρ Ινό. Ο Γάλλος αθλητής της Renault είχε ήδη κερδίσει τρεις φορές το Tour, εκείνη τη χρονιά όμως είχε έναν παραπάνω λόγο για να κατακτήσει την τελική νίκη, αφού νωρίτερα στη σεζόν είχε έρθει πρώτος στον Γύρο της Ιταλίας και ήθελε να γίνει ο τέταρτος ποδηλάτης στην ιστορία που θα πετύχαινε το μεγάλο “νταμπλ” (Giro & Tour την ίδια χρονιά), μετά τους Κόπι, Ανκετίλ και Μερξ. Ο Ινό κέρδισε ακόμα τρία ετάπ και έφτασε στην τέταρτη κατάκτηση της κίτρινης φανέλας στην καριέρα του (το 1985 πήρε για 5η φορά το Tour).
Ιστορία έκτη – Η κατάβαση του διαβόλου
Η κατάβαση από το πέρασμα του Σαν Γκοτάρντο
Ο Έλπις δεν ξέρω πώς θα κάνει τη διαδρομή από το Άντερματ στο Αϊρόλο, αλλά αν το τολμήσει με το ποδήλατο, θα έχει τον απόλυτο θαυμασμό μου! Πρόκειται για ένα από τα πιο εντυπωσιακά όσο και επικίνδυνα περάσματα των Ελβετικών Άλπεων, σε υψόμετρο μεγαλύτερο των 2.000 μέτρων, με τον ορεινό όγκο του Σαν Γκοτάρντο να προβάλλει απειλητικός με τις ατελείωτες φουρκέτες του και τα 14 χιλιόμετρα της κατηφόρας, όλα με λιθόστρωτο. Εκεί υπάρχει και η περίφημη γέφυρα του διαβόλου, αν και στην πραγματικότητα είναι δυο, αφού πάνω από την παλιά, έχει χτιστεί μια καινούργια, για μεγαλύτερη ασφάλεια των διερχόμενων. Δείτε απλά τη φωτογραφία, νομίζω τα λέει όλα!
Ιστορία έβδομη – Η Μαντόνα του Γκιζάλο
Το εσωτερικό της εκκλησίας της Μαντόνα του Γκιζάλο
Φεύγοντας από τα τρία κάστρα της Μπελιντσόνα, ο Έλπις μπαίνει πλέον σε ιταλικό έδαφος, φτάνοντας στην πόλη του Κόμο, δίπλα στην ειδυλλιακή ομώνυμη λίμνη. Πάνω από το Κόμο, σε μια ανηφόρα με υψόμετρο περίπου 750 μέτρων, βρίσκεται η εκκλησία της Μαντόνα του Γκιζάλο, την οποία το 1948 ο Πάπας Πίος ο 12ος, ανακήρυξε ως παγκόσμια προστάτιδα των ποδηλατών. Η ανάβαση χρησιμοποιείται τόσο στον Γύρο της Λομβαρδίας όσο και στο Giro. Μέσα στην εκκλησία είναι τοποθετημένα πολλά αναμνηστικά από παλιούς ποδηλάτες, ανάμεσά τους και τα ποδήλατα των Μπάρταλι, Κόπι, Μερξ, Τζιμόντι και Μοζέρ, μαζί με αναρίθμητες φανέλες. Λίγο πιο πέρα βρίσκεται το μουσείο της ποδηλασίας, μέσα στο οποίο είναι αναμμένη η “αιώνια φλόγα” για όλους τους ποδηλάτες που έχουν πεθάνει. Ανάμεσα στα εκθέματα είναι και το ποδήλατο του Φάμπιο Καζαρτέλι που σκοτώθηκε στον Γύρο της Γαλλίας του 1995, μετά από μια πτώση.
Ιστορία όγδοη – Μιλάνο
Ο Πουρίτο στο χρονόμετρο του Μιλάνου, στο Giro του 2012
Μετά το Κόμο, ο Έλπις φτάνει στο Μιλάνο, παραδοσιακά πόλη τερματισμού του Γύρου της Ιταλίας, στην κεντρική πλατεία του Ντουόμο, του καθεδρικού ναού της πόλης. Στο τελευταίο ετάπ της διοργάνωσης του 2012, ο Χοακίμ Ροντρίγκεθ ήταν πρώτος στη γενική με μια διαφορά 31 δευτερολέπτων από τον Καναδό Ράιντερ Χέσχενταλ και έπρεπε να υπερασπιστεί τη ροζ φανέλα στο χρονόμετρο των 28 χιλιομέτρων. Τελικά ο Πουρίτο έχασε 47 δευτερόλεπτα από τον Χέσχενταλ και μαζί την τελική νίκη για μόλις 16″, που είναι και η δεύτερη μικρότερη διαφορά μεταξύ πρώτου και δεύτερου στην υπεραιωνόβια ιστορία του Γύρου Ιταλίας.
Ιστορία ένατη – Ανκόνα
Ο Λοράν Ζαλαμπέρ στο χρονόμετρο της Ανκόνα στο Giro του 1999
Έχοντας διασχίσει την ιταλική χερσόνησο από τη δυτική στην ανατολική ακτή, ο Έλπις θα πάρει το φέρι από την Ανκόνα για να περάσει απέναντι στην Ηγουμενίτσα. Στο ιταλικό λιμάνι, στον Γύρο Ιταλίας του 1999, ο Λοράν Ζαλαμπέρ κέρδισε το χρονόμετρο των 32 χιλιομέτρων και φόρεσε τη ροζ φανέλα του πρωτοπόρου. Ήταν η μοναδική εμφάνιση του “Ζαζά” στο Giro και έφυγε από εκεί με τρία κερδισμένα ετάπ, την μωβ φανέλα της βαθμολογίας των πόντων και 8 ημέρες στην κορυφή της γενικής κατάταξης. Ο Παντάνι τον “έσκασε” στα βουνά και του πήρε τη ροζ φανέλα, όμως στη συνέχεια ο “πειρατής” αποβλήθηκε από τον αγώνα και τελικός νικητής αναδείχθηκε ο Ίβαν Γκότι. Αν ο Γάλλος δεν είχε απέναντί του τον κορυφαίο Ιταλό ανηφορίστα εκείνης της εποχής, τότε ίσως η κατάληξη στο Μιλάνο να ήταν διαφορετική.
Ιστορία δέκατη – Αθήνα
Η απίστευτη, αλλά τελείως ελληνική εικόνα από το Giro του 1996 με το αυτοκίνητο να βρίσκεται στο δρόμο των ποδηλατών και να έρχεται από το αντίθετο ρεύμα!
Μετά από 5 εβδομάδες στο ποδήλατο, 2.500 χιλιόμετρα και 8 χώρες, ο Έλπις φτάνει πλέον στην Αθήνα, την πόλη τερματισμού. Ο μόνος μεγάλος Γύρος που έχει επισκεφτεί την Ελλάδα, ήταν ο Γύρος της Ιταλίας του 1996, για να τιμήσει τη συμπλήρωση 100 χρόνων από την τέλεση των πρώτων σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα. Είχαν διεξαχθεί τρία ετάπ επί ελληνικού εδάφους. Το πρώτο στην Αττική, το δεύτερο με τερματισμό στη Ναύπακτο και το τρίτο με τερματισμό στα Ιωάννινα. Στο ετάπ της Αθήνας, πέρα από τους άδειους από θεατές δρόμους και την κακή ποιότητα της ασφάλτου που είχε προκαλέσει πολλές πτώσεις, είχε συμβεί και το επικό. Τρεις αποσπασμένοι αθλητές, λίγο πριν τα λιμανάκια της Βάρκιζας, είδαν μπροστά τους, από το αντίθετο ρεύμα, να έρχεται ένα ΙΧ σα να μη συνέβαινε τίποτα! Ευτυχώς ο τελευταίος από αυτούς, το αντελήφθη εγκαίρως και προειδοποίησε τους άλλους δυο!
Εδώ τελειώνουν οι δέκα μικρές ιστορίες που γράφτηκαν με αφορμή το ποδηλατικό ταξίδι του Έλπι Χρυσοβέργη από το Λονδίνο στην Αθήνα. Του ευχόμαστε να φτάσει σώος και αβλαβής, να μαζέψει τα 10.000 ευρώ (και ακόμα περισσότερα) για τον Σύλλογο Γονιών Παιδιών με Νεοπλασματική Ασθένεια “Φλόγα” και τα παιδιά με καρκίνο και να αποτελέσει παράδειγμα για όλους εμάς στο μέλλον. Τέτοιες αξιέπαινες προσπάθειες είναι κρίμα να μην βρουν μιμητές παντού. Για κάθε είδους φιλανθρωπικές και κοινωνικές δράσεις, για την ευαισθητοποίηση και την πρωτοβουλία στον κοινωνικό μας περίγυρο.