Από ‘Love is Blind’ μέχρι ‘Circle’, το Netflix έγινε ξαφνικά ο ειδικός στα reality
- 23 ΦΕΒ 2020
Κάπως έτσι κιόλας το Netflix έγινε το μέρος όπου το true crime πάει για να σαρώσει την υπόλοιπη τηλεόραση, ή το καταφύγιο για το πολύπαθο είδος της ρομαντικής κομεντί που αναβιώνει στην πλατφόρμα.
Δεν έγινε, λοιπόν ακριβώς ξαφνικά η πλατφόρμα ένα χρυσωρυχείο reality τηλεόρασης, αν και με τον πιο συνεπή βομβαρδισμό που κάνει τους τελευταίους μήνες αυτή είναι η αίσθηση.
Ο κατάλογός του είχε αποκτήσει σύντομα επιλογές από reality που προέρχονταν από άλλες εταιρείες παραγωγής ή και χώρες εκτός Αμερικής (ένα τεράστιο ευχαριστώ στην Αυστραλία που μας χάρισε απολαυστικές στιγμές μαζοχισμού με το ‘Back With the Ex’ και το ‘Instant Hotel’, αλλά και στην Ιαπωνία για το ‘Terrace House’). Όταν όμως πέρασε πια σε original, δικό του προγραμματισμό με το ποδαρικό του ‘Nailed It!’, φάνηκε ίσως πιο ξεκάθαρα από ποτέ η διάθεσή του να γίνει μια streaming βερσιόν ενός παραδοσιακού ή/και αμερικανικού καλωδιακού καναλιού.
Τέτοιο γίνεσαι όταν, εκτός από τα μεγάλα κεφάλια ενός ‘Stranger Things’ και ‘Crown’ ή τη φιλοξενία εγχειρημάτων όπως το ‘Mindhunter’ ή το ‘Bojack Horseman’, έχεις στη φαρέτρα σου και shows που θα δει ο θεατής για να αποσυμφορηθεί παντελώς. Μπορείς να το κάνεις με trash reality, μπορείς να το κάνεις με lifestyle reality, μπορείς να το κάνεις με διαγωνιστικά reality, μπορείς να το κάνεις με reality όπως το ‘Queer Eye’ που μοιάζουν με ζεστή αγκαλιά.
Το Netflix το κάνει με όλα τα παρακάτω:
REALITY, ΤΟ ΚΑΘΑΡΟΑΙΜΟ:
Love Is Blind
Το ‘Love Is Blind’ είναι η πιο φρέσκια reality εισαγωγή στον κατάλογο του Netflix που έχει γίνει viral. Η σειρά έρχεται από τους παραγωγούς του φανταστικά trashy ‘Married at First Sight’ και είναι υποτίθεται μια απόπειρα πειράματος για το εξής πανανθρώπινο ερώτημα: Είναι στ’ αλήθεια η αγάπη τυφλή;
Μέχρι το τέλος των επεισοδίων του όμως (η εκπομπή θα ολοκληρωθεί στις 27/3), έχει γίνει πείραμα για τους τηλεθεατές της.
Αφαιρώντας εντελώς από την εξίσωση τις πρώτες εντυπώσεις της εξωτερικής εμφάνισης, το ‘Love Is Blind’ βάζει τους συμμετέχοντές του σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους που ονομάζει ‘κάψουλες’, με σκοπό να εξετάσει αν μπορούν να ερωτευτούν χωρίς να δουν ο ένας τον άλλον. Μιλώντας, δηλαδή, απλά για ώρες. Όσοι βρουν το ταίρι τους μέσα στις 10 πρώτες ημέρες και αποφασίσουν να παντρευτούν, συναντιούνται πια έξω από τις κάψουλες και έχουν 20 ημέρες για να δουν αν η σχέση τους μεταφράζεται και σε σωματική χημεία, αν οι οικογένειές τους θα εγκρίνουν τα νέα δεδομένα και αν τελικά θα δώσουν όρκο αιώνιας αγάπης στο μεγάλο φινάλε.
Δεν μπορεί, λες στο πρώτο επεισόδιο. Δεν μπορεί να το έχουν πάρει τόσο στα σοβαρά. Κι όμως. Το καστ του ‘Love Is Blind’ έχει μια αποστολή και αυτή είναι να βάλει την κουλούρα.
Απελπισμένοι συμμετέχοντες κάνουν απίστευτες αναγγελίες αγάπης μέσα σε λίγα εικοσιτετράωρα, προχωρούν σε σχέδια ζωής και, σε ορισμένες περιπτώσεις, απορούν όταν δεν μπορούν να συμφιλιώσουν τη φωνή του νέου τους έρωτα με την εικόνα που τελικά αντικρίζουν. Το άβολο πρώτο αποκορύφωμα έρχεται όταν ένα από τα ζευγάρια ξεκατινιάζεται αδιανόητα δίπλα από μια πισίνα με αφορμή την αποκάλυψη της σεξουαλικής ταυτότητας του ενός («Μάζεψε την περούκα σου που πέφτει!», ακούμε αιφνιδιαστικά), ή λίγο αργότερα όταν μία παίκτρια είχε οραματιστεί ψηλό, ανοιχτόχρωμο μπρατσαρά και της σκάει ένας κοντύτερος Μεξικανός που δεν μπορεί να την ανάψει.
Ξεκίνησα να το βλέπω ειρωνικά με 2-3 ακόμα back-up επιλογές για μετά τον πιλότο και τελικά βρέθηκα να βρυκολακιάζω μέχρι να το τελειώσω.
The Circle
To ‘Circle’ ξεκίνησε από το Channel 4 της Αγγλίας, αλλά το Netflix δεν άργησε να το τσιμπήσει για την αμερικανική εκδοχή του. Άγνωστοι άνθρωποι φιλοξενούνται σε διαφορετικά σπίτια του ίδιου συμπλέγματος διαμερισμάτων, αλλά απαγορεύεται να συναντηθούν. Ο καθένας τους μένει μόνος και επικοινωνεί με τους υπόλοιπους μέσω του δικτύου Circle. Το κοινωνικό δίκτυο της εκπομπής όπου στήνουν το προφίλ τους όπως θα έκαναν στα καθιερωμένα social media. Βάζουν φωτογραφία, στάτους, μια σύντομη περιγραφή τους και δένονται (ή και όχι) μεταξύ τους μέσω ιδιωτικών ή ομαδικών μηνυμάτων.
Αφού στο τέλος κάθε ημέρας κατατάσσουν κρυφά ο ένας τον άλλον σε σειρά προτίμησης, οι δύο παίκτες που βρίσκονται πρώτοι σε ψήφους έχουν την υποχρέωση να μπλοκάρουν κάποιον από τους υπόλοιπους παίκτες της εκπομπής. Όπως όμως θα γνωρίζεις ήδη καλά, η εικόνα σου στα social media δεν χρειάζεται να είναι αυθεντική. Σε αυτή τη λογική, αρκετοί από τους παίκτες συμμετέχουν με ψεύτικα προφίλ και αγωνίζονται για το έπαθλο των 100.000 δολαρίων λέγοντας ψέματα τους συμπαίκτες τους.
Στο πρώτο του άκουσμα, το κόνσεπτ του ‘Circle’ μοιάζει ανιαρό. Το παιχνίδι, όμως, δοκιμάζει διαρκώς τους συμμετέχοντες και εκθέτει πλευρές τους που ούτε οι ίδιοι δεν είχαν φανταστεί ότι έχουν (ένας, ας πούμε, ορκισμένος εχθρός των social media καταλήγει να κάνει τις περισσότερες φιλίες μέσα στο παιχνίδι). Μεγαλύτερο, ακόμη, ενδιαφέρον έχει ο τρόπος που η εκπομπή παρουσιάζει τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε την κοινωνική δικτύωση. Ως αληθινό παράθυρο στη ζωή ενός ανθρώπου δηλαδή και όχι ως το highlight reel που πραγματικά είναι.
Selling Sunset
Το ‘Selling Sunset’ θυμίζει εποχές ‘The Hills’. Reality, δηλαδή, που δεν αφορούν απολύτως τίποτα στην πραγματικότητα. Ακολουθεί μία μεσίτρια στην προσπάθειά της να προσαρμοστεί σε έναν από τους πιο ανταγωνιστικούς ομίλους στο Λος Άντζελες, αυτό που κάνεις όμως είναι να βλέπεις απλώς όμορφους ανθρώπους, σε όμορφα σπίτια, όμορφα να περιφέρονται. Είναι συγκεκριμένης χρήσης και αυτή είναι να αδειάσει εντελώς το κεφάλι σου.
Dating Around
Το ‘Dating Around’ είχε αέρα dating show που φτιάχτηκε για τον 21ο αιώνα. Αναζωογονητικά χαμηλών τόνων, δεν έχει συνεντεύξεις, δεν έχει voice-overs, δεν έχει παρουσιαστές. Μόνο εργένηδες στη Νέα Υόρκη, διαφορετικών φύλων, εθνικοτήτων, σεξουαλικότητας και ηλικίας (επιτέλους, και οι 50+ έχουν δικαίωμα στον έρωτα), που δοκιμάζουν να ξετρυπώσουν μια σχέση με καλές προοπτικές μέσα σε μια τεράστια μητρόπολη.
Το πρώτο επεισόδιο ‘Luke’ είναι το πιο αδιάφορο. Ή το κάνεις skip εντελώς ή άστο για το τέλος. Το έξυπνο μοντάζ, το πολύμορφο καστ και οι αυθεντικές, άβολες καταστάσεις που θα αναγνωρίσεις από τη δική σου εμπειρία ή αυτές του κύκλου σου (η αγένεια δεν λείπει παρότι το show παραείναι σικάτο για να την εκμεταλλευτεί), βάζουν το ‘Dating Around’ σε ένα δικό του, σύγχρονο, πολύ προσεγμένο δρόμο.
REALITY, ΤΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ:
Next In Fashion
Ο Tan France του λατρεμένου μας όπως θα δεις παρακάτω ‘Queer Eye’ και η Alexa Chung ψάχνουν τους οραματικούς σχεδιαστές που μπορούν να φτιάξουν υπέροχα looks για όλους, αλλά και να διαμορφώσουν τη μόδα του αύριο. Υψηλά τα στάνταρ των απαιτήσεων, γι’ αυτό και το ‘Next In Fashion’ έχει πολύ σκληρές δοκιμασίες για τους συμμετέχοντες. Η εκπομπή είναι ένα Hunger Games για σχεδιαστές μόδας, όπου οι ικανότητές τους ελέγχονται σε συνθήκες εξαιρετικά υψηλής πίεσης. Μέσα από αυτό το φορμάτ ωστόσο, οι designers έχουν την ευκαιρία να εκφράσουν το όραμά τους και να μας πάνε στα δύσκολα παρασκήνια μιας εκ των πιο λαμπερών φαινομενικά παγκόσμιων βιομηχανιών
Rhythm + Flow
Η Cardi B, ο Chance the Rapper και ο T.I. είναι οι κριτές του πρώτου μουσικού διαγωνισμού του Netflix. Το ‘Rhythm + Flow’ αναζητά το νέο μεγάλο όνομα της ραπ στο Λος Άντζελες, τη Νέα Υόρκη, το Σικάγο και την Ατλάντα, και η κριτική του επιτροπή είναι αμείλικτη. Παρότι η πλειοψηφία της είναι ονόματα που κάνουν επιτυχίες στα σημερινά charts, η εκπομπή δεν είναι πάντοτε απολύτως συντονισμένη με τις σύγχρονες τάσεις. Απορρίπτουν κάποια στιγμή, για παράδειγμα, έναν νεαρό emo-punk ράπερ επειδή πιστεύουν ότι δεν θα καταλάβει το ευρύ κοινό το κόνσεπτ του, σαν να μην συνέβησαν ποτέ οι SoundCloud ράπερ. Παρ’ όλα αυτά η εκπομπή έχει τρομερή ενέργεια σε όλη τη διάρκειά της, το φορμάτ περιλαμβάνει από rap battles και μουσικά βίντεο μέχρι cyphers, και οι αληθινές ιστορίες των διαγωνιζομένων μας πάει στην ουσία της ραπ.
Nailed It!
Σου κάνουν συχνά αυτή την υπόσχεση – και εγώ στο έχω υποσχεθεί στο παρελθόν – αλλά το ‘Nailed It!’ όντως δεν είναι σαν τις εκπομπές μαγειρικής που έχεις συνηθίσει. Bασικός πόλος έλξης του είναι το πόσο πραγματικά ξεκαρδιστικό είναι. Άχρηστοι ψήστες γλυκών προσπαθούν να εξιλεωθούν φτιάχνοντας το λιγότερο απαίσιο cake που μπορούν. Δεν χορταίνεις να τους βλέπεις να αποτυγχάνουν. Εφευρετικό και πάντα καλοπροαίρετο, το ‘Nailed It!’ κάνει κάτι σπάνιο – γιορτάζει την αποτυχία. Ζυμώθηκε, πέτυχε και γέννησε: 3 σεζόν του original show, 2 σεζόν ‘Nailed It! Holiday’, και τα ‘Nailed It! Spain’, ‘Nailed It! Mexico’, ‘Nailed It! France’ και ‘Nailed It! Germany’. Το ποδαρικό του Netflix στον original προγραμματισμό για reality αποδείχτηκε και το πιο αξιόπιστο.
Hyperdrive
Η Charlize Theron, από τη θέση του παραγωγού εδώ, φτιάχνει μία σειρά racing που κάνει τα ‘Fast & Furious’ να ντρέπονται. Ο διαγωνισμός μαζεύει ελίτ οδηγούς από όλο τον κόσμο και δοκιμάζει τα όριά τους στην πιο θεοπάλαβη διαδρομή εμποδίων στην ιστορία. Το θέαμα είναι εντυπωσιακό, αλλά οι ιστορίες των racers κερδίζουν την παρτίδα. Το ‘Hyperdrive’ έχει 100% σκορ στο Rotten Tomatoes.
REALITY, ΤΟ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΟ:
Queer Eye
Το ‘Queer Eye’ είναι το καλύτερο unscripted reality αυτή τη στιγμή στην τηλεόραση. Πέντε ειδικευμένα στους τομείς τους queer άτομα κάνουν makeovers (ή make-betters όπως τα αποκαλούν οι νέοι Fab 5) σε ανθρώπους που το έχουν ανάγκη. Στοχεύοντας σε μία βελτιωμένες βερσιόν των συμμετεχόντων που μπορούν ρεαλιστικά να συντηρήσουν και μετά την εκπομπή αντί για συθέμελες αλλαγές, ο Jonathan (grooming), ο Tan (fashion), ο Bobby (διακόσμηση), ο Karamo (life coach) και ο Antoni (φαγητό) τα βάζουν με τις κακές συνήθειες των ηρώων, όπως τους αποκαλούν, της εκπομπής. Κυρίως, όμως, θέλουν να τα βάλουν με τους λόγους που δημιούργησαν τις συνήθειες αυτές εξαρχής. Show-βάλσαμο.
Tidying Up With Marie Kondo
Η Γιαπωνέζα Marie Kondo έχει φτιάξει μια αυτοκρατορία διπλώνοντας φανελάκια. Εσύ διπλώνεις τα φανελάκια βασικά, ακολουθώντας τη διάσημη μέθοδο που ανέπτυξε με έναν στόχο: Να βρεις παραγωγικούς τρόπους για να ξεφορτωθείς όλη τη μούργα που έχεις μαζέψει σπίτι σου.
Σε παρόμοια ψυχολογία με το ‘Queer Eye’, το ‘Tidying Up’ συνδυάζει την εξωτερική βελτίωση με το εσωτερικό ξεσκαρτάρισμα. Οι συμμετέχοντες της εκπομπής απελευθερώνονται μέσω της διαδικασίας και ξορκίζουν δέκα χρόνια στα καινούρια τους σεντόνια. Η Kondo έχει κερδίσει τις καρδιές του παγκόσμιου κοινού με την ευαισθησία που προσεγγίζει τους ‘μαθητές’ της και ετοιμάζεται για 2η σεζόν.
**
Δέκα χρόνια μετά το τέλος του θρυλικού ‘Lost’, η Ιωσηφίνα Γριβέα και ο Θοδωρής Δημητρόπουλος επιστρέφουν στο Νησί για να αναλύσουν την 2η σεζόν της κλασικής σειράς