Θα είναι αυτή η χρονιά του Netflix στα Όσκαρ;
- 22 ΝΟΕ 2020
Από τότε βέβαια τα πράγματα έχουν αλλάξει. Το Netflix που αρχικά – και μέχρι σήμερα – ήθελε να γίνει πόλος έλξης δημιουργών, σχεδόν εξίσου γνωστό πια για την επένδυσή του στις ταινίες όσο και στις σειρές, θέλησε να περάσει και στα βραβεία. Μετά τη νίκη του στα Όσκαρ με το μικρού μήκους ντοκιμαντέρ ‘White Helmets’ στην τελετή του ‘17, ο Ted Sarandos προσέλαβε τη βετεράνο σύμβουλο στρατηγικής βραβείων, Lisa Taback, στη θέση της Vice President, Talent Relations & Awards, και με προσεκτικά βήματα που είχαν ως αφετηρία την κυκλοφορία του ‘Roma’ του Alfonso Cuarón, έφτασαν να έχουν φέτος 24 υποψηφιότητες – περισσότερες από κάθε άλλο στούντιο. Έβαλαν, επίσης, νερό στο κρασί τους σε σχέση με την κυκλοφορία των παραγωγών τους. Όλες οι ταινίες τους που έχουν οσκαρικές προσδοκίες, πλέον προβάλλονται και σε επιλεγμένες αμερικανικές αίθουσες για μικρό χρονικό διάστημα.
Η Vanessa Kirby ξεπήδησε ως φαβορί Α΄ Γυναικείου από το Φεστιβάλ του Τορόντο
Παρ’ όλα αυτά υπάρχουν διάφορα ψυχολογικά όρια των μελών της Ακαδημίας που καλούνται να αντιμετωπίσουν κάποιες από τις κινηματογραφικές καμπάνιες κάθε χρόνο. Ένα καλό παράδειγμα ήταν η μάχη μεταξύ ‘Roma’ και ‘Green Book’ πέρσι. Το ‘Green Book’ ήταν ένα παλιομοδίτικο crowd-pleaser που είχε μπει σχετικά αργά στην κούρσα και κατά τα φαινόμενα δεν θα μπορούσε να νικήσει εύκολα το μεξικάνικο φιλμ. Το ‘Roma’ είχε λατρευτεί από τους κριτικούς, δεν είχε χάσει το hype του στη διάρκεια των μηνών και ερχόταν από έναν δημιουργό με τρία Όσκαρ ήδη στο ενεργητικό του. Είχε όμως και δύο μεγάλα εμπόδια: Τη δυσανεξία της Ακαδημίας σε μη αγγλόφωνες ταινίες εκτός της κατηγορίας Καλύτερης Ξενόγλωσσης (από πέρσι Best International Film) και ότι ήταν παραγωγή του Netflix. Ενός εκπροσώπου μιας νέας εποχής που θέτει σε κίνδυνο την κινηματογραφική εμπειρία. Τα αποτελέσματα είναι γνωστά και αμφιλεγόμενα.
Το αν ο θρίαμβος του ‘Parasite’ θα φέρει πραγματικά την επανάσταση στην κατηγορία της Καλύτερης Ταινίας ή θα είναι η εξαίρεση επιβεβαίωσης του κανόνα μένει να το δούμε, ως προς το ψυχολογικό όριο απέναντι στο Netflix όμως η φετινή χρονιά δεν αφήνει πολλά περιθώρια.
Από τις 24 φετινές υποψηφιότητες, ο streaming γίγαντας σήκωσε τελικά μόλις δύο – το βραβείο της Laura Dern για το ‘Marriage Story’ και του ‘American Factory’ του ζεύγους Obama για το Καλύτερο Ντοκιμαντέρ. Μοναδική αιτία γι’ αυτό δεν μπορεί να υπάρχει. Σίγουρα η εξήγηση δεν μπορεί να είναι απλώς ότι η Ακαδημία τραβάει ζόρι με το Netflix – όχι όταν η περσινή σεζόν είχε χιτ όπως το ‘Parasite’, το ‘1917’, ή το ‘Once Upon a Time… in Hollywood’. Είναι ωστόσο παράξενο να φτάνει ως εκεί ταινία όπως το ‘Irishman’, με εκείνον τον δημιουργό και εκείνο το καστ, και να μην κερδίζει απολύτως τίποτα. Είναι δύσκολο να διαχωρίσεις παντελώς το γεγονός από το στούντιο παραγωγής του.
Ο Chadwick Boseman μπορεί να κερδίσει μεταθανάτιο Όσκαρ
Η πανδημία όμως φέρνει πολύ σημαντικές αλλαγές και απώλειες στην επόμενη τελετή και αυτό αφήνει πιο ανοιχτό το πεδίο για ενδεχόμενες νίκες του Netflix. Αρχικά κυκλοφορίες όπως η μεταφορά του ‘West Side Story’ από τον Steven Spielberg, το ‘The French Dispatch’ του Wes Anderson και το ‘Dune’ του Denis Villeneuve έχουν μετατεθεί για το 2021 (το ‘Dune’ θα έχει σίγουρα παρουσία στις τεχνικές κατηγορίες όταν έρθει η ώρα). Έπειτα η καταληκτική ημερομηνία για τις ταινίες που δικαιούνται να διεκδικήσουν βραβείο είναι πια η 28η Φεβρουαρίου ώστε να εξυπηρετηθεί η καθυστερημένη τελετή που θα γίνει στις 25 Απριλίου, ενώ ταυτόχρονα η Ακαδημία θα δεχτεί για μία και μοναδική – όπως ανακοίνωσε – φορά ταινίες που κυκλοφόρησαν στο streaming και όχι στις αίθουσες.
Το Netflix λοιπόν που δεν είχε απώλειες στον προγραμματισμό του όπως άλλα στούντιο, μπορεί να ετοιμάζεται για νέο ρεκόρ υποψηφιοτήτων και, γιατί όχι, για άριστες πιθανότητες νίκης σε μεγάλες κατηγορίες. Με την πρόσφατη συμπερίληψη μάλιστα του ‘Malcolm & Marie’ με τη Zendaya και τον John David Washington στις κυκλοφορίες του για τον ερχόμενο Φεβρουάριο, αχνοφαίνεται η μικρή, όχι όμως παράλογη πιθανότητα η κατηγορία Α΄Γυναικείου να κυριευτεί πλήρως από υποψήφιες του στούντιο.
Το ‘Malcolm & Marie’ γυρίστηκε εντός της πανδημίας και σύμφωνα με insiders έχει εκπληκτικές ερμηνείες από τους δύο πρωταγωνιστές. Η Zendaya έρχεται με φόρα από τη νίκη της στα Emmys με το ‘Euphoria’ – ο δημιουργός της σειράς Sam Levinson έχει σκηνοθετήσει και την ταινία – οπότε με την αναβολή του ‘Dune’ δεν είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς γιατί η ομάδα της μπορεί να θέλει να κινηθεί όσο το σίδερο είναι ακόμα στη βράση.
Ο John David Washington και η Zendaya στο ‘Malcolm & Marie’
Στην ίδια κατηγορία ενδεχομένως θα δούμε τη Viola Davis με το ‘Ma Rainey’s Bottom’, τη Vanessa Kirby που ξεπήδησε ως φαβορί μέσα από το Φεστιβάλ του Τορόντο με το ‘Pieces of a Woman’, την επιστροφή της Sophia Loren στο ‘The Life Ahead’ (που θα ανήκε κανονικά στην κατηγορία Β΄Γυναικείου αλλά είναι εύκολο category fraud), την Amy Adams που εξέθεσε το ‘Hillbilly Elegy’ αλλά πιθανώς θα δουν με συμπάθεια τα μέλη της Ακαδημίας, και τη Meryl Streep που αγαπούν να θέτουν υποψήφια με κάθε αφορμή στο μιούζικαλ ‘Prom’. Όλες σε παραγωγές του Netflix, χωρίς να αναφέρουμε καν την Jessie Buckley στο ‘I’m Thinking of Ending Things’ ή τη Rosamund Pike στο ‘I Care A Lot’ του Netflix που ακούγεται ότι θα κυκλοφορήσει εντός προθεσμίας.
Η Frances McDormand στο ‘Nomadland’, η Kate Winslet στο ‘Ammonite’, η Michelle Pfeiffer στο ‘French Exit’, ίσως η Elisabeth Moss στο ‘Shirley’ και η Rashida Jones στο ‘On the Rocks’ της Sofia Coppola που θα προωθήσει η Apple λογικά θα αποτρέψουν μια Netflix-only κατηγορία, αλλά είναι φοβερό ότι μια τέτοια κυριαρχία από ένα και μοναδικό στούντιο δεν είναι καν αδιανόητη.
Ανάμεσα στις οσκαρικές προσδοκίες του Netflix έχουμε ήδη αναλύσει τις πιθανότητες του ‘Trial of Chicago 7’ εντός και εκτός των ερμηνευτικών κατηγοριών που είναι σίγουρα οι πιο πολλά υποσχόμενες για την ταινία, ενώ το ‘Da 5 Bloods’ του Spike Lee έχει έναν εμπρηστικό Delroy Lindo που απαγορεύεται να μείνει έξω από τα Όσκαρ. Εδώ μπαίνουν και οι πιθανότητες του Chadwick Boseman για ένα μεταθανάτιο βραβείο, ίσως μάλιστα μετά από διπλή υποψηφιότητα. Στο ‘Da 5 Bloods’ είναι μία υπνωτική, μυθική παρουσία που θα χωρούσε άνετα στο Β΄Ανδρικό, ενώ το Netflix ανακοίνωσε πως θα τον σπρώξει για την κατηγορία Α’ Ανδρικού για το ‘Ma Rainey’s Black Bottom’. Ακόμα και να μπει με νύχια και με δόντια στις υποψήφιες Καλύτερες Ταινίες, δεν μπορώ να φανταστώ το ‘Hillbilly Elegy’ να κερδίζει, είμαι φύσει αισιόδοξος άνθρωπος (και κάποια στιγμή η κατάρα του 2020 πρέπει να σταματήσει!).
Ο αντίπαλος της βραδιάς στην κατηγορία Καλύτερης Ταινίας όμως πρέπει να είναι το ‘Mank’. Τικάρει όλα τα κουτάκια.
Ο Gary Oldman στο ‘Mank’
Είναι η επιστροφή του David Fincher στο σινεμά μετά το ‘Gone Girl’ του 2014, αναφέρεται ως αριστούργημα από τους περισσότερους κριτικούς που το έχουν δει, και αφορά το ίδιο το Hollywood. Όχι απλά το Hollywood, το making of του ‘Citizen Kane’. Ένα από τα σπουδαιότερα φιλμ στην ιστορία του μέσου. Η Ακαδημία έχει αδυναμία στις ταινίες που αφορούν ταινίες ή τη βιομηχανία γενικότερα (βλέπε ‘La La Land’). Έχει τιμήσει ακόμα και χλιαρές απόπειρες όπως το ‘Trumbo’ του 2015 που βρήκε μία, έστω, υποψηφιότητα Α΄Ανδρικού για τον Bryan Cranston. Η εικόνα θα ξεκαθαρίσει ακόμα περισσότερο με την υποδοχή που θα έχει από τις 4 Δεκεμβρίου που θα κυκλοφορήσει σε επιλεγμένες αίθουσες της Αμερικής, όμως το timing του είναι τέλειο. Είναι το φιλμ που θα είχε ούτως ή άλλως καλή τύχη στα βραβεία, σε μία περίοδο πιο φιλικά προσκείμενη στο streaming και στο Netflix.
Ταινίες όπως το ‘Minari’ του A24, το ‘Nomadland’ που είδαμε στις Νύχτες Πρεμιέρας ή το ‘Judas and the Black Messiah’ που αναμένεται με το νέο έτος (αν δεν το κρατήσει για αργότερα η Warner Bros.) είναι πολύ δυνατά χαρτιά αυτή τη στιγμή, η συγκομιδή του Netflix όμως φαίνεται πως βρίσκεται σε εξαιρετικό δρόμο.