Οι ταινίες που πραγματικά δεν πρέπει να χάσεις στις Νύχτες Πρεμιέρας
20 επιλογές από ένα ακόμα χορταστικό πρόγραμμα, για τις Νύχτες Πρεμιέρας που ξεκινούν στις 19 Σεπτεμβρίου.
- 12 ΣΕΠ 2018
Οι 24ες Νύχτες Πρεμιέρας παρουσίασαν σήμερα το πρόγραμμά τους, μια βδομάδα πριν την έναρξη του Φεστιβάλ με το βραβευμένο στις Κάννες ‘Cold War’- του οποίου ο σκηνοθέτης μάλιστα, Pawel Pawlikowski, θα τιμήσει το Φεστιβάλ με την παρουσία του.
Όμως Νύχτες Πρεμιέρας δεν είναι μόνο Κάννες. Είναι Σάντανς, είναι ανεξάρτητα διαμάντια, είναι σπουδαίο ασιατικό σινεμά, είναι ανερχόμενες και ξεχωριστές φωνές από όλο τον κόσμο.
Όπως κάθε χρόνο, το κοινό θα έχει να επιλέξει ανάμεσα σε πολλά παράλληλα τμήματα, αφιερώματα, αίθουσες, και πάνω από 100 ταινίες. Εμείς ρίξαμε μια ματιά στο ωρολόγιο και παρουσιάζουμε 20 επιλογές- φυσικά δεν είναι οι μόνες, το πρόγραμμα είναι πλούσιο και φέτος με σινεμά για κάθε γούστο. Αυτα είναι απλώς 20 highlights.
‘Burning’ / ‘Το Παιχνίδι με τη Φωτιά’
H ταινίες με την πιο ενθουσιώδη αποδοχή στις φετινές Κάννες, βασισμένη σε ένα διήγημα του Μουρακάμι. Έγραφα ενθουσιασμένος από τις Κάννες:
Αγόρι ερωτεύεται κορίτσι, κορίτσι επιστρέφει από διακοπές στην Αφρική παρέα με άλλο αγόρι με το οποίο είναι ‘μόνο φίλοι’ και το οποίο είναι πιο πλούσιο alpha male από το αρχικό αγόρι της ιστορίας, alpha αγόρι λέει συνωμοτικά στο beta αγόρι ότι του αρέσει να καίει θερμοκήπια. Καθημερινά πράγματα. Διασκευή σύντομου διηγήματος του Murakami, η ταινία είναι ένα δυομισάωρο ψυχολογικό έπος συγκλονιστικά σκηνοθετημένο (αν αναζητά κανείς την καλύτερη magic hour σκηνή μπάφου της χρονιάς, αυτό είναι ένα βραβείο που ήδη μπορούμε να το απονείμουμε) που αφήνει τους χαρακτήρες να αναπτύξουν στο τεράστιο εύρος του κάδρου όλα τα πάθη και τις ανασφάλειές τους, σε μια ιστορία που εξερευνά τα αυτοκαταστροφικά βάθη στα οποία μπορεί εύκολα να αφήσει κανείς τον εαυτό του να χαθεί μέσα από εμμονικές διαδικασίες απόδειξης μιας κάποιας ανούσιας ανωτερότητας.
Δεν είναι απλά ταινία για τη μεγάλη οθόνη, είναι ταινία που κάνει τη μεγάλη οθόνη να φαίνεται ακόμα μεγαλύτερη από ό,τι είναι. (Τρίτη 25/9, Δαναός 1, 21.45)
‘The Old Man & the Gun’ / ‘Ο Κύριος & το Όπλο’
O φίλος του σάιτ David Lowery επιστρέφει σκηνοθετώντας τον θρύλο Robert Redford στον τελευταίο ρόλο της καριέρας του. Ταινία λήξης του Φεστιβάλ. (Σάββατο 29/9, Παλλάς, 21.00)
‘The Miseducation of Cameron Post’ / ‘Η Διαπαιδαγώγηση της Κάμερον Ποστ’
Από τα πολυσυζητημένα indie hits της χρονιάς, για ένα κορίτσι το οποίο οι συντηρητικοί κηδεμόνες του στέλνουν σε ένα κέντρο με στόχο να ‘πάψει να είναι γκέι’. Πρωταγωνιστούν η Chloe ‘Kickass’ Moretz και Sasha ‘American Honey’ Lane. (Πέμπτη 20/9, Άστορ, 22.00)
‘Mandy’
Το μέταλ θρίλερ έπος με τον Nicolas Cage στην ερμηνεία της χρονιάς. Όταν μια συμμορία σκοτώνει τον έρωτα της ζωής του, ένας άντρας ορκίζεται να τους κυνηγήσει μέχρι την κόλαση για εκδίκηση. Είναι τραγικό, είναι καθηλωτικό, είναι απλά σπουδαίο. (Παρασκευή 28/9, Ιντεάλ, 23.15)
‘Cold War’ / ‘Ψυχρός Πόλεμος’
Ο Wiktor αναζητά ταλέντα για ένα τρουπέ φολκ μουσικής στην Πολωνία του 1949 και εκείνη που κερδίζει την προσοχή του είναι η Zula (Joanna “Καμία Jennifer Lawrence” Kulig, φανταστικά ψυχρή και αποστασιοποιημένη καθόλη σχεδόν τη διάρκεια της ταινίας) η οποία κουβαλά τα δικά της τραύματα και τη δική της επιθυμία για απόδραση από τη ρημαγμένη της χώρα. Αυτό που ακολουθεί είναι ένα ρομάτζο που διατρέχει δεκαετίες και περνά τα σύνορα μισής ντουζίνας χωρών της μεταπολεμικής Ευρώπης σε 80 μόλις λεπτά κινηματογραφικού χρόνου, για δύο εραστές των οποίων οι ζωές μοιάζουν κολλημένες η μία με την άλλη αλλά ποτέ δεν βρίσκονται εκεί που πρέπει όταν πρέπει- πάντα θα τρέχουν προς διαφορετικές κατευθύνσεις ή θα προσπαθούν να ξεφύγουν από κάτι διαφορετικό.
Καλό ευρωπαϊκό σινεμά, με τον σκηνοθέτη να βρίσκεται στην Αθήνα και το Φεστιβάλ να παρουσιάζει μια επιλογή κορυφαίων στιγμών της φιλμογραφίας του- προβάλλεται μεταξύ άλλων και το οσκαρικό ‘Ida’. (Πέμπτη 20/9, Ιντεάλ, 22.00)
‘Museo’ / ‘Ληστεία στο Μουσείο’
To 1985 ένα γκρουπ ληστών ξεγελούν την ασφάλεια ενός ανθρωπολογικού μουσείου στο Μεξικό για να κλέψουν 140 αντικείμενα. Κέρδισε βραβείο Σεναρίου στο Βερολίνου, παίζει ο Gale Garcia Bernal, ακούγεται απολαυστικό. (Σάββατο 22/9, Ιντεάλ, 21.45)
‘Ash Is Purest White’ / ‘Οι Στάχτες Μιας Αγάπης’
Η νέα ταινία ενός εκ των μεγαλύτερων εν ζωή σκηνοθετών, του Κινέζου Jia Zhangke, και μια από τις ταινίες της χρονιάς, γενικώς. Λίγο γκανγκστερική ιστορία, λίγο επαρχιακό μυστήριο, λίγο αδιέξοδη ιστορία αγάπης και 100% κοινωνική ακτινογραφία μιας χώρας σε μια διαρκή κατάσταση μετάβασης, το ‘Ash Is Purest White’ είναι ένα ακόμα αριστούργημα του Zhangke, για μια γυναίκα που μπαίνει στη φυλακή ύστερα από μια βίαιη πράξη προστασίας του αγαπημένου της, μόνο για να βρει τα πράγματα εντελώς διαφορετικά όταν βγει πάλι ελεύθερη. (Τετάρτη 26/9, Δαναός 1, 21.45)
‘Thunder Road’
Ο Jim Cummings πριν μερικά χρόνια γύρισε ένα φοβερό φιλμάκι μικρού μήκους εμπνευσμένος από ένα κομμάτι του Bruce Springsteen, κι όταν αυτό βραβεύτηκε, κατάφερε μαζεύοντας λεφτά από φίλους και γνωστούς, να το επεκτείνει σε ένα εντυπωσιακό, 100% ανεξάρτητο φιλμ-διαμάντι, γράφοντας, σκηνοθετώντας και πρωταγωνιστώντας ο ίδιος, στο ρόλο ενός αστυνομικού που θρηνεί το θάνατο της μητέρας του και προσπαθεί να ξεπεράσει το τραύμα του μέσα από μια σειρά τραγικωμικών συμβάντων. Ο ρόλος που ο Will Ferrell θα ευχόταν να είχε παίξει, η ταινία που πολλοί σκηνοθέτες θα εύχονταν να είχαν γυρίσει.
(Παρασκευή 21/9, Όπερα 1, 19.45)
‘1985’
Από τις πολυταξιδεμένες φετινές πρεμιέρες του SXSW, για έναν νεαρό γκέι άντρα που πασχίζει να αποκαλύψει το μυστικό του στην συντηρητική οικογένειά του. Έχει μαζέψει ήδη μισή ντουζίνα φεστιβαλικές διακρίσεις και διαθέτει ένα θριαμβευτικά “α! α! είναι ο/η τάδε!” καστ γνωστών προσώπων, μεταξύ των οποίων κι ο Michael Chiklis του ‘Shield’.
(Τρίτη 25/9, Όπερα 1, 20.15)
‘Dead Pigs’ / ‘Ο Ποταμός των Νεκρών Χοίρων’
Το 2018 έχουμε πει προ καιρού πως θα ανήκει στη Zazie Beetz του ‘Atlanta’ (φίλη του σάιτ), κι εδώ κάνει και το ντεμπούτο της στις Νύχτες Πρεμιέρας στο πρωτότυπο ντεμπούτο της Cathy Yan που εντυπωσίασε τόσο στο Σάντανς (όπου και βραβεύτηκε με Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής) που πριν καλά-καλά ταξιδέψει από το Φεστιβάλ, την είχε κλείσει η Warner για να σκηνοθετήσει το επερχόμενο υπερηρωικό ‘Birds of Prey’. Στην ταινία, πέντε άνθρωποι συναντιούνται στη ραγδαία μεταβαλλόμενη Σαγκάη την οποία αναστατώνει μια ανεξήγητη επιδημία που πλημμυρίζει τον ποταμό της με νεκρούς χοίρους. Το ανορθόδοξο έπος της χρονιάς.
(Παρασκευή 28/9, Όπερα 1, 20.30)
‘Climax’
Εδώ δε χρειάζονται συστάσεις. Ο Gaspar Noe είναι από τους παλιότερους γνωστούς και σταθερότερους αγαπημένους του Φεστιβάλ (και φίλος του σάιτ) και φέτος επιστρέφει στην Αθήνα με την καλύτερη για πολλούς ταινία της καριέρας του. Ένας κλαμπ εφιάλτης κατά τον οποίο ένα πάρτυ μετατρέπεται σε επίγεια κόλαση υπό τους ήχους των Daft Punk και του Giorgio Moroder, η ταινία με την οποία ο Noe κέρδισε το μεγάλο βραβείο του τμήματος της Quinzaine στις φετινές Κάννες.
(Σάββατο 22/9, Άστορ, 22.00)
‘Rojo’ / ‘Κόκκινη Έκλειψη’
Στην Αργεντινή του ‘70, ένας ευυπόληπτος δικηγόρος προσπαθεί να κρύψει το μυστικό που τον συνδέει με το θάνατο ενός αγνώστου άντρα. Ένας ανορθόδοξος ντετέκτιβ που διερευνά την υπόθεση, φέρνει στην επιφάνεια μια κοινωνία όπου όλοι σιωπούν αλλά κανείς δεν είναι αθώος. Αργεντίνικο πολιτικό θρίλερ που μόλις προχθές έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα του στο Τορόντο παίρνοντας εξαιρετικά σχόλια, και ταξιδεύει άμεσα στην Ευρώπη και τις Νύχτες Πρεμιέρας.
(Τρίτη 25/9, Ιντεάλ, 21.45)
‘In Fabric’ / ‘Το Στοιχειωμένο Ύφασμα’
Από τα μεγαλύτερα events του Φεστιβάλ καθώς η νέα ταινία του σπουδαίου Peter Strickland (‘Duke of Burgundy’, ‘Berberian Sound Studio’) όχι μόνο έρχεται στις Νύχτες, αλλά μαζί της ταξιδεύει στην Αθήνα κι ο ίδιος. Η περιγραφή της ταινίας από το ωρολόγιο με κάνει να μετρώ τις ώρες ώσπου να το δω: Καταραμένο φόρεμα κρύβει φριχτές συνέπειες για την ανυποψίαστη αγοράστρια που αδυνατεί να το ξεφορτωθεί.Εκπληκτικό. Kinky ερωτισμός, giallo ατμόσφαιρα, απόκοσμες γοτθικές φιγούρες, ο Strickland που λατρεύουμε.
(Πέμπτη 27/9, Ιντεάλ, 22.00)
‘Birds of Passage’ / ‘Αποδημητικά Πουλιά’
Τρία χρόνια αφότου διεκδίκησε το ξενόγλωσσο Όσκαρ, ο δημιουργός του εξωτικού ‘Στην Αγκαλιά του Φιδιού’ μετακομίζει από τις ζούγκλες του Αμαζονίου στις ερήμους της Κολομβίας, για λογαριασμό ενός βίαιου και υποβλητικού έπους, που αποτέλεσε την επίσημη έναρξη του φετινού Δεκαπενθημέρου Σκηνοθετών στις Κάννες.
(Σάββατο 22/9, Δαναός 1, 22.15)
‘The Mountain’ / ‘Το Βουνό’
O Rick Alverson είναι από τους πιο ξεχωριστούς σκηνοθέτες του ανεξάρτητου αμερικάνικου σινεμά αυτή τη στιγμή, κάνοντας σινεμά εντελώς δικό του και εντελώς απαιτητικό. Στη νέα του ταινία, απευθείας από τη φετινή Βενετία, ένας εσωστρεφής νεαρός γνωρίζει και ακολουθεί έναν μυστηριώδη ψυχίατρο με ανορθόδοξες μεθόδους, ο οποίος διασχίζει τα άσυλα της χώρας κάνοντας λοβοτομές, σε ένα παράδοξο road trip σε μια αναπάντεχη Αμερική του ‘50. Ο Jeff Goldblum σε έναν από τους πιο ιδιαίτερους ρόλους της καριέρας του, ο Denis Lavant σε μια ερμηνεία-παραλήρημα, και ένα αναχρονιστικό μουσικό score από τον Oneohtrix Point Never.
(Δευτέρα 24/9, Ιντεάλ, 22.30)
‘Transit’
Ανυπομονώ για αυτό, πήρε μακράν τις καλύτερες κριτικές στο φετινό Βερολίνο. Με τα γερμανικά στρατεύματα να προελαύνουν, ένας άντρας φτάνει στο λιμάνι της Μασσαλίας με αποσκευή το τελευταίο χειρόγραφο ενός συγγραφέα που αυτοκτόνησε. Υιοθετώντας την ταυτότητα του νεκρού, αποπειράται να δραπετεύσει για την Αμερική, αλλά οι αρχές ενημερώνουν τη σύζυγο του συγγραφέα πως ο άντρας της ζει. Από τον σκηνοθέτη του ‘Phoenix’, Christian Petzold.
(Κυριακή 23/9, Ιντεάλ, 21.30)
‘In the Aisles’ / ‘Στους Διαδρόμους’
Βραβευμένο στο Βερολίνο, για μια παντρεμένη γυναίκα κι έναν ντροπαλό νέο συνάδελφο που μοιράζονται την καθημερινότητα ενός αχανούς σούπερ μάρκετ. Ο σκηνοθέτης θα είναι εδώ.
(Πέμπτη 27/9, Ιντεάλ, 19.00)
‘Wildlife’
Jake Gyllenhaal και Carey Mulligan πρωταγωνιστούν στο σκηνοθετικό ντεμπούτο του Paul Dano που άνοιξε την Εβδομάδα Κριτικής στις φετινές Κάννες, για τη ζωή ενός εφήβου στη Μοντάνα των ’60s που αναστατώνεται όταν βλέπει τον κατ’ επίφαση ευτυχισμένο γάμο των γονιών του να καταρρέει.
(Δευτέρα 24/9, Δαναός 1, 22.00)
‘Nuestro Tiempo’ / ‘Our Time’
Λίγες μόνο μέρες μετά την παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας, καταφθάνει το εντυπωσιακό νέο φιλμ του Carlos Reygadas (‘Post Tenebras Lux), όπου ένα ερωτικό τρίγωνο λαμβάνει διαστάσεις κοσμικού έπους. Η αποδόμηση ενός θεωρητικά προοδευτικού γάμου, με φόντο ένα γαλήνιο τοπίο, γίνεται ακόμη πιο ενδιαφέρουσα από την απόφαση του Ρεϊγάδας να κρατήσει για τον εαυτό του και την σύζυγό του, Ναταλία Λόπεζ, τους δύο πρωταγωνιστικούς ρόλους.
(Κυριακή 30/9, Δαναός 1, 19.00)
‘Madeline’s Madeline’ / ‘Τα Πρόσωπα της Μάντλιν’
Εγκλωβισμένη μεταξύ μιας νευρωτικής μητέρας και μιας φιλόδοξης θεατρικής δημιουργού, μια 16χρονη ανερχόμενη ηθοποιός προσπαθεί να χαρτογραφήσει τα θολά όρια μεταξύ ερμηνείας και πραγματικότητας, αγάπης και εκμετάλλευσης. Μια παραισθησιογόνος βόλτα στην ανεξερεύνητη πλευρά της κινηματογραφικής γλώσσας και η ανακάλυψη ενός εκθαμβωτικού ταλέντου στο πρόσωπο της πρωτοεμφανιζόμενης Ελένα Χάουαρντ. Eίχαμε ξεχωρίσει την ταινία από όσα ακούστηκαν στο φετινό Σάντανς και γράψαμε για αυτήν από το Φεστιβάλ Βερολίνου. Ανυπομονούμε.
(Δευτέρα 24/9, Όπερα 1, 20.00)
*Οι 24ες Νύχτες Πρεμιέρας θα πραγματοποιηθούν 19-30 Σεπτεμβρίου. Περισσότερες πληροφορίες και αναλυτικό πρόγραμμα θα βρείτε στο επίσημο σάιτ της διοργάνωσης, aiff.gr.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΝΥΧΤΕΣ