Rodin Eckenroth/Getty Images/Ideal Image
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Ο Jon Hamm αποκλειστικά στο OneMan

Με αφορμή τον ρόλο του στο νέο Fargo, ο Jon Hamm μάς μιλά για τη ζωή μετά το Mad Men, την απόλαυση του να παίζει κάποιον αληθινά κακό, και για τον «γελοίο ναρκισσισμό» που μαστίζει την εποχή.

Κάποτε αποκαλούσε τον Don Draper «απαίσιο και απεχθή». Τώρα περιμένει πώς και πώς να βρει ο χαρακτήρας του στη νέα σεζόν του Fargo μία δίκαιη τιμωρία. Ο Jon Hamm δεν νιώθει την ανάγκη να συμπαθεί ή να αποδέχεται τις προσωπικότητες που υποδύεται. Αρκεί να τις καταλαβαίνει.

Όταν το Mad Men, μία από τις σπουδαιότερες σειρές που μας έχει δώσει ως τώρα ο 21ος αιώνας, κατέβασε αυλαία το 2015, η ερώτηση που κυκλοφορούσε στην ατμόσφαιρα της βιομηχανίας ήταν η εξής – θα μπορούσε ο Jon Hamm να προχωρήσει μετά τον χαρακτήρα που τον έκανε διάσημο και να απολαύσει μία επιτυχημένη δεύτερη πράξη; Το ερώτημα είχε τις ρίζες του λιγότερο στην υποκριτική του ικανότητα και περισσότερο στην οκνηρή εικασία πως το κοινό θα τον κοιτούσε και θα έβλεπε μόνο τον Draper.

Η διάψευση βρίσκεται στα πρότζεκτ του έκτοτε.

Από την κωμωδία του στο Unbreakable Kimmy Schmidt, το Wet Hot American Summer: First Day of Camp και το Confess, Fletch, μέχρι το ρεμάλι του Baby Driver, τον πολλά βαρύ υποναύαρχο του Top Gun: Maverick και τον αρχάγγελο στο Good Omens, ο Jon Hamm έχει την καλή διάθεση και το ταλέντο να σπάσει την εικόνα του υπέρκομψου τύπου με το πούρο και το ουίσκι.

Εμείς του μιλήσαμε με αφορμή τη νέα σεζόν του Fargo, τη δεύτερη συνεργασία του με τον δημιουργό της σειράς Noah Hawley, όπου νιώθει ότι υποδύεται για πρώτη φορά έναν αληθινά κακό, τρομακτικό χαρακτήρα.

Ο Jon Hamm ως Roy Tillman στο Fargo. (Photo: Michelle Faye/FX)

«Είναι εύκολο να διαγράψεις έναν χαρακτήρα που δεν έχει χιούμορ»

Για τον Hamm, ένας χαρακτήρας που δεν έχει χιούμορ και, κυρίως, που δεν αντιμετωπίζεται με αυτό από το γραπτό, είναι εύκολο να διαγραφεί. Το Fargo έχει τον τέλειο συνδυασμό χιούμορ και σκοταδιού, γι’ αυτό και του άρεσε από την πρώτη του σεζόν.

Παρά το πόσο διαφορετική είναι η κάθε σεζόν, ο Noah Hawley έχει διατηρήσει τον τόνο της αρχικής ταινίας Fargo – είναι ζοφερός, σκοτεινός, με χιούμορ. Όσο τρομακτικός κι αν ήταν ο Lorne Malvo στην πρώτη δόση, ήταν επίσης αστείος. Αυτό είχε να κάνει πολύ με την απίστευτη ερμηνεία του Billy Bob [Thornton], αλλά και με την απίστευτη γραφή του Noah. Ο Noah καταλαβαίνει τον τόνο αυτού που παρέδωσαν οι Αδερφοί Coen στην αρχική ταινία και έχει επεκταθεί πάνω σε αυτό. Παίζω έναν τραχύ χαρακτήρα, έναν αρκετά κακό τύπο, όμως υπάρχουν και κάποιες στιγμές χιούμορ. Είναι εύκολο να διαγράψεις έναν χαρακτήρα που δεν έχει χιούμορ.

Θυμάμαι όταν μου πρότειναν τον χαρακτήρα μου στο Unbreakable Kimmy Schmidt. Τους είπα, «θα σας σταματήσω για λίγο – θέλετε να υποδυθώ έναν άνδρα που απαγάγει και κρατάει τρεις γυναίκες σε ένα καταφύγιο; Και αυτό είναι κωμωδία;». Μου είχαν πει, «πίστεψέ μας, θα είναι αστείο». Και ήταν! Πρέπει να το προσέξει κανείς αυτό τονικά, και νομίζω ότι το κάναμε σε αυτή τη σεζόν. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν αποτυπώνει το άλλο μέρος του τόνου της αρχικής ταινίας που είναι η βαθιά, ανησυχητική βία.

«Το Fargo είναι σοφιστικέ αλλά και χαζοβιόλικο, αυτό το κάνει τόσο πλούσιο»

Ο πλούτος του Fargo, σύμφωνα με τον ηθοποιό, είναι εν μέρει το γεγονός ότι συμπεριλαμβάνει στην ιδέα του οργανωμένου εγκλήματος θεσμούς που υπό κανονικές συνθήκες δεν εξετάζονται υπό αυτό το πρίσμα.

Είναι πολύ καλή στιγμή για να είσαι δημιουργός σειρών, ειδικά όταν σου δίνεται τόση ελευθερία όση φαίνεται να έχουν όλοι στο FX. Μπορείς να δημιουργήσεις ένα σύμπαν. Όλους τους κανόνες. Οι δικοί μας αφορούν την ιδέα του οργανωμένου εγκλήματος στις Μεσοδυτικές Πολιτείες.

Όταν οι περισσότεροι σκέφτονται το οργανωμένο έγκλημα, σκέφτονται τους Sopranos και τη μαφία, τον κόσμο του Martin Scorsese. Αυτή είναι μία διαφορετική εκδοχή. Είναι ενδιαφέρον, ειδικά για μένα, δεδομένης της οικογένειάς μου. Πολλές γενιές της οικογένειάς μου εργάζονταν στη διαπολιτειακή επιχείρηση φορτηγών με έδρα το St. Louis, όχι πολύ μακριά από το Fargo.

Ο προπάππους μου αντιμετώπιζε αρκετά από τα δυσάρεστα στοιχεία που εμπλέκονταν στις διαπολιτειακές μεταφορές με φορτηγά. Τους Jimmy Hoffas, τους Teamsters, τέτοια πράγματα. Νομίζω πως αυτό που κάνει ο Noah είναι να διερευνά το πώς πράγματα που δεν τείνουμε να θεωρούμε ως οργανωμένο έγκλημα μπορούν να συνδέονται με αυτό, όπως οι τράπεζες. Είναι πραγματικά σοφιστικέ αλλά και επίσης πολύ χαζοβιόλικο. Είναι αυτά τα δύο πράγματα που νομίζω κάνουν το Fargo τόσο πλούσιο.

«Το εκτιμώ όταν δίνεται δημιουργική ελευθερία και την εκμεταλλεύονται πλήρως»

Η συνεργασία του Jon Hamm με τον Noah Hawley ήταν γραμμένη στ’ άστρα. Και αυτό δεν ήταν pun για την πρώτη τους συνεργασία στο Lucy in the Sky in Diamonds με πρωταγωνίστρια τη Natalie Portman. Η δεύτερη είναι το Fargo.

Είμαι θαυμαστής του Fargo από την πρώτη σεζόν. Ο Noah και εγώ γνωριστήκαμε πριν από έξι χρόνια σε ένα πάρτι για τα Emmy ή τα Όσκαρ. Έτυχε να βρεθούμε στο μπαρ ο ένας δίπλα στον άλλον, γύρισα να τον δω δύο φορές καλά-καλά, και του είπα «εσένα σε ξέρω». Με κοίταξε και είπε, «και εγώ ξέρω εσένα». Του είπα πως η σειρά του είναι φανταστική. Ήταν αμέσως αφότου είχαν κερδίσει όλα τα βραβεία για την πρώτη σεζόν. Μου είπε ότι και το Mad Men είναι φανταστικό, τον ευχαρίστησα και ευχήθηκα να έχουμε κάποια στιγμή την ευκαιρία να συνεργαστούμε.

Το εκτιμώ όταν δίνεται στους ανθρώπους η δημιουργική ελευθερία και τα περιθώρια για να κάνουν κάτι, και τα εκμεταλλεύονται πλήρως. Το βλέπετε σε πολλές σειρές στο FX, ειδικά σε μια σειρά όπως η Atlanta, όπως το Dave, όπως το Legion. Το It’s Always Sunny in Philadelphia! Θα μπορούσα να συνεχίσω.

«Στις Μεσοδυτικές πολιτείες οι γυναίκες είναι ιδιοκτησία»

Ο ηθοποιός μιλάει όχι μόνο για τις επιρροές που δημιούργησαν τον χαρακτήρα του στο Fargo, αλλά και τις πραγματικές συνθήκες στην Αμερική που διαμορφώνουν ανθρώπους κατά το πρότυπό του.

[Ο Noah] μου περιέγραψε τον χαρακτήρα μου ως τον σερίφη Joe Arpaio εάν τον ανακάτευες με τον Tiger King. Είπα αμέσως ότι είμαι μέσα. Άλλη επιρροή ήταν ο Σερίφης Joe. Είναι ένας τύπος στην Αριζόνα που ξεκίνησε τη δική του φυλακή σε κάτι πάρκινγκ. Υπάρχουν πολλά παραδείγματα σε όλη τη χώρα δυστυχώς, άτομα που πιστεύουν ότι ο νόμος ισχύει για τους άλλους ανθρώπους, αλλά όχι για τους ίδιους.

Είμαι εντάξει με την επιβολή του νόμου. Νομίζω ότι οι νόμοι πρέπει να εφαρμόζονται. Ως κοινωνία χρειαζόμαστε νόμους και χρειαζόμαστε ανθρώπους για την επιβολή τους, όμως θα πρέπει να εφαρμόζονται ισότιμα ​​και οι άνθρωποι πρέπει να έχουν ίση μεταχείριση. Αυτό ήταν το πολύ ενδιαφέρον πράγμα σε όλη αυτή τη γελοιότητα που συμβαίνει στις Ηνωμένες Πολιτείες τα τελευταία δύο χρόνια – «ο νόμος ισχύει για σένα, αλλά όχι για μένα». Είμαι αισιόδοξος ωστόσο το υπόσχομαι (γέλια).

Ο Roy είναι ιεροκήρυκας στη δική του εκκλησία, που βρίσκεται στο κτήμα του. Είναι σερίφης μιας πολύ μικρής, αγροτικής κοινότητας. Έχοντας ταξιδέψει σε πολλές από τις Dakota και τα βορειότερες Μεσοδυτικές πολιτείες, υπάρχουν μεγάλες αποστάσεις μεταξύ των ανθρώπων, οπότε οι κοινότητες γίνονται πολύ δεμένες γιατί πρέπει να είναι. Δεν πρόκειται βέβαια για κάποιο προπύργιο ποικιλομορφίας. Ο χαρακτήρας σκέφτεται, «Τι εννοείς ότι δεν μοιάζουν όλοι με εμένα; Τι συμβαίνει με τον κόσμο που ξέρω;». Ο κόσμος του είναι μικροσκοπικός. Τα politics του, επίσης, σε σχέση με το φύλο έρχονται από τον 19ο αιώνα. Στις Μεσοδυτικές πολιτείες οι γυναίκες είναι ιδιοκτησία και εκεί τα δικαιώματα ιδιοκτησίας είναι πιο ιερά από τα ανθρώπινα δικαιώματα. Είναι τρομακτικό, αλλά είναι το πώς βλέπουν μερικοί άνθρωποι τον κόσμο. Νομίζω ότι πρέπει να υπάρξει μία δίκαιη τιμωρία για τον ναρκισσισμό του.

Photo: Michelle Faye/FX

«Ζούμε σε έναν κόσμο όπου ο γελοίος ναρκισσισμός μπορεί να εκληφθεί ως ατομικότητα»

Με αφορμή τον ναρκισσισμό του χαρακτήρα του στο Fargo, ο Jon Hamm εντοπίζει τον κίνδυνο που υπάρχει στον εκθειασμό του εγώ.

Υπάρχει αληθινός κίνδυνος στον εορτασμό της ιδέας ενός σκληροτράχηλου ανθρώπου της επαρχίας που τα κάνει όλα μόνος του. Κανείς δεν κάνει τίποτα μόνος του. Δεν έχω καλύτερο από όταν λένε οι άνθρωποι ότι «πρέπει όλα να ιδιωτικοποιηθούν». Τους λέω, «πώς έφτασες στη δουλειά σου σήμερα;». Στον κρατικό δρόμο που κατασκεύασε η κυβέρνηση. Αν πιάσει φωτιά ένα σπίτι, θα το σβήσεις μόνος σου ή θα έρθει η πυροσβεστική που πληρώνουμε;

Οι άνθρωποι ξεχνούν πως όλα αυτά είναι η κοινότητα στην οποία συνεισφέρουμε συλλογικά. Ελπίζω να κάνουμε μερικά βήματα πίσω από αυτόν τον γελοίο γκρεμό που οδηγεί το εγώ, όπου όλα μπορούν υποτίθεται να λυθούν αν τα κάνουμε μόνοι σας. Να πετύχεις με τις δικές σου δυνάμεις λένε κάποιοι άνθρωποι, όταν όμως τους έχουν δοθεί ένα εκατομμύριο δολάρια κατά τη γέννησή τους.

Ζούμε σε έναν περίεργο κόσμο όπου ο γελοίος ναρκισσισμός μπορεί να εκληφθεί ως ατομικότητα, ενώ στην πραγματικότητα δεν είναι. Είμαστε, από τη φύση μας, ένα είδος κοινότητας. Κανείς μας δεν μπορεί να επιβιώσει μόνος του.

[Ο ναρκισσισμός] είναι διατυπωμένος σε αυτή τη γλώσσα της ελευθερίας και του πατριωτισμού, όλα αυτά τα πράγματα που είναι υπέροχες έννοιες, όμως όταν εκφράζονται στα άκρα τους δεν έχουν νόημα. Νομίζω ότι αυτός είναι άλλος ένας μεγάλος θεματικός πυλώνας της σεζόν. Ως ηθοποιός, είναι διασκεδαστικό να παίζεις κάτι τέτοιο. Η αυταπάτη είναι μία πραγματικά διασκεδαστική αφετηρία για μία μελέτη χαρακτήρα.

Στις Κάννες για το Top Gun: Maverick (Photo: Vianney Le Caer/Invision/AP)

«Η κρίση μου για τους χαρακτήρες μου δεν φαίνεται στις ερμηνείες μου»

Μία ενδιαφέρουσα διαφοροποίηση στη μέθοδο του ηθοποιού σε σχέση με το παρελθόν, είναι ότι δεν νιώθει την ανάγκη να μην κρίνει τους χαρακτήρες του καθώς τους υποδύεται. Στην περίπτωση του Roy στο Fargo, ο χαρακτήρας του παραήταν σκοτεινός για να του δικαιολογήσει οτιδήποτε.

Με ρωτούσαν αρκετά για το αν ο Don Draper ήταν κακός. Έκανε κάποιες αμφισβητήσιμες επιλογές καθ’ όλη τη διάρκεια της ύπαρξής του. Με τον Don έλεγα πάντα ότι δεν μου αρέσει να κρίνω τον χαρακτήρα καθώς τον παίζω. Θα μπορούσα να υποστηρίξω ότι ο Don συμπεριφερόταν όπως ήταν προγραμματισμένος. Θα μπορούσα να το κάνω και με τον Roy, αλλά είναι σκοτεινό άτομο. Έχοντας πει αυτό, μπορεί να υπάρξουν άνθρωποι που παρακολουθούν αυτή τη σειρά και πιστεύουν ότι είναι ο πιο κουλ. Εγώ δεν το πιστεύω.

Υπάρχουν άνθρωποι που πηγαίνουν να δουν τον Richard III και τον βρίσκουν έναν συναρπαστικό χαρακτήρα. Δεν σημαίνει ότι είναι καλός τύπος. Νομίζω ότι πιθανώς υπάρχουν άνθρωποι που στηρίζουν τον Darth Vader. Δεν ξέρω πώς να το αντιμετωπίσω με άλλο τρόπο από αυτόν και με το να προσπαθήσω να απεικονίσω τον τύπο όσο ειλικρινά μπορώ. Και πάλι, δεν νομίζω ότι η κρίση μου για τον χαρακτήρα του φαίνεται στην ερμηνεία μου. Μόνο έτσι ξέρω να κάνω τη δουλειά μου.

Στο πάρτι του Vanity Fair για τα Όσκαρ (Photo: Evan Agostini/Invision/AP)

«Είναι συναρπαστική ευκαιρία να το παίζω κάποιον που θα φοβηθείτε πραγματικά»

Είχε και ο Jon Hamm ένα απωθημένο για την καριέρα του και αυτό ήταν να τον φοβηθούμε. Το εκπλήρωσε με τον χαρακτήρα του στο Fargo.

Νομίζω ότι θα έχει ενδιαφέρον να με δείτε να παίζω έναν αληθινά κακό. Νομίζω ότι οι άνθρωποι θα σε δουν πολύ εύκολα ως ένα πράγμα, εάν κάνεις μόνο αυτό το ένα πράγμα. Μπόρεσα να κάνω το 30 Rock, να παρουσιάσω το Saturday Night Live, να είμαι στο Bridesmaids, να διασκεδάσω. Το συναρπαστικό μέρος του να είσαι ηθοποιός είναι να μπορείς να τα κάνεις όλα αυτά.

Πήγα σε ένα κουλ σχολείο όπου μου είπαν, «δοκίμασε τα πάντα και αν κάτι δεν σου αρέσει, μην το κάνεις άλλο». Έπρεπε να τραγουδάμε, να κάνουμε γλυπτική, να αθλούμαστε. Δεν ήμουν καλός σε πολλά από αυτά, αλλά έπρεπε να τα δοκιμάσω. Ήταν συναρπαστική ευκαιρία λοιπόν εδώ, το να παίξω κάποιον που πιστεύω ο κόσμος θα φοβηθεί πραγματικά.

To Fargo έκανε πρεμιέρα με διπλό επεισόδιο 24 ώρες μετά την Αμερική, την Τετάρτη 22/11, 22.00, στο COSMOTE SERIES HD. Κάθε νέο επεισόδιο θα είναι διαθέσιμο και on demand.