Οι 50 καλύτερες ταινίες που θα βρεις στο Netflix αυτή τη στιγμή
Από οσκαρικά φιλμ μέχρι παραγνωρισμένα διαμάντια, ξεκοκαλίζουμε τον κατάλογο του Netflix και ανανεώνουμε τον οδηγό με τις καλύτερες ταινίες που θα βρεις τώρα στον κατάλογό του.
- 9 ΣΕΠ 2024
Το Netflix έχει γίνει αναπόσπαστο μέρος της online ψυχαγωγίας μας στο σπίτι, αλλά συνήθως την πρωτοκαθεδρία έχουν οι σειρές του. Τι γίνεται όμως με τις διαθέσιμες ταινίες της πλατφόρμας;
Από οσκαρικά φιλμ μέχρι παραγνωρισμένα διαμάντια, συγκεντρώσαμε παρακάτω τις καλύτερες ταινίες που μπορείς να δεις αυτή τη στιγμή στο Netflix, σε δική του παραγωγή ή σε streaming διανομή στην Ελλάδα. Η λίστα θα ανανεώνεται ανά διαστήματα βάσει καταλόγου και διαθεσιμότητας:
A Sun
Το Netflix απέκτησε μία από τις καλύτερες ταινίες του 2020 και μετά την κατάπιε. Μαζί με το ‘Atlantics’ και το ‘Shirkers’ που θα βρεις παρακάτω, το ‘A Sun’ είναι το πιο αντιπροσωπευτικό παράδειγμα για την ανάγκη του Netflix να βρει έναν καλύτερο, πιο φιλικό για τον χρήστη τρόπο να αναδεικνύει τις επενδύσεις του στο παγκόσμιο και το αμερικανικό σινεφίλ σινεμά.
Στο crime drama του Chung Mong-Hong, μία οικογένεια αντιμετωπίζει τις συνέπειες της φυλάκισης του νεότερου γιου της και μίας ακόμη μεγαλύτερης τραγωδίας που ακολουθεί. Είναι η πέμπτη ταινία του σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας (η πρώτη, το ‘Parking’, είχε κάνει πρεμιέρα στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα των Καννών) και, μετά τα έξι Golden Horse βραβεία που κέρδισε στην Ταϊβάν, είχε μπει στον δρόμο για τα Όσκαρ. Τα χαρτιά του Chung Mong-Hong για τον κάθε χαρακτήρα θα ανοίγουν προσεκτικά και σε τέλειο timing στις 2,5 ώρες της ταινίας, το καστ ερμηνεύει αξιομνημόνευτους χαρακτήρες σε απροσδόκητες συχνά αλληλεπιδράσεις, και το μαύρο χιούμορ δεν λείπει (σε μία σκηνή, ένας χαρακτήρας αδειάζει ένα φορτηγό σκατά σε ένα πάρκινγκ – όταν το δεις θα βγάζει νόημα). Ακόμα και από τη μικρότερη οθόνη του Netflix θα αντιληφθείς πόσο κινηματογραφική εμπειρία θα έπρεπε να είναι το ‘A Sun’, με τον καθηλωτικό σχεδιασμό φωτός και σκίασης που ντύνει τον αγώνα της οικογένειας όσο αυτή δοκιμάζεται.
Passing
Βασισμένο στο πασίγνωστο ομώνυμο μυθιστόρημα του 1929 από τη Nella Larsen, το Passing του Netflix αφηγείται την ιστορία δύο μαύρων γυναικών, της Irene (Tessa Thompson) και της Claire (Ruth Negga), που μπορούν να “περάσουν” ως λευκές αλλά επιλέγουν να ζουν σε διαφορετικές πλευρές των χρωματικών συνόρων κατά τη διάρκεια της ακμής της Αναγέννησης του Χάρλεμ στα τέλη της δεκαετίας του ’20 στη Νέα Υόρκη.
Την ταινία σκηνοθετεί η Rebecca Hall, ηθοποιός που τώρα περνάει πίσω από την κάμερα για πρώτη φορά. Η Hall – που διασκευάζει η ίδια το βιβλίο της Larsen στο σενάριο – έχει γυρίσει την ταινία σε ασπρόμαυρο και άρα δεν κάνει καμία διάκριση σχετικά με τον τόνο του μαύρου δέρματος όπως συμβαίνει στο βιβλίο, ισοπεδώνοντας τα χρώματα και, κατ’ επέκταση, τη συζήτηση που συνδέεται με αυτά. Αυτό δίνει στην ταινία μία meta λογική στο έργο της – η άρνησή της να παίξει με τους κανόνες του μυθιστορήματος μοιάζει με κριτική στο ίδιο το κόνσεπτ του colorism.
Με την έλλειψη του χρώματος να ωθεί τους θεατές να μη σκέφτονται ιδιαίτερα γύρω από τον τόνο του δέρματος των πρωταγωνιστών, η σκηνοθέτης προσεγγίζει τον χρωματικό ρατσισμό περισσότερο ως έννοια παρά ως πραγματικότητα, και είναι μία έννοια που βρίσκει εγγενώς παράλογη. Για εκείνη η φυλετικότητα είναι ένα θέατρο που διαμορφώνεται από τις αντιλήψεις μας, και οι χαρακτήρες της κάνουν ο καθένας τη δική τους παράσταση.
Jaws
Το λέμε για αρκετές ταινίες και όχι άδικα, όμως το εμβληματικό, πλήρως δραστικό θρίλερ του Steven Spielberg άλλαξε πραγματικά το σινεμά και τον τρόπο που η βιομηχανία θεάματος αντιμετώπιζε την καλοκαιρινή διανομή. Η τρομοκρατία, ο πανικός και οι πολιτικές δυναμικές μίας μικρής πόλης που κινδυνεύει αλλά εξαρτάται κιόλας από τον τουρισμό της γίνονται υπέροχα, το Jaws όμως είναι επίσης και μία ταινία για το θάρρος και τη φιλία. Ο αληθινός πρωταγωνιστής όμως είναι η σκηνοθεσία του Spielberg: η κάμερα κινείται σαν αρπακτικό ζώο και γλιστράει ανατριχιαστικά στην επιφάνεια ενός απέραντου Ατλαντικού, δημιουργώντας σεκάνς αφόρητης, σχεδόν, αγωνίας.
Titanic
‘Nuff said.
Mean Girls
Fetch. She doesn’t even go here. On Wednesdays, we wear pink. Get in loser, we’re going shopping. You can’t sit with us. You go, Glenn Coco!
Υπάρχει πιο quotable ταινία από τα Mean Girls στον 21ο αιώνα; Η κωμωδία της Tina Fey εκτόξευσε τη Lindsay Lohan, τη Rachel McAdams και τη Amanda Seyfried στη στρατόσφαιρα, και παραμένει τόσο φρέσκια όσο ήταν το 2004.
Uncut Gems
Ένας χαρισματικός κοσμηματοπώλης βάζει ένα υψηλού κινδύνου στοίχημα που θα μπορούσε να οδηγήσει στο μεγαλύτερο λαχείο της ζωής του. Σε μια σειρά από χαοτικά, φρενήρη επεισόδια εκτάκτων αναγκών, ο άντρας πρέπει να καταφέρει να ισορροπήσει τη δουλειά του, την οικογένεια και τους εχθρούς που βρίσκει παντού γύρω του. Μετά το ηλεκτρισμένο Good Time που ανέδειξε μια διαφορετική πλευρά του Robert Pattinson, οι αδελφοί Safdie σκηνοθετούν τον Adam Sandler σε μία από τις σπάνιες δραματικές, πάντα φανταστικές στροφές του.
Roma
Η επιστροφή του Alfonso Cuarón μετά το Όσκαρ του Gravity ήταν το πιο προσωπικό του πρότζεκτ. Το Roma ήταν ο φόρος τιμής του στη μητριαρχική οικογένεια που τον μεγάλωσε και τον διαμόρφωσε, μέσα από ένα χρονικό μιας οικογένειας μεσαίας τάξης στο Μεξικό των ’70s. Το φιλμ απέσπασε τρία από τα δέκα βραβεία Όσκαρ για τα οποία ήταν υποψήφιο, και είναι το ακριβέστερο παράδειγμα για το σινεμά αναμνήσεων. Αψεγάδιαστο τεχνικά, είναι ένα ζωντανό πορτρέτο οικογενειακών συγκρούσεων και κοινωνικής ιεραρχίας στις αναταραχές των ‘70s στο Μεξικό, ξεριζωμένο αυτούσια μέσα από το κεφάλι του Cuarón.
Top Gun: Maverick
Το Top Gun: Maverick δεν είχε κανένα δικαίωμα να είναι όσο καλό ήταν.
Unsane (Tenebrae)
Πλέον αναγνωρίζεται ως ένα έξυπνα αντανακλαστικό και αποδομητικό σχόλιο, όχι μόνο πάνω στο σύνολο της δουλειάς του Dario Argento αλλά και για τις συμβάσεις του ιταλικού giallo. Το Tenebrae έχει βιώσει μια κριτική επανεκτίμηση λόγω του υποκείμενης θεματικής του για τις επιπτώσεις της βίαιης ψυχαγωγίας στο κοινό.
Το Tenebrae σηματοδότησε την επιστροφή του Argento στο giallo μετά από μια επιτυχημένη παράκαμψη στον υπερφυσικό γοτθικό τρόμο των Suspiria (1977) και Inferno (1980), και είναι η διεστραμμένη ιστορία ενός Αμερικανού μυθιστοριογράφου θρίλερ που παγιδεύεται σε μια σειρά από σαδιστικές δολοφονίες, φαινομενικά εμπνευσμένες από το τελευταίο του βιβλίο. Δεν είχε τον αντίκτυπο των προηγούμενων ταινιών του αλλά η crane σεκάνς του και άλλες σκηνές έχουν επηρεάσει στιλιστικά κινηματογραφιστές όπως ο Brian De Palma.
The Irishman
Απομονωμένο, το ‘Irishman’ είναι μία εποποιία για το οργανωμένο έγκλημα στην Αμερική και την εξαφάνιση του Jimmy Hoffa που διατρέχει δεκαετίες, ενώνει πρωταγωνιστές του Scorsese όπως ο Robert De Niro, ο Al Pacino και ο Joe Pesci, και κερδίζει απολύτως τη μεγάλη του διάρκεια με τον εμβυθιστικό του χαρακτήρα. Ως double feature με το ‘Goodfellas’ όμωςπου επίσης μπορείς βρίσκεις πλέον στο Netflix, πιο απόμακρο από το κούλνες της μαφίας σε σχέση με τον πρόγονό του και πιο καταδικαστικό στον επίλογό του, είναι η εξέλιξη της ματιάς του Scorsese για την αγαπημένη του θεματολογία.
Marriage Story
Η καλύτερη ταινία στη φιλμογραφία του Noah Baumbach (Frances Ha) ως τώρα. Όπως συνέβη και με το αυτοβιογραφικό ‘The Squid and the Whale’, ο Baumbach τις προσωπικές του εμπειρίες εδώ και δημιουργεί ένα ενήλικο, οικογενειακό δράμα που δεν βλέπουμε πλέον στο εμπορικό σινεμά. Η Scarlett Johansson και ο Adam Driver – και οι δύο υποψήφιοι για Όσκαρ για τις ερμηνείες τους – υποδύονται ένα ζευγάρι που προχωρούν σε διαζύγιο και άρα στην υπόθεση κηδεμονίας του γιου τους. Το αποτέλεσμα είναι ευαίσθητο, σπαρακτικό φιλμ χωρισμού με crowd-pleaser χαρακτήρα. Δες το επίσης διαθέσιμο ‘The Meyerowitz Stories (New and Selected)’ από τον ίδιο δημιουργό με τον Adam Sandler, τον Ben Stiller, τον Dustin Hoffman, την Emma Thompson και άλλους.
Spirited Away
Το Princess Mononoke ήταν η πρώτη ταινία που ενίσχυσε το Miyazaki στις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά το ‘Spirited Away’ εδραίωσε το στούντιο. Η Chihiro παγιδεύεται σε έναν αλλόκοτο κόσμο πνευμάτων και, μετά από μια αναπάντεχη μεταμόρφωση των γονιών της, πρέπει να βρει το κουράγιο που δεν ήξερε ότι έχει για να απελευθερωθεί και να οδηγήσει την οικογένειά της ξανά στον έξω κόσμο. Το Spirited Away ήταν μία από τις καλύτερες ταινίες του 2002 και είναι φανταστική εισαγωγή στην υπόλοιπη φιλμογραφία του Miyazaki που θα βρεις στο Netflix. Άλλες εκπληκτικές επιλογές είναι το Princess Mononoke, το Howl’s Moving Castle, το Ponyo και το My Neighbor Totoro.
Da 5 Bloods
Το ‘Da 5 Bloods’ ήρθε στα χέρια του οσκαρικού πια Spike Lee μετά την απόσυρση του Oliver Stone. Μαζί με τον σταθερό συνεργάτη του τα τελευταία χρόνια, Kevin Willmott, έγραψαν εκ νέου το σενάριο μετά την ολοκλήρωση του ‘BlacKkKlansman’, και το προσάρμοσαν στην Αφροαμερικανική προοπτική. Πλέον θα αφορούσε πέντε μαύρους βετεράνους του Πολέμου του Βιετνάμ που θα επέστρεφαν στον τόπο του εγκλήματος για να βρουν τον κρυμμένο τους χρυσό και τα λείψανα ενός συναγωνιστή τους.
Θυμωμένος όπως πάντα, πιο εμπρηστικός από ότι στο ‘BlacKkKlansman’, και ακόμα πιο ξεκάθαρος στις άμεσες συνδέσεις που κάνει με το σήμερα, ο Lee έκανε μία από τις πιο θεματικά πλούσιες, φιλόδοξες ταινίες στη φιλμογραφία του. Ολόκληρη η ταινία διατρέχεται από την ιδέα ότι ένας πόλεμος δεν τελειώνει ποτέ πραγματικά και ως highlight αναδεικνύεται εύκολα ο μονόλογος του Delroy Lindo που ελπίζω να τον οδηγήσει στα Όσκαρ του 2021.
I’m Thinking of Ending Things
Η Jessie Buckley (Chernobyl) υποδύεται μία γυναίκα που παγιδεύεται στη φάρμα των γονιών του συντρόφου της (Jesse Plemons) εν μέσω καταιγίδας και, μετά από μια σειρά παράξενων γεγονότων, αρχίζει να επαναπροσδιορίζει όσα νομίζει πως γνώριζε για τον σύντροφό της, τον εαυτό της και τον κόσμο.
Η πρώτη σκηνοθετική δουλειά του Kaufman από την ‘Anomalisa’ του 2015 επιβεβαιώνει ότι είναι ο μετρ του κλειστοφοβικού, υπαρξιακού σινεμά. Εδώ φτιάχνει ένα παζλ που ανταποδίδει ελάχιστα με τις απαντήσεις του, άρα ήταν προδιαγεγραμμένα διχαστικό. Υπάρχει κάποια συνειδητοποίηση του δημιουργού στο ‘I’m Thinking of Ending Things’, αλλά δεν ορίζεται με λόγια. Και δεν χρειάζεται. Το φιλμ είναι μία πένθιμη εξερεύνηση της απώλειας, της μεταμέλειας, της σχέσης μας με την τέχνη, της ευθραυστότητας του ανθρώπινου πνεύματος. Είναι ένας ζωντανός εφιάλτης φτιαγμένος από πιο κοινότοπες ανησυχίες – κυρίως από τον φόβο μας ότι μεγαλώνοντας θα μας εγκαταλείψει ο έρωτας, η σημασία μας, το μυαλό μας – αυτή όμως η παραδοχή και η αποδοχή της έμφυτης απομόνωσης του ανθρώπου, θα σε κάνει τελικά να νιώσεις λιγότερο μόνος.
Senna
Ο Ayrton Senna γίνεται τρεις φορές πρωταθλητής αγώνων Formula 1 και εθνικός ήρωας της Βραζιλίας πριν από τον πρόωρο θάνατό του σε ηλικία 34 ετών.
Ακόμα και αν δεν έχεις απολύτως καμία σχέση με το racing, θα βρεις την ταινία του Asif Kapadia συναρπαστική και βαθιά σπαρακτική.
Godzilla Minus One
Η Ιαπωνία είναι ήδη κατεστραμμένη από τον πόλεμο, όταν μία νέα κρίση εμφανίζεται με τη μορφή ενός γιγάντιου τέρατος. Ενός οσκαρικού τέρατος που βραβεύτηκε δίκαια και ένδοξα για τα εφέ του.
The Godfather
Daniel Day-Lewis, Michelle Pfeiffer και Winona Ryder σε ένα ιστορικό ρομαντικό δράμα για τρεις πλούσιους κατοίκους στη Νέα Υόρκη των 1870s που μπλέκουν σε ερωτικό τρίγωνο. Δια χειρός ενός μεθοδικού, οικονόμου Martin Scorsese που διαχειρίζεται τόσο καλά τους εδουαρδιανούς τρόπους συμπεριφοράς όσο και το μαφιόζικο αντριλίκι.
Ford v. Ferrari
Το απόλυτο dad movie. Ο Matt Damon υποδύεται τον οραματιστή σχεδιαστή αυτοκινήτων Carroll Shelby και ο Christian Bale τον Βρετανό ατρόμητο οδηγό Ken Miles, στην πραγματική ιστορία δύο ανδρών που ένωσαν τις δυνάμεις τους για να τα βάλουν με τις εταιρικές παρεμβάσεις, τους νόμους της φυσικής και τους προσωπικούς τους δαίμονες.
Μαζί έφτιαξαν ένα επαναστατικό αγωνιστικό αυτοκίνητο για τη Ford και το έβαλαν αντιμέτωπο με τα αγωνιστικά της Ferrari στο 24 Hours of Le Mans στη Γαλλία το 1966. Ο James Mansgold, φρέσκος από την τεράστια επιτυχία του Logan τότε, είχε γυρίσει τους αγώνες με ζωντάνια και το δράμα με νεύρο.
Η ταινία είχε κερδίσει Όσκαρ Μοντάζ και Ηχητικού Μοντάζ.
Okja
Το ‘Okja’ είναι το ‘Ε.Τ. ο Εξωγήινος’ του τριπλά οσκαρικού πια Bong Joon-ho. Ισορροπώντας ζογκλερικά όπως πάντα μεταξύ των πολύ διαφορετικών τόνων που υιοθετεί φιλμ, ο δημιουργός λέει το δικό του παραμύθι για ένα σπάνιο πλάσμα και το μικρό παιδί που προσπαθεί να το σώσει. Η ταινία διαθέτει και την πρώτη από τις εξωφρενικές, άφοβες ερμηνείες του Jake Gyllenhaal πριν μπει για τα καλά στη ‘Nicolas Cage’ φάση του. Για περισσότερες σπιλμπεργκικέ επιρροές, δες και το γλυκύτατο ‘Super 8’ του J.J. Abrams.
Shirkers
Η Sandi Tan ήταν 19 ετών και ζούσε ακόμα στη Σιγκαπούρη στις αρχές των ‘90s όταν ο μέντορας, καθηγητής και φίλος της, George Cardona, έκλεψε τις μπομπίνες της ταινίας που γύριζαν μαζί και έφυγε για την Αμερική. Παραπάνω από δύο δεκαετίες μετά, η χήρα του Cardona τής έστειλε ταχυδρομικά το υλικό που θα ονομαζόταν ‘Shirkers’ αν ποτέ ολοκληρωνόταν και, ποιος ξέρει, μπορεί να είχε εκκινήσει την αναγέννηση του σιγκαπουριανού κινηματογράφου πριν το ‘Mee Pok Man’. Αυτή είναι η εικασία και το όνειρο που αφηγείται η Tan στο non-fiction φιλμ της, αλλά έχουν όλα ρεαλιστική βάση. Το σημερινό ‘Shirkers’ στο Netflix είναι μία σκληρή αυτοπροσωπογραφία, ένα true crime ντοκιμαντέρ, μία ελεγεία για τη Σιγκαπούρη πριν τη βιομηχανοποιήσουν οι ουρανοξύστες της, ένα ερωτικό γράμμα στο σινεμά και τη δημιουργία του. Από τις καλύτερες και πιο παραγνωρισμένες ταινίες του 2017.
I Lost My Body
Ένα ακρωτηριασμένο χέρι δραπετεύει από ένα εργαστήριο στο Παρίσι και ξεκινάει ένα ταξίδι στην πόλη με σκοπό να επανενωθεί με το υπόλοιπο σώμα του. Αυτό του νεαρού πιτσαδόρου Naoufel. Οι αναμνήσεις του από τον Naoufel και από την αγάπη του για τη Gabrielle θα είναι το κλειδί για κάποια πιθανή επανένωση των τριών και μπορεί να παρέχουν απαντήσεις σχετικά με το περιστατικό που οδήγησε στον ακρωτηριασμό του. Το φιλμ του Netflix βασίστηκε στο μυθιστόρημα ‘Happy Hand’ του υποψήφιου για Όσκαρ Guillaume Laurant (Amelie) και, παρότι το αποτρόπαιο του πράγματος δεν το κάνει εύκολο θέαμα, είναι ποιητικό και αληθινά μοναδικό.
Get Out
Η ταινία τρόμου του Jordan Peele που έσπασε ρεκόρ και που, παρά το πείσμα μεγαλύτερων σε ηλικία ψηφοφόρων της Ακαδημίας όπως μαθαίναμε εκείνες τις μέρες, που αρνούνταν ότι μία τέτοια ταινία μπορούσε να θεωρηθεί “οσκαρική”, σήκωσε το Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου. Ο Peele, μάλιστα, ήταν ο πρώτος μαύρος νικητής στη συγκεκριμένη κατηγορία.
Once Upon a Time in… Hollywood
Μία αργή, απολαυστική περιπλάνηση σε ένα ένδοξο αναδημιουργημένο παρελθόν, που υπνωτίζεται με τον ρυθμό και τη φωτεινή νοσταλγία του. Πρόκειται για μια αρμονική σύγκρουση μεταξύ δύο ξεχωριστών ιδεών: των προσωπικών ανησυχιών του Quentin Tarantino και της πραγματικής ιστορίας του τέλους της δεκαετίας του 1960. Συγκλονιστικά αχαλίνωτο αλλά και στιβαρά δουλεμένο, το Once Upon a Time in Hollywood μετριάζει τις προκλητικές παρορμήσεις του Tarantino με τη διαύγεια του οράματος ενός ώριμου σκηνοθέτη.
Guillermo del Toro’s Pinocchio
Το Pinocchio μοιάζει με το καλύτερο μείγμα κλασικού και νέου del Toro, με τη σοφία και τη μελαγχολία που έρχεται με την ηλικία και την εμπειρία, αλλά και τη φωτεινή αγάπη του για τα παραμύθια που βλέπαμε κυρίως στις ισπανόφωνες ταινίες του. Μέσα από τα μάτια του Μεξικανού σκηνοθέτη, το γνωστό παραμύθι ξαναγίνεται καινούργιο, προσεκτικά σκαλισμένο από τα χέρια ενός καλλιτέχνη που είναι αιώνια ερωτευμένος με την τέχνη του. Αλλάζοντας το παραμύθι σε μία προειδοποίηση ενάντια στην αφομοίωση και την κατηγοριοποίηση, συν την αναζωογονητική ανανέωση της παραδοσιακής τεχνικής, η ταινία χαράσσει μία θέση όχι μόνο ως η καλύτερη ταινία Pinocchio της περσινής χρονιάς, αλλά ανάμεσα στις καλύτερες ταινίες που έχει κάνει ο σκηνοθέτης.
Das Boot
Ένας Γερμανός δημοσιογράφος, απεσταλμένος της γερμανικής κυβέρνησης, αναλαμβάνει να καλύψει σε ένα ρεπορτάζ την ζωή των Γερμανών ναυτών μέσα σε ένα από τα υποβρύχια του γερμανικού στόλου κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκόσμιου. Αν και ο πόλεμος έχει πάρει άσχημη τροπή για τους Γερμανούς, ο πλοίαρχος του υποβρυχίου και το πλήρωμά του στέκονται άτεγκτοι στις θέσεις τους και υπερασπίζονται μέχρι τελικής πτώσεως τις εντολές που έχουν λάβει, προσπαθώντας να κατανοήσουν την ιδεολογία της κυβέρνησής τους.
Στιβαρή καταδίκη του πολέμου και συναρπαστική περιπέτεια ταυτόχρονα, γυρισμένη με ζοφερή, κλειστοφοβική ατμόσφαιρα από τον Wolfgang Petersen που μόλις απεβίωσε. Η θέαση του Das Boot δεν είναι εύκολη εμπειρία, είναι όμως αλησμόνητη.
Dick Johnson Is Dead
«Μπαμπά, πώς θα σου φαινόταν αν κάναμε μια ταινία όπου σε σκοτώνω ξανά και ξανά μέχρι να πεθάνεις στ’ αλήθεια;».
Η κινηματογραφίστρια Kirsten Johnson, γνωστή κυρίως μέσα από τη δουλειά της πίσω από την κάμερα σε ντοκιμαντέρ όπως το ‘Citizenfour’, γυρίζει ένα ντοκιμαντέρ γύρω από τον πατέρα της Dick Johnson. Η Johnson παρουσιάζει τον ηλικιωμένο μπαμπά της, ένα συνταξιοδοτημένο ψυχίατρο που πάσχει από άνοια, σε ευρηματικές αναπαραστάσεις – ανάμεσά τους και κάποια βίαια ‘ατυχήματα’ – που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στον θάνατό του. Ο μπαμπάς πάει με τα νερά της κόρης του και ακολουθεί το μαύρο της χιούμορ, προτείνοντας κάποια στιγμή στο φιλμ και τη λύση της ευθανασίας. Το φιλμ παρουσιάστηκε στο φετινό Φεστιβάλ Sundance και κέρδισε το ειδικό βραβείο της επιτροπής για Καινοτομία στη Non-Fiction Αφήγηση.
Atlantics
Υπερφυσικό ρομαντικό δράμα που έδωσε στη Mati Diop, την πρώτη μαύρη γυναίκα που διαγωνίστηκε ποτέ στις Κάννες στα 72 χρόνια ιστορίας τους, το Grand Prix με το καλημέρα του ντεμπούτου της. Στο Atlantics, τη φετινή πρόταση της Σενεγάλης για τα Όσκαρ που ανέλαβε τελικά το Netflix για διανομή, ένας νεαρός άνδρας ερωτεύεται μια κοπέλα που εξαναγκάζεται σε γάμο με ένα πλούσιο. Όταν εκείνος και οι συνάδελφοί του και εργάτες οικοδομής αποφασίζουν να αναζητήσουν ένα καλύτερο μέλλον στην Ευρώπη, η Ada νιώθει την παρουσία του Souleiman στη Σενεγάλη παρότι αυτός πια έχει εξαφανιστεί.
Το Atlantics είναι ένα αμάλγαμα κλασικού παραμυθιού, αστυνομικής σειράς, ιστορίας φαντασμάτων, ρομάντσου, μύθου ενδυνάμωσης. Είναι ένα σκηνοθετικό ντεμπούτο που αλλάζει με αυτοπεποίθηση κατευθύνσεις για να γίνει μια δημιουργία μαγικού ρεαλισμού αντάξια των μετρ του είδους. Από τα κρυμμένα διαμάντια του Netflix.
Annihilation
Η Lena (Natalie Portman), μία βιολόγος και πρώην στρατιωτικός, συμμετέχει σε μία αποστολή εξερεύνησης ώστε να ανακαλύψει τι συνέβη στον άντρα της στην Area X – ένα μυστήριο φαινόμενο που απλώνεται σε όλη την ακτογραμμή της Αμερικής. Η αποστολή βρίσκεται τελικά μπροστά σε ένα τοπίο από μεταλλαγμένα πλάσματα και φύση, επικίνδυνο όσο και πανέμορφο, που θα απειλήσει όχι μόνο τη ζωή αλλά και τη λογική. Το υπόκωφο θρίλερ του Alex Garland είναι τρομερά φιλόδοξο, ειδικά στην αισθητική του, και θα μείνει μέσα σου και μετά τους τίτλους τέλους. Εκτός από την Portman, θα δεις επίσης και τους Jennifer Jason Leigh, Gina Rodriguez, Tessa Thompson, Tuva Novotny και Oscar Isaac.
Strong Island
Κέρδισε το Special Jury Prize στο φεστιβάλ του Sundance, αγοράστηκε από το Netflix και έφτασε μέχρι τα Όσκαρ.
Το Strong Island είναι η ιστορία του William Ford Jr., ενός μαύρου κατοίκου του Long Island που δολοφονήθηκε το 1992 από τον Mark Riley, έναν λευκό μηχανικό. Ο τότε 19χρονος μηχανικός δεν καταδικάστηκε ποτέ για το έγκλημά του, ενώ ο Ford που περιγράφηκε ως εχθρικός και βίαιος από την αστυνομία, σκιαγραφείται τώρα από φίλους και συγγενείς ως μία προστατευτική φιγούρα που αγαπούσαν όλοι. Το δυνατό χαρτί του ‘Strong Island’ είναι ότι ενδιαφέρεται τόσο για την εξερεύνηση της ιστορίας, όσο και για τον τρόπο με τον οποίο θα στη διηγηθεί. Είναι μία αποφασιστική ματιά στην απώλεια όπως τη βιώνει ο αδερφός του Ford και δημιουργός του φιλμ, Yance Ford, και την κοινωνική αδικία του αμερικανικού συστήματος που συνδέεται συχνά με τον συστημικό ρατσισμό.
American Factory
Το φετινό Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ είναι μία παραγωγή του ζεύγους Obama στο πλαίσιο της συμφωνίας τους με το Netflix και ακολουθεί την πορεία του πρότζεκτ ενός Κινέζου δισεκατομμυριούχου που άνοιξε ένα εργοστάσιο στις εγκαταστάσεις ενός εγκαταλελειμμένου εργοστασίου της General Motors και προσέλαβε δύο χιλιάδες Αμερικανούς εργάτες για να το δουλέψουν. Οι αρχικές μέρες αισιοδοξίας δίνουν τη θέση τους σε εμπόδια όταν η high-tech Κίνα έρχεται σε αντιπαράθεση με την εργατική Αμερική.
Terminator 2: Judgment Day
Το T2 δεν έχει χάσει τίποτα από τη συναρπαστική του ισχύ, τη φεμινιστική του σφοδρότητα, και τους δυσοίωνους φόβους του. Εξακολουθεί επίσης να ντροπιάζει τους περισσότερους σύγχρονους απογόνους του Χόλιγουντ.
Monty Python and the Holy Grail
Στη δεύτερη ταινία τους, οι Monty Python ακολουθούν τον Βασιλιά Αρθούρο και τους Ιππότες του στην εκστρατεία τους για το Άγιο Δισκοπότηρο. Το σατιρικό cult classic δεν έχει χάσει τη γοητεία του μέσα στα χρόνια, ούτε την ξεκαρδιστική οργή του απέναντι στις τάσεις βίας του ανθρώπου. Στην πλατφόρμα θα βρεις επίσης το Life of Brian των Monty Python.
13th
Η καλύτερη δουλειά της Ava Duvernay (Selma, When They See Us) ως τώρα αναφέρεται στην 13η Τροπολογία του Αμερικανικού Συντάγματος που ορίζει πως «ούτε η δουλεία ούτε η καταναγκαστική εργασία, με την εξαίρεση της τιμωρίας εγκλήματος για το οποίο έχει ο διάδικος καταδικαστεί, δεν θα υπάρξουν στις Ηνωμένες Πολιτείες». Η DuVernay καταγράφει με νηφαλιότητα την προοδευτική εξέλιξη και ερμηνεία της τροπολογίας μέχρι τις σημερινές, δυσανάλογα μαζικές ποινικοποιήσεις της μαύρης κυρίως κοινότητας και τη συμβολή τους στη βιομηχανία των σωφρονιστικών ιδρυμάτων, φτιάχνοντας μίας ιστορικής σημασίας σύνθεση από εξομολογήσεις ακτιβιστών, πολιτικών, ιστορικών επιστημόνων και πρώην φυλακισμένων για το Netflix.
The Talented Mr. Ripley
Με την υποδόρια ανησυχητική ερμηνεία του Matt Damon να προσφέρει μία σκοτεινά στριμμένη αντίστιξη στη λουξ σκηνοθεσία του Anthony Minghella, το Talented Mr. Ripley είναι ένα αγωνιώδες θρίλερ που αντέχει στον χρόνο.
The Life and Death of Marsha P. Johnson
Ο υποψήφιος για Όσκαρ David France (How to Survive a Plague) τιμά τη ζωή και το έργο της τρανς ακτιβίστριας Marsha P. Johnson, 25 χρόνια μετά τον μυστηριώδη θάνατό της. Η ταραχώδης ιστορία της ειπώνεται μέσα από αρχειακό υλικό και συνεντεύξεις φίλων της, πλαισιώνοντάς την όμως ως έρευνα για τα πραγματικά αίτια θανάτου της Johnson ο France τον παραλληλίζει εύστοχα με τη βία που αντιμετωπίζουν ακόμα σήμερα οι μαύρες τρανς γυναίκες. Οι αναμνήσεις του παρελθόντος γίνονται στιγμιότυπα στο παρόν.
Lost In Translation
Δύο Αμερικανοί στο Tokyo, ο Bill Murray και η Scarlett Johansson, γίνονται φίλοι και βιώνουν τη ρομαντική μελαγχολία τους στο ξενοδοχείο όπου έμενε η Sofia Coppola όταν προωθούσε τις “Αυτόχειρες Παρθένους” στην Ιαπωνία. Εάν το τελευταίο ήταν το ντεμπούτο που μας πρόσφερε μια πρώτη ματιά στις ευαισθησίες της Coppola, το Lost in Translation όρισε τον ήπια φορτισμένο τόνο της ως ταυτότητα. Η ακρίβεια και η ωριμότητα ενός φιλμ όπου «δεν γίνεται τίποτα» επικοινωνήθηκαν με σιγουριά από τη σκηνοθέτη/σεναριογράφο, σε μια κινηματογραφική γλώσσα όλη δική της.
Private Life
Η Tamara Jenkins παραπήρε τον χρόνο της για το επόμενό της φιλμ. Η σκηνοθέτης επέστρεψε μετά το υποψήφιο για Όσκαρ ‘Savages’ με μια παραγωγή του Netflix και παρέμεινε μία έξοχη χρονογράφος για την ανώτερη μεσαία τάξη και τα κουσούρια της. Εδώ γράφει και σκηνοθετεί για ένα ζευγάρι που δεν μπορεί να κάνει παιδιά. Οι πάντα αξιόπιστοι Kathryn Hahn και Paul Giamatti στρέφονται τελικά στην ανιψιά τους, με την ελπίδα ότι θα τους αφήσει να γονιμοποιήσουν ένα ωάριό της. Στον ρόλο της ανιψιάς κλέβει την παράσταση η Kaylis Carter του ‘Godless’.
Εκτός από το χιούμορ και την οδύνη που συνδυάζει άψογα η Jenkins, το πιο αξιοσημείωτο γνώρισμα της ταινίας είναι η αισθητή απουσία υπερβολής. Η δημιουργός έχει αυτοπεποίθηση με την καθημερινότητα, ξέρει πώς να βρίσκει το δράμα μέσα της για να κρατά το ενδιαφέρον και ελπίζουμε πως δεν θα περάσει άλλη μία δεκαετία χωρίς ταινία της.
Period. End of Sentence.
«Δεν κλαίω γιατί έχω περίοδο. Κλαίω γιατί δεν το πιστεύω ότι μία ταινία που αφορά την περίοδο μόλις κέρδισε ένα Όσκαρ», δήλωνε η Ινδή σκηνοθέτις Rayka Zehtabchi κρατώντας πέρσι το βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους. Η ταινία αφορά ένα μικρό αγροτικό χωριό της Ινδίας, όπου οι γυναίκες έρχονται αντιμέτωπες με το στίγμα της περιόδου και της περιορισμένης πρόσβασης σε σερβιέτες. Ωστόσο, μία νέα μηχανή επιτρέπει στις γυναίκες να κατασκευάζουν μόνες τους τις σερβιέτες τους και να δώσουν τη μάχη τους για την ισότητα. Για περισσότερες γυναίκες σε τριτοκοσμικές χώρες που παίρνουν τη μοίρα στα χέρια τους, δες και το επίσης οσκαρικό animation φιλμ ‘The Breadwinner’ στο Netflix.
Fight Club
Πέντε χρόνια πριν, είχαμε καλέσει τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο στο στούντιο του POP για τις Δύσκολες Ώρες για να σπάσουμε τον 1ο κανόνα του Fight Club: Να μιλήσουμε για το Fight Club. Το εμβληματικό, πια, φιλμ του David Fincher υπήρξε αμφιλεγόμενο, για λόγους που αν το έχεις ήδη δει μπορείς να καταλάβεις. Διαφορετικά δες το τώρα στο Netflix και άκου μετά το επεισόδιο για την ανάλυσή του.
The Gladiator
Το ταξίδι του Μάξιμου, από τον θρίαμβο στο πεδίο της μάχης μέχρι την απελπισία και τον εξευτελισμό στη σκλαβιά και στη συνέχεια στην τελική του επιφοίτηση στο Κολοσσαίο, παραμένει συναρπαστικό. Για λίγο ακόμα Ridley Scott, στην πλατφόρμα έχει ανέβει και το The Martian.
Boyhood
Ο Richard Linklater γύριζε το Boyhood επί 12 χρόνια με το ίδιο καστ, ακολουθώντας τη ζωή του Mason όσο ο ηθοποιός που τον υποδυόταν, ο Ellar Coltrane, μεγάλωνε κανονικά και η κάμερα τον αποτύπωνε σε όλα τα στάδια μέχρι την ενηλικίωσή του.
Τίποτα στην ιστορία του Mason δεν είναι ιδιαίτερα ξεχωριστό, όμως όλα όσα βιώνει είναι πραγματικά γιγαντώδες και αξεπέραστο στα μάτια του. Όπως όλα όσα συμβαίνουν στον μικρόκοσμο του καθενός μας. Γι’ αυτό και το Boyhood, που μεταφέρει τη ροή της ζωής στην οθόνη όπως σπάνια μπορούν να κάνουν οι ταινίες, είναι μία οικουμενική εμπειρία. Διάβασε εδώ μία συζήτησή μας με τον δημιουργό.
Knives Out
Ως πιστή απολογήτρια του Last Jedi και φαν του ντεμπούτου του Rian Johnson Brick, ήμουν πολύ αισιόδοξη για την επιστροφή του σκηνοθέτη στα πάτρια του whodunnit. Η πρώτη του ταινία ήταν ένα γράμμα αγάπης στα παλιάς κοπής νουάρ θρίλερ μυστηρίου, προσαρμοσμένο επιδέξια σε σχολικό setting του σήμερα με τη γλώσσα του χθες. Το φιλμ είχε προδώσει τελικά τη μεγαλύτερή του αγάπη και, παρότι δεν ήταν επιτυχία με την εισπρακτική έννοια, είχε δείξει τη στόφα πρωτοεμφανιζόμενου καλλιτέχνη που κάποια στιγμή στο μέλλον θα τραβούσε ξανά την προσοχή σου.
Το Knives Out λοιπόν, η επιστροφή στην πρώτη αγάπη και παντοτινή του που λέγαμε, είναι ο φόρος τιμής του Johnson στην Agatha Christie. Ένα μοντέρνο μυστήριο φόνου όπου όλοι είναι ύποπτοι. Και όταν λέμε όλοι εννοούμε τους: Chris Evans, Jamie Lee Curtis, Toni Collette, Don Johnson, Michael Shannon, Katherine Langford, Ana de Armas, LaKeith Stanfield και Jaeden Martell. Έχουμε και τον Christopher Plummer που παίζει τον διάσημο συγγραφέα αστυνομικών μυθιστορημάτων που βρίσκεται νεκρός, αλλά η παρουσία του σε φλάσμπακ είναι ουσιαστικής σημασίας. Ο δικός τους Πουαρό τώρα είναι ο ντετέκτιβ Benoit Blanc που υποδύεται με αδιανόητο κέφι ο Daniel Craig, διορισμένος στην υπόθεση υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες.
Το καλύτερο twist του Johnson δεν είναι οι εξηγήσεις που δίνει στο μυστήριο (κι αυτές χορταστικότατες ωστόσο), αλλά η πραγματική απορία με την οποία σε αφήνει στις ξεκάθαρες απαντήσεις που έρχονται από νωρίς. Αν βλέπω τον φόνο από τώρα, τι θα μείνει για το τέλος, θα αναρωτιέσαι όσο βλέπεις μια από τις πιο αγνά fun ταινίες του 2019.
Remains of the Day
Μεγαλειώδες χωρίς υπερβολές, γεμάτο συναίσθημα χωρίς μελόδραμα. Η καλύτερη δουλειά του James Ivory μαζί με το Howards End, με οκτώ υποψηφιότητες Όσκαρ. Με την Emma Thompson και τον Anthony Hopkins.
The Martian
Όταν αστροναύτες εκτοξεύονται από τον πλανήτη Άρη, αφήνουν πίσω τους τον Mark Watney (Matt Damon), ο οποίος θεωρείται νεκρός μετά από μία σφοδρή καταιγίδα. Με ελάχιστες προμήθειες, ο εγκλωβισμένος άνδρας πρέπει να χρησιμοποιήσει την εξυπνάδα και το πνεύμα του για να βρει τρόπους να επιβιώσει στον εχθρικό πλανήτη. Στο μεταξύ, πίσω στη Γη, μέλη της NASA και μία ομάδα διεθνών επιστημόνων εργάζονται ακούραστα για να τον φέρουν πίσω, ενώ οι συνάδελφοί του στο πλήρωμα καταστρώνουν το δικό τους σχέδιο για μια τολμηρή αποστολή διάσωσης.
Παρά το γεγονός ότι η ταινία είχε πλασαριστεί ως διαστημικής και προφανώς τυπικά είναι ακριβώς αυτό, είναι περισσότερο από οτιδήποτε άλλο ένα ερωτικό γράμμα στην επιστήμη, χωρίς ποτέ να μοιάζει με βαρετό εγχειρίδιο. Είναι επίσης μια ταινία για το ανθρώπινο λάθος, τη θέληση για επιβίωση και την ευθύνη που έχουμε ως άνθρωποι, όχι μόνο απέναντι στο έργο στο οποίο αφιερώνουμε τη ζωή μας, αλλά και ο ένας απέναντι στον άλλον.
Little Women
Η υποψήφια για Όσκαρ με το “Lady Bird”, Greta Gerwig, καταπιάνεται με έναν ογκόλιθο της αμερικανικής λογοτεχνικής και όχι μόνο κουλτούρας και το αποτέλεσμα είναι αριστουργηματικό. Οι “Μικρές Κυρίες” της Louisa May Alcott ακολουθούν τέσσερις αδερφές και τη μητέρα τους στην Αμερική του Εμφυλίου Πολέμου όσο μεγαλώνουν, όσο ωριμάζουν, όσο μαθαίνουν, όσο μένουν στάσιμες, όσο πληγώνουν και πληγώνονται, όσο γελάνε και πηγαίνουν παρακάτω. Οι “Μικρές Κυρίες” της Gerwig έχουν το ίδιο πνεύμα όσον αφορά την αναπαράσταση της καθημερινότητάς τους, με μία ζωτικής σημασίας διαφοροποίηση που ενισχύει την καρδιά στη δημιουργία της Alcott. Διάβασε εδώ γιατί πρόκειται για μία ριζοσπαστική μεταφορά λογοτεχνίας στο σινεμά και μία από πιο άδικες χασούρες του Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου.