Οι 8 καλύτερες viral κινηματογραφικές καμπάνιες
- 12 ΜΑΙ 2016
“Γίνε μέλος του Earth Space Defense. Την επόμενη φορά θα είμαστε προετοιμασμένοι”. Ο Στρατηγός Adams, κατά κόσμον William Fichtner, μας προσκαλεί να γίνουμε μέλη της μεγαλύτερης ασπίδας προστασίας της Γης ενάντια στους εξωγήινους.
Στα πλαίσια του μάρκετινγκ του καλοκαιρινού blockbuster ‘Independence Day: Resurgence’ πάντα, αλλά μπορείς να το ζήσεις ακόμα παραπάνω στο www.JoinESD.com. Το site σε αφήνει να στρατολογηθείς στις δυνάμεις του ESD και σου δίνει κάποιες εκπαιδευτικές αποστολές που θα σε κατατάξουν στον τομέα που σου ταιριάζει καλύτερα. (Μπορείς επίσης να δεις πληροφορίες για τυχόν καριέρα στον κανονικό Αμερικανικό στρατό μέσω του εικονιδίου κάτω αριστερά, αλλά μάλλον δε σε ενδιαφέρει).
Ταυτόχρονα, μπορείς ταξιδέψεις στο -πλέον- μακρινό 1996 στο www.warof1996.com και να θυμηθείς τα χρονικά ορόσημα του πόλεμου που άλλαξε τον πλανήτη για πάντα.
Η διαφημιστική καμπάνια της ταινίας δε θα είναι ο λόγος που το ‘Resurgence’ θα σκίσει – αυτός θα είναι η νοσταλγία όλων μας – αλλά βάζει σίγουρα κι αυτή το χεράκι της στην ανυπομονησία του κοινού. Με αφορμή αυτήν λοιπόν, θυμόμαστε τις καμπάνιες που προκάλεσαν το ενδιαφέρον των επίδοξων θεατών τους.
DEADPOOL
Θα μπορούσε να πει κανείς ότι η πρώτη viral κίνηση της ομάδας του Deadpool ήταν η διαρροή footage που οδήγησε τελικά στη δημιουργία της δημοφιλούς ταινίας, αλλά υποτίθεται δεν πρέπει να λέμε δυνατά ότι το διέρρευσαν οι ίδιοι οι συντελεστές μπας και πάρει μπρος η παραγωγή της ταινίας. Όταν η ταινία ήταν πλέον πραγματικότητα, η καμπάνια της έκανε θραύση.
Με τις 12 Μέρες του Deadpool που επιφύλασσαν ένα δώρο για τους θεατές με κάθε νέα μέρα.
Με ένα βίντεο φτιαγμένο για την Πρωταπριλιά που αρχικά έμοιαζε αληθινό.
Με ένα ξεχωριστό Halloween.
Με ένα ρομαντικό tweet για του Αγίου Βαλεντίνου.
Και ένα ευαίσθητο Instagram ποστ για τη Ημέρα της Μητέρας.
Η καμπάνια του ‘Deadpool’ ήταν ξεχωριστή γιατί έδινε ακόμα και στους πιο ανίδεους να καταλάβουν με τι είδους “υπερήρωα” έχουν να κάνουν. Περιμένουμε να δούμε τι καινούριο ετοιμάζουν για το sequel.
THE DARK KNIGHT
Διάφορα σημαδεμένα τραπουλόχαρτα Τζόκερ αφήνονταν σε μαγαζιά με κόμικ και οδηγούσαν στην ιστοσελίδα που διατηρούσε ο Harvey Dent για την καμπάνια του. Λίγο μετά από την είσοδό σου, η ιστοσελίδα καταστρεφόταν με μανία από ένα χέρι – κάποιοι φαν ανακάλυψαν πως μπορούσες να σβήσεις και pixels από το site – και αποκαλυπτόταν η πρώτη φωτογραφία του Heath Ledger ως Joker.
Στο Comic Con του San Diego πάλι, αφού έβρισκες τα ζωγραφισμένα δολάρια και ακολουθούσες τις ενδείξεις πάνω τους, πήγαινες σε πλεονεκτική θέση σε ένα συγκεκριμένο μέρος και παρακολουθούσες ένα αεροπλάνο να γράφει στον ουρανό έναν αριθμό, που αν τον καλούσες γινόσουν μέρος του παράνομου σχεδίου του Joker.
Η καμπάνια είχε στόχο να δημιουργήσει ένα πραγματικό Gotham και για να πετύχει τον σκοπό της επιστρατεύσε πραγματικές εφημερίδες, διαδηλώσεις υπέρ του Harvey Dent, εκλογές στις οποίες μπορούσες να τον ψηφίσεις, ειδησεογραφικές αλλά και underground ιστοσελίδες με φήμες για τον εισαγγελέα, το ταξιδιωτικό γραφείο “Clown Travel Agency” που έστελνε τους φαν σε αίθουσες bowling σε όλο τον κόσμο, τούρτες Joker, πίτσες από το Gotham και υποστηρικτικά sites για τον μασκοφόρο τιμωρό.
Η καμπάνια για τη νυχτερίδα του Gotham βραβεύτηκε και έγινε viral με τη συμμετοχή περίπου 11 εκατομμύρια ανθρώπων σε πάνω από 70 χώρες.
THE LAST EXORCISM
Όταν η ιστοσελίδα Chatroulette ήταν στα πάνω της με τις webcam επικοινωνίες να δίνουν και να παίρνουν, η ταινία παραγωγής του Eli Roth είπε να την εκμεταλλευτεί.
Οι ανυποψίαστοι επισκέπτες πίστευαν ότι μιλούσαν σε μία νόστιμη κοπέλα, έτοιμη να βγάλει την μπλούζα της. Τελικά η κοπέλα δαιμονιζόταν, άρχιζε να ουρλιάζει και το site της ταινίας εμφανιζόταν στην οθόνη. Οι εκφράσεις του προσώπου όσων την πάτησαν είναι ανεκτίμητες.
SUPER 8
Η μυστικότητα του J.J. Abrams είναι περιβόητη, αλλά η λεπτομερής καμπάνια του ‘Super 8’ έδινε αρκετά στοιχεία για την πλοκή.
Μετά τη φράση ‘Scariest thing I ever saw’ που εμφανιζόταν στο τέλος του teaser trailer, μπορούσες να επισκεφτείς την ομώνυμη ιστοσελίδα. Μέσα της κρυβόταν μία αντίστροφη μέτρηση για το κατέβασμα ενός αρχείου που όταν τελείωνε οδηγούσε σε ένα παζλ και στο rocketpopeteers.com.
Οι δύο ιστοσελίδες ανανεωνόντουσαν συχνά με νέο υλικό και πληροφορίες, αποκαλύπτοντας σιγά-σιγά την ιστορία ενός Josh Minker και τα επακόλουθα του εκτροχιασμού ενός τρένου από την Περιοχή 51. Στο τέλος της ιστορίας μάθαινες πως ο Minker έψαχνε τον πατέρα του, Thomas Woodward, τον επιστήμονα που εκτροχίασε το τρένο με τον εξωγήινο που είχε δραπετεύσει.
Ο υπολογιστής, μάλιστα, που είχε σχεδιαστεί σύμφωνα με το interface ενός PDP-11, ανήκε στον ίδιο τον γιο.
CLOVERFIELD
Ξανά με μία καμπάνια ταινίας του Abrams, τα βήματα που ακολουθήθηκαν για τη διαφήμιση του ‘Cloverfield’ τράβηξαν την προσοχή.
Αρχικά κυκλοφόρησαν κάποια teasers χωρίς τίτλο που προβάλλονταν πριν από blockbuster ταινίες που βρίσκονταν στους κινηματογράφους εκείνο τον καιρό, όπως το ‘Transformers’. Οι θεωρίες για το τι αφορούσαν τα τρέιλερ αυτά άρχιζαν από το ρομπότ Voltron και έφτανανι μέχρι το παιχνίδι Eldritch Horror. Τελικά, οι τίτλοι ‘Slusho!’ και ‘Tagruato’ που δόθηκαν στα teaser σχετίζονταν με ένα ομώνυμο αναψυκτικό και μία ομώνυμη Ιαπωνική εταιρεία αντίστοιχα.
Τελικά δημιουργήθηκαν κάποιες ιστοσελίδες που εμπεριείχαν παζλ με περισσότερες πληροφορίες για την ταινία. Ένα παζλ, για παράδειγμα, είχε ως λύση έναν αριθμό που όταν του έστελνες μήνυμα από κινητό, σου έστελνε πίσω έναν ήχο κλήσης με το τέρας και ένα wallpaper με το Μανχάταν κατεστραμμένο.
Στην καλύτερη φάση της καμπάνιας, το αθέατο τέρας της ταινίας καταστρέφει την πλατφόρμα εξόρυξης πετρελαίου της Tagruato και το γεγονός καταγράφεται και παρουσιάζεται σε δελτία ειδήσεων.
DISTRICT 9
Η καμπάνια για το ‘District 9’ δεν είναι όσο πλούσια είναι άλλες στη λίστα, αλλά κι αυτή δεν έτυχε, πέτυχε.
Η ιδέα γύρω από την ταινία ήταν ότι βρέθηκαν εξωγήινοι στο Johannesburg της Νότιας Αφρικής το 1982 και από τότε έχουν αναγκαστεί να ζουν με τις προκαταλήψεις των ανθρώπων. Με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Στο πνεύμα της ταινίας, η ομάδα πίσω από την καμπάνια τοποθέτησε αφίσες σε billboards και μέσα μεταφοράς, με σλόγκαν όπως “Humans Only”.
Επειδή και ο σκηνοθέτης Neil Blomkamp και η ίδια η ταινία δεν είχαν λάβει ιδιαίτερη δημοσιότητα μέχρι τότε, οι αφίσες προξένησαν εύκολα το ενδιαφέρον του κόσμου.
Αργότερα στήθηκε ιστοσελίδα για τον φανταστικό οργανισμό Multi-National United που παρακολουθεί και ελέγχει τις δραστηριότητες των εξωγήινων στην ταινία και ένα αντι-MNU blog που κατέκρινε τις πράξεις του οργανισμού.
Η καμπάνια ταίριαξε γάντι στο μεταφορικό μήνυμα της ταινίας που σχολίαζε το καθεστώς Apartheid και τις διακρίσεις γενικότερα.
TOY STORY 3
Όπως είναι γνωστό, οι ταινίες της Pixar στοχεύουν πάντα, εκτός από τα παιδιά, και το ενήλικο κοινό.
Η καμπάνια του ‘Toy Story 3’ εκμεταλλεύτηκε το κύμα νοσταλγίας της Generation X με μία διαφήμιση για τα Lots-o’-Huggin’ αρκουδάκια, σε αισθητική άκρως ‘80s. Το διαφημιστικό μυρίζει VHS πριν καν πατήσεις play.
Επιτυχία είχαν και τα viral βίντεο του στούντιο για τις κούκλες Ken.
THE BLAIR WITCH PROJECT
Μία από τις πρώτες και καλύτερες viral καμπάνιες, και μάλιστα σε μία εποχή που το Internet δεν ήταν όσο διαδεδομένο είναι σήμερα, ήταν αυτή του ‘The Blair Witch Project’.
Η καμπάνια είχε τότε καταγράψει ολόκληρη την ιστορία της μάγισσας Blair από το 1785 μέχρι τον Οκτώβριο του 1997 – ακριβώς πριν την κυκλοφορία της ταινίας – μαζί με πληροφορίες για τους τρεις εξαφανισμένους μαθητές και κάποιες παιδικές φωτογραφίες τους. Οι συγγενείς των θυμάτων είχαν συμμετάσχει σε βίντεο συνεντεύξεων και μία ιστοσελίδα αφιερωμένη στη μάγισσα παρουσιάζε αναφορές της αστυνομίας και πραγματικά στοιχεία για την υπόθεση.
Η καμπάνια ήταν τόσο πετυχημένη που εάν τότε ρωτούσες τους θεατές αν η ταινία ήταν φανταστική ή πραγματική ιστορία, η μεγάλη πλειοψηφία θα έλεγε ότι επρόκειτο για ντοκυμαντέρ.
Το ‘The Blair Witch Project’ έκανε εισπράξεις 248 εκατομμυρίων δολαρίων με budget παραγωγής περίπου 60.000 δολάρια.
HONORABLE MENTION: ‘THE EXORCIST’
Εντάξει, προφανώς και δε θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε την ταινία viral με τη στενή έννοια του όρου, αλλά το ‘The Exorcist’ ήταν μάλλον η πρώτη ταινία που μεταδόθηκε με τον τρόπο που στοχεύει κάθε σημερινό στέλεχος μάρκετινγκ. Από το ίδιο το κοινό.
Η φήμη της ταινίας εξαπλώθηκε μετά τις πρώτες προβολές της, από θεατές που λυποθυμούσαν, έκαναν εμετό και χαρακτήριζαν την εμπειρία ως ισχυρό ψυχολογικό και πνευματικό τραύμα.
Το παραπάνω βίντεο συγκεντρώνει κάποιες από τις αντιδράσεις του κοινού, που δημιούργησε μία από-στόμα-σε-στόμα καμπάνια που δεν κόστισε τίποτα. Η νοσηρή περιέργεια του κοινού μεταφράστηκε στην υστεροφημία μιας ταινίας που πολλοί βλέπουν μέχρι και σήμερα απλά για να διαπιστώσουν περί τίνος πρόκειται.
Οι στόχοι μίας κινηματογραφικής καμπάνιας τη σήμερον ημέρα, δεν είναι να δούμε απλά ένα τρέιλερ και κάποια άρθρα στα Μέσα. Είναι να νιώσουμε κι εμείς μέρος της εμπειρίας.
Ποια από τις παραπάνω καμπάνιες πέτυχε τον στόχο αυτό κατά τη γνώμη σας;