ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ

Οι ταινίες που πραγματικά δεν πρέπει να χάσεις στις Νύχτες Πρεμιέρας

Όπως κάθε χρόνο, κάνουμε ένα πρώτο σκανάρισμα στο πρόγραμμα των Νυχτών Πρεμιέρας τη μέρα της κυκλοφορίας του.

Οι 25ες Νύχτες Πρεμιέρας παρουσίασαν σήμερα το πρόγραμμά τους, μια βδομάδα πριν την έναρξη του Φεστιβάλ με την βραβευμένη με Χρυσό Φοίνικα ταινία “Παράσιτα” του Μπονγκ Τζουν-χο. Τι συναντάμε όμως ανάμεσα στην έναρξη του Χρυσού Φοίνικα και στη λήξη του ήδη πολυσυζητημένου “Ενήλικοι στο Δωμάτιο” του Κώστα Γαβρά;

Είμαστε εδώ, όπως κάθε χρόνο, για να ξεχωρίσουμε μερικά μόνο από τα highlights ενός προγράμματος που περιλαμβάνει μεγάλες πρεμιέρες, επιλογές προγράμματος από Κάννες, Σάντανς και Βερολίνο, καθώς και δύο συναρπαστικά αφιερώματα στο τσέχικο νέο κύμα και στον σπουδαίο Έντουαρντ Γιανγκ.

Όπως πάντα, τονίζουμε πως αυτά είναι μόνο 20 highlights: ψαχουλεύοντας το πρόγραμμα θα βρείτε πολλά ακόμα.

“Parasite” / “Παράσιτα”

O ομόφωνος Χρυσός Φοίνικας των Καννών, μια περίτεχνη σύνθεση ειδών πάνω στον πόλεμο των τάξεων, από το σκηνοθέτη του “Okja” και του “Snowpiercer”. Αίμα, αγωνία, γέλιο, ανατροπές που θα σε ρίξουν από τη θέση σου. Ταινία έναρξής του Φεστιβάλ, με μία προβολή για το κοινό την αμέσως επόμενη μέρα. Πρώτη αντίδραση από τις Κάννες εδώ, και συνέντευξη με τον θρύλο του κορεάτικου σινεμά, πρωταγωνιστή της ταινίας, Σονγκ Κανγκ-χο, τη μέρα έναρξης των Νυχτών. (Πέμπτη 19, Δαναός 1, 22.00)

 

“The Farewell” / “Τρυφερός Αποχαιρετισμός”

Η πλέον πολυσυζητημένη indie ταινία του φετινού Σάντανς κι ένα από τα πρώτα οσκαρικά χαρτιά της χρονιάς, το αυτοβιογραφικό φιλμ της Λούλου Γουάνγκ είναι ένας αποχαιρετισμός στην ηλικιωμένη αρχηγό της οικογένειας που αναμένεται να λατρευτεί από το κοινό των Νυχτών, όπως λατρεύτηκε από το κοινό κάθε Φεστιβάλ που προβλήθηκε. (Τρίτη 24, Ιντεάλ, 19.30)

 

“Portrait of a Lady on Fire” / “Πορτρέτο μιας γυναίκας που φλέγεται”

H αγαπημένη μου ταινία της χρονιάς ως τώρα, το βραβευμένο στις Κάννες φιλμ της Σελίν Σιαμά (“Girlhood”) αφηγείται την ιστορία απαγορευμένου πάθους ανάμεσα σε δύο γυναίκες στη Βρετάνη του 18ου αιώνα, όταν η μία καλείται να σχεδιάσει το γαμήλιο πορτρέτο της άλλης- δίχως εκείνη να το γνωρίζει. Τη μέρα την περιεργάζεται, το βράδυ, κρυφά, τη ζωγραφίζει από μνήμης. Ένα κέντημα για τη διακριτική έκφραση ενός φλογισμένου πάθους, για το οποίο είχα γράψει από τις Κάννες. (Τετάρτη 25, Ιντεάλ, 22.15)

 

Αφιέρωμα στο τσέχικο νέο κύμα

Πριν τους οσκαρικούς θριάμβους του “Αμαντέους” και της “Φωλιάς του Κούκου” ο Μίλος Φόρμαν υπήρξε εκφραστής ενός τσέχικου νέου κύματος που αριθμούσε πολλούς ακόμα σπουδαίους δημιουργούς. Ο “Διακριτικός Φωτισμός” του Ιβάν Πασέρ ήταν μια από τις αγαπημένες ταινίες του Κισλόφσκι, το “Αστείο” του Γιαρομίλ Γιρίς (του θρυλικού “Valerie and her Week of Wonders”) προβλήθηκε στη χώρα της με καθυστέρηση δεκαετιών, ο “Υπέροχος Βαρώνος Μινχάουζεν” του Κάρελ Ζέμαν αποτέλεσε έμπνευση για πολλούς μετέπειτα κινηματογραφικούς παραμυθάδες, ενώ από το αφιέρωμα δεν λείπει κι ο ίδιος ο Φόρμαν με τους υποψήφιους για Όσκαρ, “Έρωτες μιας Ξανθιάς”. Ένα από τα πιο σημαντικά και πολυσυλλεκτικά αφιερώματα που έχουν παρουσιάσει οι Νύχτες Πρεμιέρας τα τελευταία χρόνια, με δυνατές προτάσεις καθόλη τη διάρκεια της φετινής διοργάνωσης.

 

“Marighella” / “Μαριγκέλα ο Επαναστάτης”

O Βάγκνερ Μούρα του “Narcos” σκηνοθετεί την βιογραφία του Κάρλος Μαριγκέλα, του μαρξιστή συγγραφέα και πολιτικού που ηγήθηκε της αντίστασης ενάντια στη στρατιωτική δικτατορία της Βραζιλίας. Το φιλμ, απρόβλητο ακόμα στη χώρα του, αποκηρύχθηκε δημοσίως από τον ακροδεξιό Μπολσονάρο οπότε στηρίζουμε. (Κυριακή 22, Δαναός 1, 22.00)

 

“Blinded by the Light”

Με οδηγό και έμπνευση τον Μπρους Σπρίνγκστιν και τα τραγούδια του, ένας πακιστανικής καταγωγής 16χρονος βρίσκει τη δύναμη και το σθένος να επιβιώσει στο κοινωνικό σκοτάδι της θατσερικής Αγγλίας. Τίμιο feelgood σινεμά γεμάτο Σπρίνγκστιν και μουσική, λίγο πριν κυκλοφορήσει στις αίθουσες. (Σάββατο 21, Ιντεάλ, 20.30)

 

“The Golden Glove” / “Το Χρυσό Γάντι”

Ο Φατίχ Ακίν σκηνοθετεί την αληθινή ιστορία ενός σίριαλ κίλερ γυναικών στα ‘70s, μια ταινία που ο ίδιος ξέρει πόσο προορισμένη είναι να διχάσει, και για την οποία στο Βερολίνο γράφτηκε πως “είναι τόσο αηδιαστική που μπορείς να τη μυρίσεις”. ΟΚ! Ο Ακίν θα είναι καλεσμένος του Φεστιβάλ μαζί με τον πρωταγωνιστή του φιλμ οπότε μπορείτε να τα συζητήσετε όλα και μαζί τους. (Πέμπτη 19, Άστορ, 22.15)

 

“Synonyms” / “Συνώνυμα”

Δεν θα παιχτεί μόνο ο Χρυσός Φοίνικας στις Νύχτες, αλλά και Χρυσή Άρκτος του Βερολίνου, το πολυσυζητημένο ισραηλινό φιλμ για ένα νεαρό εξεργερμένο ισραηλινό που ταξιδεύει στο Παρίσι με την ελπίδα μιας καλύτερης ζωής και θα βρεθεί κάπου ανάμεσα στην προσπάθεια ενσωμάτωσης στην κοινωνία και σε μια ζωή ως ξένος σε ξένο τόπο. (Κυριακή 22, Άστορ, 19.00)

 

“Αποκάλυψη Τώρα: Final Cut”

Το αριστούργημα του Κόπολα, 40 χρόνια μετά, προβάλεται σε ψηφιακή αποκατάσταση και σε νέο και τελειωτικό μοντάζ που πάντα ονειρευόταν ο δημιουργός του. Είναι μία μόνο από τις πολλές ειδικές προβολές του Φεστιβάλ, με κλασικά διαμάντια όπως το “Repo Man” ή το “Moonlighting” του (καλεσμένου των Νυχτών) Γέρζι Σκολιμόφσκι, να βρίσκονται στο πρόγραμμα. (Κυριακή 29, Ιντεάλ, 21.00)

 

“The Wild Goose Lake” / “ Η Λίμνη με τις Αγριόχηνες”

5 χρόνια μετά τη Χρυσή Άρκτο, ο πιο εντυπωσιακός νέος σκηνοθέτης φιλμ νουάρ της Κίνας επιστρέφει με ένα στυλιστικό tour de force, που συνδέει Γουόνγκ Καρ Βάι με Μάικλ Μαν, για την ιστορία ενός γκάνκστερ κυνηγημένου τόσο από την αστυνομία όσο κι από τον ίδιο τον υπόκοσμο, και που είναι αναγκασμένος να τα ρισκάρει όλα. Από τις εντυπωσιακότερες οπτικές εμπειρίες των φετινών Καννών. (Πέμπτη 26, Ιντεάλ, 20.00)

 

 

“Light of my Life” / “Φως στο Σκοτάδι”

Μια πανδημία εξαφανίζει τον θηλυκό πληθυσμό του πλανήτη κι ένας πατέρας προσπαθεί πάση θυσία να κρύψει την ταυτότητα του παιδιού του- είναι ένα από τα τελευταία κορίτσια που έχουν επιβιώσει. Ο Κέισι Άφλεκ σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί σε μια ταινία που μπορεί να αποδειχθεί από θρίαμβος ως καταστροφή. Να πούμε ότι δεν έχουμε περιέργεια; Έχουμε, πολύ μεγάλη. (Παρασκευή 20, Ιντεάλ, 22.30)

 

Αφιέρωμα Έντουαρντ Γιανγκ

Για τη φετινή τους ρετροσπεκτίβα οι Νύχτες Πρεμιέρας επιλέγουν τον πολύ σημαντικό αλλά όχι εξαντλητικά πολυπαιγμένο δημιουργό Έντουαρντ Γιανγκ, ένας από τους 2-3 σημαντικότερους εκφραστές του ταϊβανέζικου κύματος δίπλα στον Χου Χσιάο-χσιεν και τον Τσάι Μινγκ-λιανγκ. Ο Γιανγκ πέθανε μόλις στα 59 του πριν 12 χρόνια αλλά άφησε πίσω του σπουδαίο έργο, με το κύκνειο άσμα του (“Και Ένα… Και Δύο… Οικογενειακοί Ρυθμοί”) να αποτελεί και το πιο διάσημο φιλμ του, βραβευμένο μάλιστα στις Κάννες, ένα από τα σημαντικότερα του 21ου αιώνα. Το Φεστιβάλ παρουσιάζει τη φιλμογραφία του και είναι ιδανική ευκαιρία να δούμε στη μεγάλη οθόνη, ταινίες που σπάνια πλέον προβάλλονται εκεί. Καλεσμένη θα βρεθεί στην αθήνα η συνθέτρια και σύντροφος του Γιανγκ, Κάιλι Πενγκ.

 

“Zombi Child”

Ο Μπερτράν Μπονελό του “Nocturama” μας ταξιδεύει στην Αϊτή του 1962 και στο Παρίσι του σήμερα, μπλέκοντας το ένοχο παρελθόν της γαλλικής αποικιοκρατίας με ιστορίες αληθινών ζόμπι, βουντού, κομματιών της Ριάνα, όλα παιγμένα σαν το πιο “French Horror Story” αρρωστημένο επεισόδιο “Gossip Girl”. Από τις ταινίες της χρονιάς. (Τρίτη 24, Άστορ, 22.30)

 

“Bacurau” / “Τα Γεράκια της Νύχτας”

Σε ένα μέλλον που δεν διαφέρει ιδιαίτερα από το παρόν, σε ένα μικρό χωριό στη Βραζιλιάνικη ήπειρο το οποίο θρηνεί το χαμό της Μητέρας Καρμελίτα, ετών 94, οι κάτοικοι του χωριού αρχίζουν να παρατηρούν πως η κοινότητά τους εξαφανίζεται από τους χάρτες. Οριακά απερίγραπτη μίξη σπαγγέτι γουέστερν εικονογραφίας, slasher επιρροών από Τζον Κάρπεντερ, μετα-αποκαλυπτικού sci-fi, old school βραζιλιάνικου σινεμά παρανόμων, και κοινωνικού σινεμά, σε μια ιστορία βίαιης αφομοίωσης, ενός μικρού παραδοσιακού χωριού που καταπίνεται από τις ορέξεις μιας αδηφάγας λαίλαπας που συνδυάζει οπισθοδρομικές οπτικές και σύγχρονα όπλα. Είναι εναλλακτικοί καουμπόηδες και ινδιάνοι σε μια από τις πιο απρόσμενες ταινίες που είδαμε στις φετινές Κάννες. Παρουσία του σκηνοθέτη, για να ρωτήσει κάποιος μετά το απαραίτητο “hello, WTF?”. (Παρασκευή 27, Δαναός 1, 22.00)

 

“Nimic”

Μιλώντας για WTF, στις Νύχτες φέτος θα παιχτεί και το φρέσκο μικρού μήκους φιλμάκι του Γιώργου Λάνθιμου, γραμμένο από τον ίδιο μαζί με τον Ευθύμη Φιλίππου, που έκανε πρεμιέρα στο Λοκάρνο. Πρωταγωνιστεί ο Ματ Ντίλον στο ρόλο ενός οικογενειάρχη που μια μέρα στο μετρό συναντά μια νεαρή γυναίκα (Δάφνη Πατακιά) που αρχίζει να τον μιμείται. Εκτός του “Nimic” το Φεστιβάλ συγκεκντρώνει μερικές ακόμα σημαντικές μικρού μήκους ταινίες βραβευμένων δημιουργών, όπως τη “Λεωφόρο Πατησίων” του Θανάση Νεοφώτιστου και το “Electric Swan” της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη που θα πλαισιώσει την τελετή απονομής βραβείων για το Διαγωνιστικό Μικρού Μήκους. Επίσης μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει και το φιλμ “Ρουζ” με τη Σοφία Κόκαλη και τη Ρομάνα Λόμπατς. (Nimic: Δευτέρα 23, Ιντεάλ, 22.00 / Swan: Παρασκευή 27, Δαναός 1, 19.15 / Ρουζ: Δευτέρα 23, Ιντέαλ, 19.15)

 

“Monsoon” / “Μουσώνας”

Ένας νεαρός άντρας επιστρέφει μετά από 30 χρόνια στο Βιετνάμ, στη χώρα που αναγκάστηκε με βία να εγκαταλείψει μικρός, μαζι με την οικογένειά του. Ξένος σε ξένη γη, θα γνωρίσει τον Λιούις για μια βραδιά ευκαιριακού σεξ η οποία θα οδηγήσει σε πολλά περισσότερα. Εξωτικός συγγενής του «Weekend» πάνω στην ανάγκη του να ανήκεις κάπου. Η ταινία αποτελεί μέρος του Διαγωνιστικού τμήματος του Φεστιβάλ, αλλά η συγκεκριμένη προβολή είναι αφιερωμένη στη μνήμη του Ζακ Κωστόπουλου, με πρόλογο από τη Ζωή Κοκάλου της πρωτοβουλίας «Justice For Zak/Zackie». (Παρασκευή 20, Δαναός 2, 21.30)

 

“Family Romance LLC” / “Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε.”

Από τους πιο παλαβούς Χέρτζογκ που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια, κι αυτό λέει κάτι. Στην «Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε.» μπορεί κανείς να νοικιάσει φίλους, followers, ακόμη και συγγενείς, όπως στην περίπτωση της 13χρονης Ίσι που βλέπει τον ιδιοκτήτη της εταιρείας να αντικαθιστά τον αγνοούμενο πατέρα της. (Κυριακή22, Δαναός 1, 20.00)

 

“We are Little Zombies” / “Είμαστε Μικρά Ζόμπι”

Μια παρέα παιδιών και εφήβων που γνωρίζονται επειδή έχουν μείνει όλα τους ορφανά, εκφράζουν τον πόνο και την απώλειά τους με τον πιο πανκ τρόπο: φτιάχνοντας μια μπάντα και τραγουδώντας κάθε τους συναίσθημα. Από Γουές Άντερσον και Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ μέχρι επιρροές από πανκ και από οχτάμπιτα βιντεοπαιχνίδια, αυτό το απόλυτα ποπ και μοντέρνο δημιούργημα είναι από τις πιο μοναδικές ταινίες που θα πετύχει κανείς στην οθόνη φέτος. Έχουμε και συνέντευξη του σκηνοθέτη από το Βερολίνο που θα μας τα πει πολύ πιο αναλυτικά όταν έρθει η ώρα, ενώ το φιλμ βραβεύτηκε με το Ειδικό Βραβείο του φετινού Σάντανς. Η προβολή γίνεται σε συνεργασία με το Παιδικό και Εφηβικό ∆ιεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας. (Τετάρτη 25, Όπερα 1, 20.00)

 

“The Cordillera of Dreams” / “Οροσειρά των Ονείρων”

Ο Πατρίσιο Γκουζμάν (“Νοσταλγώντας το Φως”, “Μαργαριταρένιο Κουμπί”) κλείνει την άτυπη τριλογία ντοκιμαντέρ-δοκιμίων του πάνω στη σύνδεση ιστορικής μνήμης και των φυσικών τόπων που οι ίδιοι οι άνθρωποι καταλαμβάνουμε και σχηματίζουμε, με επίκεντρο φυσικά το φυσικό τοπίο της Χιλής και την ανοιχτή πληγή της δικτατορίας του Πινοσέτ. Δεν υπάρχει δημιουργός σαν τον Γκουζμάν αυτή τη στιγμή και κάθε νέα του ταινία είναι ένα γεγονός από μόνη της. (Πέμπτη 26, Δαναός 1, 20.15)

 

“First Love”

Όπως γεγονός είναι πάντα και κάθε νέα ταινία του Τακάσι Μίικε, που έχει περάσει για τα καλά πλέον τις 100 και συνεχίζει ακάθεκτος. Ξανά από τις Κάννες, αυτή τη φορά μας λέει την ιστορία ενός πυγμάχου με όγκο στον εγκέφαλο, ενός διεφθαρμένου γκαντέμη μπάτσου κι ενός μέλους της Γιακούζα που νομίζει πως η ζωή του είναι ταινία, αλλά και μιας ατρόμητης femme fatale που σκορπίζει το θάνατο. Όλα αυτά, σε ένα απολαυστικά αιματοκυλισμένο πακέτο αναρχίας και σινεφιλικού πααροξυσμού. Ένας ακόμα απαραίτητος Μίικε για τους φανς. (Τετάρτη 25, Όπερα 1, 22.30)

 

“The Death of Dick Long” / “Ο Θάνατος του Ντικ Λονγκ”

Ο σκηνοθέτης του “Swiss Army Man” επιστρέφει με νέα καφρίλα, κατά την οποία ο Ερλ κι ο Ζικ, ύστερα από μια βραδιά αμέτρητου αλκοόλ, θα κάνουν τα πάντα για να μη μάθει κανείς πως πάνω στο γλέντι ο Ντικ έχασε τη ζωή του. Το κείμενο του Φεστιβάλ υπόσχεται “τη μεγαλύτερη WTF ανατροπή που έδωσε ποτέ ο αμερικανικός ανεξάρτητος κινηματογράφος” και ποιοι είμαστε εμείς για να το αγνοήσουμε αυτό ετούτη την Παρασκευή βράδυ. (Παρασκευή 27, Ιντεάλ, 20.00)

 

*Οι 25ες Νύχτες Πρεμιέρας θα πραγματοποιηθούν 18-29 Σεπτεμβρίου. Για πληροφορίες, αναλυτικό πρόγραμμα και εισιτήρια, δείτε το επίσημο σάιτ του Φεστιβάλ.

Exit mobile version