Οι θεατρικές παραστάσεις που θα δούμε μέχρι το τέλος της χρονιάς
Καταγράφουμε τον θεατρικό χάρτη των πρώτων μηνών της νέας σεζόν, ξεχωρίζοντας τις ολοκαίνουργιες, φιλόδοξες παραγωγές, αλλά και τις επιτυχημένες επαναλήψεις που (ελπίζουμε ότι) δεν θα χάσουμε.
- 19 ΣΕΠ 2021
Ο προγραμματισμός έχει ήδη ξεκινήσει, σχεδόν ολοκληρωθεί. Οι παραστάσεις έχουν ξεκινήσει πρόβες με τα μέτρα προστασίας από τον κορονοϊό να κρατούν ρόλο πρωταγωνιστή και η νέα θεατρική περίοδος που είναι έτοιμη να σηκώσει την αυλαία της στις αρχές Οκτωβρίου, όπως είθισται, δεν θα μοιάζει με τις προηγούμενες.
Μετά από το lockdown του περασμένου χειμώνα και την επιστροφή του κοινού στα θέατρα το καλοκαίρι, το φετινό φθινόπωρο φέρνει μαζί του την ελπίδα και τη δίψα για μία πλούσια θεατρική χρονιά. Να δούμε πολλές, μα πάρα πολλές παραστάσεις.
Εμείς ξεχωρίζουμε εκείνες, νέες και επαναλήψεις, που ελπίζουμε ότι δεν θα χάσουμε από τώρα μέχρι το τέλος του έτους.
19 ολοκαίνουργιες, φιλόδοξες παραστάσεις σηκώνουν αυλαία στη θεατρική σεζόν
Κάποιος θα έρθει
Μετά τα Τόσο όμορφα (Θέατρο Αμόρε, 2004) και Παραλλαγές Θανάτου (Θέατρο Πορεία, 2013), ο Γιάννης Χουβαρδάς σκηνοθετεί και πάλι έργο του αγαπημένου του συγγραφέα Γιον Φόσσε. Το Κάποιος θα έρθει αποτελεί ένα υπαρξιακό, ερωτικό, ψυχολογικό και οντολογικό θρίλερ, μέσα στο οποίο συνυπάρχουν ισότιμα ποίηση, κωμωδία, δράμα, σασπένς και γκροτέσκο. Τους τρεις ρόλους ερμηνεύουν οι Άλκηστις Πουλοπούλου, Αντώνης Μυριαγκός και Χάρης Φραγκούλης.
Να σημειωθεί ότι η παράσταση έκανε πρεμιέρα στο Διεθνές Φεστιβάλ Γιον Φόσσε, που διοργανώνεται από το Νορβηγικό Θέατρο του Όσλο, πριν την αθηναϊκή της πρεμιέρα.
(24 Σεπτεμβρίου, Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος)
Η Χώρα που ποτέ δεν πεθαίνεις
Ο Ένκε Φεζολλάρι, μετά την Ορκισμένη Παρθένα στο Φεστιβάλ Αθηνών, καταπιάνεται ξανά με την αλβανική δραματουργία, ανεβάζοντας το βραβευμένο και πολυμεταφρασμένο μυθιστόρημα της Ornela Vorpsi, που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, αποτελεί ένα μανιφέστο ενάντια στην πατριαρχική δομή της Αλβανίας και στην καταπίεση του ερωτισμού και της ελευθερίας του λαού της από την περίοδο του ‘70 εώς τη διάλυση των χωρών του πρώην Ανατολικού Μπλοκ.
(29 Σεπτεμβρίου, Θέατρο Σταθμός)
Ο Λάμπρος
Ο Λάμπρος αποπλανεί τη Μαρία στα 15 της χρόνια, για να την παντρευτεί. Κάνουν μαζί τέσσερα παιδιά, μία κόρη και τρεις γιους, αλλά ο Λάμπρος τα βάζει σε ορφανοτροφείο. Η Μαρία μένει αστεφάνωτη και για 15 χρόνια στερείται τα παιδιά της. Ο Λάμπρος φεύγει για να πολεμήσει τον Αλή Πασά και να εκδικηθεί τον θάνατο του αδερφού της Μαρίας, ενός ιεροκήρυκα που
δολοφονήθηκε απ’ τους Τούρκους. Στο στρατόπεδο γνωρίζει τυχαία ένα κορίτσι, αλλά μην γνωρίζοντας ότι στην πραγματικότητα είναι η κόρη του, το ερωτεύεται. Ο τραγικός πατέρας αναγνωρίζει τα σημάδια του παιδιού του στο κορμί της νέας. Η κόρη μαθαίνει την αλήθεια και αυτοκτονεί. Ο Λάμπρος καταδιώκεται από τύψεις και αυτοκτονεί εκεί, όπου πνίγηκε η κόρη του. Η Μαρία χάνει τα λογικά της, αναζητά έναν άλλο κόσμο, να μην πονάει πια. Ρίχνεται στον γκρεμό.
Η Έλενα Μαυρίδου εμπνέεται από το ομώνυμο ποίημα του Διονύσιου Σολωμού και σκηνοθετεί και ερμηνεύει ένα έργο χειροποίητο, κινηματογραφικής αισθητικής με τον λυράρη Γιώργο Μαυρίδη να το ντύνει με τις μελωδίες του.
(1η Οκτωβρίου, θέατρο Χώρος)
Η τριλογία των Λήμαν Μπράδερς
Μάκης Παπαδημητρίου, Αργύρης Ξάφης, Μιχάλης Οικονόμου επί σκηνής. Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο σκηνοθετικό τιμόνι, που γιορτάζει φέτος 30 χρόνια σκηνοθεσίας στο θέατρο. Οι τέσσερις τους ανεβάζουν το πολυβραβευμένο έργο Η Τριλογία των Λήμαν Μπράδερς του Στέφανο Μασσίνι, που αφηγείται την ιστορία των τριών αδελφών που ίδρυσαν τη δική τους οικονομική αυτοκρατορία στην Αμερική και γνώρισαν την απόλυτη κατάρρευση. Μαζί τους και το παγκόσμιο χρηματοοικονομικό σύστημα.
Να σημειωθεί ότι τον Νοέμβριο στη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, ο Θεοδωρόπουλος θα παρουσιάσει την παράσταση ΤΣΕΡΝΟΜΠΙΛ – Ένα χρονικό του μέλλοντος, βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο της Σβετλάνας Αλεξίεβιτς.
(4 Οκτωβρίου, Θέατρο Ιλίσια)
Η μηχανή του Τούρινγκ
Ο Άλαν Τούρινγκ είναι ο άνθρωπος που έσπασε τον κωδικό των ναζί και άλλαξε την πορεία του δευτέρου Παγκοσμίου πολέμου, συμβάλλοντας καθοριστικά στην λήξη του το 1945. Οι ιστορικοί υπολογίζουν πως η συνεισφορά του βοήθησε να αποτραπούν εκατομμύρια θάνατοι. Αυτός είναι ο νέος θεατρικός ρόλος του Ορφέα Αυγουστίδη. Τον σκηνοθετεί ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος στο έργο Η μηχανή του Τούρινγκ του Benoit Soles που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
(7 Οκτωβρίου, Νέο Θέατρο Κατερίνας Βασιλάκου)
Προμηθέας
Ο Νίκος Καραθάνος προσεγγίζει την τραγωδία του Αισχύλου επιχειρώντας, όπως λέει, να «μυθολογήσει την καθημερινότητα»: «Πάντα προσπαθούσα να καταλάβω πώς ένας πόνος σ’ ένα δωμάτιο φεύγει από τους τοίχους, ταξιδεύει στον αέρα, γεννάει τέρατα και θεούς και δίνει μύθο».
Εκτός από τη σκηνοθεσία, κρατά και τον ομώνυμο ρόλο. Μαζί του οι Γιάννης Κότσιφας, Χρηστος Λούλης, Γαλήνη Χατζηπασχάλη.
(10-30 Οκτωβρίου, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση)
Κουκλόσπιτο-Μέρος Δεύτερο
Το Κουκλόσπιτο του Ίψεν τελειώνει με τη Νόρα να εγκαταλείπει τον άντρα και τα παιδιά της και να φεύγει κλείνοντας πίσω της την πόρτα. Με το άνοιγμα της ίδιας πόρτας, αλλά δύο δεκαετίες μετά, ξεκινάει η καινούρια κωμωδία του Λουκάς Νινάθ Το Κουκλόσπιτο-Μέρος Δεύτερο, που σκηνοθετεί ο Μανώλης Δούνιας για το σημερινό κοινό της εποχής του #Metoo. Τους ρόλους του έργου, που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ερμηνεύουν η Ναταλία Τσαλίκη, ο Αλέξανδρος Μυλωνάς, η Ντίνα Μιχαηλίδου και η Δήμητρα Βήττα.
(11 Οκτωβρίου, Θέατρο Άνεσις)
Οι μάγισσες του Σάλεμ
Οι Νικήτας Τσακίρογλου, Άκης Σακελλαρίου, Ιωάννα Παππά και Ρένια Λουιζίδου συμπρωταγωνιστούν στο αριστούργημα του Άρθουρ Μίλερ Οι Μάγισσες του Σάλεμ, ένα από τα σπουδαία έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, σε σκηνοθεσία του Νικορέστη Χανιωτάκη. Το έργο αναφέρεται σε μια πραγματική ιστορία: στην δίκη των μαγισσών που έγινε στο χωριό Σάλεμ της Μασαχουσέτης το 1692. Πρόκειται ένα περιστατικό που οδήγησε στην καταδίκη και εκτέλεση 20 κατοίκων με την κατηγορία της μαγείας.
Να σημειωθεί ότι στο Θέατρο Λαμπέτη, ο σκηνοθέτης θα ανεβάσει μες στον Οκτώβριο το Σεσουάρ για δολοφόνους με τους Ζήση Ρούμπο, Τζένη Θεωνά και Δημήτρη Μακαλιά να πρωταγωνιστούν μεταξύ άλλων.
(15 Οκτωβρίου, Δημήτρης Χορν)
Πόσο κοστίζει να ζεις
Τέσσερις άνθρωποι πασχίζουν να τα βγάλουν πέρα με τις αναπηρίες τους. Για δύο από αυτούς οι αναπηρίες είναι εξωτερικές, αλλά όλοι ανακαλύπτουν ότι κρύβουν εσωτερικές, καθώς μάχονται ανά ζεύγη για να επανακαθορίσουν τις αξίες τους. Ο Θωμάς Μοσχόπουλος παρουσιάζει το τρυφερό όσο και σκληρό έργο λυρικού ρεαλισμού, Πόσο κοστίζει να ζεις, που χάρισε στην νεαρή Μαρτίνα Μαγιόκ το Βραβείο Πούλιτζερ το 2018.
(16 Οκτωβρίου, Θέατρο Πόρτα)
Οι ναυαγοί
Ένας νεαρός δημοσιογράφος επισκέπτεται το απομονωμένο σπίτι ενός καταξιωμένου συγγραφέα με σκοπό να του πάρει συνέντευξη. Σύντομα, οι δύο άνδρες αντιλαμβάνονται ότι έχουν ασκήσει καθοριστική επίδραση ο ένας στη ζωή του άλλου. Στο σπίτι όμως δεν είναι μόνοι. Μαζί με τον οικοδεσπότη ζει και η ανήλικη κόρη του. Ο έρωτας των δύο νέων έχει γεννηθεί πολύ πριν γνωριστούν και οι τρεις ήρωες θα βρεθούν σε ένα χρωματιστό λούνα παρκ με τις ίδιες τους τις λέξεις για παιχνίδια. Οι Σοφία Κόκκαλη, Γιάννος Περλέγκας και Μιχάλης Τιτόπουλος παλεύουν να κοιταχτούν, να αγαπήσουν, να βγουν στη ζωή υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες των Ηρώ Μπέζου και Γιάννη Παπαδόπουλο.
(18 Οκτωβρίου, Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν, Υπόγειο)
Θέλω να σου κρατάω το χέρι
Ο Τάσος Ιορδανίδης γράφει το θεατρικό έργο Θέλω να σου κρατάω το χέρι και η Θάλεια Ματίκα σκηνοθετεί τους δυο τους σε μία τρυφερή ιστορία έρωτα, αγάπης και πόνου. Είναι ένα παράνομο ζευγάρι που αποζητά απεγνωσμένα, τι άλλο, να επικοινωνήσει ουσιαστικά, με φόντο είναι ένα ξενοδοχείο ημιδιαμονής.
(20 Οκτωβρίου, Θέατρο Άλφα)
Το Μινόρε της Αυγής
Η θρυλική τηλεοπτική σειρά της ΕΡΤ μεταφέρεται στο θέατρο μέσα από μία παράσταση πλημμυρισμένη με τραγούδια που σημάδεψαν την ιστορία του ρεμπέτικου, σε μουσική επιμέλεια του Ιεροκλή Μιχαηλίδη και σε σκηνοθεσία του Τάκη Τζαμαργιά. Ένα μουσικοθεατρικό οδοιπορικό μέσα στα σκοτάδια και τους καπνούς του Πειραιά του ‘30, για τους ρεμπέτες, τους ανυπότακτους, τους ανθρώπους του περιθωρίου, που λυτρωθηκαν μέσα από τη μουσική τους και την έφεραν από «την υπόγεια την ταβέρνα» στα σαλόνια, στις καρδιές μας, στα χείλια μας.
(20 Οκτωβρίου, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά)
Φαίδρα
Ο Δημήτρης Καραντζάς σκηνοθετεί τους Κωνσταντίνο Αβαρικιώτη, Στεφανία Γουλιώτη, Αλεξία Καλτσίκη και Νίκο Μάνεση στην Φαίδρα της Μαρίνας Τσβετάγιεβα. Μία μεταγραφή του γνωστού μύθου του Ιππόλυτου και της Φαίδρας που εμβαθύνει στις πιο κρυφές πτυχές του έρωτα και αποτελεί μια αλληγορία για την χαμένη σχέση μας με τη φύση και το ένστικτο. Ένα κρίσιμο παιχνίδι παρέκκλισης από το ανθρώπινο και μια επανεξέταση της σχέσης μας με το σώμα, της σχέσης μας με το ζωώδες.
(Οκτώβριος, Θέατρο Προσκήνιο)
Φουέντε Οβεχούνα
Η αυλαία του Εθνικού Θεάτρου ανοίγει με το έργο Φουέντε Οβεχούνα της Λόπε δε Βέγα -περιγράφει ένα ιστορικό γεγονός του 1476 με πρωταγωνιστή ολόκληρο το χωριό Φουέντε Οβεχούνα- σε σκηνοθεσία της Ελένης Ευθυμίου και μετάφραση της Μαρίας Χατζηεμμανουήλ. Στο καστ συναντάμε την Λωξάνδρα Λούκας, την πρώτη ηθοποιό με σύνδρομο Down που θα λάβει μέρος σε παραγωγή της πρώτης κρατικής σκηνής της χώρας.
(Οκτώβριος, Εθνικό Θέατρο – Κεντρική Σκηνή του Κτιρίου Τσίλλερ)
Killer Joe
Ο Γιάννης Στάνκογλου περνά από την υποκριτική στη σκηνοθεσία και κάθεται για πρώτη φορά στην καρέκλα του σκηνοθέτη. Παρουσιάζει ένα έργο που αγαπά πολύ, το Killer Joe του Tracy Letts. Ένα βιβλίο του 1999 που έκανε αίσθηση στην Αμερική -αποδομεί το American dream) και αργότερα έγινε και ταινία με τον Matthew McConaughey.
(Τέλη Οκτωβρίου, Θέατρο Εμπορικόν)
Λάθος χώρα
Ο Παντελής Φλατσούσης, μετά τη θερμή υποδοχή της παράστασης «Εθνικό Ντεφιλέ» που παρουσίασε στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2021, συνεχίζει να διερευνά τα όρια μεταξύ μυθοπλασίας και θεάτρου ντοκιμαντέρ, σκηνοθετώντας αυτήν τη φορά μία παράσταση βασισμένη στο μυθιστόρημα Λάθος Χώρα του Γκαζμέντ Καπλάνι με προσωπικές ιστορίες μεταναστών από την Αλβανία.
(3 Νοεμβρίου, Θέατρο Πόρτα)
Κόκκινα Φανάρια
Ο πολυπράγμων Βασίλης Μπισμπίκης διασκευάζει και σκηνοθετεί τη θεατρική εκδοχή της θρυλικής ταινίας του Βασίλη Γεωργιάδη. Ο ίδιος θα κρατά και ρόλο ηθοποιού. Μαζί του επί σκηνής, ο Δημήτρης Παπάζογλου και η τρανς ηθοποιός, Μπέττυ Βακαλίδο.
(Νοέμβριος, Τεχνοχώρος CARTEL)
Η φάρμα των ζώων
Ο Άρης Μπινιάρης καταπιάνεται με μία από τις κορυφαίες στιγμές της παγκόσμιας λογοτεχνίας, μεταφέροντας στο σανίδι το προτελευταίο μυθιστόρημα του Τζορτζ Όργουελ, τη Φάρμα των Ζώων, σε διασκευή του Βύρωνα Θεοδωρόπουλου και της Έλενας Τριανταφυλλοπούλου.
(Νοέμβριος, Εθνικό Θέατρο – Σκηνή Ελένη Παπαδάκη)
Ο Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου
Η τριλογία του Μ. Καραγάτση για τον αγώνα του ’21, με έντονα στοιχεία αυτοβιογραφίας μιας και αναφέρεται στον προπάππου του Μήτρο Ροδόπουλο, πραγματικό πρόσωπο της επανάστασης, ζωντανεύει επί σκηνής -σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Τάρλοου και διασκευή του Θανάση Τριαρίδη- και πραγματεύεται με τολμηρό τρόπο τις αρετές αλλά και τα σκοτεινά σημεία του Αγώνα.
(8 Δεκεμβρίου, Θέατρο Πορεία)
Επιστρέφουν στην αθηναϊκή θεατρική σκηνή και αξίζουν
Εκτός όμως από τις νέες παραγωγές, δεν είναι λίγες και οι επαναλήψεις. Επιτυχημένες παραστάσεις των προηγούμενων ετών -κάποιες από αυτές διακόπηκαν αιφνιδίως λόγω της πανδημικής κρίσης- που επανέρχονται για λίγο ακόμα στο θεατρικό προσκήνιο της νέας σεζόν. Αποτελούν άλλωστε την πιο ασφαλή κίνηση σε μία ακόμα επισφαλή θεατρική σεζόν.
Η ίσως πιο talk of the town παράσταση προ πανδημίας ήταν αναμφίβολα η θεατρική μεταφορά του κορυφαίου έργου του Τζον Στάινμπεκ, Άνθρωποι και Ποντίκια από τον Βασίλη Μπισμπίκη σε διττό ρόλο, σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή. Μαζί του, η Μαίρη Μηνά (από αρχές Οκτωβρίου, Τεχνοχώρος CARTEL). Στην ίδια σκηνή, ο Μπισμπίκης επαναλαμβάνει τον Άρη, την ιστορία του Άρη Βελουχιώτη με τον Τάσο Σωτηράκη, ένα έργο που φέρει τη συγγραφική υπογραφή της πρόωρα χαμένης Σοφίας Αδαμίδου (αρχές Νοεμβρίου).
Δύο ακόμα παραστάσεις που ταξίδεψαν πολύ γρήγορα από στόμα σε στόμα και κατέκτησαν το αθηναϊκό κοινό είναι το Mute του Γιώργου Χρυσοστόμου που επιστρέφει (από τις 2/10) στο Θέατρο του Νέου Κόσμου και το Η γίδα ή ποια είναι η Σύλβια με τον Νικορέστη Χανιωτάκη να σκηνοθετεί για 3η χρονιά τους Νίκο Κουρή και Λουκία Μιχαλοπούλου (Οκτώβριος, Θέατρο Αθηνών).
Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης ζωντανεύει για 2η χρονιά το αριστούργημα του Κώστα Ταχτσή, Τρίτο Στεφάνι με τις Μαρία Καβογιάννη και Μαρία Κίτσου (από τις 8/10, Παλλάς). Στην ίδια σκηνή, η Μαρία Ναυπλιώτου ενδύεται για 4η χρονιά, την Μαρία Κάλλας στο Masterclass σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο (από 1/11).
Ο Άρης Μπινιάρης μετακομίζει το Ξύπνα Βασίλη του Δημήτρη Ψαθά από το Εθνικό Θέατρο στο Θέατρο Ιλίσια (από τις 13/10) με ανανεωμένη διανομή ηθοποιών, μεταξύ αυτών οι Λαέρτης Μαλκότσης, Ελένη Ουζουνίδου, Γιώργος Παπαγεωργίου, Άνδρη Θεοδότου, Ηλίας Μουλάς, ο Αργύρης Πανταζάρας επανέρχεται (από τις 6/10) στο Θέατρο Πορεία με το This is not Romeo & Juliet με συμπρωταγωνίστριά του, τη Σίσσυ Τουμάση αντί της Έλλης Τρίγγου, ενώ οι Λίλα Μπακλέση και Κωνσταντίνος Μπιμπής ερωτεύονται για 4η χρονιά (από τις 4/10, Σύγχρονο Θέατρο) στο έργο Οι κάτω απ’ τ’ αστέρια του Τηλέμαχου Τσαρδάκα.
Ο Γιώργος Καπουτζίδης ανεβάζει για ακόμα μία σεζόν την κωμωδία Όποιος θέλει να χωρίσει να σηκώσει το χέρι του! (Οκτώβριος, Θέατρο Ήβη). Ο Άρης Σερβετάλης μεταμορφώνεται ξανά στον Ρινόκερο του Ιονέσκο υπό τις οδηγίες του Γιάννη Κακλέα (Οκτώβριος, Θέατρο Κιβωτός), η Λένα Παπαληγούρα δηλώνει έτοιμη να καθηλώσει για πολλοστή φορά το κοινό με την πολυπαιγμένη Κατερίνα του Αυγούστου Κορτώ δια χειρός Γιώργου Νανούρη, η Σοφία Χιλλ είναι και πάλι η Νόρα του Θόδωρου Τερζόπουλου (Νοέμβριος, Θέατρο Άττις) και η Αγορίτσα Οικονόμου με την σπαρακτική ερμηνεία της η κόρη της Βασίλισσας της ομορφιάς της Ελένης Σκότη (Οκτώβριος, Σύγχρονο Θέατρο).
Τέλος, οι Γιώργος Πυρπασόπουλος, Ηλίας Βαλάσης, Στέλιος Δημόπουλος και η Μαρία Νεφέλη Δούκα δοκιμάζουν και πάλι τα όριά τους στα Αξύριστα Πηγούνια του Γιάννη Τσίρου σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη (αρχές Οκτωβρίου, Μικρό Χορν) και το κοινό κάθεται ξανά στις θέσεις των ενόρκων στο sold out δικαστικό θρίλερ Terror του Φέρντιναντ φον Σίραχ, σε σκηνοθεσία Γιώργου Οικονόμου για να αποφασίσει στο τέλος με ψηφοφορία την έκβαση της δίκης που παρακολούθησε επί σκηνής (μέσα Νοεμβρίου, Θέατρο Αθηνών).