Joker ή Scorsese; Παράσιτα ή Tarantino; Προβλέπουμε όλες τις κατηγορίες των Όσκαρ
- 14 ΙΑΝ 2020
Οι υποψηφιότητες των Όσκαρ για την τελετή στις 9 Φεβρουαρίου ανακοινώθηκαν χθες και, σε σημαντικό βαθμό, ήταν αναμενόμενες.
Η πιο ενισχυμένη ταινία είναι το ‘Joker’ με 11 υποψηφιότητες και μεγαλύτερο φαβορί την κατηγορία του Α΄ Ανδρικού ρόλου για τον Joaquin Phoenix , ενώ ακολουθούν το ‘Once Upon a Time… in Hollywood’ του Quentin Tarantino και το ‘1917’ του Sam Mendes με 10 υποψηφιότητες.
Οι 6 υποψηφιότητες του ‘Parasite’ είναι ίσως η πιο ευχάριστη αναγνώριση από την Ακαδημία. Η ταινία είχε τεράστια φόρα, εκ μέρους της κριτικής και των εισπράξεων εξίσου, όμως ακόμα κι αν δεν μιλάμε για κάποια έκπληξη είναι εντυπωσιακός ο πρωτοφανής αντίκτυπος μιας κορεάτικης ταινίας στα αμερικανόφιλα Όσκαρ. Με έξι υποψηφιότητες προχωρά και το ‘Jojo Rabbit’ του Taika Waititi, ένα φιλμ που μπήκε στη συζήτηση των βραβείων στο Φεστιβάλ του Τορόντο και έγινε έκτοτε αμφιλεγόμενο ως προς την κωμική του προσέγγιση στον Χίτλερ, με την τελευταία να μην πτοεί τελικά καθόλου την Ακαδημία.
Παρά τις 6 υποψηφιότητες του ‘Little Women’ τώρα, ανάμεσά τους και η 4η υποψηφιότητα της Saoirse Ronan, η Greta Gerwig που έγινε πέρσι με το ‘Ladybird’ μία από τις λίγες γυναίκες σκηνοθέτες με υποψηφιότητα Σκηνοθεσίας, έμεινε εκτός της φετινής λίστας. Όπως είπε και η Issa Rae που ανακοίνωσε με τον John Cho τις υποψηφιότητες, «συγχαρητήρια σ’ αυτούς τους άντρες» που βρέθηκαν στη λίστα.
Και αν οι υποψηφιότητες του ‘Parasite’ και της Cynthia Erivo για το ‘Harriet’ βάζουν την Ακαδημία σε καλύτερη μοίρα από τα βρετανικά BAFTA που δέχονται ακόμα κύματα οργής για την έλλειψη του diversity, η απουσία της Awkwafina (Farewell), της Lupita Nyong’o (Us), του Jamie Foxx (Just Mercy) και του Eddie Murphy (Dolemite is My Name) σίγουρα θα σχολιαστούν.
Απόλαυσε στο COSMOTE CINEMA OSCARS ΗD περισσότερες από 130 οσκαρικές ταινίες, καθώς και εκπομπές αφιερωμένες στον σημαντικότερο κινηματογραφικό θεσμό, με παρουσιαστή τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο έως και την Κυριακή 16 Φεβρουαρίου.
Πριν περάσουμε στις προβλέψεις, να σημειωθεί πως το Netflix έχει 24 υποψηφιότητες συνολικά, περισσότερες από κάθε άλλο στούντιο.
Καλύτερη Ταινία
Ford v Ferrari, The Irishman, Jojo Rabbit, Joker, Little Women, Marriage Story, 1917, Once Upon a Time… in Hollywood, Parasite
Η φετινή κούρσα για την Καλύτερη Ταινία, όπως συζητούσαμε και πέρσι για τα θολά νερά που άφηνε πίσω του το ‘Roma’ και η αμηχανία της Ακαδημίας μπροστά στο Netflix, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον γιατί δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή το απόλυτο φαβορί. Τυπικά είναι το ‘Once Upon a Time… in Hollywood’ που έχει και το ατού του ήδη βραβευμένου Tarantino και την αυτοαναφορική θεματολογία για τη βιομηχανία κινηματογράφου που λατρεύουν τα Όσκαρ, οπότε ναι, έχει φαινομενικό προβάδισμα.
Το ‘Marriage Story’ και το ‘Irishman’ από την άλλη θα κονταροχτυπιόντουσαν για την πρωτιά 5-6 χρόνια πριν, ως παραδοσιακό σινεμά κομμένο και ραμμένο ακριβώς στα μέτρα της Ακαδημίας, εδώ όμως έχουμε ξανά το ψυχολογικό όριο των μελών απέναντι στο Netflix. Είναι το σινεμά που προτιμούν, μόνο που δεν ήταν στο σινεμά η διανομή τους.
Το ‘1917’ πάλι είναι το φαβορί που ήρθε από το πουθενά μόλις στα τέλη Νοεμβρίου, οκτώ μονάχα μήνες από την έναρξη των γυρισμάτων του, και τικάρει πολλά κουτάκια. Είναι πολεμικό έπος, είναι αγνή κινηματογραφική εμπειρία με όρους που καμία άλλη ταινία από τις υποψήφιες δεν είναι, είναι από συντελεστές που έχουν τιμηθεί ξανά στο παρελθόν είτε με βραβεία, είτε με υποψηφιότητες (Sam Mendes, Roger Deakins, Thomas Newman). Θα έλεγα πως αυτή τη στιγμή θα ήταν ο πραγματικός εχθρός του ‘Once’, αν δεν υπήρχε το ‘Parasite’.
Θα πω, λοιπόν, εδώ ότι το ‘Parasite’ μπορεί και να είναι ο φετινός νικητής. Είναι ξενόγλωσσο μεν και θα είναι η πρώτη τέτοια τιμή από την Ακαδημία (έχει υπάρξει και το ‘Artist’, όμως ήταν βουβό), αλλά το σύστημα ψηφοφορίας για την Καλύτερη Ταινία μπορεί να το ωφελήσει. Μπορείς να διαβάσεις περισσότερα εδώ, κράτα όμως βασικά στο νου πως η ταινία με τις περισσότερες ψήφους στη 2η ή 3η θέση κατάταξης των μελών, το φιλμ δηλαδή που έχει πολλούς θαυμαστές και δεν έχει διχάσει, έχει πάρα, πάρα πολύ σοβαρές πιθανότητες για προβάδισμα. – Ιωσηφίνα Γριβέα
Καλύτερη Σκηνοθεσία
Martin Scorsese (The Irishman), Todd Phillips (Joker), Sam Mendes (1917), Quentin Tarantino (Once Upon a Time… in Hollywood), Bong Joon-ho (Parasite)
Η 5άδα που όλοι περιμέναμε βάσει των υποψηφιοτήτων των Σωματείων: “Παράσιτα” και “Ιρλανδός” ξεχώρισαν σε όλα τα μεγάλα Σωματεία (Παραγωγοί, Σκηνοθέτες, Ηθοποιοί, Σεναριογράφοι) και το ίδιο θα είχε συμβεί και με το “Χόλιγουντ” αν ο Ταραντίνο ήταν μέλος της WGA (το Σωματείο των Σεναριογράφων). Μαζί με το τεχνικά εντυπωσιακό “1917” που ήρθε με φόρα από τις Χρυσές Σφαίρες και το “Joker” που η βιομηχανία θαυμάζει σε απόλυτο βαθμό, φαινόταν πως θα ήταν δύσκολο να αλλάξει κάτι από αυτή την κλειδωμένη πεντάδα. (Συγγνώμη, Greta Gerwig!)
Για καιρό πίστευα πως εδώ είναι η κατηγορία που μπορεί να σημειωθεί η μεγάλη έκπληξη, με τον Σκηνοθέτη Bong να θριαμβεύει μέσα από αρκετά ισορροπημένο ανταγωνισμό, και με τους Ταραντίνο-Σκορσέζε πιθανώς να αντλούν (και άρα να κόβουν στη μέση) το ίδιο πιθανό target κοινό ψηφοφόρων. Όμως όσο περνάει ο καιρός και φαίνεται η φόρα που αναπτύσσουν οι διάφορες ταινίες, αρχίζω να πιστεύω πως η μεγάλη έκπληξη του Bong μπορεί τελικά να συμβεί στην Καλύτερη Ταινία, χάρη σε μεγάλο βαθμό στο σύστημα που έβγαλε νικητή και το “Moonlight”.
Όσο για τη Σκηνοθεσία, αυτός που έρχεται με φόρα είναι ο Σαμ Μέντες, πιάνοντας μέγιστη ταχύτητα στην καλύτερη στιγμή. Ειδικά την τελευταία δεκαετία, εν μέσω της όλης υπαρξιακής κρίσης του σινεμά και του industry, όταν εμφανίζεται η κατάλληλη ταινία την κατάλληλη στιγμή, τα Όσκαρ αρέσκονται στο να βραβεύουν ως Καλύτερη Σκηνοθεσία την πιο εμφανέστατα εντυπωσιακή τεχνική δουλειά, από το θρίλερ στο διάστημα του “Gravity” ως τα 3D παραμύθια του “Life of Pi” κι από το “μονοπλάνο” του “Birdman” ως το τρομερό throwback μιούζικαλ του “La La Land”. Καμία ταινία από αυτές τις 5 φετινές δεν ουρλιάζει “να, δείτε τι κάνει το σινεμά, ΚΑΙ ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΠΛΗΖ ΣΤΟ ΣΙΝΕΜΑ” όσο το “1917”. -Θοδωρής Δημητρόπουλος
Α’ Ανδρικός Ρόλος
Antonio Banderas (Pain and Glory), Leonardo DiCaprio (Once Upon a Time… in Hollywood), Adam Driver (Marriage Story), Joaquin Phoenix (Joker), Jonathan Pryce (The Two Popes)
Η απουσία του DeNiro είναι μεγάλο πλήγμα για το “Irishman” που έχει μεγάλο “0/10” vibe, αλλά πέραν αυτού δεν έχουμε τεράστια έκπληξη εδώ. Από τα 5-6 ισχυρά ονόματα μπήκαν τα 5, και τελικά δεν είχαμε την υποψηφιότητα Adam Sandler στην οποία τόσο ελπίζαμε. Μπήκε όμως μέσα ο Antonio Banderas, σε μια πολύ γλυκιά, πολύ δίκαιη υποψηφιότητα για μια από τις ωραιότερες ερμηνείες της χρονιάς.
Κατά τα άλλα δεν έχουν όλα αυτά και πολλή σημασία: Αυτό που σε κάποιο σημείο έμοιαζε με μεγάλη μάχη ανάμεσα στον Joaquin Phoenix και τον Adam Driver φαίνεται να εξελίσσεται σε περίπατο. Το hype για τον Driver δεν υπάρχει, το “Rise of Skywalker” δεν βοήθησε, το “Marriage Story” έχει ξεφουσκώσει, και το “Joker” με 11 υποψηφιότητες και σταθερή εμφάνιση όλους αυτούς τους μήνες, φαίνεται έτοιμο για στιβαρό φίνις. Λογικά δεν θα κάνει υπέρβαση με κάποια έκπληξη στις 2 μεγάλες κατηγορίες, όμως ο Α’ Ανδρικός προσφέρεται για μεγάλη επιβράβευση και της ταινίας και του ηθοποιού. -Θοδωρής Δημητρόπουλος
Α’ Γυναικείος Ρόλος
Cynthia Erivo (Harriet), Scarlett Johansson (Marriage Story), Saoirse Ronan (Little Women), Charlize Theron (Bombshell), Renée Zellweger (Judy)
Μια εξεχόντως βαρετή κατηγορία. Έχει αποφασιστεί πως αυτό το Όσκαρ θα πάει στη Zellweger εδώ και μήνες, δίνει μια από αυτές τις ερμηνείες-σίφουνες που λατρεύει να βραβεύει το industry, μοιάζει τελειωμένη υπόθεση εδώ και καιρό. Η απορία είναι, αυτή η πλήρης απουσία συζήτησης και η εντελώς εξαφανισμένη κατά τα άλλα ταινία, μπορεί να πληγώσει την υποψηφιότητα της πρωταγωνίστριας; Ίσως να σκεφτόμουν ναι, αλλά Scarlett και Theron παίζουν επίσης σε ταινίες που ξεφουσκώνουν, η Cynthia Erivo δε μοιάζει να έχει ακόμα το ειδικό βάρος, κι η Ronan (στην 4η υποψηφιότητά της, ένας 25χρονος θρύλος) είναι ερωτηματικό: Το “Little Women” με 6 υποψηφιότητες έχει κάνει καλή εμφάνιση, κι αν η καμπάνια καταφέρει να μετατρέψει το θυμό για το σνομπάρισμα της Gerwig στη σκηνοθεσία σε επιχείρημα υπέρ κάποιων πιο ανοιχτών κατηγοριών, ίσως μπορέσει να ξεκλέψει κάποιες νίκες εδώ κι εκεί.
Πάντως, λογικά, όχι εδώ. Η Ronan θα πρέπει να περιμένει υπομονετικά μέχρι να αναγκαστεί να υποδυθεί κάποιο αληθινό πρόσωπο σε κάποια τραγικά βαρετή βιογραφική ταινία ώστε να πάρει παμψηφεί το πρώτο της Όσκαρ. -Θοδωρής Δημητρόπουλος
Β’ Ανδρικός Ρόλος
Tom Hanks (A Beautiful Day in the Neighborhood), Anthony Hopkins (The Two Popes), Al Pacino (The Irishman), Joe Pesci (The Irishman), Brad Pitt (Once Upon a Time… in Hollywood)
Οι ρόλοι του Tom Hanks και του Anthony Hopkins ανήκουν στην κατηγορία Α΄Ανδρικού στην πραγματικότητα, όμως με εκείνη την κατηγορία να είναι ασυνήθιστα ανταγωνιστική φέτος, σπρώχτηκαν με συνοπτικές διαδικασίες στον Β΄Ανδρικό από τις καμπάνιες των στούντιό τους και η Ακαδημία δεν χάλασε χατίρι.
Μετά έχουμε την περίπτωση Pacino/Pesci από την ίδια ταινία, με τον Pacino να κερδίζει ελαφρώς στην αιχμή μιας που ο χαρακτήρας του Jimmy Hoffa δεν ήταν μονάχα τρομερά αβανταδόρικος, αλλά ίσως και ο ρόλος της καριέρας του.
Είναι ο Brad Pitt όμως που δεν έχει χάσει ψήγμα από το buzz του παρότι έχουν περάσει έξι μήνες πια από την κυκλοφορία του ‘Once’ και λογικά θα φύγει με το χρυσό αγαλματίδιο. Ο Bitt έχει ήδη ένα Όσκαρ ως παραγωγός του ‘12 Years a Slave’, ενώ ως ηθοποιός είχε υποψηφιότητες για τους ‘Δώδεκα Πίθηκους’, το ‘Benjamin Button’ και το ‘Moneyball’. – Ιωσηφίνα Γριβέα
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ:
Brad Pitt και Leonardo DiCaprio μιλούν για τη φιλία και το πώς να μεγαλώνεις αξιοπρεπώς στο Χόλιγουντ
Β’ Γυναικείος Ρόλος
Kathy Bates (Richard Jewell), Laura Dern (Marriage Story), Scarlett Johansson (Jojo Rabbit), Florence Pugh (Little Women), Margot Robbie (Bombshell)
Ποιος είχε προβλέψει την Kathy Bates για το ‘Richard Jewell’; Η Annie Wilkes της καρδιάς μας άρεσε τόσο προφανώς στην Ακαδημία που πετσόκοψε κυριολεκτικά τις πιθανότητες της Jennifer Lopez και την άφησε εκτός κατηγορίας. Είχα αναφέρει στο παρελθόν πως το buzz της Lopez ήταν μεγάλο μεν, όμως οι συνεχείς ερωτήσεις των μέσων γύρω από αυτό εδώ και μήνες δεν θα της έβγαιναν σε καλό. Δεν βοήθησε επίσης ότι η Lopez ασχολείται με πολλούς διαφορετικούς τομείς της ψυχαγωγίας, έχει την πιο σελέμπριτι από τους σελέμπριτι εικόνα ανάμεσα στους υποψηφίους και, ως Jenny from the Block, η Ακαδημία δεν την αισθάνεται ακριβώς ‘δικιά’ της. Κρίμα.
Το βραβείο, εκτός γιγαντώδους upset, θα πάει στη Laura Dern που σάρωσε με τον μονόλογό της το ‘Marriage Story’ και μπόλιασε τον χαρακτήρα της σκληροτράχηλης δικηγόρου με μια ανθρωπιά που δεν υπήρχε αρχικά στο σενάριο του Baumbach. – Ιωσηφίνα Γριβέα
ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ:
Η Jennifer Lopez ήταν πάντα καλή ηθοποιός
Πρωτότυπο Σενάριο
Knives Out, Μarriage Story, 1917, Once Upon a Time… in Hollywood, Parasite
Γύρος θριάμβου, γροθιά στον αέρα, ιαχές πολέμου για το ‘Knives Out’ και τον Rian Johnson. Η ταινία δεν κέρδισε άλλες υποψηφιότητες και υποπτεύομαι πως αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι η Lionsgate που το διένειμε είχε ρίξει όλο της το βάρος στο μέτριο ‘Bombshell’ και κατάλαβε αργά ότι το δεύτερο δεν θα έφερνε πίσω την αναγνώριση που περίμενε. Αν το ‘Bombshell’ δηλαδή κέρδισε 2 υποψηφιότητες με τόσο ισχυρή καμπάνια, η μία και μοναδική υποψηφιότητα του ‘Knives Out’ που είχε μοναδικό σύμμαχο το φανταστικό του box office, θα μπορούσε να είχε φέρει άλλες τόσες.
Η συγκεκριμένη κατηγορία είναι από τις πιο δυνατές. Έχει τον βασιλιά των διαλόγων και ήδη οσκαρικό Quentin Tarantino, έχει τον Baumbach που έχει πάντα το σενάριο για πιο δυνατό του χαρτί, έχει τις στροφές και τον εσωτερικό βρασμό του ‘Parasite’, έχει την ιδιαιτερότητα του ‘1917’ που έβαλε σπαζοκεφαλιές στην Krysty Wilson-Cairns γιατί χρειάστηκε να γράψει την ταινία ώστε κάθε σελίδα της να αντιστοιχεί με ακρίβεια στη διάρκεια δράσης που βλέπουμε στην οθόνη.
Να τονιστεί εδώ πως τα βραβεία του Σωματείου Σεναριογράφων που έχουν προηγηθεί αναγνώρισαν σχεδόν ακριβώς τις ίδιες ταινίες, με εξαίρεση το ‘Booksmart’ που ήταν το 5ο σενάριο αντί του ‘Once’. Αυτό μπορεί να αποδυναμώνει σημαντικά το προβάδισμα του Tarantino, με το ‘Parasite’ και το ‘Marriage Story’ να ολοκληρώνουν την τριάδα των φαβορί. Στον μεταξύ τους ανταγωνισμό θα παίξει ρόλο το αν θα εκτιμηθεί η πλοκή και η ταξική ανάλυση ή το ψυχόδραμα περισσότερο, αν και το ‘Marriage Story’ είναι η πιο κραυγαλέα ΣΕΝΑΡΙΟ!11! υποψηφιότητα μετά το ‘Once’. – Ιωσηφίνα Γριβέα
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ:
Quentin Tarantino, πώς γεννήθηκε το ‘Κάποτε στο… Χόλιγουντ’;
Διασκευασμένο Σενάριο
The Irishman, Jojo Rabbit, Joker, Little Women, The Two Popes
Έτσι όπως μοιάζει να σχηματίζεται το πεδίο, εδώ είναι η πιο πιθανή κατηγορία βράβευσης ώστε να μη φύγει με άδεια χέρια το “Irishman” των 10 υποψηφιοτήτων. Ακόμα κι ο Tarantino κερδίζοντας τη Χρυσή Σφαίρα Σεναρίου για το “Χόλιγουντ” ξεχώρισε τον Steven Zaillian μονολογώντας τον θαυμασμό του για το σενάριό του. Αν είχαμε κάποια έκπληξη, ποια θα ήταν; Το “Joker” μάλλον λογίζεται ως επιτυχία τεχνικής και περφόρμανς κι όχι τόσο σεναρίου, κι οι “Δύο Πάπες” είναι η 4η υποψηφιότητα για τον κάκιστο σεναριογράφο τους, θέλω να ελπίζω πως δε θα συμβεί κάτι τόσο λάθος τη βραδιά των Όσκαρ.
Μπορεί το όλο “ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Η GRETA GERWIG ΡΕ ΑΛΗΤΕΣ” κίνημα να μετουσιωθεί σε φόρα για την κατηγορία του Σεναρίου, με δεδομένη κιόλας την προσέγγισή της στο πρωτότυπο υλικό; (Η ταινία είναι διασκευή του κλασικού βιβλίου “Μικρές Κυρίες” όμως η αφήγηση δεν ακολουθεί μια γραμμική φορά, παίζοντας με την οπτική.) Δε θα ήταν σοκ. Όπως δεν θα ήταν σοκ αν εδώ βραβευτεί το “Jojo Rabbit”, μια ταινία που πολλοί ξέγραψαν, όμως έχοντας πάρει και το βραβείο κοινού στο Φεστιβάλ του Τορόντο (όπως πέρσι το “Green Book”), πέτυχε κι ένα μάτσο μεγάλες υποψηφιότητες. Εμφανέστατα δεν πρέπει να το ξεγράψουμε. -Θοδωρής Δημητρόπουλος
Διεθνής Παραγωγή
Corpus Christi, Honeyland, Les Misérables, Pain and Glory, Parasite
Από τις κατηγορίες όπου η συμμετοχή είναι από μόνη της μια νίκη: το “Parasite” δεν χάνει εδώ. Όχι πως δεν έχει τύχει στο παρελθόν μια μη αγγλόφωνη ταινία με πολλές υποψηφιότητες, να χάνει αυτή την κατηγορία. Το “Pan’s Labyrinth” είχε πάρει 3 τεχνικά Όσκαρ με άλλες τόσες υποψηφιότητες (και Σεναρίου) αλλά έχασε το Ξενόγλωσσο από τις “Ζωές των Άλλων”. Όμως μια τέτοια περίπτωση φαντάζει μακρινή εδώ. Αφενός καμία από τις υπόλοιπες μη αγγλόφωνες δεν είναι το μαζικό, λαϊκό χιτ που ήταν οι “Ζωές των Άλλων” (αν μη τι άλλο, τα “Παράσιτα” ΕΙΝΑΙ αυτή η ταινία φέτος) κι αφετέροι η κορεάτικη επιτυχία έχει φτάσει σε τεράστια ύψη, φλερτάροντας ανοιχτά πλέον με τα Όσκαρ Ταινίας και Σκηνοθεσίας.
Μπορεί τα μέλη της Ακαδημίας να ψηφίσουν εδώ με μια λογική “το ‘Parasite’ είναι εμφανώς “μεγαλύτερο” από την κατηγορία, ας τιμήσουμε κάτι άλλο”; Μπορεί. Αλλά ακόμα κι έτσι θα έπρεπε να υπάρχει μια συντονισμένη, προφανής εναλλακτική, που εδώ δε συναντάμε, γιατί όλες οι ταινίες έχουν κάτι αξιόλογο. Ο Almodovar προτείνεται για μια προσωπική, συγκινητική του ταινία (που βρίσκεται και στην κατηγορία Α’ Ανδρικού), η Γαλλία μπαίνει στην πεντάδα όχι με το “Πορτρέτο” (που θα μπορούσε υπό άλλες συνθήκες να έχει φτάσει μέχρι και στις μεγάλες κατηγορίες) αλλά με τους έτοιμους για την αμερικάνικη καλωδιακή “Άθλιους” (ο Ladj Ly έχει σίγουρο μέλλον), η Πολωνία κάνει την έκπληξη με το “Corpus Christi” που εμφανέστατα η Ακαδημία έχει λατρέψει ενώ το Honeyland” από τη Βόρεια Μακεδονία πετυχαίνει το απίθανο double υποψηφιοτήτων σε Διεθνές και Ντοκιμαντέρ. Πάρα πολύ δυνατή πεντάδα, αν ο νικητής δεν ήταν προκαθορισμένος θα είχαμε εντυπωσιακή μάχη μέχρι τέλους. -Θοδωρής Δημητρόπουλος
Κινούμενα Σχέδια
How to Train Your Dragon: The Hidden World, I Lost My Body, Klaus, Missing Link, Toy Story 4
Με το πιο επικερδές animation όλων των εποχών ‘Frozen II’ εκτός, η μάχη θα δοθεί μεταξύ ‘Missing Link’ και ‘Toy Story 4’. Το ‘Missing Link’ ήταν η έκπληξη των Χρυσών Σφαιρών. Είναι, επίσης, και μία πολύ καλή ευκαιρία να βραβευτεί το στούντιο της Laika που όλο στην πηγή φτάνει κι όλο νερό, δεν πίνει γιατί τα πράγματα χωρίζονται συνήθως μεταξύ Pixar και Disney (δηλαδή Disney).
Το ‘Toy Story 4’ από την άλλη είναι η τελευταία (μας υπόσχονται) ταινία στο θρυλικό franchise και ίσως ο αποχαιρετισμός του δώσει την αιχμή. Η κατηγορία του animation, μάλιστα, είναι από αυτές που δεν ψηφίζουν οι ‘ειδικοί’ αλλά ολόκληρο το σώμα της Ακαδημίας, οπότε η ευρεία δημοτικότητα κάποιας ταινίας τής είναι μεγάλο κέρδος τελικά. Αν κανείς παρακολουθεί τα ετήσια ανώνυμα ballots που κυκλοφορούν πριν την τελετή, θα έχει διαπιστώσει ότι η κατηγορία είναι αυτή με τα περισσότερα ‘α, δεν το είδα’ σχόλια των μελών που εκμυστηρεύονται τις ψήφους τους.
Το ‘Toy Story 4’ το έχουν σίγουρα ήδη δει πολύ περισσότεροι ψηφοφόροι και άρα αυτή τη στιγμή είναι το φαβορί. Αν η νίκη στις Χρυσές Σφαίρες εξάψει την περιέργεια των Όσκαρ, δεν αποκλείεται να έχουμε ακόμα μία έκπληξη. – Ιωσηφίνα Γριβέα
Ντοκιμαντέρ
American Factory, The Cave, The Edge of Democracy, For Sama, Honeyland
Δεδομένου ότι το “Honeyland” δεν θα κερδίσει το Διεθνές, ίσως τιμηθεί εδώ. Η αναγνωρισιμότητα και μόνο που θα του φέρει αυτή η διπλή υποψηφιότητα, το κάνει γερό στοίχημα για βράβευση. Όμως η κατηγορία είναι έτσι κι αλλιώς δυνατή, με το “American Factory” να κουβαλάει τη δύναμη του Netflix και των Obama από πίσω του, το “Fοr Sama” και το “The Cave” να διαθέτουν δυνατή θεματική γύρω από τον πόλεμο στη Συρία, και το “Edge of Democracy” επίσης να σπρώχνεται από το Netflix. Αυτή είναι μια κατηγορία όπου τα Όσκαρ δεν φοβούνται να γίνουν τηλεοπτικά: τις τρεις τελευταίες χρονιές έχουν κερδίσει παραγωγές κατά σειρά του ESPN, του Netflix και του National Geographic. Το θέμα και η πλατφόρμα μπορεί να παίζουν μεγαλύτερο ρόλο από οτιδήποτε άλλο, όμως από την άλλη δεν είχε τύχει ξανά στο παρελθόν περίπτωση όπως αυτή του “Honeyland”. Από τα πιο ενδιαφέροντα ερωτηματικά της βραδιάς. -Θοδωρής Δημητρόπουλος
Πρωτότυπη Μουσική
Joker, Little Women, Marriage Story, 1917, Star Wars: The Rise of Skywalker
Καλή πεντάδα, βασικά! Όμως αφήνοντας για λίγο πέρα τον Τζον Γουίλιαμς σε μια ακόμα τιμητική υποψηφιότητα και το “Marriage Story” που δε φαίνεται να έρχεται με μεγάλη φόρα στα Όσκαρ, σοβαρές ελπίδες φαίνεται να έχουν κατά βάση το “Joker” (που πήρε τη Χρυσή Σφαίρα, και του οποίου η μουσική είναι επιβλητική και εμφανείς σε βαθμό επίθεσης), το “Little Women” (ο Alexander Desplat πάντα πρέπει να λογίζεται ως απειλή για τη νίκη, ειδικά σε μια ταινία που έκανε τελικά καλή εμφάνιση και έχει σημειώσει επιτυχία στις αίθουσες), και το “1917” όπου το εκπληκτικό score του Thomas Newman παίζει κεντρικό ρόλο στο θέαμα. Ο Newman είναι ένας αβράβευτος θρύλος με 14 υποψηφιότητες Όσκαρ, η πρώτη εκ των οποίων είχε έρθει για το “Little Women” του 1995. Έτσι με αυτή τη γλυκιά συμμετρία θα κλείσει ο κύκλος κι ο Thomas Newman θα πάρει το πρώτο του Όσκαρ, σε μια βραδιά που αναμένεται σαρωτική για το “1917” σε επίπεδο τεχνικών βραβείων. -Θοδωρής Δημητρόπουλος
Τραγούδι
I Can’t Let You Throw Yourself Away (Toy Story 4), (I’m Gonna) Love Me Again (Rocketman,) I’m Standing With You (Breakthrough), Into the Unknown (Frozen II), Stand Up (Harriet)
Αφού θρηνήσω για λίγο το ‘Glasgow’ του ‘No Place Like Home’ και το ‘Spirit’ της Beyonce για το ‘Lion King’ που έμειναν εκτός, θα πάω με το ‘(I’m Gonna) Love Me Again’ του ‘Rocketman’. Το τραγούδι ξεχώρισε σε μια jukebox ταινία με τεράστια χιτ στο ρεπερτόριό της και θα μας πάει σε ρυθμούς rock’n’roll μέχρι την τελετή. – Ιωσηφίνα Γριβέα
Διεύθυνση Φωτογραφίας
The Irishman, Joker, The Lighthouse, 1917, Once Upon a Time… in Hollywood
Πάντα το σωματείο των διευθυντών φωτογραφίας θα καταφέρει να στριμώξει στην πεντάδα υποψηφιοτήτων κάτι απρόσμενο και ευχάριστο σαν πρόταση, κάτι που ενδεχομένως η Ακαδημία να συνεχίζει να αγνοεί. Το αποτέλεσμα είναι ότι το “Lighthouse” σκοράρει εδώ τη μία και μοναδική του υποψηφιότητα και μπράβο σε κάθε εμπλεκόμενο γιατί μάτια έχουμε και βλέπουμε. Είναι εξαιρετική δουλειά σε μια έτσι κι αλλιώς πολύ δυνατή κατηγορία.
Οι δουλειές σε “Irishman” και “Χόλιγουντ” είναι πανέμορφες, στιβαρές σε εξαιρετικές ταινίες τεχνικά άψογες, που θα μπορούσαν σε κάποια άλλη συνθήκη να κερδίσουν κι εδώ στο πλαίσιο κάποιας σαρωτικής εμφάνισης. Ίσως το ίδιο ισχύει και για το “Joker”, που ενδεχομένως να ήταν το φαβορί αν δεν εμφανιζόταν το “1917”. Όπως όμως είδαμε και με την περίπτωση του Εμάνουε Λουμπέζκι, που κέρδισε αυτό το Όσκαρ τρεις διαδοχικές φορές νωρίτερα μες στη δεκαετία, η Ακαδημία απλά δε μπορεί να αντισταθεί τους διευθυντές φωτογραφίες που κάνουν το σινεμά να φαίνεται ασύλληπτα περιπετειώδες στην κατασκευή του. Πόσο μάλλον αν ο εν λόγω φωτογράφος είναι και θρύλος επιπέδου Λουμπέζκι. Ή, επί της παρούσης, επιπέδου Ρότζερ Ντίκινς, που κέρδισε το πρώτο του Όσκαρ πρόπερσι για το “Blade Runner 2049” και τώρα μοιάζει μάλλον μεγάλο φαβορί για το follow-up. -Θοδωρής Δημητρόπουλος
Κουστούμια
The Irishman, Jojo Rabbit, Joker, Little Women, Once Upon a Time…in Hollywood
Μεταξύ ‘Little Women’ και ‘Once’ θα γίνει εδώ το παιχνίδι, με το δεύτερο να έχει τις περισσότερες πιθανότητες. Η Jacqueline Durran του ‘Little Women’ έχει ήδη ένα Όσκαρ για το ‘Anna Karenina’, ενώ η Arianne Phillips του ‘Once’ έχει άλλες 2 υποψηφιότητες (W.E., Walk the Line) χωρίς καμία νίκη. Ενισχύεται, επιπλέον, και από τις περισσότερες υποψηφιότητες που έχει γενικότερα η ταινία. – Ιωσηφίνα Γριβέα
Μοντάζ
Ford v Ferrari, The Irishman, Jojo Rabbit, Joker, Parasite
Με την απουσία του ‘1917’ από την κατηγορία, το ‘Parasite’ είναι φαινομενικά ο αυτονόητος νικητής της κατηγορίας. Ο Jinmo Yang ενίσχυσε απίστευτα την αγωνία του φιλμ με ουσιαστικές επιλογές που απογείωσαν τις κλιμακώσεις και το συναίσθημα των σκηνών, και μας έδωσε μερικές από τις πιο πολυσυζητημένες σεκάνς της περασμένης χρονιάς. – Ιωσηφίνα Γριβέα
Μακιγιάζ
Bombshell, Joker, Judy, Maleficent: Mistress of Evil, 1917
Νιώθω πως αυτό θα το πάρει το “Joker” επειδή είναι κάπως το ίδιο του το κόνσεπτ κι επειδή το οπτικό στοιχείο της ταινίας έχει ήδη γίνει κάπως εμβληματικό με τον τρόπο του. Σε μια πιο νορμάλ χρονιά το “Bombshell” θα κέρδιζε άνετα, επειδή παίρνει ανθρώπους και τους κάνει να μοιάζουν με άλλους ανθρώπους (ΟΚ), ή ίσως και το “Judy”, επειδή παίζει συχνά το “Darkest Hour” combo: Μια ταινία υπάρχει για να βραβευτεί ο πρωταγωνιστής που παίζει πειστικά ένα αληθινό πρόσωπο και το μακιγιάζ που τον έκανε να μοιάζει με το εν λόγω πρόσωπο. Αλλά αυτή δεν είναι μια νορμάλ χρονιά, είναι η χρονιά του Τζόκερ. -Θοδωρής Δημητρόπουλος
Καλλιτεχνική Διεύθυνση
The Irishman, Jojo Rabbit, 1917, Once Upon a Time…in Hollywood, Parasite
Το ‘Once’ έχει και εδώ προβάδισμα και, ειλικρινά, δεν μπορώ να φανταστώ την Ακαδημία να μην επιβραβεύει νοσταλγικά την αναβίωση των ‘60s της αγαπημένης τους πόλης. Η Barbara Ling έκανε φανταστική δουλειά και ζωντάνεψε το όραμα του Tarantino δίνοντας έμφαση, όχι τόσο στην εμμονική ακρίβεια αναγέννησης του Λος Άντζελες, αλλά κυρίως στο vibe της πόλης εκείνη την εποχή. Ποιος θα της αντισταθεί; – Ιωσηφίνα Γριβέα
Ηχητικό Μοντάζ
Ford v Ferrari, Joker, 1917, Once Upon a Time… in Hollywood, Star Wars: The Rise of Skywalker
Ηχητικό Μιξάζ
Ad Astra, Ford v Ferrari, Joker, 1917, Once Upon a Time… in Hollywood
Σε πολύ γενικές γραμμές: Η κατηγορία ηχητικού μοντάζ αφορά τους ίδιους τους ήχους, την ποιότητά τους, το πόσο καλά φτιαγμένοι είναι οι επιμέρους ήχοι της ταινίας, και το ηχητικό μιξάζ αφορά το πόσο καλά μονταρισμένοι είναι μεταξύ τους και μες στην ταινία. Το ένα αφορά το πόσο καλοί είναι οι ήχοι, το άλλο αφορά το πόσο καλά ακούγεται η ταινία. Το ένα έχει υποψήφιο το “Rise of Skywalker” επειδή ακούγονται εξαιρετικά τα βββουπ βββββουπ των φωτόσπαθων, το άλλο έχει υποψήφιο το “Ad Astra” επειδή είναι εκπληκτικά τοποθετημένοι οι ήχοι μες στο διαστημικό κενό.
Τα λέω όλα αυτά γιατί είναι σημαντικό να έχουμε υπόψη μας το διαχωρισμό των δύο εννοιών, όταν θα κερδίζει και τις δύο κατηγορίες το “1917”. -Θοδωρής Δημητρόπουλος
Οπτικά Εφέ
Avengers: Endgame, The Irishman, The Lion King, 1917, Star Wars: The Rise of Skywalker
Να πω το παράπονό μου, είναι τραγική εδώ η απουσία του “Αλίτα”, που όχι μόνο ήταν ίσως το πιο ουσιαστικό και σίγουρα το εντυπωσιακά ως καθαρόαιμη δράση, μπλοκμπάστερ φέτος, αλλά τα οπτικά του εφέ βοηθούσαν να εισάγουν στην ιστορία έναν ψηφιακό χαρακτήρα με τρόπο σχεδόν απόλυτα ομαλό. Τα εφέ σε αυτή την ταινία βοηθούσαν να ειπωθεί η ιστορία, δεν ήταν απλό CGI.
Τελοσπάντων, εν προκειμένω έχουμε μια από τις τρεις οσκαρικές υποψηφιότητες της τρομερής ταινίας “Rise of Skywalker”, τα φωτορεαλιστικά λιοντάρια του animation “The Lion King” (δηλαδή πραγματικά, τι κάνουμε εδώ;) και τις CGI πλαστελίνες της Marvel για το κατά τα άλλα πολύ καλό “Endgame”. Μπορεί να πάει εκεί το Όσκαρ σαν γενική επιβράβευση, ειδικά από τη στιγμή που τελικά δεν προτάθηκε για Όσκαρ Α’ Ανδρικού ο Robert Downey Jr (νευρικό).
Αλλά αξίζει να θυμόμαστε πως ακόμα και σε αυτή την κατηγορία, η Ακαδημία έχει την τάση να βραβεύει ταινίες που πραγματικά της αρέσουν, αν και εφόσον καταφέρουν να βρεθούν εδώ. (Το “Ex Machina” ας πούμε είχε κερδίσει το Όσκαρ απέναντι στο “Force Awakens”.) Με αυτό θέλω να πω ότι δεν πάει το Όσκαρ αυτομάτως σε όποιο μπλοκμπάστερ τύχει να βρεθεί υποψήφιο. Το “1917” μπορεί κάλλιστα να σαρώσει τα τεχνικά βραβεία, ανάμεσά τους κι ετούτο. Ή μπορεί, στο επισήμως αγαπημένο μου σενάριο για την φετινή οσκαρική τελετή, το “Irishman” να κερδίσει μόνο ένα Όσκαρ, και να είναι των Οπτικών Εφέ. -Θοδωρής Δημητρόπουλος
Μικρού Μήκους Κινουμένων Σχεδίων
Daughter, Hair Love, Kitbull, Memorable, Sister
Μικρού Μήκους Ντοκιμαντέρ
In the Absence, Learning to Skateboard in a Warzone, Life Overtakes Me, St. Louis Superman, Walk Run Cha-Cha
Μικρού Μήκους
Brotherhood, Nefta Football Club, The Neighbors’ Window, Saria, A Sister
Σύμφωνα με τους ειδικούς, το φαβορί για τη Μικρού Μήκους είναι το ‘Brotherhood’, για τα κινούμενα σχέδια το ‘Hair Love’ και για το ντοκιμαντέρ το ‘Learning to Skateboard in a Warzone (If You’re a Girl)’. – Ιωσηφίνα Γριβέα
***
Παρέα με έναν απολαυστικά απολογητικό Μάκη Παπασημακόπουλο, αναλύουμε τη φιλμογραφία του Rian Johnson. Τι άλλαξε το ‘Rise of Skywalker’ ως προς την αντιμετώπισή μας στο ‘Last Jedi’; Σε τι φάση βρίσκεται η τριλογία Star Wars που έχει συμφωνήσει να κάνει και, τελικά, θέλουμε να τη δούμε ή όχι;
OSCARS’ Sundays: Kάθε Κυριακή στις 17.30, μέσα από την εκπομπή OSCARS’ Sundays, ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος υποδέχεται στο στούντιο της COSMOTE TV καλεσμένους από τον χώρο της τηλεόρασης και του κινηματογράφου που κάνουν τη δική τους πρόβλεψη για τους νικητές.