Γιατί δεν μου είπε κανείς ότι ο Παπαμιχαήλ είχε παίξει τον Ιπποκράτη;
- 11 ΜΑΙ 2020
Εικάζω πως το YouTube μού πρότεινε βίντεο από την ταινία ‘Ιπποκράτης και Δημοκρατία’ γιατί έψαχνα πρόσφατα το ‘Ε, άει στον διάολο πρωί-πρωί’ από το ‘Δεσποινίς Διευθυντής’. Είχα νεύρα και θα με εξέφραζε απόλυτα σε τσατ μου στο WhatsApp. Ξαφνικά την επόμενη μέρα, ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ, ο Αλέκος Αλεξανδράκης και η Μαίρη Χρονοπούλου κοιτούσαν σκυθρωποί το πάτωμα σε ένα thumbnail, φορώντας χλαμύδες. Έστειλα γρήγορα-γρήγορα το βίντεο σε κάμποσους φίλους, αλλά μονάχα ένας είχε μια κάποια θολή αίσθηση ότι το είχε ξαναδεί. Μαζί του και ο πατέρας μου, αμυδρά. Μόνο που εκείνος ζούσε όταν κυκλοφορούσε η ταινία.
Το βίντεο μετράει μόνο λίγες μέρες στο YouTube, έχει ήδη πάνω από 105.000 views και πολλά από τα σχόλια είναι άνθρωποι που δεν είχαν ποτέ τους δει τον Παπαμιχαήλ να τρίβει σοφά το μούσι του κοιτώντας πώς θα σώσει την Αθήνα.
Μιλάμε για θησαυρό.
Η Χρονοπούλου είναι η Ασπασία, ο Αλεξανδράκης ο Περικλής και η Δανδουλάκη η Αίγλη, σύντροφος του Ιπποκράτη. Το πρώτο μέρος της ταινίας βρίσκει τον Ιπποκράτη ακόμα στην Κω, όπου συγκρούεται με το ιερατείο της νήσου λόγω των καινοφανών μεθόδων θεραπείας που εφαρμόζει. Μία από τις ασθενείς του μάλιστα υποδύεται η Καίτη Λαμπροπούλου, που στη συνέχεια δολοφονείται από ατύχημα όταν μπαίνει μπροστά στον Ιπποκράτη για να τον σώσει από φανατισμένους που του πετάνε πέτρες. Αυτό χώρια από τον εμπρησμό που καταστρέφει το σπίτι του.
Τότε ο Ιπποκράτης αποφασίζει να αυτοεξοριστεί μαζί με την Αίγλη στην πόλη του πνεύματος και της ελεύθερης σκέψης, για να γνωρίσει τελικά επιφανείς άντρες όπως ο Σωκράτης, ο Φειδίας και ο Ευριπίδης, να κάνει φίλους τον Περικλή και την Ασπασία, και να βρεθεί να ψάχνει τη θεραπεία που θα σώσει τους κατοίκους της Αθήνας από τον λοιμό που τους εξοντώνει. Αφού μαθαίνει στο παραπάνω βίντεο ότι κάθε ασθενής μολύνει κατευθείαν άλλους δέκα με αποτέλεσμα ο ιός να εξαπλώνεται ραγδαία, παρακαλάει την Αίγλη να επιστρέψει στην Κω για να επιβιώσει. Όταν, βέβαια, λίγο αργότερα μία γυναίκα δεν θέλει να πλησιάσει τον άντρα της για να μην κολλήσει, την δικάζει με βλέμμα πλαϊνό. Η δικιά του να φύγει για να ζήσει δηλαδή, οι υπόλοιποι να διακινδυνεύουν δίπλα στους αρρώστους.
Η Αίγλη δεν φεύγει τελικά ποτέ και η Δανδουλάκη υποδύεται έναν πολύ δραματικό θάνατο (spoiler;), λίγο πριν πεθάνει και ο Περικλής (spoiler;;;) με το δάκρυ της Ασπασίας και του Ιπποκράτη να πέφτει κορόμηλο παραδίπλα.
(Εδώ και κάποιες μέρες, ολόκληρη η ταινία είναι διαθέσιμη στο YouTube).
Το ‘Ιπποκράτης και Δημοκρατία’ σκηνοθετήθηκε από τον Ντίμη Δαδήρα που είχε γυρίσει το ‘Στα Σύνορα της Προδοσίας’ με τον Ανδρέα Μπάρκουλη και το ‘Όχι’ με τον Κώστα Πρέκα, γράφτηκε από τον Γιώργο Ρούσσο της ‘Σωφερίνας’ και της ‘Μανταλένας’, και κυκλοφόρησε το 1972 οπότε και κέρδισε τιμητική διάκριση για τα σκηνικά του στο 13ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Τα εισιτήριά του ωστόσο ήταν μόλις 25.583. Για τη σύγκριση, το ‘Η Μεγάλη Στιγμή του ‘21: Ο Παπαφλέσσας’ που είχε κυκλοφορήσει την ακριβώς προηγούμενη χρονιά, είχε κόψει 297.817 εισιτήρια.
Και οι δύο αυτές ταινίες ήταν συνεργασίες της Καραγιάννης Καρατζόπουλος με τον Τζέιμς Πάρις, τον Ελληνοαμερικανό παραγωγό που γεννήθηκε στη Λέσβο, σπούδασε στη Σχολή Κινηματογράφου της 20th Century Fox και έγινε διευθυντής του τμήματος διαφήμισης της United Artists πριν επιστρέψει στην Ελλάδα. Ο Πάρις είχε φέρει τον αέρα της υπερπαραγωγής στη χώρα, όχι μόνο βάσει του μπάτζετ αλλά και για την προώθηση των ταινιών του που περιελάμβαναν συχνά ειδικές δράσεις, όπως για παράδειγμα τη χρήση ενός τανκ στην πλατεία του Λευκού Πύργου για την ταινία του ‘Ξεχασμένοι Ήρωες’.
Δες τον Πάρις να μιλά σε έναν νεαρό Τέρενς Κουίκ για την προετοιμασία της πρεμιέρας του ‘Παπαφλέσσα’ με τον Παπαμιχαήλ στο παρακάτω βίντεο: