‘Πειραματόζωο’: Το πρώτο ελληνικό ριάλιτι είχε μέσα εικονική εκτέλεση
- 3 ΝΟΕ 2019
Το 1975, ο Μάρτιν Σκορτσέζε είχε βγάλει στους κινηματογράφους την ταινία ‘Η Αλίκη Δεν Μένει Πια Εδώ’ και ο ‘Ταξιτζής’ ήταν στα σκαριά, μια ταινία που διαφημιζόταν ως η επόμενή του μεγάλη επιτυχία. Μερικές χιλιάδες μίλια πιο μακριά, στην Ελλάδα, η λογοκρισία της χούντας εξαφανιζόταν σιγά-σιγά, ως ένα φάντασμα μιας εφιαλτικής εποχής που είχε αφήσει τα σημάδια της στο συλλογικό ψυχισμό. Ταινίες όπως ο ‘Τζόκερ‘ βρίσκονται ίσως μόνο στις φαντασιώσεις ορισμένων επαναστατικών δυνάμεων. Σε ένα δικαστήριο κάπου στην Αθήνα, ο 36χρονος υπάλληλος του ΟΤΕ, Κ.Β. διηγείται μια παράξενη ιστορία:
“Γνώρισα πριν από λίγους μήνες μια κοπέλα που παρουσιάστηκε σαν σύζυγος βαθύπλουτου ατόμου, που είχε φυτείες καουτσούκ στην Αφρική. Η γυναίκα αυτή μου έδωσε ψεύτικο όνομα, μου είπε ότι ο σύζυγός της ήταν ανάπηρος και ανίκανος. Για να με πείσει μάλιστα μου τον παρουσίασε μια μέρα σε αναπηρική καρέκλα και αυτός έδειξε να με συμπαθεί και μου πρότεινε να με προωθήσει στις επιχειρήσεις του. Η σύζυγός του όμως με παρέσυρε σε ρομαντικούς περιπάτους, σε θαλάσσια μπάνια, εκδρομές κτλ. Μια μέρα με κάλεσε σπίτι της λέγοντάς μου χαρακτηριστικά ότι ο σύζυγός της απουσιάζει στο εξωτερικό.
Ξαφνικά όταν είμαστε στο κρεβάτι μπαίνουν μέσα στην κρεβατοκάμαρα αστυφύλακες, ένας αστυνόμος ένας ανακριτής και μια γραμματεύς. Οι αστυνομικοί με κατηγόρησαν για μοιχεία και άρχισαν την ανάκριση. Σιγά- σιγά όμως η ανάκριση ξέφυγε από τα πλαίσια της μοιχείας και με ρωτούσαν πολιτικά θέματα για την υπηρεσία μου και συγκεκριμένα μου ζητούσαν να τους αποκαλύψω ποιοι χουντικοί εξακολουθούν να εργάζονται στη ΔΕΗ. Όταν τελείωσε η ανάκριση κρίθηκα αποφυλακιστέος και αφέθηκα ελεύθερος. Από την ημέρα εκείνη δεν ξανάδα την κοπέλα”.
Ο Κ.Β αφηγήθηκε μια ιστορία που έμοιαζε πραγματική. Δεν ήταν. Ο σκηνοθέτης Γιάννης Κοκκολής, είχε μόλις επιχειρήσει ένα πείραμα κινηματογραφικού ρεαλισμού: Είχε εντοπίσει έναν άσημο, άγνωστο άνθρωπο, είχε ‘ρίξει’ στο πλευρό του την ηθοποιό Μαρία Αλιφέρη και με μια κάμερα να γίνεται η σκιά του, έστησε μια ιστορία -θρίλερ, η οποία θα είχε ως τελική κατάληξη, σύμφωνα με μαρτυρία του σκηνοθέτη, την ενοχή του πρωταγωνιστή με την κατηγορία της εσχάτης προδοσίας και μια εικονική εκτέλεση!
Η Μαρία Αλιφέρη τελικά, έδωσε τη θέση της σε άλλη ηθοποιό και αυτό το φιλόδοξο proto-reality πρόγραμμα δεν πήρε ποτέ τον δρόμο της προβολής στις κινηματογραφικές αίθουσες. Ο ‘πρωταγωνιστής’ έκανε μήνυση στον σκηνοθέτη της ταινίας – που είχε τον τίτλο ‘Το Πειραματόζωο’ και η υπόθεση οδηγήθηκε στα δικαστήρια. Τον Απρίλιο του 1976, η Λιάνα Κανέλλη έγραφε στα ‘Επίκαιρα’ για την καταδίκη του Γιάννη Κόκκολη σε 16 μήνες φυλάκιση με αναστολή και το άδοξο τέλος του φιλμικού του πειράματος, από το οποίο σήμερα, πέρα από μια καταχώρηση στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, δεν διασώζεται απολύτως τίποτα.
Κατά την κατάθεση του στο δικαστήριο, ο Γιάννης Κόκκολης είχε πει:
“Είμαι αδίστακτος. Μπορεί να είχα κάποιες ηθικές αναστολές και για αυτό κράτησα την ταινία θαμμένη έναν ολόκληρο χρόνο. Είναι γυρισμένη από τον περασμένο Αύγουστο. Την ιδέα την είχα στο μυαλό μου χρόνια ολόκληρα. Ακόμα δεν την έχω ξεπεράσει αυτή τη δουλειά σαν εμπειρία, ήταν κάτι το τρομακτικό. Ήθελα να δείξω ως που μπορεί να φτάσει ένας άνθρωπος”.
—-
Και τώρα, πάμε μια βόλτα στο 1999 με το διαχρονικό twist της “Έκτης Αίσθησης”. Στο πλαίσιο του αφιερώματός μας για το θρυλικό σινεμά του 1999, δες το νέο μας επεισόδιο POP για τις Δύσκολες Ώρες, με καλεσμένη τη Μίνα Μπιράκου.