Πώς και γιατί το μέλλον των αυτοκινήτων είναι ηλεκτρικό
- 24 ΦΕΒ 2021
«Μπορεί η Taycan Turbo να έχει μόλις 617 άλογα – τουλάχιστον 100 λιγότερα από την αντίστοιχη Ferrari- αλλά ο τρόπος που τα αποδίδει είναι εντυπωσιακός μεν τρομερά ξαφνικός δε» συνεχίζει παρακάτω στην κριτική του. Βέβαια, τα τελικά συμπεράσματα ήταν και πάλι διφορούμενα: Μήπως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν πρέπει να είναι τόσο ισχυρά και τόσο πολύπλοκα, ιδιαίτερα όταν συμπεριφέρονται σαν άλογα που κάποιους τους έβαλε μουστάρδα στα ευαίσθητά τους σημεία;
Όση επιφυλακτικότητα σε συνδυασμό με βρετανικό χιούμορ και να επιστρατεύσει, όμως, ο Clarkson, η αλήθεια παραμένει η ίδια. Η ηλεκτροκίνηση είναι εδώ και ήρθε για να μείνει. Το γεγονός ότι ακόμη και τα brands που ειδικεύονται στα supercars -εταιρείες, δηλαδή, οι οποίες δεν απευθύνονται στα λαϊκά στρώματα, ούτε σε αγοραστές που θα τσιγκουνευτούν τη βενζίνη- δίνουν τα ρέστα τους για μπαταρίες αντί για βενζινοκινητήρες, μιλά από μόνο του.
Μπαταρίες αντί για βενζίνη
Τα τελευταία πενήντα χρόνια, η τεχνολογία στις μπαταρίες αυτοκινήτων δεν έχει αλλάξει δραστικά. Τώρα, όμως, και καθώς ο ηλεκτρισμός αποτελεί το νέο Άγιο Δισκοπότηρο των αυτοκινητοβιομηχανιών, αυτές αναλαμβάνουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Έτσι, οι εξελίξεις αναμένονται ραγδαίες – όλα όσα δεν συνέβησαν σε πέντε δεκαετίες, είναι πολύ πιθανό να συμβούν μέσα σε μερικά μόλις χρόνια. Κολοσσοί όπως η Volkswagen και η General Motors θέλουν να κάνουν τη μετάβαση όσο πιο γρήγορα γίνεται. Και πληρώνουν αδρά για αυτό.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της QuantumScape, την οποία χρησιμοποιούν ως παράδειγμα οι New York Times σε σχετικό τους ρεπορτάζ. Η start-up που ερευνά τις μπαταρίες νέας γενιάς έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον επενδυτών όπως ο Bill Gates και η Volkswagen. Τι ακριβώς αναζητά η νεοφυής εταιρεία από τη Σίλικον Βάλεϊ; Να κάνει τις μπαταρίες πιο φτηνές, πιο αξιόπιστες και πιο γρήγορες στη φόρτιση.
Μέχρι στιγμής, βρίσκεται στο στάδιο της έρευνας και οι πωλήσεις είναι ελάχιστες. Επί της ουσίας, υπάρχει πάντα ο κίνδυνος να μην πετύχει τους στόχους της και όλες αυτές οι επενδύσεις να πέσουν στο κενό. Είναι, όμως, τόσο θελκτικό αυτό που ετοιμάζει ώστε ακόμα και υπό αυτές τις συνθήκες οι χρηματιστές τη θεωρούν εξαιρετική περίπτωση. Ή για να το πούμε πιο απλά: Θεωρούν ότι αυτή τη στιγμή είναι περισσότερο πολύτιμη από ότι η Renault.
Το κεφάλαιο Tesla
H μετοχής της Tesla ανέβηκε κατά 695% (!) μέσα στο 2020. Η επενδυτική αυτή έκρηξη έκανε το πρακτορείο Reuters να χρησιμοποιήσει έναn πολύ χαρακτηριστικό τίτλο: «Η άνοδος της Tesla το 2020 ήταν η στιγμή που η αυτοκινητοβιομηχανία έγινε ηλεκτρική». Προφανώς, ο Elon Musk έχει κάθε λόγο να τρίβει τα χέρια του, αφού φαίνεται να κερδίζει ένα στοίχημα που πριν μερικά χρόνια φαινόταν τουλάχιστον τελείως χαμένο. Για όλους τους υπόλοιπους επενδυτές το ερώτημα είναι απλό: Προλαβαίνουν να κερδίσουν από την ξέφρενη κούρσα ή όχι;
«Επί της ουσίας, έδινα περίπου 10% πιθανότητες επιτυχίας στην SpaceX και την Tesla» δήλωνε το 2018 ο Νοτιοαφρικανός entrepreneur. Αυτή η δήλωση, μάλιστα, είχε γίνει πριν η ηλεκτρική αυτοκινητοβιομηχανία εκτιναχθεί στα ύψη. Με σημείο εκκίνησης το 2009, όταν και παρουσίασε το πρώτο της μοντέλο το Roadster, τα έχει καταφέρει περίφημα και ούσα 100% ηλεκτρική.
Ζούμε σε εποχές που τα ηλεκτρικά και τα plug-in αυτοκίνητα κατακλύζουν την αγορά κάνοντας τους βενζινοκινητήρες να θυμίζουν αρχαία κειμήλια. Σε αυτό το αναπτυσσόμενο τοπίο, η Tesla είναι το κορυφαίο brand καθώς κατέχει το 16% των πωλήσεων παγκοσμίως όσον αφορά τα plug-in και το 23% των ηλεκτρικών οχημάτων. Μάλιστα, το Model 3 είναι το πιο ευπώλητο plug-in όλων των εποχών έχοντας πουλήσει 800 χιλιάδες μοντέλα μέχρι τον Δεκέμβριο του 2020.
Το μέλλον της αυτοκίνησης είναι αναμφισβήτητα ηλεκτρικό. Δεν υπάρχει κανένα άλλο στοιχείο στον ορίζοντα. Από τα supecars μέχρι τα μικροσκοπικά υβριδικά, τα αυτοκίνητα αλλάζουν εποχή. Οι κολοσσοί του χώρου ποντάρουν όλα τα χρήματά τους στον ηλεκτρισμό. Οι εταιρείες που ασχολούνται με τις ηλεκτρικές μπαταρίες είναι τα πλέον καυτά ονόματα του χώρου. Το κοινό αντιμετωπίζει το diesel και τη βενζίνη με τρομερή επιφυλακτικότητα εξαιτίας της ρύπανσης που προκαλούν. Ο Elon Musk είδε μπροστά από την εποχή του, πόνταρε και κέρδισε.
Όσο για τους φόβους των petrolheads ότι ίσως χαθεί η απόλαυση της οδήγησης; Οι επιδόσεις δεν τους δικαιώνουν, ο ήχος βέβαια ενός βενζινοκινητήρα θα παραμένει πάντα μουσική στα αυτιά των φανατικών. Aργά ή γρήγορα, όπως όλα δείχνουν όμως, θα αποτελέσει απλά μία ανάμνηση.