Πώς φτάνουν οι σειρές από το Los Angeles στο σαλόνι μας;
Το ONEMAN μίλησε με δύο ανθρώπους στην Nova, για να κατανοήσει τις δυσκολίες, τις απαιτήσεις αλλά και την έξαψη του να καθηλώνεις τον Έλληνα τηλεθεατή στον καναπέ του.
- 10 ΔΕΚ 2013
Μετά από περίπου 20 λεπτά συζήτησης με την Αγάπη Κεφαλογιάννη, Διευθύντρια Προγράμματος Nova, και τον Δημήτρη Βάγια, Εμπορικό Διευθυντή Διαφήμισης & Media της Nova, θυμάμαι να τους περιγράφω την ιδέα που είχα στο μυαλό μου για το πώς παζαρεύονται οι σειρές. Ένα χρηματιστήριο με μία κεντρική οθόνη να δείχνεις τιμές και διάφορους χρηματιστές από κάτω να παλεύουν με χαρτάκια στα χέρια για να εξασφαλίσουν εκείνοι την καλύτερη σειρά στην καλύτερη τιμή.
Όπως μου εξήγησαν δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα.
Αλλά ήξερα ότι έχω έρθει στους σωστούς ανθρώπους για αυτή την κουβέντα. Με το Game of Thrones νικητή της ψηφοφορίας του κοινού για την ανάδειξη της πιο αγαπημένης σειράς όλων των εποχών, ποιον άλλον να ρωτούσα;
Η Αγάπη Κεφαλογιάννη είναι άλλωστε εκείνη που φέρνει πιο πολύ σε αυτόν τον χρηματιστή της φαντασίας μου μιας και είναι εκείνη που ταξιδεύει στην Αμερική και την Αγγλία για τα screenings και τα deals με τα δίκτυα.
Ο Δημήτρης Βάγιας είναι αυτός που φέρνει στο τραπέζι τη συζήτηση για τα αποτελέσματα που μπορεί να φέρει η εκάστοτε σειρά όσο αφορά στα διαφημιστικά έσοδα, ώστε να λαμβάνεται και αυτό το στοιχείο υπόψη στην όλη διαδικασία.
Μοιραία ξεκινήσαμε την κουβέντα από τον νικητή της ψηφοφορίας για την ανάδειξη της πιο αγαπημένης σειράς όλων των εποχών.
Για το Game of Thrones
Αγάπη: Τον περιμέναμε τον ντόρο με το Game of Thrones. Όταν πήγαμε στις Κάννες και μας το παρουσίασαν, φαινόταν κατ’ αρχήν ότι ανοίγει ένα trend προς τις επικές σειρές. Ξέραμε άλλωστε ότι θα είναι μια πάρα πολύ καλή παραγωγή, επειδή η HBO προσέχει πάρα πολύ τις παραγωγές της και με όλες αφήνει ένα σημάδι. Είναι μια σειρά που θα την δεις. Είτε δεν σου αρέσει ο μεσαίωνας, είτε δεν σου αρέσει η μεταφορά του βιβλίου, θα το δεις. Η HBO είναι σημάδι ποιότητας.
Για αυτά που έχουμε να δούμε το 2014 στη Nova
Αγάπη: Το 2014 έχουν πολλά να περιμένουν οι τηλεθεατές πέρα από το Game of Thrones που έρχεται 2 Απριλίου στη NOVA. Επειδή μιλήσαμε και για το γυναικείο κοινό, θα σας πω ότι φέρνουμε και κάποιες γυναικείες σειρές. Κοιτάμε λίγο BBC, κοιτάμε λίγο HBO, κοιτάμε λίγο family sagas. Θέλουμε να φέρουμε το Girls και πιστεύω ότι θα είναι το 2014 στην πλατφόρμα μας.
Για τις σειρές που προβάλλονται 24/48/72 ώρες μετά την Αμερική
Αγάπη: Ο στόχος είναι να είμαστε κοντά στην Αμερική, να παίζουμε τα επεισόδια 48 ώρες μετά την Αμερική, αυτό δηλαδή που κάναμε με το Game of Thrones, θέλουμε να το κάνουμε με όλες τις σειρές. Και για την πειρατεία και για να έχει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ο συνδρομητής. Ξεκίνησε βέβαια αυτό με τη λογική της καταπολέμησης της πειρατείας. Οι 24 ώρες είναι πάρα πολύ δύσκολο να επιτευχθούν αν φέρνεις σειρά από την Αμερική. Επειδή όμως αντιλαμβανόμαστε πόσο σημαντικό είναι για τον θεατή, προσπαθούμε να το κάνουμε. Υπάρχει μια διαδικασία. Πρέπει να κάνει πρεμιέρα και μετά να γίνει release. Η διαδικασία εδώ που χρειάζεται εδώ είναι να περάσει ποιοτικό έλεγχο, να μπουν οι υπότιτλοι. Παίξαμε κάποιο κι εμείς σε 24 ώρες, το Magic City αλλά εκεί ήμασταν σίγουροι ότι γινόταν μόλις σε 24 ώρες. Για ασφάλεια πας στις 48 ώρες.
Για την HBO και το Newsroom
Αγάπη: Η HBO ξεφεύγει από τα καθιερωμένα αμερικάνικα πρότυπα. Είναι πιο ψαγμένη, να το πω απλά. Μία άλλη σειρά που παίζουμε δική τους είναι το Newsroom. Το οποίο επίσης όταν το είδαμε παρουσία του Aaron Sorkin, μας εντυπωσίασε τρομερά το πόσο updated είναι. Είναι μια σειρά που χρειάζεται υπομονή γιατί βασίζεται στο λόγο και ο λόγος του Sorkin είναι πυκνός. Είναι σειρά για πιό ψαγμένο κοινό το οποίο και την παρακολουθεί με πάθος. Έχουμε ακούσει πολύ καλά λόγια από δημοσιογράφους, anchor man και ανθρώπους του χώρου αλλά αν δεν είσαι στον χώρο και δεν σε ενδιαφέρει, θέλει υπομονή. Μπορεί κάποιος να μην θέλει να προβληματιστεί, μπορεί κάποιος άλλος να θέλει να μάθει πώς στήνονται οι ειδήσεις.
Δημήτρης: Πρέπει να ξέρεις κάποια πράγματα για να δεις αυτή τη σειρά. Να ξέρεις έστω τα γεγονότα γιατί μιλούν για γεγονότα μόλις 2 ετών πίσω. Είναι τρομερό το ότι σχολιάζουν για τον πετρελαιαγωγό ή το Occupy Wall Street ή τα τεκταινόμενα με το Tea Party.
Για τον ανταγωνισμό στην αγορά των σειρών
Αγάπη: Φυσικά υπάρχει ανταγωνισμός. Παρόλο που σαν συνδρομητική προηγούμαστε στο selection. Από τη στιγμή που βγαίνει το προϊόν, αν ζητήσουμε εμείς τη σειρά, οι προμηθευτές οφείλουν να μας τη δώσουν προς screening & αξιολόγηση. Από εκεί και πέρα είναι θέμα διαπραγμάτευσης.
Για την συζήτηση στα social
Δημήτρης: Μας ενδιαφέρουν αυτά που συζητά ο κόσμος για τις σειρές μας. Στο Game of Thrones στον τρίτο κύκλο φτιάξαμε την ελληνική σελίδα του στο Facebook αλλά και ένα hash tag για να συζητά ο κόσμος μέσα από το Twitter. Έχουμε ομάδα που τα παρακολουθεί αυτά αλλά δεν κάνουμε ακόμα όλα αυτά που θα έπρεπε να κάνουμε.
Αγάπη: Ο κόσμος παρακολουθεί, ξέρει τι γίνεται και είναι πολύ συχνά καλός σύμβουλος για τις σειρές που πρέπει να έρθουν.
Για το πώς επιλέγονται οι σειρές
Αγάπη: Δεν είναι πια τόσες πολλές οι σειρές που πάνε φοβερά στο κοινό και θες οπωσδήποτε να τις έχεις. Δεν είναι τόσες οι πολύ εμπορικές. Το CSI, το NCIS, που είναι πολύ πετυχημένες σειρές, όπως ήταν το Prison Break, όπως ήταν το LOST και το Desperate Housewives, τα παίρνεις γιατί είναι αυτά που φαίνονται ότι είναι πολύ δυνατά και θα πάνε καλά. Από κει και πέρα σου δίνεται η ευκαιρία να κάνεις το cherry pick, να πάρεις σειρές που απευθύνονται σε ένα άλλο κοινό. Εμείς προσπαθούμε να τους εξυπηρετήσουμε όλους. Να έχουμε σειρές και για τον πιο ψαγμένο που ξέρει τις σειρές που έχουν βραβευθεί ή που είναι καλές, σαν το Newsroom ή το Following.
Για τον υποκειμενικό παράγοντα στην επιλογή σειρών όσο αφορά στη χορηγία τους από τους διαφημιζόμενους
Δημήτρης: Πολλές φορές είναι και θέμα ανθρώπου στην κατάλληλη θέση. Αν σε κάποιον manager αρέσει πάρα πολύ μία σειρά ή αν έχει ακούσει καλά πράγματα για αυτή τη σειρά, η επιτυχία είναι πιο κοντά. Από την άλλη είναι και θέμα εκπαίδευσης των πελατών και των διαφημιστικών στον κόσμο των σειρών.
Για τις κωμωδίες που δεν βλέπουμε συχνά στη Nova
Αγάπη: Υπάρχουν πολλές κωμωδίες έξω αλλά είναι σε πολύ διαφορετικό πλαίσιο κουλτούρας για να πάνε τόσο καλά εδώ. Οι Αμερικάνικες κωμωδίες ή δεν βλέπονται ή είναι τρομερά προχωρημένες. Είναι δύσκολο να τις πάρεις και να τις βάλεις μέσα. Το How I Met Your Mother είναι η δική μας εξαίρεση και μάλιστα επιτυχημένη. Σειρές όπως το Curb Your Enthusiasm ας πούμε που το πήραμε, αγαπήθηκαν από συγκεκριμένο κοινό, αλλά όχι το ευρύ κοινό. Μας λείπει όμως η κωμωδία. Το ψάχνουμε γιατί πιστεύουμε ότι είναι must ειδικά στην εποχή που ζούμε!
Για το αν η κωμωδία “πουλάει” πιο εύκολα από το δράμα
Δημήτρης: Δεν έχω δει ότι το είδος έχεις να κάνει με την εμπορικότητα. Πιάνεις το θέμα της κάθε σειράς. Η κωμωδία, αν τη βάλεις στη λογική του mainstream, θα μπορούσε να συνδεθεί πολύ πιο εύκολα εμπορικά. Η εμπορικότητα έχει να κάνει πολύ με την επικοινωνία της κάθε σειράς. Αν ο άλλος που θα πας να του μιλήσεις για την σειρά, την έχει ήδη ακούσει, είναι πολύ πιο εύκολο να την αποδεχτεί. Πρέπει το μέσο να εξηγήσει στον πελάτη τι είναι η κάθε σειράκαι να του δώσει να καταλάβει όσο γίνεται πιο ξεκάθαρα την εικόνα γύρω από αυτή.
Για εκείνους που βλέπουν πρώτοι τις σειρές
Δημήτρης: Ήμασταν και είμαστε πάντα μπροστά από αυτό
Αγάπη: Εμείς ξεκινήσαμε πρώτοι τις σειρές. Γιατί δεν είχαμε ελληνικές παραγωγές και παίζαμε ξένες ταινίες και σειρές. Με το που ξεκίνησαν τα studio να παράγουν ανεξάρτητα σειρές, εμείς ήμασταν οι πρώτοι αποδέκτες, οι πρώτοι που έβλεπαν και διάλεγαν τις σειρές. Ε εντάξει, όταν βλέπεις το Desperate Housewives ας πούμε, το παίρνεις. Στο Nip/Tuck είχαμε παίξει λίγο κορώνα γράμματα αλλά πήραμε το ρίσκο και τελικά βγήκαμε κερδισμένοι.
Για το ρίσκο που χρειάζεται να πάρεις
Αγάπη: Δεν έχεις την πολυτέλεια όπως παλιότερα να αφήσεις μια σειρά να ωριμάσει πριν την αποκτήσεις. Πλέον αν θες να είσαι κοντά στην Αμερική, πρέπει να ρισκάρεις. Παίζει ρόλο το gut feeling όταν θα πας στο screening να δεις σε πρώτη προβολή μία σειρά πριν κυκλοφορήσει.
Για το House of Cards
Αγάπη: Είναι πολλοί εκείνοι που με ρωτούν για σειρές. “Γιατί δεν πήρατε το House of Cards”; Που νόμιζα ότι κανένας δεν το ξέρει.
Δημήτρης: Έτσι όπως έγινε και από το Netflix που έδωσε από την πρώτη ημέρα όλα τα επεισόδια, έγινε χαμός.
Αγάπη: Είναι όμως πολύ ακριβό. Κι εμείς έχουμε αναγκαστικά ένα ταβάνι στις τιμές στις οποίες αγοράζουμε. Ακόμα κι αν θέλουμε να χτυπήσουμε μια σειρά, αν η τιμή της πάει στα ύψη δεν θα φτάσουμε εκεί. Σημασία έχει να ξοδεύεις όσα μπορείς.
Για το Hannibal
Αγάπη: Το Hannibal είναι επίσης μία σειρά που έχουμε. Μία πιο edgy σειρά που έχει επίσης βρει το κοινό της. Ενώ είναι αισθητικά άρτια και έχει καλλιτεχνικό direction φοβερό, το θέμα της είναι λίγο τραβηγμένο. Δεν υπάρχει τόσος κόσμος που να θέλει να παρακολουθήσει την ιστορία αυτή. Αγοράστηκε σαν πιό προχωρημένη ακριβώς γιατί μας ενδιαφέρει να προβάλλουμε σειρές για όλους και όχι μόνο τις mainstream US series.
Δημήτρης: Ενώ είναι μια πάρα πολύ ωραία γυρισμένη σειρά, πρέπει να πούμε ότι χρειάζεται αρκετά δημιουργική δουλειά για να γίνει άρτια η σύνδεση ενός προϊόντος μαζί της. Οφείλει να είναι κριτήριο το εμπορικό κομμάτι στην επιλογή των σειρών που προβάλλονται. Κάθε σειρά αποτελεί κάτι ξεχωριστό το οποίο στήνεται κάτω από μία λογική χορηγίας. Η χορηγία είναι απλά μια λέξη. Πίσω από αυτή τη λέξη υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείς να κάνεις και τρόποι για να προβάλλεις το κάθε προϊόν. Η σειρά αποτελεί για εμάς ένα όχημα για να παρουσιάσεις ένα προϊόν.
Για το Mad Men
Δημήτρης: Έπρεπε να την είχαμε εμείς αυτή τη σειρά.
Αγάπη: Το Mad Men είναι μια πολύ καλή σειρά, niche μεν γιατί αφορά περισσότερο τις γυναίκες, σε μια εποχή που το τηλεκοντρολ κρατούν οι άνδρες. Δεν ξέρω πόσοι άνδρες θα την παρακολουθούσαν με συνέπεια. Εκεί ρισκάρεις για το αν θα πάρεις κάτι πιο εμπορικό όπως το Entourage και το Magic City ή αν θα πας με πιο πολύ ποιοτική σειρά που δεν απευθύνεται όμως σε όλους. Δεν μπορείς να τα πάρεις όλα. Το ξέραμε ότι θα πάει καλά αυτή η σειρά αλλά πήραμε το ρίσκο να την αφήσουμε.
Για τη σειρά που δεν περίμεναν να πάει τόσο καλά
Αγάπη: Το Mentalist είναι μια σειρά που πήγε αναπάντεχα καλά! Το αγοράσαμε για να τραβήξουμε και το γυναικείο μας κοινό σε μια σειρά που σίγουρα βλέπουν και οι άνδρες και από ότι φαίνεται πέτυχε! Είχε αυτό το μεταφυσικό κομμάτι στο σενάριο της που έλειπε από τις τότε σειρές μας και φυσικά τον κούκλο Simon Baker!
Για την εκπαίδευση τηλεθεατών και αγοράς όσον αφορά τις σειρές
Δημήτρης: Τα τελευταία χρόνια, οι σειρές και συνολικά το κινηματογραφικό μας περιεχόμενο στα κανάλια Novacinema φέρνουν συνεχώς αυξανόμενα έσοδα. Η χρονιά που τρέχουμε είναι μια κάθετα ανοδική χρονιά σε σχέση με την προηγούμενη. Έχει αρχίσει να εκπαιδεύεται και ο κόσμος και η αγορά ότι η Nova δεν έχει μόνο αθλητικά. Ναι, η Nova είναι πρώτη στα αθλητικά μακριά από τον δεύτερο αλλά δεν έχει μόνο αυτά.
Για το FOX και το FOX Life
Αγάπη: Το FOX και το FOX Life είναι συμπληρωματικά κανάλια σειρών τα οποία είναι πάνω στην πλατφόρμα. Αν κάτι εμείς δεν καταφέρουμε να πάρουμε για κάποιο λόγο, είναι πολύ σημαντικό για εμάς που το φέρνουν αυτά τα κανάλια.
Για τις βρεταννικές παραγωγές
Αγάπη: Υπάρχει μέλλον για τις βρετανικές σειρές οι οποίες και πάλι είναι πιο ιδιαίτερες. Είναι ειδικού κοινού αλλά το θεωρούμε asset να έχουμε μία σειρά του BBC στο κανάλι μας. Το Top of the lake ας πούμε είναι μία ιδιαίτερη και βραβευμένη σειρά. Είναι μεν περίεργη σειρά αλλά είναι κέρδος να την έχεις δική σου. Δεν γίνεται να έχεις μόνο εμπορικές σειρές ούτε θέλουμε να έχουμε μόνο εμπορικές σειρές. Την ίδια τακτική έχουμε και στις ταινίες. Κάποιες μέρες παίζουν τα blockbuster και κάποιες μέρες ταινίες για πιο σινεφίλ ή οι ελληνικές συμπαραγωγές.