ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Quibi: Ένα φιάσκο δισεκατομμυρίων φτάνει στο τέλος του

Μια φιλόδοξη streaming πλατφόρμα λανσαρίστηκε τον Μάρτιο στοχεύοντας να αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε entertainment. 6 μήνες και αμέτρητα δολάρια αργότερα, κατεβάζει τα ρολά.
Ήρθε με τυμπανοκρουσίες την περασμένη άνοιξη, καθώς ο κόσμος βυθιζόταν σε lockdown. Έχοντας μαζέψει σχεδόν 2 δισεκατομμύρια δολάρια σε αρχικό κεφάλαιο από κάθε λογής επενδυτές (από χολιγουντιανά στούντιο μέχρι τη Goldman Sachs) και έχοντας ως μεγάλο αφεντικό τον πολύ Jeffrey Katzenberg (της Dreamworks αλλά και της χρυσής περιόδου του ντισνεϊκού animation), το Quibi λανσαρίστηκε ως η εναλλακτική streaming επιλογή που δεν ξέραμε πως είχαμε ανάγκη.

Βασισμένο στη λογική πως άνθρωποι καταναλώνουν πλέον όλο και περισσότερη πληροφορία αποκλειστικά από την οθόνη του κινητού τους, το Quibi ήρθε αποκλειστικά σε μορφή mobile app προσφέροντας σειρές επεισόδια των 5-8 λεπτών (εξ ου και το Quibi, δηλαδή quick bites) τα οποία δεν μπορούσες να τα κάνεις cast σε άλλη οθόνη, δεν μπορούσες να τα μοιραστείς, δεν μπορούσες να τα κάνεις τίποτα. Μπορούσες απλά να τα δεις στο κινητό, κρατώντας το είτε όρθιο είτε πεσμένο- κάτι που παρουσιάστηκε και ως η μεγάλη του τεχνολογική πρωτοπορία.

Το δυσθεώρητα μεγάλο κεφάλαιο που συγκεντρώθηκε ξοδεύτηκε σε μια τεράστια διαφημιστική καμπάνια αλλά και σε περιεχόμενο από πρωτοκλασάτα ονόματα. Στην υπηρεσία υπήρξαν από περιπέτειες μέχρι αθλητικά ντοκιμαντέρ κι από ριάλιτι φαγητού μέχρι κωμικά mockumentaries, εμπλέκοντας ονόματα από τον Christoph Waltz και την Anna Kendrick μέχρι την Jennifer Lopez και την Reese Witherspoon. Μια σειρά ήταν ριμέικ του ‘Φυγά’. Μια άλλη θα ήταν γραμμένη από τον Steven Spielberg.


Το Quibi όρμηξε με τα μούτρα, με την φόρα ενός κολοσού που έχει ήδη αποδείξει τη δύναμή του κι όχι ενός αδοκίμαστου upstart. (Ξόδεψε περισσότερα από 60 εκατομμύρια σε διαφήμιση μέσα σε 6 μήνες.)

Μόνο που κανείς δε στάθηκε εξαρχής να αναρωτηθεί τι προσφέρει μια τέτοια υπηρεσία και σε ποιον. Η λογική “να δώσουμε πράγματα στον κόσμο να χαζεύει στο κινητό του ενώ κάνει άλλες δουλειές” είναι στέρεα, τοποθετώντας το Quibi περισσότερο ως ανταγωνιστή του TikTok παρά του Netflix. Το πρόβλημα είναι πως όταν σκοτώνεις χρόνο στο TikTok ή το snapchat το κάνεις σε Πάρα Πολύ Quick bites κι όχι 8λεπτα αφηγηματικά κομμάτια.

Το Quibi πλασαρίστηκε ως mobile περισπασμός ενώ στην πραγματικότητα ήταν αυτό ακριβώς που βλέποντάς το, θα χρειαζόταν κανείς έναν mobile περισπασμό. Βλέποντας πολλές από τις “σειρές” του Quibi σκεφτόμουν πως θα με βόλευε να έχω το κινητό για να χαζεύω τίποτα- αλλά το κινητό μου ήταν ήδη απασχολημένο παίζοντας κάτι ανάλαφρο κι ασήμαντο για να περνά η ώρα.

Ήταν ένα app-απόλυτη έκφραση του “θα έρθω να κάτσω εδώ με τη νεολαία, για να δω, τι βλέπετε εδώ; *βάζει γυαλιά* α, τι είναι αυτό το…. Σνάπτοκ;”. Δισεκατομμυριούχοι γερασμένοι άνθρωποι στο Χόλιγουντ που ερμηνεύουν εντελώς λάθος μια ολόκληρη συμπεριφορική αλλαγή σε δύο γενιές απόσταση από τους ίδιους.

Μέσα σε όλα, το Quibi λανσαρίστηκε εν μέσω πανδημίας κι έτσι ένα app φτιαγμένο για να σκοτώνεις χρόνο περιμένοντας το μετρό να έρθει, παρουσιάστηκε σε έναν πληθυσμό ακινητοποιημένο στο σπίτι. Έτσι, θέλοντας και μη, όσο κι αν θα ήθελε να πλασάρεται ως ανταγωνιστής του TikTok, κατέληξε να ανταγωνίζεται μια streaming αγορά ακριβώς τη στιγμή που οι πάντες έμπαιναν στο παιχνίδι, από τη Disney μέχρι το ΗΒΟ max. Συγγνώμη Jeffrey, προσπάθησα, αλλά τελικά αν επρόκειτο να χαζέψω κάτι στην τουαλέτα θα ήταν 2-3 σκρολαρίστματα στο twitter ή καμιά ντουζίνα βιντεάκια στο TikTok κι όχι μια ράντομ σκηνή 8 λεπτών ενώ προσπαθώ να θυμηθώ που είχα αφήσει την πλοκή του συγκεκριμένου σόου το προηγούμενο απόγευμα που το ξανάβλεπα όσο περίμενα να ζεσταθεί το νερό για τα μακαρόνια.

Η εφαρμογή λανσαρίστηκε παρέα με μια δοκιμαστική περίοδο 90 ημερών κατά την οποία οι εκτιμήσεις λένε πως κατεβάστηκε λιγότερο από 6 εκατομμύρια φορές, ενώ το ποσοστό των free trials που εξελίχθηκαν σε συνδρομητές που πλήρωναν υπολογίζεται γύρω στο 8%. Δεν χρειάζεται καν να βάλουμε στο τραπέζι νούμερα του Netflix και του Disney+ για να καταλάβει κανείς πόσο άμεσο θάνατο συλλάβιζαν αυτοί οι αριθμοί.

Ο Katzenberg είχε εξαρχής υπάρξει ανοιχτός ως προς το υποτονικό ξεκίνημα αναγνωρίζοντας πως ήταν χαμηλότερο από το στόχο. Σε μια ομιλία του τον Ιούνιο ο ιδρυτής της εφαρμογής παραδέχτηκε πως το λανσάρισμα δεν είχε πάει καλά αλλά χαρακτήρισε τα χαμηλά αρχικά νούμερα ως μια «σχεδόν δοκιμαστή φάση λανσαρίσματος». Ο Μεγάλος Περίπατος του Jeffrey Katzenberg, με δυο λόγια.

Το καλοκαίρι υπήρξε ένα δεύτερο κύμα διαφήμισης ενώ πρόσφατα είχε ανακοινωθεί πως θα γινόταν και στροφή προς άλλες συσκευές που θα υποστήριζαν την προβολή του περιεχομένου, απελευθερώνοντας έτσι τον χρήστη και το κινητό του. Αλλά όλα αυτά ήταν αργά. Από το αρχικό κεφάλαιο των 1.8 δισεκατομμυρίων υπολογίζεται πως απομένουν κάπου 350 εκατομμύρια, η κατάσταση είναι μη αναστρέψιμη, το ενδιαφέρον απλά δεν υπάρχει.

Μέσα σε όλα, ίσως το πιο βασικό: Απολύτως καμία από τις σειρές της πλατφόρμας δεν μετατράπηκε σε χιτ. Προσωπικά λάτρεψα το ‘Nikki Fre$h’ με τη Nicole Ritchie και είμαι σίγουρος πως θα υπήρχαν κι άλλα διασκεδαστικά προγραμματάκια, αλλά δίχως κάποια ουσιαστική μεγάλη επιτυχία είναι αδύνατον να λανσάρεις ένα τόσο καινούριο και διαφορετικό προϊόν.

Κι όταν λέμε σειρές, by the way, το χρησιμοποιούμε πολύ γενναιόδωρα. Ό,τι scripted εμφανίστηκε στην πλατφόρμα ήταν μεσαίου ή μεγάλου μήκους ταινίες κομμένες σε 7λεπτα κομμάτια, σε μια πλήρη ασυμφωνία φόρμας και περιεχομένου. Που επιπλέον λειτουργούσε και ως νομικό παραθυράκι για να πληρώνει τους εργάτες του λιγότερο από το πλαίσιο που ορίζουν οι συμφωνίες με τα σωματεία. Καλό uninstall να ευχηθούμε στο Quibi και να μας γράφει.

Πριν λίγες μέρες εμφανίστηκαν αναφορές πως οι υπεύθυνοι του app αναζητούσαν υποψήφιους αγοραστές αλλά κανείς δεν τσίμπησε, και σήμερα το κλείσιμο είναι επίσημο. Αυτό που απομένει είναι να ξεπουλήσουν κάποιο από το περιεχόμενο σε πλατφόρμες που θα μπορούν να το αναδείξουν. Δεν βλέπω την ώρα να πάρει μισοτιμής το Netflix το ‘Most Dangerous Game’ και να το βλέπουμε να παραμένει σταθερά στο τοπ-10 για ενάμιση μήνα πριν παραγγείλει 2 σίκουελ.

Το ίδιο το Quibi θα μείνει στην ιστορία ως ένα χρονικό quick bite πείραμα. Μια αστρονομικά πανάκριβη αποτυχία που γεννήθηκε και πέθανε στη διάρκεια ενός 2020 κατά τη διάρκεια του οποίου απολύτως κανείς δεν είχε χρόνο ή διάθεση να ασχοληθεί μαζί του.

Ταινίες που έστειλαν έντρομους θεατές στο νοσοκομείο, κανίβαλοι, φουτουριστικές αιρέσεις, δαιμονισμοί που σπάνε τα στερεότυπα. Ποιες ταινίες τρόμου σού έχουν ξεφύγει; Μάθε για τις 13 πιο υποτιμημένες ταινίες τρόμου της δεκαετίας στο νέο επεισόδιο του POP για τις Δύσκολες Ώρες!

Exit mobile version