ΒΙΒΛΙΟ

Πώς τα sci-fi μυθιστορήματα έγιναν το επόμενο πεδίο μάχης για το Χόλιγουντ

Γιατί καλά και άγια τα Avengers και τα Star Wars, αλλά το κάθε μέρα κυρ ελέησον το βαριέται και ο παπάς.

Δεν ξέρω αν το πήρες χαμπάρι το ‘Altered Carbon’. Αν το είδες; Aν το είδες και το σταμάτησες π.χ. στο πέμπτο επεισόδιο; Ή αν το είδες κατά λάθος γιατί έτυχε -κάτι σχεδόν απίθανο- να μην έχει κυκλοφορήσει κάτι υπερ-ηρωικό εκείνη την εβδομάδα στους κινηματογράφους;

Πάντως δεν παίζει να το εκτίμησες όσο εγώ και οι υπόλοιποι φαν του Takeshi Kovacs που ξεροσταλιάζαμε εδώ και χρόνια μέχρι να βγει το επόμενο μυθιστόρημα της σειράς και οι οποιοί ανέκαθεν αναρωτιόμαστε γιατί δεν πιάνει επιτέλους κάποιος τον συγκεκριμένο αντι-ήρωα και όλη τη φάση με τα sleeves και να το κάνει ταινία.

Ναι, δεν ήμασταν απαραίτητα πολλοί. Για την ακρίβεια ήμασταν σαφώς λιγότεροι από τους φαν του Ant-Man, του Black Panther και οποιαδήποτε άλλου τελευταίου στη σειρά (σ.σ. αυτό ήταν, μην ξεχνάς, και ο πάνθηρας-άσχετα με το σουξέ που τελικά είχε) ήρωα της Marvel ή δευτερότριτου χαρακτήρα του Star Wars (εκτός του Jar Jar Binks-αυτόν τον σιχαίνονται όλοι). Αλλά ήμασταν φανατισμένοι.

Μόνο που αυτό δεν αρκεί. Το Χόλιγουντ δηλαδή δεν κάθισε να κάνει το ‘Altered Carbon’ τηλεοπτική σειρά επειδή, όπως συμβαίνει με Star Wars, Star Trek, D.C. και Marvel, επειδή ξέρει ότι υπάρχει ‘προκάτ’ κοινό που θα το περιμένει (κάτι, πάντως, που και είναι εύκολο να το βρεις ως στοιχείο και σε μερικές βαρβάτες περιπτώσεις παίζει όντως κάποιο ρόλο). Όχι, ο λόγος που ασχολήθηκε με την πάρτη του είναι επειδή ήταν ένας κόσμος έτοιμος και ολοκληρωμένος και μια φρέσκια -έστω με αύρα ‘Blade Runner’- ιδέα.

Κάτι που έτσι και αλλιώς σπανίζει στο Χόλιγουντ. Ειδικότερα τώρα που, λόγω της χρυσής εποχής της τηλεόρασης, όλοι (δίκτυα κανονικά και καλωδιακά, streaming services και λοιπά media outlet) πασχίζουν να βρουν καλό περιεχόμενο όπου και να κρύβεται αυτό, όσο παλιό και αν είναι (βλέπε γίνονται σειρές μυθιστορήματα από τα ’50s).

Για την ακρίβεια δεν διστάζουν να το βρουν και καπάκι να πλειοδοτήσουν όσο όσο για να το αποκτήσουν. Ακόμη και με ποσά που αγγίζουν τα όρια της επιστημονικής φαντασίας, όπως το 1 δις δολάρια που προτίθεται να δώσει η Amazon, σύμφωνα με τους Financial Times, για να μετατρέψει σε σειρά (με δυναμική ‘Game of Thrones’) την τριλογία ‘The Three-Body Problem’ του Κινέζου συγγραφέα Liu Cixin.

Ενώ, ένα extra πλεονέκτημα που έχουν τα μυθιστορήματα επιστημονικής φαντασίας είναι ότι είναι κατά κάποιον τρόπο ήδη ελεγμένα. Κάποιος επιμελητής με επιστημονικές γνώσης επί του θέματος έχει κάτσει δηλαδή, πριν δημοσιευτεί το βιβλίο, και έχει τσεκάρει ότι και τα πιο προχωρημένα concept που αναφέρει στηρίζονται -έστω επιδερμικά- στη λογική. Δεν είναι δηλαδή εντελώς του κουτουρού, όπως οτιδήποτε (πλοκή, εκρήξεις, διάλογος) συμβαίνει στις ταινίες του Michael Bay.

Απόδειξη; Το γεγονός ότι, πέρα από τα -βασισμένα σε sci-fi μυθιστορήματα- success stories που σου έρχονται ήδη στο μυαλό (π.χ. το κινηματογραφικό ‘The Martian’ με τον Matt Damon και τα τηλεοπτικά ‘The Expanse’, ‘The 100’ και ‘Handmaid’s Tale’, ‘The Man in the High Castle’ και το πρόσφατο ‘Philip k. Dick Electric Dreams’) αυτή τη στιγμή βρίσκονται ένα βήμα από το τηλεοπτικό κατώφλι σου τα εξής επίδοξα ‘διαμαντάκια’:

To μετα-αποκαλυπτικό ‘Snow Crash’ του Neal Stephenson (1992) -με τον πιτσαδόρο πρωταγωνιστή- που γίνεται σειρά από το Amazon δια χειρός του σεναριογράφου του ‘Ant-Man’ Joe Cornish και από το οποίο ‘εμπνεύστηκε’ πολλά στοιχεία το ‘Ready Player One’. To ίδιο που κάποτε ήταν υποχρεωτικό ανάγνωσμα για όποιον προσλάμβανε το Facebook.

To -πάντοτε επίκαιρο- ‘Fahrenheit 451’ του Ray Brabury (1953), σχετικά με τον κόσμο όπου τα βιβλία είναι απαγορευμένα, η τηλεοπτική διασκεύη του οποίου κάνει πρεμιέρα στο HBO στις 19 Μαίου με ένα βαρβάτο cast που περιλαμβάνει τους Michael B. Jordan, Michael Shannon και Sofia Boutella.

To πολυαγαπημένο ‘Ringworld’ του Larry Niven (1970) με τον ήρωα να εξερευνά τον ομώνυμο τεχνητό κόσμο που μας έρχεται ως συμπαραγωγή των Amazon και ΜGM με σαφή αύρα από ‘Westworld’ (το πάνε για έπος δηλαδή). Ενώ σαφή αύρα από Westworld, μιας και το φτιάχνει η ίδια ομάδα, έχει και το ‘The Peripheral’ του William Gibson που κατέληξε στο Amazon. Όπως δηλαδή συνέβη και με την space opera ‘Consider Phlebas’ του Σκοτζέζου Iain Banks.

Η συνέχεια περιλαμβάνει το ‘Good Omens’ των Terry Pratchett and Neil Gaiman (1990), με την συνεργασία αγγέλου και διαβόλου που συνεργάζονται προκειμένου να σταματήσουν τον ερχομό του Αντίχριστου, που έχει την μορφή mini series 6 επεισοδίων.

Το ‘Sand’ του -αυτοδημιούργητα επιτυχημένου- συγγραφέα Hugh Howey, σχετικά με τον καλυμμένο με άμμο μετα-αποκαλυπτικό κόσμο, που θα δούμε προσεχώς στο Syfy.

Εκεί που επίσης θα κάνουν το ντεμπούτο τους το βραβευμένο ‘Lord of Light’ (1967) του Roger Zelazny (την μεγαλεπίβολη διασκευή του οποίου υποτίθεται έφτιαχνε το κινηματογραφικό συνεργείο στο Argo του Ben Affleck) και το ‘The Raven Cycle’ (2012) της Maggie Stiefvater που έχει δικαίως το δικό του φανατικό κοινό.

Τι, νόμιζες ότι τελειώσαμε; Σε καμία περίπτωση. Πάρε μια ανάσα και συνεχίζουμε με μια τζούρα από Kurt Vonnegut Jr. (το ‘Sirens of Titan’ του 1959, με τον πόλεμο Γης-Άρη που το έχει αναλάβει ο Dan Harmon του ‘Community’), μια γενναία δόση από Nnedi Okorafor (το ‘Who Fears Death?’ του 2010 που διαδραματίζεται στο μετα-αποκαλυπτικό Σουδάν και το οποίο θα δούμε από το ΗΒΟ) και μια ‘μπουκιά’ από Patrick Rothfuss (τα bestseller ‘Kingkiller Chronicles’ του οποίου γίνονται ταινία από τον Sam Raimi).

Επιστροφή από εκεί που ξεκινήσαμε, εκεί που συμβαίνουν όλα τα ωραία, δηλαδή το Netflix που έχει στα σκαριά τόσο το bestseller ‘Old Man’s War’ του John Scalzi (με τους συνταξιούχους Γήινους να μετατρέπονται σε γαλαξιακούς πολεμιστές, κομπλέ με νέα σώματα) και το ‘Hello America’ του JG Ballard σχετικά με μια αποστολή στην -κατεστραμμένη λόγω οικολογικής καταστροφής- Βόρεια Αμερική. Aυτό που λένε πιο επίκαιρο από ποτέ. Τα ακούς Donald;

Με την πιο πρόσφατη είδηση που έχει σκάσει να είναι ενδεχομένως και η πιο σπουδαία. Ότι δηλαδή η Apple ετοιμάζεται να κάνει σειρά την άκρως επιδραστική σειρά μυθιστορημάτων επιστημονικής φαντασίας του Isaac Asimov από τα 40s με τον τίτλο ‘Foundation’ σχετικά με την κατάρρευση και την αναγέννηση μιας γαλαξιακής αυτοκρατορίας.

Το πιο σημαντικό; Ότι η παραπάνω λίστα είναι ‘παρωχημένη’ ήδη από την στιγμή που δημοσιεύτηκε καθώς τα deals σκάνε το ένα μετά το άλλο, σε καθημερινή πλέον βάση. Μια χαρά εξέλιξη δηλαδή για όλους εμάς τους sci-fi fans που, μέχρι πρότινος, περιμέναμε να δούμε μια καλή sci-fi σειρά ανά τρία χρόνια και αυτό με επιφύλαξη.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ:

Ο sci-fi ύμνος στη διαφορετικότητα που πρέπει να διαβάσεις
Κουίζ: Βρίσκεις την sci-fi ταινία από το διαστημόπλοιο;
10 πράγματα από sci-fi ταινίες που δεν είναι πια επιστημονικής φαντασίας
13 βιβλία που αλλάζουν την ιστορία του κόσμου
Game of Thrones για το Game of Thrones: Ποιες σειρές διεκδικούν τον Θρόνο