Credits: Spotify
SOCIAL MEDIA

Το Spotify Wrapped φτιάχτηκε από μία πρακτικάρια που δεν πήρε ποτέ τα εύσημα

Το Spotify Wrapped έχει φέρει τρομακτικό engagement στο Spotify, η γυναίκα όμως που συνέβαλε στην ανανεωμένη του μορφή δεν έχει αναγνωριστεί.
Το Spotify Wrapped δεν έχει περιοριστεί στο Spotify. Ούτε καν στο Instagram όπου έκανε και συνεχίζει να κάνει κατάληψη στα stories. Η σύνοψη της μουσικής μας χρονιάς όπως μας την παρέδωσε το app δεν έχει κάνει απλώς τον γύρο όλων των social media, ήρθε να προσθέσει και το Spotify Wrapped shaming σε όλες τις υπόλοιπες ντροπές μας επειδή δεν είχαμε ήδη αρκετές. Ναι ρε, είχα πολλή Eurovision στο Wrapped μου, ήταν δύσκολη η χρονιά, ποιος είσαι εσύ που θα με κρίνεις;

Το Spotify Wrapped βέβαια δεν είναι καινούριο. Υπήρχε ήδη από το 2016. Δεν είχε όμως τη σημερινή του, fun μορφή γρήγορων γραφικών που κάνουν τόσο ελκυστικό το sharing του. Ήταν ένα microsite που έστελνε το app στο email σου με μια περίληψη των μουσικών συνηθειών σου. Η αλλαγή του όμως από πέρσι έχει βρει τρομακτική ανταπόκριση από τους χρήστες. Σύμφωνα με το Forbes, το περσινό ανανεωμένο Wrapped είχε δώσει engagement από «περισσότερους από 60 εκατομμύρια χρήστες μέσα από τα in-app stories» μέσα σε λίγες εβδομάδες, ενώ είχε επίσης 1,2 εκατομμύρια αναφορές στο Twitter. Στοιχεία για το φετινό Wrapped δεν έχουμε ακόμα, δεν θα μου κάνει εντύπωση ωστόσο αν τα νούμερα της χρονιάς ξεπεράσουν τα περσινά. Δεν μπορείς να ανοίξεις κοινωνικό δίκτυο χωρίς να πέσεις πάνω σε κάποια αναφορά του.

Το ανανεωμένο Spotify Wrapped οφείλεται σε τεράστιο βαθμό στην Jewel Ham, μία καλλιτέχνιδα που έκανε την πρακτική της στο Spotify στο τμήμα του design όταν συνέλαβε την ιδέα.

Η πρακτική της κράτησε τρεις καλοκαιρινούς μήνες μέσα στους οποίους η 21χρονη τότε Ham που ετοιμαζόταν να μπει στο τελευταίο της έτος στο Howard University, είχε φτιάξει και παρουσιάσει design concepts για το Spotify Wrapped όπου το φανταζόταν ως μέρος ενός πιο διαδραστικού, κοινόχρηστου οικοσυστήματος. «Όταν έκανα την παρουσίασή μου στο τέλος της πρακτικής», δηλώνει σήμερα, «την εξέλαβαν πολύ καλά. Τους άρεσε η ιδέα. Εκείνη ήταν η τελευταία μου μέρα».

Παρότι η Ham έχει ποστάρει γραφικά από την πρακτική της που μοιάζουν τρομερά ως κόνσεπτ με το τελικό προϊόν που πήραμε στα χέρια μας, το Spotify αρνείται το γεγονός. «Το Spotify είναι περήφανο που παρέχει σε νεαρά ταλέντα από όλα τα backgrounds την ευκαιρία να δημιουργήσουν, να συνεισφέρουν και να μάθουν δίπλα σε μερικές από τις καλύτερες ομάδες στη βιομηχανία», δήλωσε εκπρόσωπός τους. «Από όταν συστήθηκε το κόνσεπτ του Spotify Wrapped, εκατοντάδες υπάλληλοι έχουν συμβάλλει με ιδέες και δημιουργικά κόνσεπτ που έχουν κάνει την εμπειρία αυτό που είναι σήμερα. Ενώ ιδέες που γεννιούνται κατά τη διάρκεια του προγράμματος πρακτικής του Spotify έχουν κατά καιρούς συμβάλλει σε campaigns και προϊόντα, με βάση την εσωτερική μας έρευνα το Spotify Wrapped δεν είναι μια τέτοια περίπτωση».


Credits: Spotify

Ίσως το Spotify Wrapped δεν μπορεί να αποδοθεί σε ένα και μόνο άτομο, δύσκολα όμως μπορείς να αφαιρέσεις τη συμβολή της designer από την εικόνα. Η Ham έχει απογοητευτεί από τη στάση της εταιρείας, δεν εξεπλάγη ωστόσο. Είχε κάνει πρακτική κι αλλού και γνώριζε πως δεν είναι στην κουλτούρα κάθε εταιρείας να ανταποδίδει, έστω και με ένα απλό ευχαριστήριο σημείωμα. «Αυτή δεν ήταν η πρώτη μου εταιρική θέση», εξηγεί, «οπότε ξέρω πως δεν είναι τακτική κάτι τέτοιο. Επειδή η πραγματικότητα είναι πως, στο τέλος της μέρας, έχουν το μόνιμο δικαίωμα [να μην το κάνουν]. Αυτός είναι ο λόγος που υπάρχει πρόβλημα. Δεν είναι συγκεκριμένα το Spotify. Είναι κουλ άτομα. Αλλά αυτές οι εταιρείες έχουν στην κατοχή τους όλο το περιεχόμενο από τους πρακτικάριους […] Ήταν καλή πρακτική και πέρασα καλά. Αυτά που ευχαριστήθηκα περισσότερο στο Spotify ήταν κάποια εξτραδάκια – έχουν πολλά σνακ, έχουν δωμάτια για να κοιμάσαι. Αλλά νιώθω πως πρέπει να αποστασιοποιηθώ από όλα αυτά τα προνόμια γιατί δεν μεταφράζονται σε κανενός τύπου αποζημίωση όταν μιλάμε για μια τόσο μεγάλη ιδέα».

«Με κάνει να αμφισβητώ την αξία που δίνουν οι άνθρωποι στη δημιουργικότητα», συνεχίζει. «Βρίσκω ότι πολλοί άνθρωποι που είναι creatives το αναγνωρίζουν αμέσως ως κάτι λάθος. Αλλά για ανθρώπους που δεν είναι, νιώθει κανείς πως είμαστε επουσιώδεις. Στο τέλος της μέρας το πρόβλημα εδώ δεν είναι ότι το Spotify μού έκλεψε την ιδέα. Είναι ότι τους την έδωσα. Πιστεύω πολύ στο να δουλεύεις για τον εαυτό σου όταν μπορείς να το κάνεις. Γιατί η προσωπική δημιουργικότητα είναι ισχυρή. Κάνει πραγματικά τον κόσμο να γυρίζει, ιδίως η δημιουργικότητα των μαύρων γυναικών».

Ο τρόπος που ο εταιρικός κόσμος συχνά αντιμετωπίζει τον μόχθο των νέων ανθρώπων, ως το δεδομένο, ανεξάντλητο κεφάλαιο στο οποίο έχει δικαίωμα γιατί κάνει χάρη όταν τους δίνει την ευκαιρία να μαθητεύσουν δίπλα σε έμπειρους μέντορες, καλλιεργεί ένα περιβάλλον στο οποίο οι νέοι νιώθουν πως έχουν ελάχιστες εναλλακτικές επιλογές από το να δίνουν απλόχερα την ενέργεια και την καινοτομία τους. Δεν είναι ρεαλιστικό να περιμένει κανείς από πρακτικάριους να διαπραγματευτούν οικονομικά τα δικαιώματα στην πνευματική τους ιδιοκτησία και δεν είναι παράλογο να νιώθει ριγμένη η Ham όταν πληρώθηκε για μια τρίμηνη πρακτική ενώ συνέβαλε σε ένα από τα πιο δημοφιλή in-app experiences του Spotify.

Τι παρασκήνιο οδήγησε στο Home Alone; Ποια stunts κοψοχόλιασαν τους συντελεστές και τι διάγνωση έκανε πραγματικός γιατρός στα τραύματα των ληστών; Ποια θεωρία για τους γονείς του Kevin θα σου αλλάξει για πάντα την ταινία; Το POP για τις Δύσκολες Ώρες γιορτάζει την επέτειο της ταινίας!

Exit mobile version