Στο ‘Back With the Ex’ του Netflix θα βρεις τον αληθινό American Psycho
- 27 ΦΕΒ 2019
Australian Psycho θα έπρεπε να γράψω για να είμαι ακριβής, αλλά δεν μπορούσα να αντισταθώ στον ορίτζιναλ τίτλο. Το ‘Back With the Ex’ είναι ένα ριάλιτι σόου αυστραλιανής παραγωγής που άρχισε να κάνει τον γύρο του κόσμου όταν το ανέβασε πριν λίγο καιρό το Netflix. Το κόνσεπτ της εκπομπής είναι να φέρει ξανά κοντά χωρισμένα ζευγάρια, με σκοπό μέχρι το τέλος των 3 εβδομάδων που περνούν μαζί, να έχουν διαπιστώσει αν αξίζει να δώσουν δεύτερη ευκαιρία στη σχέση τους.
Η αρχή γίνεται πάντοτε με τον έναν εκ των δύο να αποφασίζει να καλέσει την παλιά του αγάπη στο σόου, πάντα με το ρίσκο της απόρριψης να αιωρείται. Προφανώς για να έχουμε τη σειρά δεν υπήρξε απόρριψη στα ζευγάρια που καταλήγουν σ’ αυτήν, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι η πορεία θα είναι και ομαλή. Μόνο η πρώτη επανασύνδεση που παρακολουθούμε καταλήγει σε άβολες αγκαλιές, ‘δεν αντέχω, φεύγω’ και κλάματα στις τουαλέτες.
Όσο στο μεταξύ γίνονται οι συστάσεις, οι θεατές μαθαίνουν τους λόγους που χώρισε το κάθε ζευγάρι και, όπως μπορείς να μαντέψεις, στις περισσότερες περιπτώσεις αυτός που στέλνει την πρόσκληση είναι κι αυτός που έχει τη μεγαλύτερη ευθύνη για τον χωρισμό. Με εξαίρεση ένα ζευγάρι που χώρισε λόγω απόστασης, τα υπόλοιπα storylines περιλαμβάνουν κυκλοθυμικά, για-να-βρω-τον-εαυτό-μου ταξίδια με κάποιον να μένει πίσω αδειασμένος, εξωφρενικά καταπιεστικές συμπεριφορές τοξικού ανδρισμού και, φυσικά, τη μητέρα όλων των λόγων χωρισμού – την απιστία. Οι συμμετέχοντες κινούνται σε όλες τις ενήλικες ηλικιακές ομάδες – από 20s ως και 60s – και τα χρόνια που έχει χωρίσει κάθε ζευγάρι κυμαίνονται από 4 έως 28(!). Η διαδικασία τούς θέλει να κοιμούνται σε ξεχωριστά δωμάτια ξενοδοχείου για 3 ημέρες, αργότερα να μετακομίζουν για μία εβδομάδα στο σπίτι του ενός εκ των δύο, στα καπάκια μεταφέρονται στο σπίτι του άλλου, και στο τέλος πηγαίνουν ένα μεγάλο ταξίδι εξωτερικό για να δοκιμαστούν στα ξένα. Θα μου πεις, τίποτα δεν λέει δοκιμασμένη σχέση απ’ το να τα καταφέρνεις σε πολυτελές resort της Νότιας Αφρικής. Κι όμως, κι εκεί το σάπιο σου μυαλό θα κουβαλήσεις, οπότε αν η σχέση σου έχει καταντήσει κουφάρι, καμία ρομαντική εξόρμηση στη ζούγκλα δεν θα τη σώσει.
Η σειρά είναι ένα απολαυστικό, εύκολο κατασκεύασμα, ιδανικό για τα απογεύματα μετά τη δουλειά που θες να μπεις σε κώμα. Καταφέρνει, μάλιστα, να κρατήσει βολική απόσταση από μια απόλυτα trashy εκδοχή του που κάποιος εκεί έξω σίγουρα θα έχει σκεφτεί. Σ’ αυτό βοηθούν πολλά στο πακέτο – από τη διαφορετική τοποθεσία μέχρι την αξιοπρέπεια που οι πιο πολλοί από τους συμμετέχοντες διατηρούν στη διάρκεια του σόου. (Ακόμα κι όταν βουλώνουν τα υδραυλικά και τη λεκάνη μετά την, αχέμ, πρωινή τους δραστηριότητα. Δεν θα περιγράψω άλλο).
Μοιάζουν θέλω να πω περισσότερο με ανθρώπους που μπορεί κάποια στιγμή να περνούσαν από το τραπέζι σου για έναν καφέ, παρά με κάποιο μέλος του ‘Game of Love’ που ακόμα να δεχτείς ότι συνέβη στην ελληνική τηλεόραση. Όλοι εκτός από έναν.
Erik, οι αναγνώστες. Αναγνώστες, ο Erik.
Όχι, δεν σκάει έτσι στα πρώτα πλάνα που τον γνωρίζουμε στη σειρά, θα πω ωστόσο ότι γνωρίζοντας πια όσα είδα, η παραπάνω φωτογραφία είναι πλήρως αντιπροσωπευτική. Αν δεν θες να τα μάθεις κι εσύ, σταματάς εδώ. Ακολουθούν spoilers.
Ο Erik, λοιπόν, καλεί τη Lauren στο σόου για μια δεύτερη ευκαιρία, μετά από 6 χρόνια χωρισμού. Υποστηρίζει ότι δεν της είχε φερθεί καλά. Ότι δεν την εκτίμησε ποτέ όπως της άξιζε. Ότι καμία επόμενη σχέση του δεν κατάφερε να μπει ποτέ σε σύγκριση μαζί της. Ότι είναι προετοιμασμένος για τους τοίχους που θα έχει δίκαια σηκώσει απέναντί του. Σάμπως δεν είναι η παραδοχή και η αυτογνωσία τα πρώτα βήματα προς την εξιλέωση; Και τα κλαρίνα έχουν ψυχή, σκέφτηκα. Κάνε την προσπάθειά σου ρε Erik, κι ας πέσει στο κενό.
Η πρώτη του συνάντηση με τη Lauren ήταν πολύ αμήχανη, αλλά από τις λιγότερο δραματικές. Εκείνη απόμακρη μεν, πρόθυμη δε. Στο τέλος, αφού είπαν καληνύχτα και πήγε ο καθένας στο δωμάτιό του, η Lauren του χτύπησε την πόρτα για μία τελευταία πρόποση.
Προσπάθησα να παραβλέψω ότι το επόμενο πρωί ο τύπος έκανε push-ups στον διάδρομο του ξενοδοχείου. Στον διάδρομο! Όχι στο δωμάτιό του, στον διάδρομο. Δεν ήθελα να ακούσω όμως το ένστικτό μου, ήθελα να υπερνικήσει η καλή μου θέληση. Μου έλυσε τα χέρια το επόμενό τους ραντεβού.
Ο τύπος την πηγαίνει σε μία τοπική γκαλερί όπου γίνονται και μαθήματα ζωγραφικής, και της ζητά να γδυθεί για να τη ζωγραφίσει. Λογικό. Η κοπέλα δεν θέλει κι έτσι γδύνεται εκείνος για να τον ζωγραφίσει. Λογικό. Όσο εκείνη προσπαθεί να κρύψει ανεπιτυχώς την αμηχανία της χασκογελώντας, εκείνος τη ρωτά ποιος είναι ο αγαπημένος της μυς. Λογικό.
Πέρα από το γεγονός ότι το πρώτο τους ραντεβού είχε να κάνει απολύτως με τον ίδιον και τίποτα με εκείνη, στο τέλος της δραστηριότητας ο Erik κατεβαίνει ολόγυμνος από τη σκηνή και την πλησιάζει για να δει τι έχει ετοιμάσει. Lauren, άσε τον καμβά και πάρε το 100.
Σε επόμενη συζήτησή τους, ο ίδιος ο Erik αποκαλύπτει ότι όσο ήταν μαζί της τής επέτρεπε να τον βλέπει μονάχα μία φορά την εβδομάδα. Εκείνος τότε δούλευε ατέρμονα ως διευθυντής σε εταιρεία πληροφορικής και αυτές τις 3-4 ώρες που του περίσσευαν τη μέρα προτιμούσε να κάνει προπόνηση. Η Lauren ήταν το “Sunday thing” που συνεχώς ζητούσε κάτι παραπάνω. Δεν ήταν το ίδιο έτοιμος όμως να αποδεχτεί και τα υπόλοιπα λάθη του.
Σύμφωνα με τη Lauren, της είχε επιβάλλει να κρατά τα μαλλιά της κοντά και ξανθά, κλείνοντας μάλιστα ραντεβού σε συγκεκριμένο κομμωτήριο για λογαριασμό της χωρίς να τη ρωτήσει, γιατί «εκεί κάνουν σέξι χτενίσματα». Άκυρο έτρωγαν και τα κοντά της νύχια, μιας που ο Erik έβρισκε μόνο τα μακριά ερωτικά. Όταν η Lauren δεν συμμορφωνόταν με τις επιθυμίες του, ο τύπος πολύ απλά δεν έκανε σεξ μαζί της.
Στα έξι χρόνια που ήταν μαζί δεν πρέπει, υποστηρίζει εκείνη, να έκαναν σεξ πάνω από έξι φορές. Στην προσπάθειά της να εκλογικεύσει την κατάσταση και να κοντρολάρει τη ντροπή της, όταν μιλά για τη σχέση τους σε τρίτους, προσπερνά γελώντας την τοξικότητά του χαρακτηρίζοντάς τον ‘προσεκτικό με την εικόνα του’. Κατ’ ιδίαν όμως, δεν κάνει πίσω αν δεν τον ακούσει να παραδέχεται τις πράξεις του.
Και επειδή δεν έφτανε η παραπάνω φρίκη, κατά τη διάρκεια μιας ακόμη κουβέντας τους, η Lauren τον φέρνει αντιμέτωπο με ένα παλιό του δώρο. Μία κάρτα γενεθλίων με 10.000 δολάρια. Τρομερά γενναιόδωρο θα πεις. Πού το κακό. Μόνο που σύμφωνα με την κάρτα, η Lauren είχε δύο επιλογές για να τα ξοδέψει. Ή θα τα έκανε πτυχίο ή πλαστική στήθους.
Γιατί να μην ισοπεδώσεις την αυτοπεποίθηση της κοπέλας σου εάν έχεις τη δυνατότητα και γιατί, αφού μπαίνεις που μπαίνεις στη διαδικασία, να μην το κάνεις και στα γενέθλιά της;
Κάπου εκεί εξανεμίζεται και το τελευταίο δείγμα καλής θέλησης που είχα και περιμένω απλά να δω γιατί δέχεται να αναπνέει δίπλα του. Στη διάρκεια της αντιπαράθεσής τους, εκείνος προσπαθεί να αρνηθεί τα περιστατικά, στη συνέχεια μαζεύεται όταν αντιλαμβάνεται ότι δεν έχει επιχειρήματα, και τελικά αποδέχεται τα γεγονότα χωρίς να καταλαβαίνει ποτέ ποιο ήταν ακριβώς το πρόβλημα στη συμπεριφορά του.
Όλα αυτά ανήκουν στο παρελθόν θα σκεφτείς ίσως. Το νόημα της εκπομπής άλλωστε είναι να διαπιστώσουν τα ζευγάρια έχουν ωριμάσει και μπορούν πια να γυρίσουν σελίδα υπό διαφορετικές συνθήκες. Εντάξει, δεν ξέρω τι άλλο έπρεπε να περιμένουμε να δούμε για την εξέλιξη του Erik μετά το καθόλου παρενοχλητικό πρώτο ραντεβού τους στη γκαλερί, αλλά ας κάνουμε όμως κι ένα πέρασμα από το σπίτι του.
Στη δεύτερη δοκιμασία, αυτήν της μετακόμισης, η Lauren πρέπει να μείνει σπίτι του για μία εβδομάδα. Είναι περίεργη, λοιπόν, να δει εάν άλλαξε ο χώρος του από το αχούρι που κάποτε αναγκαζόταν να καθαρίσει για να καταφέρει να κοιμηθεί. Τελικά δεν είχε αλλάξει τίποτα. Ή μάλλον όχι. Kάτι είχε αλλάξει. Ο άνθρωπος δεν έχει πια πιάτα.
Υπάρχει όμως ένας ολόκληρος τοίχος με πρωτεΐνες.
Της φτιάχνει τέλος πάντων κοτόπουλο, πώς στο καλό θα το φάω χωρίς πιάτο αναρωτιέται εκείνη, της το τυλίγει σε κωλόχαρτο και της το δίνει.
«Φάτο».
«Φάτο πάνω από τον νεροχύτη».
Φάτο σου λέω.
Κάπου εδώ δεν νομίζω να εκπλαγείς όταν σου πω ότι η Lauren αποφάσισε στο φινάλε να μη συνεχίσει με τη σχέση τους. Σε κάτι τέτοιες στιγμές ετεροντροπής όμως εκτίμησα το σόου. Γιατί ο Erik κυκλοφορεί ανάμεσά μας. Δεν είναι ο Patrick Bateman. Και είναι χρήσιμο – και ίσως σημαντικό, ειδικά για το genre των dating shows – να βλέπεις τέτοιες συμπεριφορές να μην κανονικοποιούνται ως ρομαντικές, χαριτωμένες, διεκδικητικές, δεν ξέρω κι εγώ πώς αλλιώς τις έχουμε ονομάσει όλα αυτά τα χρόνια για να τις ερμηνεύσουμε, αλλά να τιμωρούνται όπως τους αρμόζει.
Tο ‘Back With the Ex’ χρησιμοποιεί τα συνήθη tropes, αλλά δεν υποκύπτει σε αυτά. Ο Erik είναι το πιο κραυγαλέο παράδειγμα, αλλά δεν είναι το μοναδικό μέλος του καστ που έρχεται αντιμέτωπο με τη συμπεριφορά του. Παίκτες επικρίνονται για το locker room talk τους, η διαταραγμένη εμπιστοσύνη δεν μπαλώνεται με κάποιο δραματικό σπριντ στο αεροδρόμιο και οι ελπίδες συνθλίβονται με την ίδια φόρα που απογειώνονται.
Όσο για τον Erik, αυτός πια ασχολείται με κακά ανέκδοτα στο Instagram.