FESTIVALS

Ξέρουμε πότε θα πάρει Όσκαρ ο Adam Driver; 13 σημειώσεις από το φετινό Sundance

Μαζί με τα highlights της μεγαλύτερης γιορτής του ανεξάρτητου αμερικανικού σινεμά, έρχονται και ασύλληπτα πρόωρες προβλέψεις.

Η διεξαγωγή του Φεστιβάλ Sundance μεταξύ Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου ήταν πάντα κάπως αμήχανη ως χρονική τοποθέτηση. Τα Όσκαρ και οι καμπάνιες των στούντιο στον δρόμο για την τελετή επισκιάζουν σχεδόν τα πάντα επικοινωνιακά σε σχέση με την ψυχαγωγία – ειδικά σε χρονιές σαν τη φετινή όπου ταινίες όπως το ‘Bohemian Rhapsody’ ή το ‘Green Book’ έχουν να αντιμετωπίσουν το δικό τους επικοινωνιακό φιάσκο. Το Sundance όμως, η μεγαλύτερη γιορτή του ανεξάρτητου αμερικανικού κινηματογράφου δια χειρός Robert Redford, είναι η σταθερή εξαίρεση. Κάθε χρόνο – ναι, ακόμα και χρονιές σαν την περσινή που παρά τη γκρίνια γιατί «δεν έχουμε καθαρό χιτ», το ‘Mandy’, το ‘Hereditary’, το ‘Eighth Grade’, το ‘Sorry to Bother You’, το ‘The Tale’, το ‘Searching’ και άλλα φιλμ έκαναν πραγματάκια σε όρους οικονομικούς, buzz ή καλών κριτικών – θα υπάρξουν ταινίες που προσελκύουν διανομείς και ξεκινούν τη διαδρομή για τις οθόνες μας και, όχι σπάνια, για τα βραβεία.

Το 2016 το Amazon είχε φύγει από το Φεστιβάλ Sundance με το ‘Manchester By the Sea’ και το ‘Big Sick’ – και οι δύο ταινίες θα κέρδιζαν Όσκαρ ή υποψηφιότητες το 2017. Πέρσι και εκείνοι όπως και το Netflix έφυγαν με άδεια χέρια από το Park City, φέτος όμως ο Jeff Bezos τρελάθηκε και άφησε τους απεσταλμένους του να σκάσουν 40 εκατομμύρια δολάρια – 14 εκατ. για το ‘The Report’, 13 εκατ. για το ‘Late Night’, άλλα 14 εκατ. για το ‘Brittany Runs a Marathon’, 5 εκατ. για το ‘Honey Boy’ και κάτι ψιλά για το ντοκιμαντέρ ‘One Child Nation’ που βραβεύτηκε στην κατηγορία του.

Το Netflix, τώρα, φέρθηκε πιο μετριοπαθώς αγοράζοντας την ινδική σειρά 7 επεισοδίων ‘Delhi Crime Story’ και το ντοκιμαντέρ ‘American Factory’, ενώ μεγάλες και μικρότερες αγορές έκαναν (και συνεχίζουν να κάνουν αυτή τη στιγμή) και άλλες εταιρείες διανομής όπως το HBO (Native Son, Share), η Bleecker Street (The Tomorrow Man για οκταψήφιο ποσό!), η New Line (Blinded by the Light για 15 εκατομμύρια) και η Neon που κι αυτή δεν λυπήθηκε την τσέπη της και προς το παρόν έχει στο ρόστερ της το ‘Little Monsters’, το ‘The Lodge’, το ‘Monos’ και το ‘Luce’.

Ο μεγάλος νικητής, τώρα, ήταν το ‘Clemency’. Ένα δράμα της Chinonye Chukwu, της πρώτης μαύρης γυναίκας που κερδίζει το U.S. Grand Jury Prize, με πρωταγωνίστρια την Alfre Woodard σε ρόλο φύλακα που συνδέεται συναισθηματικά με έναν κρατούμενο στην πτέρυγα μελλοθανάτων.

Αυτά και πολλές περισσότερες ταινίες και ερμηνείες θα δεις ως highlights του φετινού φεστιβάλ αμέσως τώρα:

Late Night


Το ‘Late Night’ ήταν η πρώτη τεράστια πώληση στο φετινό φεστιβάλ και τα πρώτα πολύ καλά νέα για τη γυναικεία φωνή μπροστά και πίσω από τις κάμερες που αποτέλεσε το 46% των ταινιών του διαγωνιστικού τμήματος από την πλευρά της σκηνοθεσίας και το 56% από όλες γενικώς τις ταινίες που παρουσιάστηκαν.

Με σκηνοθέτιδα τη Nisha Ganatra, σεναριογράφο τη Mindy Kaling και πρωταγωνίστριες τη δεύτερη μαζί με την Emma Thompson, το ‘Late Night’ ακολουθεί τον χαρακτήρα της Kaling που κάνει τα πρώτα της βήματα ως σεναριογράφος σε late night show, με παρουσιάστρια την Thompson. Η πορεία της στο μέσο θα είναι μια διαρκής μάχη που δεν απέχει και πολύ από την πραγματικότητα αν αναλογιστεί κανείς πως μόλις το 2014 προσελήφθη για πρώτη φορά μαύρη γυναίκα ως σεναριογράφος στο late night. Η ταινία περιγράφεται ως crowd pleaser – είναι μόνο μία από τις φετινές ταινίες με βλέψεις κανονικού box office hit – και βασίζεται στην ικανότητα της Kaling να μετατρέπει μερικές πολύ δύσκολες θεματικές σε αστείες σκηνές που δεν χάνουν τη βαρύτητά τους. Όσο για την Thompson, αυτή ήταν πολύ αναμενόμενα ανάμεσα στις καλύτερες ερμηνείες του φεστιβάλ.

Honey Boy


Ο Shia LaBeouf παίζει τον κακοποιητικό πατέρα του σε μια βιογραφική ταινία που έγραψε ο ίδιος με αυτοθεραπευτική διάθεση. Πάει πολύς καιρός πια που κανείς εντός και εκτός της βιομηχανίας δεν ξέρει τι ακριβώς πρέπει να κάνει με τον LaBeouf, ή τέλος πάντων με το walking installation που έχει γίνει ο LaBeouf, αλλά φαίνεται πως το ‘Honey Boy’ θα βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση. Περισσότερο γιατί η ταινία δεν φαίνεται να είναι απλώς ένα πρότζεκτ ματαιοδοξίας, αλλά ένα δράμα με ουσία για την εξέλιξη ενός child star κάτω από την καταστρεπτική ματιά του πατέρα του. Τα πιο θετικά σχόλια του φιλμ έχει αποσπάσει ο Noah Jupe που υποδύεται τη νεαρότερη εκδοχή του LaBeouf.

Blinded By the Light


Έχουν περάσει αδικαιολόγητα πολλά χρόνια από την τελευταία φορά που ασχοληθήκαμε πολύ σοβαρά με τη Gurinder Chadha του ‘Bend It Like Beckham’ (#JusticeForAnguysThongsAndPerfectSnogging). Τώρα έφτιαξε μία ακόμη ιστορία ενηλικίωσης και κέρδισε μερικές από τις πιο ενθουσιασμένες επευφημίες του φεστιβάλ όταν έπεσαν οι τίτλοι τέλους. Η ιστορία τοποθετείται στην Αγγλία του 1987 και ακολουθεί έναν έφηβο πακιστανικής καταγωγής που ανακαλύπτει τη μουσική του Bruce Springsteen. Παρά τις αντιρρήσεις της οικογένειάς του, οι κασέτες που αποκτά του αλλάζουν τη ζωή και εμείς στο μεταξύ θα κλάψουμε, θα γελάσουμε, θα νιώσουμε όλα τα συναισθήματα που θα προκαλούσε ένας συνδυασμός του ‘Sing Street’ με το ‘Brooklyn’ και το ‘Boyhood’. Η ταινία πουλήθηκε για 15 εκατομμύρια δολάρια.

Luce


Ένας Αφρικανός πρώην ανήλικος στρατιώτης βρίσκεται πια στις Ηνωμένες Πολιτείες όπου γίνεται υπόδειγμα μαθητή. Αυτό μέχρι την παράδοση μιας ιδιαίτερα ανησυχητικής εργασίας που δίνει στην καθηγήτριά του που υποδύεται η Octavia Spencer. Εκείνη τότε αποφασίζει να ανακαλύψει την αλήθεια πίσω από την εργασία του, με ό,τι μέσα μπορεί να έχει στη διάθεσή της. Ο ρόλος ακούγεται ότι είναι η ερμηνεία καριέρας της Spencer και το ‘Luce’ ένα φορτισμένο ψυχολογικό δράμα που δεν αποκλείεται να φτάσει μέχρι τα Όσκαρ του 2020.

Brittany Runs a Marathon


Εμείς ακόμα περιμένουμε το remake του ‘Splash’ με συμπρωταγωνιστή της τον Channing Tatum σε ρόλο γοργόνου, αλλά στο μεταξύ η Jillian Bell είπε να παίξει στην πιο ακριβή αγορά του Sundance για φέτος. Το ‘Brittany Runs a Marathon’ είναι ο πιο σαφής τίτλος που θα μπορούσε να έχει ποτέ η ταινία οπότε ίσως δεν μας χρειάζεσαι, αλλά για την ιστορία να πούμε πως η Bell παίζει μια γυναίκα με παραπάνω κιλά που αποφασίζει μετά από την επίσκεψή της σε έναν γιατρό να φροντίσει τη φυσική της κατάσταση. Ενώ, λοιπόν, μέχρι τότε η καθημερινότητά της ήταν ένας αέναος κύκλος από clubbing και hangovers, αρχίζει να προπονείται για έναν μαραθώνιο που θα αλλάξει τη ζωή της. Όπως συμβαίνει με τις περισσότερες τέτοιες ταινίες βέβαια, το νόημα βρίσκεται στο ταξίδι και όχι στην κόρνα λήξης του αγώνα. Η υπόθεση είναι εμπνευσμένη από τις πραγματικές εμπειρίες μιας καλής φίλης του θεατρικού σεναριογράφου/σκηνοθέτη Paul Downs Colaizzo και μάλλον θα μετατρέψει τη Bell σε σταρ. Η ταινία κέρδισε το Βραβείο Κοινού.

The Report


Το συμπέρασμα για το ‘Report’ είναι ομόφωνο. Σε αυστηρά κινηματογραφικούς όρους η ταινία δεν φαίνεται πως έχει να προσφέρει κάτι καινούριο αισθητικά, αλλά στο πλαίσιο ενός ‘All the President’s Men’ ή ενός ‘Spotlight’ έχει να πει πολλά και θυμωμένα. Το docudrama βασίζεται στις 6.000 σελίδες της αναφοράς σχετικά με τα βασανιστήρια που έκανε η CIA στο όνομα της 11ης Σεπτεμβρίου και βάζει ήδη τον Adam Driver στα σιγουράκια υποψηφιοτήτων Α΄ Ανδρικού για τα Όσκαρ του 2020 (ο Driver είναι υποψήφιος και φέτος για το ‘BlacKkKlansman’). Ο παλμός της ταινίας είναι καθηλωτικός, οι μονόλογοι του Driver καθαρτικοί και το σοκ που θα περάσουμε βέβαιο. Επίσης πολύ καλή δουλειά έχει κάνει η Annette Bening, αλλά ποιος εκπλήσσεται γι’ αυτό.

The Farewell


Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, το ‘Farewell’ έχει σκορ 100% στο Rotten Tomatoes. Ακολουθεί μια οικογένεια Κινέζων που, όταν ανακαλύπτει πως η γιαγιά της φαμίλιας δεν έχει πολύ χρόνο μπροστά της ακόμα, αποφασίζει να οργανώσει έναν γάμο και να τη κρατήσει στο σκοτάδι. Το γλυκόπικρο φιλμ έχει ένα εξαιρετικό γυναικείο καστ (Awkwafina, Aoi Mizuhara, Diana Lin, Shuzhen Zhou) που κάνει κάθε στιγμή να μετρήσει και τους κριτικούς να ξεκαρδιστούν μέσα στους λυγμούς τους. Γεμάτο χιούμορ και καρδιά, η πρώτη δραματική απόπειρα της Awkwafina, μίας εκ των breakout ηθοποιών του ‘Crazy Rich Asians’, θα δικαιώσει το ρίσκο που πήρε όταν φοβήθηκε πως δεν θα ήταν ικανή να κλάψει κατά παραγγελία.

The Souvenir


Η Joanna Hogg καταπιάνεται με μια σχέση που καταστρέφεται από τα ναρκωτικά. Η ηρωίδα της και κόρη της Tilda Swinton, Honor Swinton-Byrne, υποδύεται μια προνομιούχο, απρόβλεπτη φοιτήτρια κινηματογράφου που δεν καταφέρνει να αντισταθεί στη γοητεία ενός χαρισματικού ηρωινομανή. Τα δικά της όνειρα κρέμονται από μια κλωστή όσο το φιλμ αρνείται να ακολουθήσει την πεπατημένη τέτοιων κόνσεπτ. Βάσει κριτικών η Swinton-Byrne μάλλον δεν θα μπορούσε να είχε ζητήσει ιδανικότερο ντεμπούτο. Η ταινία κέρδισε το βραβείο του World Cinema Grand Jury.

Share


Μετά το περσινό ‘The Tale’ με τη Laura Dern, το HBO διαλέγει άλλο ένα φιλμ που εστιάζει στα τραύματα ενός θύματος σεξουαλικής κακοποίησης και παραμένει στο πνεύμα των καιρών. Μία μαθήτρια διαπιστώνει ότι κυκλοφορεί ένα βίντεο με την ίδια χωρίς τις αισθήσεις της περιτριγυρισμένη από αγόρια και προσπαθεί να διαλευκάνει τι της συνέβη. Όσο η έρευνα γύρω από το περιστατικό εντείνεται, η νεαρή κοπέλα έχει να αντιμετωπίσει και τους ψιθύρους στους διαδρόμους του σχολείου και σταδιακά αισθάνεται όλο και πιο απομονωμένη. Η πρωτοεμφανιζόμενη Rhianne Barreto είναι εξαιρετική στον κεντρικό ρόλο και το ‘Share’ είναι αυθεντικό στο πορτραίτο της εφηβικής ζωής.

The Last Black Man in San Francisco


O Joe Talbot, αφού έκανε τον γύρο των φεστιβάλ σκορπώντας γέλιο με τη μικρού μήκους ‘American Paradise’, ετοίμασε ένα γράμμα λατρείας στο Σαν Φρανσίσκο σε πολύ ποπ, πολύ ζωηρούς και, σύμφωνα με τους κριτικούς, πολύ αληθινούς τόνους. Η ιστορία του περιστρέφεται γύρω από τον Jimmie, έναν τύπο που κάνει κάθε τόσο μικροαλλαγές στο βικτωριανό σπίτι που ανήκε κάποτε στον παππού του. Όταν το σπίτι αδειάζει από ενοίκους μάλιστα, αποφασίζει να το διεκδικήσει με τον παραδοσιακό τρόπο – την κατάληψη. Το φιλμ περιγράφεται ως μια αστεία, ευαίσθητη και οξυδερκής περιήγηση στη φούσκα της αναβαθμισμένης πόλης.

Hail Satan?


Το ντοκιμαντέρ της Penny Lane δεν καταλαβαίνει την έκρηξή σου σχετικά με τον Ναό του Σατανισμού και περί αυτού θα επιχειρηματολογήσει. Όπως ανακάλυψε, η συγκεκριμένη οργάνωση που στο παρελθόν είχε πετύχει την απομάκρυνση των Δέκα Εντολών από το Καπιτώλιο της Οκλαχόμα για να στήσει ένα τεράστιο άγαλμα του Μπαφομέτ, δεν γουστάρει να σκοτώνει γάτες. Απλώς πιστεύουν στην επανάσταση και στον ακτιβισμό ως προέκταση της ελεύθερης σκέψης που εκπροσωπεί γι’ αυτούς ο Σατανάς. Όπως έκανε και με το τρομερό ‘Our Nixon’ το 2013 όπου τα έβαλε με την αμερικανική ιστορία – ή μάλλον καλύτερη με την εικόνα της – έτσι και στο ‘Hail Satan?’ το ερωτηματικό της αναρωτιέται για το εξής. Γιατί κάποιες θρησκείες θεωρούνται κανονικές και κάποιες όχι; Και όλα αυτά σε ένα διασκεδαστικό, σαρκαστικό πακέτο.

The Inventor: Out for Blood in Silicon Valley


Εκτός από την ταινία με πρωταγωνίστρια την Jennifer Lawrence που ίσως δούμε τελικά κάποτε, το υποδειγματικό ντοκιμαντέρ του οσκαρικού Alex Gibney (Taxi to the Dark Side, Going Clear) έχει κι αυτό στο κέντρο του την ανεκδιήγητη ιδρύτρια της Theranos. Της εταιρείας που είχε καταφέρει να έχει όλη τη Silicon Valley στα πόδια της πριν μερικά μόλις χρόνια, με τις τεχνολογικές ανακαλύψεις στον τομέα της υγείας που στην πραγματικότητα δεν συνέβησαν ποτέ. Το φιλμ δεν θα μας εξηγήσει μόνο πώς η Elizabeth Holmes πέτυχε την απάτη της, αλλά τις συνθήκες υπό τις οποίες της επετράπη κάτι τέτοιο. Σίγουρος διεκδικητής βραβείων στα τηλεοπτικά Emmy.

Monos


Το σουρεαλιστικό, λιτό ‘Monos’ του Alejandro Landes ακολουθεί μία δυσλειτουργική ομάδα νεαρών στρατιωτών που ζουν στο βουνό κάποιας νοτιοαμερικανικής ζούγκλας, φυλάσσοντας μία Αμερικανίδα αιχμάλωτη. Το φιλμ κινείται μεταξύ ‘Lord of the Flies’ και ‘Apocalypse Now’ χωρίς αυστηρά συγκεκριμένο κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο, εκθέτοντας το χάος που μπορεί να επικρατήσει οπουδήποτε και οποτεδήποτε όταν το ένστικτο αποκτά τον πρώτο λόγο. Πέρα από τη σκηνοθεσία και τους χειρισμούς της ταινίας, το ‘Monos’ έχει αποσπάσει και φανταστικά σχόλια για το σάουντρακ του συνθέτη Micah Levi (Under the Skin).

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ:

Η νικήτρια του περσινού Sundance ξέρει τι κάνει μια ερωτική σκηνή πραγματικά σέξι
Exit mobile version