Tenet: Τι ξέρουμε για την πιο φιλόδοξη ταινία του Christopher Nolan
Από τη σημασία του 'Tenet' για την υπόλοιπη κινηματογραφική σεζόν μέχρι τη σημασία του ίδιου του τίτλου, αναλύουμε όλα όσα γνωρίζουμε για τη νέα ταινία του Nolan.
- 15 ΜΑΙ 2020
Update: Το ‘Tenet’ ακυρώνεται οριστικά για την επερχόμενη πρεμιέρα του Αυγούστου. Η Warner Bros. ανακοίνωσε πως η ταινία του Christopher Nolan «δεν θα έχει παραδοσιακό release» και το marketing που θα ακολουθήσει θα συμβαδίσει σε αντίστοιχη λογική. Εμείς θα σε κρατάμε ενήμερο για κάθε αλλαγή.
Μετά την εισπρακτική του επιτυχία με το ‘Dark Knight’, ο Christopher Nolan λαμβάνει σταθερά λευκές επιταγές από τη Warner Bros. Με μία από αυτές λοιπόν, έφτιαξε το ‘Tenet’. Ένα κατασκοπικό θρίλερ με υπερφυσικά στοιχεία που ξεπερνά σε εύρος παραγωγής κάθε προηγούμενο πρότζεκτ του δημιουργού.
Ακόμα και για τα στάνταρ του Nolan πάντως, το ‘Tenet’ είναι η πιο μυστηριώδης του ταινία ως τώρα. Εμείς συγκεντρώσαμε όλα όσα είναι γνωστά για την ταινία, από την επιρροή που θα έχει η πρεμιέρα της στον κινηματογράφο εν μέσω πανδημίας, μέχρι τη σημασία του ίδιου του τίτλου.
Η αμφίβολη πρεμιέρα
Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, το ‘Tenet’ εξακολουθεί να είναι προγραμματισμένο για πρεμιέρα στις 16 Ιουλίου, τόσο στις αμερικανικές αίθουσες όσο και στις ελληνικές. Ως τώρα δεν έχει υπάρξει κανείς πιο υποστηρικτικός του ανοίγματος των αιθουσών από τον Christopher Nolan, που ήδη από τον Μάρτιο είχε απευθύνει μια επιστολή στο Κογκρέσο μέσω της Washington Post για την οικονομική υποστήριξη των αιθουσών και των επαγγελματιών της βιομηχανίας ψυχαγωγίας.
«Όταν περάσει αυτή η κρίση», έγραφε, «η ανάγκη για μια συλλογική ανθρώπινη εμπειρία, η ανάγκη να ζήσουμε και να αγαπήσουμε και να γελάσουμε και να κλάψουμε μαζί, θα είναι πιο ισχυρή από ποτέ. Ο συνδυασμός της συσσωρευμένης ζήτησης και της υπόσχεσης νέων ταινιών θα μπορούσε να ενισχύσει τις τοπικές οικονομίες και να συνεισφέρει δισεκατομμύρια στην κρατική μας οικονομία. Δεν χρωστάμε απλώς στους 150.000 εργάτες αυτής της σπουδαίας αμερικανικής βιομηχανίας να τους συμπεριλάβουμε σε αυτούς που θα βοηθήσουμε, το χρωστάμε στον εαυτό μας. Χρειαζόμαστε αυτό που μας προσφέρουν οι ταινίες».
Ο δε Richard Gelfond, CEO της IMAX, έχει αναφέρει σε conference call σχετικά με τα έσοδα της εταιρείας, ότι «δεν ξέρω κανέναν στην Αμερική που σπρώχνει το άνοιγμα των σινεμά περισσότερο από τον Chris Nolan, όσο και την κυκλοφορία της ταινίας του τον Ιούλιο οπότε και είναι προγραμματισμένη».
Η Warner Bros., σταθεροί συνεργάτες του Nolan και πιστοί στα κόνσεπτ του μετά την επιτυχία του ‘Dark Knight’ όσο ακριβά κι αν είναι ως παραγωγές, έχουν ήδη μεταφέρει την πρεμιέρα του ‘Wonder Woman’ για τον ερχόμενο Αύγουστο. Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Variety στις 7 Μαΐου, το στούντιο θα αποφάσιζε μέσα σε μία εβδομάδα αν θα μετέφερε και το ‘Tenet’ για κάποια άλλη στιγμή μέσα στο 2020. Δεν έχει γίνει έκτοτε λόγος για κάποια αναβολή, άρα ίσως η WB έχει όντως αποφασίσει να πάρει το ρίσκο.
Η σημασία της επιτυχίας ή αποτυχία του για την υπόλοιπη κινηματογραφική σεζόν
Το ‘Tenet’ έχει κοστίσει 200 εκατομμύρια δολάρια, χωρίς να συνυπολογίζεται σ’ αυτά το κόστος της προώθησης. Οι πάρα πολλές αίθουσες της Νέας Υόρκης και της Καλιφόρνια επίσης, αντίθετα με άλλες περιοχές όπως για παράδειγμα την πόλη της Georgia, φαίνεται ότι θα παραμείνουν κλειστές το επόμενο χρονικό διάστημα. Σε αυτά όλα πρέπει να ληφθεί υπόψιν η πιθανή διστακτικότητα του κόσμου να επισκεφθεί τις αίθουσες μετά από μήνες καραντίνας ή λοιπών οδηγιών και μέτρων, αλλά και το γεγονός ότι οι αίθουσες που θα λειτουργήσουν στην Αμερική θα μειώσουν δραματικές τις θέσεις τους λόγω αποστάσεων, από 25% έως και 50%.
Μπορεί να πετύχει το ‘Tenet’ υπό αυτές τις συνθήκες;
Βάσει αναλύσεων, ναι. Είναι συνηθισμένο να γεμίζουν κατά 25% οι αμερικανικές αίθουσες από Δευτέρα έως Παρασκευή, ενώ δεν είναι σπάνιο να γεμίζουν μόνο κατά 50% και τα σαββατοκύριακα, χωρίς αυτό να βλάπτει τη βιομηχανία συνολικά. Εάν το ‘Tenet’ βγει στην ώρα του, μπορεί να μην κάνει τον άμεσο κρότο που αναμενόταν να κάνει, όμως λόγω έλλειψης ανταγωνισμού θα έχει τρομερά πολλές αίθουσες διαθέσιμες για τις προβολές του και αρκετούς μήνες μπροστά του για να φέρει έσοδα πιο απλωτά, αλλά σταθερά. Θα είναι τόσες πολλές οι αίθουσες για την ακρίβεια, που θα συνυπάρξει άνετα με τη ‘Mulan’ που βάσει προγράμματος θα βγει την αμέσως επόμενη εβδομάδα.
Αν όμως αποτύχει;
«Εάν το ‘Tenet’ δεν βγει ή δεν πετύχει», δήλωσε ανώνυμα στέλεχος μεγάλου ανταγωνιστικού στούντιο στη Washington Post, «όλα τα υπόλοιπα στούντιο πάνε σπίτια τους. Δεν θα έχουμε ταινίες μέχρι τα Χριστούγεννα».
Τι είναι το ‘Tenet’
Η επίσημη περιγραφή του ‘Tenet’ μιλά για «τον κόσμο της παγκόσμιας κατασκοπείας». Η σύνοψη δεν λέει και πολλά, όπως ακριβώς δηλαδή το προτιμάει ο Nolan, ωστόσο η ίδια η λέξη Tenet κρύβει πιθανώς κάποια στοιχεία.
Το tenet ορίζεται από το Oxford English Dictionary ως «η θεμελιώδης αρχή ή πεποίθηση, ειδικά μία από τις βασικές αρχές μιας θρησκείας ή φιλοσοφίας». Ως λέξη επίσης είναι παλίνδρομη, δηλαδή διαβάζεται το ίδιο από αριστερά προς τα δεξιά και το αντίστροφο. Μετά την κυκλοφορία του trailer που θα αναλύσουμε αμέσως τώρα, και τα δύο αυτά στοιχεία απέκτησαν μεγαλύτερη σημασία.
Τι μάθαμε από το trailer
Ένας άντρας (John David Washington) που είναι κάποιου τύπου πράκτορας ή στρατιώτης, περνάει ένα τεστ που δεν περνούν πολλοί. Αυτό τον τοποθετεί σε μία ελίτ οργάνωση κατασκοπείας που θα προσπαθήσει να αποτρέψει τον Γ΄Παγκόσμιο Πόλεμο, την Afterlife. Δεν μιλάμε για κάποια πυρηνική απειλή, αλλά «για κάτι χειρότερο».
Η λέξη “tenet” τού δίνεται ως κωδικός που θα του ανοίξει τις σωστές αλλά και αρκετές επικίνδυνες πόρτες, ενώ στη διάρκεια του trailer γίνεται μάρτυρας σε πρακτικά αδύνατα γεγονότα, όπως η αντίστροφη αναρρίχηση, ο ανάστροφος παφλασμός κυμάτων πάνω σε ένα πλοίο, ή ένα αυτοκίνητο που δείχνει ότι βρίσκεται σε κατάσταση ατυχήματος όμως τελικά προσγειώνεται αντίστροφα στην άσφαλτο χωρίς να καταστραφεί.
Το παλίνδρομο της λέξης ‘tenet’ λοιπόν, συμβολίζει αν μη τι άλλο την αντίστροφη χρήση του χρόνου στην ταινία, ενώ ο ορισμός της λέξης από το λεξικό ίσως σηματοδοτεί το πώς θα δοκιμαστεί η πίστη του ήρωα στις θεμελιώδεις αρχές της φυσικής που έχουν διαμορφώσει καθοριστικά την κατανόηση και τη σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον του.
Αυτό σημαίνει ταξίδι στον χρόνο;
Όπως αποκάλυψε ο Pattinson σε πρόσφατο, αδιανόητο προφίλ του στο GQ που κατέληξε στην έκρηξη μιας κουζίνας, όχι, δεν μιλάμε για ταξίδι στον χρόνο. Απ’ ότι φαίνεται όμως, μιλάμε για κάποια μέθοδο χειραγώγησης του χρόνου.
Το καστ
Εκτός από τον John David Washington που φαίνεται να είναι ο βασικός ήρωας της ταινίας, στο ‘Tenet’ θα δούμε ηθοποιούς που έχουν συνεργαστεί ξανά με τον Nolan όπως ο Kenneth Branagh (Dunkirk) και ο Michael Caine (τριλογία Batman), αλλά και τον Pattinson που προαναφέραμε, τον Aaron Taylor-Johnson (Avengers: Age of Ultron), την Elizabeth Debicki (Widows), την Clémence Poesy (Harry Potter), τον Himesh Patel (Yesterday), και τη βετεράνος του Bollywood, Dimple Kapadia.
Τι λέει το καστ για το ‘Tenet’
Michael Caine: «Ό,τι είχα να κάνω ήταν δουλειά μίας ημέρας και [ο Nolan] μου έδωσε τις σελίδες μου. Τις έπαιξα και έκανα γυρίσματα μόνο με τον John David [Washington]. Δεν έχω ακούσει τίποτα έκτοτε».
Robert Pattinson: «Είναι τόσο τρελό. Είχαμε ένα συνεργείο 500 περίπου ατόμων και οι 250 από αυτούς πετούσαν μαζί, πηδώντας από αεροπλάνο σε αεροπλάνο για διαφορετικές χώρες. Και σε κάθε χώρα υπάρχει σκηνή σε κάποιο τεράστιο set-piece, που σε μια κανονική ταινία θα ήταν η κλιμάκωσή της. Σε καθεμία από τις χώρες».
John David Washington (μιλώντας για ένα stunt του σε ένα πλοίο): «Ήμουν κατατρομαγμένος, αλλά όταν ο Christopher Nolan φώναξε ‘Action!’ έπρεπε να το ξεφορτωθώ όλο αυτό και να το κάνω να φαίνεται κουλ. Ήταν πάνω σε πλοίο, ρε φίλε! Δεν ξέρω πώς να πλοηγώ ένα πλοίο! Αλλά έπρεπε να παραστήσω σαν να το ξέρω».
Τι λέει ο Nolan για το ‘Tenet’
«Ξεκινάμε από την οπτική κατασκοπευτικής ταινίας, αλλά κάνουμε πολλά ακόμη», αποκάλυψε ο δημιουργός στο Entertainment Weekly. «Διασταυρώνουμε αρκετά διαφορετικά είδη [κινηματογράφου], ελπίζω με συναρπαστικό και φρέσκο τρόπο. Η [παραγωγός] Emma [Thomas] και εγώ έχουμε φτιάξει πολλές μεγάλες παραγωγές, αλλά αυτή είναι σίγουρα η μεγαλύτερη σε σχέση με το παγκόσμιο εύρος της. Κάναμε γυρίσματα σε επτά χώρες (Δανία, Εσθονία, Ινδία, Ιταλία, Νορβηγία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ηνωμένες Πολιτείες), παντού, με ένα τεράστιο καστ και γιγάντια set pieces. Δεν υπάρχει αμφιβολία, είναι η πιο φιλόδοξη ταινία που έχουμε κάνει».