ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Γιατί το ‘The Boys’ είναι η καλύτερη απεικόνιση του νεο-Ναζισμού στον υπερηρωικό κόσμο

Οι υπερηρωικές ιστορίες μάχονται εκδοχές των Ναζί εδώ και χρόνια. Τι έκανε πολύ καλύτερα και πολύ πιο τολμηρά το χιτ του Amazon;

Οι υπερήρωες ανέκαθεν πολεμούσαν τους Ναζί. Μέχρι το τέλος του 1941 ο Superman εκσφενδόνιζε έναν αλεξιπτωτιστή Ναζί από τον ουρανό στις σελίδες της DC, ενώ ο Captain America της Timely, τότε, Comics, ξεβίδωνε με μπουνιές το σαγόνι του Χίτλερ. Τα αμερικανικά κόμικ δεν είναι ξένα στην προπαγάνδα, και την εποχή του Β΄ Παγκοσμίου παρουσίαζαν τις Ηνωμένες Πολιτείες ως μια γη της επαγγελίας ενάντια στον ναζισμό όπου όσοι δούλευαν σκληρά μπορούσαν να πετύχουν αλλά και να φροντίζουν ταυτοχρόνως υπέρ των αδυνάτων. Η μάχη μεταξύ υπερηρώων και Ναζί έχει συνεχιστεί σταθερά έκτοτε επί των σελίδων αλλά και επί της οθόνης πια, μικρής και μεγάλης, εκεί που το spandex πλέον εξουσιάζει. Το ‘The Boys’ είναι η πιο πρόσφατη τέτοια απόπειρα και προς το παρόν τα καταφέρνει ακόμα καλύτερα από όσους προηγήθηκαν.

Πριν από το ‘The Boys’, η πιο ευθεία αναφορά που έχουμε δει ως τώρα και πιθανώς η κρυφά κορυφαία στιγμή του πρώτου ‘Avengers’, ήταν η απάντηση στο «Έχετε φτιαχτεί για να υποτάσσεστε όταν ο Loki είχε ζητήσει από το πλήθος να του υποκλιθεί επειδή δεν έμοιαζε με κανέναν άλλο άνδρα και άρα δικαιωματικά έπρεπε να τους κυβερνήσει, ένας ηλικιωμένος Γερμανός είχε ανασηκωθεί για να του πει πως «υπάρχουν πάντοτε άνδρες σαν κι εσένα». Το παρελθόν του δεν ξεκαθάρισε ποτέ. Ήταν επιζών του Ολοκαυτώματος; Ήταν πρώην Γερμανός στρατιώτης; Ήταν απλώς ένας Γερμανός πολίτης που είχε δει τη χώρα του να εγκληματεί; Η σκηνή ούτως ή άλλως λειτουργεί καλύτερα ανοιχτή σε ερμηνείες, αλλά δεν ήταν η μόνη με υπαινιγμούς για τον Ναζισμό.

Το “Hail Hydra!” θα υποκαθιστούσε το “Heil Hitler!”. Ο Ocean Master του ‘Aquaman’ θα μιλούσε για γενετική ανωτερότητα των Ατλαντιανών απέναντι όσων ζούμε στη στεριά. Ο Magneto των X-Men, παρότι είχε υπάρξει ο ίδιος θύμα των στρατοπέδων συγκέντρωσης, είχε ήδη περάσει δεκαετίες εντός και εκτός οθόνης υποστηρίζοντας την υπεροχή των μεταλλαγμένων. Οι υπερηρωικές ιστορίες όμως, τουλάχιστον στις κινηματογραφικές αναπαραστάσεις που παραπέμπουν στους Ναζί, είχαν αποφύγει ως τώρα την απευθείας σύνδεση με τον ρατσισμό του Ναζισμού. Οι supervillains τα βάζουν με την ανθρωπότητα στο σύνολό της. Δεν κάνουν διακρίσεις ως προς τη φυλή, την τάξη, τη σεξουαλικότητα ή τη σωματική μας αρτιμέλεια. Και δεν χρειάζεται να γίνει ευθύνη της φαντασίας να κάνει πάντοτε την αντιστοίχηση πολύ συγκεκριμένη, όταν όμως κάθε Big Bad που συνδέεται με υπεροχή και επίδοξες γενοκτονίες παρουσιάζεται τόσο ομοιόμορφα mainstream, το μήνυμα της αναλογίας που επιχειρείται καταλήγει αραιωμένο.

Το ‘The Boys’ έκανε την εξαίρεση.

Η είσοδος της Stormfront στους Seven είχε ξαφνιάσει αρχικά τους φαν των κόμικ. Ο χαρακτήρας του Garth Ennis ήταν άνδρας και μέλος της νεολαίας του Χίτλερ. Η Stormfront της Aya Cash παρουσιάστηκε ως το κουλ ελεύθερο πνεύμα που θα διακινδύνευε την ακέραιη εικόνα της Vought. Λίγα επεισόδια αργότερα όμως, η πλοκή πήρε την ιδανική στροφή. Η Stormfront ανήκε πράγματι στο Τρίτο Ράιχ, ήταν η πρώτη Supe που δημιουργήθηκε από τη Vought και τον Ναζί επιστήμονα και σύζυγό της Fredrick Vought, και αφού έχει παραμείνει ζωντανή όλα αυτά τα χρόνια χάρη στις δυνάμεις της, στοχεύει στην εξάπλωση των ιδεών της με τα νέα μέσα που της δίνονται στη σύγχρονη εποχή – τα social media.

Η Stormfront του ‘The Boys’ θέλει να διασπείρει το ίδιο ακριβώς κακό που διέσπειρε στα ‘30s και ‘40s – όπως αποδείχτηκε και στα ‘70s κάτω από διαφορετική ταυτότητα – το μίσος της όμως πρέπει να μεταδοθεί πιο ύπουλα αυτή τη φορά. Η δημοτικότητα που αποκτά μέσα από memes και άλλα εργαλεία που χρησιμοποιεί διαδικτυακά, είναι μία πανέξυπνη, εκλεπτυσμένη αντιστοιχία για τους τρόπους που αυτό το μίσος μπορεί να πακεταριστεί εκ νέου, να ωραιοποιηθεί και να ανακατευθυνθεί online, με στόχο την πόλωση και τη βία. Τον διαχρονικό του στόχο δηλαδή.

the boys stormfront

Σημαντικότερα ίσως από την επικαιρότητα των μεθόδων της, η Stormfront είναι η καλύτερη απεικόνιση των Ναζί στον υπερηρωικό κόσμο γιατί το μίσος της είναι συγκεκριμένο. Δολοφονεί έναν Ασιάτη Supe ενώ εξαπολύει ρατσιστικές βρισιές. Θέλει τον A-Train, το μαύρο μέλος των Seven, έξω από την ομάδα εξαιτίας του χρώματός του. Απηχεί στον Homelander γιατί διακρίνει πως έχει την ίδια μηδενική ανοχή σε ό,τι εκλαμβάνει ως απειλή στα ιδανικά που υποτίθεται εκπροσωπεί – τρομοκρατεί τη Maeve και αποκαλύπτει τη σεξουαλικότητά της στη δημόσια τηλεόραση χωρίς την έγκρισή της, και σκοτώνει έναν υποψήφιο Supe αντικαταστάτη του A-Train επειδή είναι τυφλός και άρα θα κάνει εκείνον, τον αρχηγό του, να μοιάζει αδύναμος.

Αντίθετα με άλλες προσπάθειες που αναφέραμε νωρίτερα – ή σε σχέση ακόμα και από shows όπως το ‘Hunters’, το ‘The Man in the High Castle ή και το ‘Watchmen’ που απεικόνισε την KKK αντί, ας πούμε, το Identity Evropa – το ‘The Boys’ διαπραγματεύεται και τις αιτίες που επιτρέπουν στη Stormfront να περάσει το μήνυμά της. Ως cool girl, αντικαθεστωτική περσόνα παραπληροφορεί, επιστρατεύει συναρπαστικές συνομωσίες, και εκμεταλλεύεται τον ξενοφοβικό πανικό για να προειδοποιήσει εναντίον των Supes που κατασκευάστηκαν εκτός Αμερικής. Εκείνοι είναι η απειλή και η σειρά αναγνωρίζει πως αυτή ακριβώς η ρητορική μπορεί να γίνει εξαιρετικά δημοφιλής.

Ο Loki ήθελε να εξουσιάσει τους πάντες. Η Stormfront είναι πιο επιλεκτική με τους στόχους της, γι’ αυτό και βρίσκει έδαφος ο ναζισμός της. Ο Red Skull μοιάζει με λείψανο εποχής που έχει περάσει. Η Stormfront μοιάζει με τον Trump που καλεί τα Proud Boys σε επιφυλακή.

Το ‘The Boys’ προβάλλεται από το Amazon Prime Video.