Vuk Valcic/SOPA Images/LightRocket via Getty Images/Ideal Image
EXPLAINED

Τι είναι η δυναμική τιμολόγηση που συνέβη στην προπώληση των εισιτηρίων των Oasis

Η ατελείωτη ουρά και ως εκ τούτου, η ατελείωτη υπομονή δεν ήταν τα μόνα που εξόργισαν τους εκατομμύρια fans ανά τον κόσμο. 

Δεκαεπτά συναυλίες τον Ιούλιο και τον Αύγουστο σε 5 χώρους -και σε 5 πόλεις-, σε 3 χώρες -Ηνωμένο Βασίλειο, Ουαλία και Ιρλανδία-, με 1,4 εκατομμύρια εισιτήρια να πωλούνται συνολικά την Παρασκευή (30/08) στη μίνι προπώληση για περιορισμένο αριθμό fans και το Σάββατο (31/08) στη γενική προπώληση. Οι Oasis επανενώνονται 15 χρόνια μετά τη διάλυσή τους και το Oasis Live ‘25 κάνει ήδη, ένα χρόνο πριν, χαμό. 

Εκατομμύρια ήταν εκείνοι που στήθηκαν σε μία ατελείωτη διαδικτυακή ουρά -ακόμα και σε ουρά για την ουρά- το πρωί του Σαββάτου ώστε να εξασφαλίσουν το εισιτήριό τους. Περίμεναν επί ώρες μπροστά από παγωμένες οθόνες ή δεν κατάφεραν ποτέ να μπουν στις ιστοσελίδες πώλησης (η βασική ήταν η Ticketmaster), με τις περισσότερες να κρασάρουν λόγω της υψηλής ζήτησης και της μαζικής εισροής κόσμου σε αυτές. 

Τα προβλήματα ωστόσο που αντιμετώπισαν δεν ήταν μόνο τεχνικής φύσεως – και έλλειψης υπομονής. Αφορούσαν και τις τιμές των εισιτηρίων, καθώς με άλλες ξεκίνησε η προπώληση και με άλλες κατέληξε. 

Τα εισιτήρια για τις συναυλίες στο Ηνωμένο Βασίλειο είχαν οριστεί στις 75 λίρες το οικονομικότερο (περί τα 89 ευρώ) και στις 150 λίρες περίπου (στα 178 ευρώ) στην αρένα. Τιμές που διαφοροποιήθηκαν όσο περνούσαν οι ώρες και οι ουρές μεγάλωναν. Ορισμένοι fans κατήγγειλαν ότι όταν έφτασαν τελικά μπροστά στην ουρά, μετά από πολλές ώρες αναμονής, διαπίστωσαν ότι στα βασικά εισιτήρια το κόστος είχε επανεκτιμηθεί εκτινάσσοντας το εισιτήριο της αρένας για παράδειγμα στις 355 λίρες, γύρω στα 421 ευρώ. 

Ο ένοχος για αυτή την αιφνίδια -ίσως, όχι και τόσο- ανατίμηση ακούει στο dynamic pricing. Πρόκειται για μία ολοένα και πιο κοινή επιχειρηματική στρατηγική, γνωστή στα ελληνικά ως δυναμική τιμολόγηση. Συνηθισμένη πρακτική σε πολλές βιομηχανίες, τελευταία και σε εκείνη της μουσικής και συγκεκριμένα, των lives.

Τι είναι η δυναμική τιμολόγηση;

Όπως προαναφέραμε είναι μία επιχειρηματική στρατηγική κατά την οποία γίνεται περιοδική προσαρμογή των τιμών των προϊόντων ή των υπηρεσιών που αυτή προσφέρει. Στόχος, ο προφανής: η μεγιστοποίηση των μακροπρόθεσμων κερδών της. Ένα ακόμα προφανές στοιχείο είναι ότι η συγκεκριμένη στρατηγική ευνοείται σε περιβάλλοντα όπου οι τιμές μπορούν να ρυθμιστούν εύκολα και συχνά, όπως του ηλεκτρονικού εμπορίου.

Ίσως, το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα να είναι αυτό των αεροπορικών εισιτηρίων, καθώς και της διαμονής σε ξενοδοχεία, που οι τιμές αυξομειώνονται ανάλογα με την περίοδο, την εποχή και τη ζήτηση. Ο πωλητής δηλαδή με απλά λόγια προσαρμόζει το τι χρεώνει ως απάντηση στη μεταβαλλόμενη ζήτηση. 

Επιστρέφουμε στα «προφανή» και στο ότι η δυναμική τιμολόγηση το μόνο που μπορεί να προκαλέσει στους πελάτες είναι σύγχυση και θυμό, να αναρωτιούνται γιατί στο καλό χρεώνονται υψηλότερη τιμή, από τη μια μέρα στην άλλη. 

Ποια η σχέση της με τη βιομηχανία των μουσικών lives και των περιοδειών;

Στις ΗΠΑ, η δυναμική τιμολόγηση είναι εδώ και πολύ καιρό η τυπική προσέγγιση αυτής της ανισορροπίας, με τις τιμές να αυξάνονται για τις συναυλίες με τη μεγαλύτερη ζήτηση. 

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, από την άλλη, η κατάσταση ήταν ανέκαθεν πιο συγκρατημένη, με τις τιμές των εισιτηρίων να διατηρούνται σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, έτσι ώστε η πρόσβαση να αφορά περισσότερο την τύχη, την αγάπη και την αφοσίωση στην εκάστοτε μπάντα ή στον εκάστοτε καλλιτέχνη παρά στο μέγεθος του πορτοφολιού των fans. Έλα όμως που τα τελευταία χρόνια η δυναμική τιμολόγηση γίνεται ολοένα και πιο κοινή σαν επιχειρηματική στρατηγική και ποιος μπορεί ή μάλλον, θέλει να πει όχι; 

Θα μπορούσαν οι καλλιτέχνες να σταματήσουν τη δυναμική τιμολόγηση;

Η απόφαση εναπόκειται τελικά στον καλλιτέχνη, τους μάνατζερ και σε εκείνους που προωθούν/διαφημίζουν τη δουλειά τους. Ωστόσο, η Ticketmaster ανήκει στο Live Nation, έναν παγκόσμιο μεγαθήριο προώθησης και έκδοσης εισιτηρίων που είναι η κυρίαρχη δύναμη στη ζωντανή μουσική στις περισσότερες μεγάλες οικονομίες του κόσμου, που ενθαρρύνει τη χρήση της δυναμικής τιμολόγησης.

Πηγές από τη μουσική βιομηχανία αναφέρουν στην Guardian ότι κατά καιρούς έχουν συμβουλεύσει τους καλλιτέχνες ότι η δυναμική τιμολόγηση λειτουργεί αποτρεπτικά για τους μεγάλους fans.

Υπάρχουν όμως κι άλλοι παράγοντες που βάζουν το λιθαράκι τους

Οι υπηρεσίες ροής μουσικής, όπως το Spotify, έχουν καταστρέψει την ικανότητα των καλλιτεχνών να κερδίζουν χρήματα από τις πωλήσεις των άλμπουμ τους και συνεπώς, οι περιοδείες έχουν γίνει η πιο σημαντική ροή εσόδων για τους καλλιτέχνες. Υπό αυτή την έννοια, σύμφωνα με τον Guardian, ένας θαυμαστής των Oasis που ακούει το “Don’t Look Back in Anger” χωρίς να πληρώσει για αυτό, είναι εν μέρει συνένοχος στην εντυπωσιακή προσαύξηση που μπορεί να χρεωθεί για να δει τους αδελφούς Gallagher να το ερμηνεύουν ζωντανά επί σκηνής.

Στο μεταξύ, με τη μεταπώληση των εισιτηρίων των Oasis, τι γίνεται;

Την Παρασκευή, λίγες ώρες μετά την έναρξη της μίνι προπώλησης για περιορισμένο αριθμό fans, εισιτήρια για τις συναυλίες στο Ηνωμένο Βασίλειο καταχωρήθηκαν σε ιστοσελίδες μεταπώλησης -βλέπε StubHub και Viagogo- για πάνω από 6.000 λίρες, δηλαδή 40 φορές την αξία του εισιτηρίου για την αρένα.

Οι Oasis από την πλευρά τους πάντως καλούν τον κόσμο να μη μεταπωλεί εισιτήρια σε υψηλότερες τιμές σε ιστότοπους που δεν συνδέονται με τον διοργανωτή τους και δήλωσαν ότι τα εισιτήρια αυτά θα ακυρωθούν. «Τα εισιτήρια που πωλούνται κατά παράβαση των όρων και προϋποθέσεων θα ακυρωθούν από τους διοργανωτές», ανέφεραν χαρακτηριστικά.