Facebook/Έρση Σωτηροπούλου
EXPLAINED

Τι πραγματικά συμβαίνει με την Έρση Σωτηροπούλου και το Νόμπελ Λογοτεχνίας

Το Νόμπελ Λογοτεχνίας δεν είναι όπως η Χρυσή Μπάλα για το ποδόσφαιρο, οπότε ας βάλουμε κάποια πράγματα στη θέση τους.

Η ερώτηση μεταξύ των βιβλιοφάγων τις τελευταίες δύο μέρες, είναι η εξής: Εσύ, έχεις διαβάσει Έρση Σωτηροπούλου; Στις περισσότερες ομάδες και σελίδες του Facebook, που έχουν στον πυρήνα τους το βιβλίο, η ερώτηση αυτή επαναλαμβάνεται, κρύβοντας κάτι το απολογητικό. Και είναι απόλυτα λογικό. Το πρώτο σκέλος, αυτό της περιέργειας, όχι των τύψεων που δεν έτυχε να πέσει στα χέρια μας κάποιο βιβλίο της. Βιβλία, άλλωστε, υπάρχουν – ευτυχώς – πολλά και το να δημιουργούνται κενά είναι επόμενο.

Το θέμα μας όμως είναι η Έρση Σωτηροπούλου, όχι τα κενά μας όσον αφορά τα βιβλία αν και, στην περίπτωση που τελικά βραβευτεί με το Νόμπελ Λογοτεχνίας, θα καλύψει ένα σημαντικό: Θα γίνει η πρώτη Ελληνίδα πεζογράφος που το καταφέρνει. Αυτό, όπως καταλαβαίνετε, θα είναι ιδιαίτερα τιμητικό τόσο για την ίδια όσο και για τη χώρα μας.

Το Νόμπελ Λογοτεχνίας, ωστόσο, δεν είναι όπως η Χρυσή Μπάλα για το ποδόσφαιρο, άσχετα αν τα άτομα που δεν ασχολούνται αρκετά με το χώρο του βιβλίου πιστεύουν το αντίθετο. Δεν υπάρχουν υποψήφιοι (θα περάσουμε σε αυτό), δεν γίνεται γνωστό ποιοι είναι αυτοί μήνες πριν τη βράβευσή τους και ο νικητής ή η νικήτρια δεν κερδίζει το βραβείο σύμφωνα με το πώς και αν έγραψε κάτι αξιοσημείωτο τον περασμένο χρόνο.

Τι πραγματικά συμβαίνει με την Έρση Σωτηροπούλου

Όλα ξεκίνησαν με μία ανάρτηση της ίδιας στο Facebook, όπως γίνεται συνήθως στις μέρες μας. Η συγκεκριμένη ανάρτηση έγινε στις 21 Σεπτεμβρίου, αλλά τα αντανακλαστικά μας ήταν τέτοια που η είδηση, η οποία δεν είναι και τόσο είδηση, εμφανίστηκε στο feed μας το τελευταίο διήμερο.

Η Έρση Σωτηροπούλου έχει γράψει μεταξύ άλλων τα βιβλία Η φάρσα, Τι μένει από τη νύχτα και Η τέχνη να μην αισθάνεσαι τίποτα και παρουσιάζεται ως ένα από φαβορί για «τη διαυγή εξερεύνηση της ανθρώπινης πολυπλοκότητας μέσα από μια πρωτοποριακή πεζογραφία που εξετάζει τα όρια μεταξύ του προσωπικού και του πολιτικού». Αυτό σύμφωνα με το World Literature Forum, όχι σύμφωνα με τη Σουηδική Ακαδημία.

Η δική της ανάρτηση είχε να κάνει με τις αποδόσεις μιας στοιχηματικής εταιρείας. Εκεί, η Έρση Σωτηροπούλου βρέθηκε να συναγωνίζεται και μάλιστα με αξιώσεις την Κινέζα Can Xue και τον Ιάπωνα Haruki Murakami. Επαναλαμβάνουμε: Μία στοιχηματική εταιρεία. Φυσικά δεν είναι μία, Ladbrokes και Oddspedia είναι κάποιες από αυτές. Στην τελευταία, για την ώρα, η Can Xue θεωρείται το μεγάλο φαβορί, με την Έρση Σωτηροπούλου να την ακολουθεί.


Όλα, λοιπόν, έχουν να κάνουν με τις στοιχηματικές εταιρείες και όχι με τους ανθρώπους της Σουηδικής Ακαδημίας. Το κρατάμε αυτό.

Οι «υποψήφιοι» της Σουηδικής Ακαδημίας

Δεν υπάρχουν υποψήφιοι, τουλάχιστον όχι όπως τους έχουμε στο μυαλό μας κι αυτό γιατί δεν γίνονται ποτέ γνωστοί στο ευρύ κοινό αν δεν περάσουν πενήντα ολόκληρα χρόνια.
Η διαδικασία υποβολής και αξιολόγησης των υποψηφιοτήτων είναι εμπιστευτική για τη διατήρηση της ακεραιότητας της διαδικασίας. Με αυτό τον τρόπο οι αποφάσεις λαμβάνονται βάσει των ακαδημαϊκών και επιστημονικών επιτευγμάτων των υποψηφίων και όχι λόγω εξωτερικών πιέσεων ή δημοσιότητας.

Οι επιτροπές των Νόμπελ δημοσιεύουν μερικές φορές γενικές πληροφορίες σχετικά με τον αριθμό των υποψηφιοτήτων που υποβλήθηκαν και τα κριτήρια αξιολόγησης, αλλά ποτέ τα ονόματα, πράγμα αναγκαίο για τη διασφάλιση της αντικειμενικότητας και της ακεραιότητας της διαδικασίας.

Στην επίσημη σελίδα της Σουηδικής Ακαδημίας διαβάζουμε: Οι υποψηφιότητες μπορούν να δημοσιοποιηθούν μόνο τουλάχιστον 50 χρόνια μετά την υποβολή της υποψηφιότητας – έτσι οι υποψηφιότητες για τα φετινά βραβεία Νόμπελ είναι ένα καλά φυλασσόμενο μυστικό.

Οποιεσδήποτε φήμες σχετικά με πρόσφατες υποψηφιότητες είτε είναι απλώς φήμες είτε κάποιος από τους προσκεκλημένους υποψηφίους έχει διαρρεύσει πληροφορίες. Δεδομένου ότι οι υποψηφιότητες κρατούνται μυστικές για τουλάχιστον 50 χρόνια, θα πρέπει να περιμένετε μέχρι τότε για να μάθετε.

Τώρα, αν βραβευτεί τελικά με το Νόμπελ Λογοτεχνίας η Έρση Σωτηροπούλου δεν μπορούμε να το γνωρίζουμε, ούτε και οι στοιχηματικές εταιρείες, οι οποίες κάνουν απλώς τη δουλειά τους. Η δική μας προσοχή – τουλάχιστον μέχρι τις 10 Οκτωβρίου και την απονομή – θα ήταν προτιμότερο να εστιάσει στο έργο της και όχι στα αχρείαστα, ειρωνικά σχόλια που γράφονται για εκείνη σε διάφορες γωνιές του διαδικτύου.

Exit mobile version