To αντρικό σινεμά της Κάθριν Μπίγκελοου
Λίγες μέρες πριν την έξοδο του “Zero Dark Thirty” ξεχωρίζουμε τα αγαπημένα μας από την φιλμογραφία της Οσκαρικής δημιουργού.
- 16 ΦΕΒ 2013
Δεν είναι κάθε μέρα που βλέπεις το σκηνοθέτη μερικών από τις αγαπημένες σου περιπέτειες καθώς μεγάλωνες, να αγγίζει την Οσκαρική αναγνώριση με αυτό που κάποτε έμοιαζε ως το υστερόγραφο μιας φανταστική (και φανταστικά υποτιμημένης) καριέρας.
Η Κάθριν Μπίγκελοου αυτό έκανε πριν μερικά χρόνια με το “Hurt Locker”, όταν έγινε η πρώτη γυναίκα στην ιστορία που βραβεύτηκε με Όσκαρ Σκηνοθεσίας. Το κατάφερε ύστερα από δεκαετίες στο κουρμπέτι, γυρίζοντας φανταστικές περιπέτειες διαφόρων genres, ταινίες που εύκολα θα μπορούσες να μπερδευτείς και να νομίσεις πως τις έχει γυρίσει άντρας (κοίτα μόνο πώς πέτυχε το bromance στο “Point Break”).
Δεν ήταν ποτέ σινεμά που κανείς θα μπέρδευε με αυτό που έχουμε στο μυαλό μας ως ‘καλλιτεχνικό’ ή ‘οσκαρικό’. Ήταν απλά ανέκαθεν γαμάτο. Ακριβώς το είδος των τρομερών περιπετειών που ποτέ κανείς δε θα βραβεύσει επειδή δεν μιλάνε για Ζητήματα ή δεν έχουν ξερωγώ άρρωστους ήρωες ή δεν διαδραματίζονται σε περασμένο αιώνα με ήρωες τίγκα στο μακιγιάζ και τα προσεγμένα κουστούμια.
(Έχει κάνει και τις “Μνήμες του Νερού” που δεν είναι περιπέτεια, αλλά είναι γαμάτο όπως και νά’χει.)
Τελοσπάντων, η Μπίγκελοου είχε τους πιστούς φαν που αρκούσε να έχει ένα τέτοιο καλτ σινεμά, και γι’αυτό όταν άρχισε να δημιουργείται ένα κίνημα υπέρ του “Hurt Locker” (μια ταινία που βρισκόταν στο ράφι για κανά χρόνο ύστερα από ένα πολυετές διάλειμμα της Μπίγκελοου, και έμοιαζε προορισμένη να καταλήξει σε κάποιο ράφι βιντεάδικου) βρήκε από παντού υποστηρικτές που υποστήριζαν τη διαδρομή της προς το πρώτο της Όσκαρ. Ανάμεσα στους υποστηρικτές ακόμα κι ο Τζέιμς Κάμερον, ο πρώην άντρας της, και μεγάλος της αντίπαλος εκείνη τη χρονιά στα Όσκαρ με το “Avatar”.
Φέτος επέστρεψε με το “Zero Dark Thirty”, χρονολογώντας την εύρεση και εκτέλεση του Μπιν Λάντεν, στην #1 ταινία σε κριτική αποδοχή της χρονιάς. Με αυτή την αφορμή, θυμηθήκαμε μερικές από τις αγαπημένες μας περιπέτειες της (πάλαι ποτέ) υποτιμημένης φιλμογραφίας της, και μαζί, τι είδους βραβεία κέρδιζε μέχρι να φτάσει στο Όσκαρ.
Near Dark
Έκανε το southern βαμπίρ από τα τέλη των ’80s, τι “True Blood” τώρα και σαχλαμάρες. Και δίχως τίποτα φλώρικο. Σκληρό, σκονισμένο, άγριο, τρελό.
Κέρδισε: Το Ασημένιο Κοράκι του Φεστιβάλ Φανταστικού των Βρυξελλών.
Blue Steel
Ρούκι μπατσίνα μπλέκει με μανιακό stalker που την εμπλέκει σε συναρπαστικό (για εμάς, για εκείνη μάλλον άβολο) παιχνίδι γάτας-ποντικιού. Φοβερό αστυνομικό θρίλερ.
Κέρδισε: Βραβεία ερμηνείας για την Τζέιμι Λι Κέρτις σε δύο τοπικά Φεστιβάλ, ένα στην Ιταλία κι ένα στο Κονιάκ (!) της Γαλλίας.
Point Break
Ένας μπάτσος αποκτά μυστική ταυτότητα για να εισχωρήσει σε συμμορία ληστών τραπέζης. Οι δύο πιο γαμάτοι χειρότεροι ηθοποιοί όλων των εποχών πρωταγωνιστούν στην κορυφαία bromance περιπέτεια. (Δες και το “Hot Fuzz” για περισσότερη σχετική bromance πώρωση επί του θέματος.) Ότι δεν έχει γυρίσει άντρας αυτή την ταινία παραμένει ένα από τα μεγάλα μυστήρια του κινηματογραφικού σύμπαντος. Όταν η Μπίγκελοου σήκωσε το Όσκαρ 17 χρόνια αργότερα, στο μυαλό μας ήταν για αυτή την ταινία.
Κέρδισε: ‘Πιο Ποθητός Άντρας’ για τον Κιάνου Ριβς στα βραβεία του MTV.
Strange Days
Σε ένα μέλλον που είναι το δικό μας παρελθόν, η Μπίγκελοου γυρίζει το πρώτο της sci-fi, για ένα μπάτσο που αποκαλύπτει μια μεγάλη συνωμοσία στους αποπνικτικούς δρόμους ενός BladeRunner-ικού Λος Άντζελες. Ίσως το καλύτερο σενάριο στο οποίο έχει εμπλακεί ο Κάμερον.
Κέρδισε: Saturn Award για Καλύτερη Ηθοποιό (Άντζελα Μπάσετ) και Σκηνοθέτη ταινίας Επιστημονικής Φαντασίας.
K-19: The Widowmaker
Μετά από μπάτσους, συμμορίες, βαμπίρ και το μέλλον τι άλλο μένει στη μεγάλη checklist της περιπέτειας; ΠΥΡΗΝΙΚΑ ΥΠΟΒΡΥΧΙΑ. Ναι, βεβαίως! Μια χαρά περάσαμε, αλλά ταυτόχρονα “Κ-19” πρέπει να είναι και η Λιγότερο Πιθανή Ταινία Σκηνοθέτη Που Κέρδισε Όσκαρ Με Την Αμέσως Επόμενή Του στην ιστορία.
Κέρδισε: Τη διάκριση της λιγότερο καλής ταινίας της Μπίγκελοου.
The Hurt Locker
Μια ομάδα πυροτεχνουργών εν μέσω πολέμου, όταν κάθε στιγμή, κάθε άνθρωπος, κάθε αντικείμενο, είναι εν δυνάμει φορέας θανάτου. Χωρίς ανάσα. Θεός Τζέρεμι Ρένερ.
Κέρδισε: Όλα τα Όσκαρ, “King of the World” και τα σχετικά.
Τώρα η Μπίγκελοου επιστρέφει στη μεγάλη οθόνη με το “Zero Dark Thirty”, ένα πολεμικό θρίλερ άκρως διαφορετικό από το προηγούμενό της, απομακρυσμένο πλέον (για μεγάλο μέρος της ταινίας) από το πεδίο της μάχης, μιλώντας για την εποχή της πληροφορίας και το υπαρξιακό κενό των κούφιων θριάμβων.
Μπορείς να δεις το “Zero Dark Thirty” σε avant-premiete μέσω του ΟΝΕΜΑΝ και να κερδίσεις το βιβλίο-ντοκουμέντο για την εξόντωση του Οσάμα μπιν Λάντεν.
Το “Zero Dark Thirty” βγαίνει στις αίθουσες την Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου.