Το Clash of Clans είναι ένα παιχνίδι. Και πολλά παραπάνω
Το app των εκατομμυρίων ξεκίνησε απλά ως ένα πολύ ευχάριστο παιχνίδι. Ε, απλά τώρα τα έχει πατήσει όλα κάτω.
- 10 ΣΕΠ 2013
Έπαιζα Clash of Clans πριν περίπου 9 μήνες. Κι είχα σκεφτεί και τότε να γράψω ένα θέμα για το παιχνίδι γιατί πραγματικά είχα κολλήσει. Δείχνοντάς το σε φίλους μου αισθάνθηκα λίγο χαζός. Ότι είναι κάτι που αρέσει μόνο σε εμένα, ότι δεν υπάρχουν άλλοι εκεί έξω στη χώρα που να παίζουν το συγκεκριμένο παιχνίδι. Προφανώς μιλούσα με τους λάθος ανθρώπους.
Το παιχνίδι το θυμήθηκα την προηγούμενη εβδομάδα, όταν συνάντησα έναν φίλο μου τον Γιάννη στην παραλία και εκεί που μιλάγαμε μου είπε να περιμένω λίγο να κάνει μία επίθεση. Κοιτάζοντας λίγο το κινητό του κατάλαβα ότι έπαιζε Clash. Μέσα σε λίγες ώρες είχα διαβάσει δεκάδες άρθρα για την επιτυχία αυτού του app. Και είχα συνειδητοποιήσει ότι δεν μιλάγαμε απλά για ένα παιχνίδι που είχα παίξει για μερικά φεγγάρια αλλά για ένα από τα πιο επιτυχημένα app στην ιστορία των games για κινητό.
Και να σκεφτείς ότι μιλάμε για ένα app το οποίο είναι μόνο για iOS συσκευές, αφήνοντας απέξω τη μισή αγορά, αυτή του Android. Μόλις πριν 2 εβδομάδες, η Supercell, η εταιρεία πίσω από το παιχνίδι, η οποία μέχρι τώρα έφτιαχνε apps μόνο για iOS λογισμικό, αποφάσισε να δοκιμάσει την τύχη της και στο Android, για να προσεγγίσει όπως λένε την Ασιατική αγορά. Όπως δήλωσε ο Ilkka Paananen, CEO της Supercell, “You can’t be global without being in Asia, and you can’t be big in Asia without being on Android. I guess that’s a long way of saying that we are very actively thinking about it”.
Σαν να άργησε λίγο, αν σκεφτείς ότι μιλάμε για μία εταιρεία της οποία η αξία εκτιμάται αυτή τη στιγμή στα 770 εκατομμύρια δολάρια. Αλλά ας τα πάρουμε ένα – ένα τα πράγματα από την αρχή.
Τι είναι το Clash of Clans;
Είναι ένα παιχνίδι στρατηγικής ας το πούμε στο οποίο έχεις ένα χωριό. Το οχυρώνεις, το εξοπλίζεις, το γεμίζεις με resources για να γίνεσαι ολοένα καλύτερος και δυνατότερος και από κει και πέρα προσπαθείς ολοένα να αυξάνεις την αξία σου. Επιτίθεσαι σε άλλα χωριά για να κερδίσεις τα δικά τους αποθέματα αλλά για να πάρεις και πολύτιμους για το παιχνίδι πόντους. Ναι, αυτό είναι, τόσο απλό, τόσο παιδικό αλλά τόσο υπέροχο.
Ένα φανταστικό παιχνίδι (κατ’ εμέ)
Το πόσο καλό ή κακό είναι ένα παιχνίδι, το κρίνω (κακώς) από το πόσο κολλάω εγώ με αυτό. Από το πόση ώρα της ημέρας μου καίει τον εγκέφαλο. Και το συγκεκριμένο τα κατάφερε αρκετά καλά. Ειδικά αν σκεφτείς ότι το διάλειμμα για τσιγάρο των υπολοίπων στην εταιρεία είχε γίνει για μένα διάλειμμα για επίθεση, για λίγους ακόμα πόντους. Και αυτό είναι το φανταστικό με αυτό το παιχνίδι. Ότι δεν θα σε απασχολήσει πολλή ώρα κάθε φορά που θα ασχοληθείς μαζί του. Κάθε φορά που θα μπεις online θα δεις τι ανανεώσεις έχουν τελειώσει, πόσα resources έχεις μαζέψει και μέσα σε 5 λεπτά θα έχεις κάνει τα απαραίτητα και θα έχεις κάνει και μία επίθεση. Το θέμα είναι πόσα 5λεπτα μέσα στη μέρα θέλεις να αφιερώσεις στο παιχνίδι.
Αυτό είναι που κάνει το παιχνίδι τρομερό. Ότι το κάψιμο δεν είναι συνεχόμενο. Ότι δεν προλαβαίνεις να το χαρείς τόσο πολύ κάθε φορά που παίζεις και θα πρέπει τουλάχιστον να περιμένεις να δημιουργηθεί ο νέος σου στρατός πριν εξαπολύσεις μια καινούρια επίθεση. Το παιχνίδι σε αναγκάζει να το περιμένεις. Σε αναγκάζει να το καψουρευτείς και να είσαι πάνω από το ρολόι μέχρι την επόμενη φορά που θα πατήσεις το εικονίδιο του app και θα ακούσεις την πομπώδη μουσική που σε καλωσορίζει στον κόσμο του Clash of Clans.
Ένα φανταστικό παιχνίδι (κατά τους δημιουργούς)
Έχουν και οι δημιουργοί μια καλή άποψη για το παιχνίδι τους. Όχι που δεν θα είχαν. Αλλά και τα 3 από τα 5 στοιχεία για τα οποία θεωρούν ότι είναι επιτυχημένο το παιχνίδι, με βρίσκουν απόλυτα σύμφωνο. Τα άλλα δύο που λένε είναι ψιλομπούρδες.
1. Ότι ενώνει τους hardcore και τους casual παίκτες. Πράγματι, με τον σχεδιασμό του που κρίνεται ίσως και λίγο παιδικός, καταφέρνει να πιάσει και τους πορωμένους που θα εκτιμήσουν βαθύτατα το gameplay αλλά και τους παίκτες που θέλουν απλά να χαζολογήσουν σε μία εφαρμογή. Γιατί μπορούν απλά να χαζολογήσουν για λίγο καιρό και να μην κολλήσουν αιώνια. Το ίδιο που έκαναν δηλαδή διάφοροι και με το Ikariam και με άλλα παρόμοια.
2. Ότι το παιχνίδι έχει ξεκάθαρο στόχο. Δεν προσπαθεί να είναι κάτι παραπάνω από ένα online multiplayer strategy παιχνίδι. Πολύ σημαντικό ότι από την πρώτη ημέρα μέχρι και σήμερα δεν έχει προσπαθήσει να αλλάξει τη φιλοσοφία και τη μορφή του.
3. Ότι δεν φορτώνει τον παίκτη με νέα πληροφορία. Υπάρχουν αρκετά updates στο παιχνίδι. Αρκετά για κάποια νέα items, κάποιους νέους χαρακτήρες και διάφορα τέτοια. Αλλά οι ανανεώσεις δεν είναι τόσο πολλές ώστε να αναστατώσουν τον παίκτη ή να αλλάξουν τα δεδομένα. Είναι πολύ συχνό το φαινόμενο σε παιχνίδια, ένας παίκτης να έχει χτίσει μία αυτοκρατορία, να έχει μοχθήσει φοβερά και με κάποια ανανέωση να του ανατρέπουν όλα τα δεδομένα. Αυτό δεν το θέλει κανένας παίκτης που είναι στην κορυφή του βουνού.
Μία τρομερά επιτυχημένη επιχείρηση
Για να φτάσουμε στο πιο ενδιαφέρον κομμάτι αυτής της ιστορίας που σίγουρα δεν αφορά τόσο πολύ τον παίκτη αλλά αποδεικνύει την επιτυχία αυτού του παιχνιδιού. Διαβάζοντας reports του τελευταίου χρόνου για τα έσοδα της Supercell από το Clash of Clans παρατηρείται το εξής. Τον Νοέμβριο του 2012 η εταιρεία έβγαζε ημερησίως (ναι, ημερησίως) 700 χιλιάδες δολάρια. Τον Φεβρουάριο του 2013 έβγαζε ημερησίως (ναι, ημερησίως) 1,3 εκατομμύρια δολάρια. Πλέον, τον Αύγουστο του 2013 η εταιρεία έχει έσοδα ημερησίως (ναι, ημερησίως) από το παιχνίδι γύρω στα 2.400.000 δολάρια.
Πώς βγάζει λεφτά αυτό το δωρεάν για να το κατεβάσεις και να το παίξεις app; Όσο ανεβαίνεις, χρειάζεσαι όλο και περισσότερα resources για να κάνεις ανανεώσεις, να ισχυροποιείσαι και να εξοπλίζεσαι. Ο σωστός τρόπος να μαζεύεις resources είναι να περιμένεις. Και να περιμένεις και να ξαναπεριμένεις μέχρι να μαζέψεις.
Αλλά σε τρώει. Θες να επιτεθείς, θες να παίξεις γρήγορα, δεν θες να περιμένεις. Αν δεν θες να περιμένεις, θα πληρώσεις. Λίγα, αλλά θα πληρώσεις. Σκέψου ότι αυτά τα “λίγα” που πληρώνει ο καθένας φέρνουν καθημερινά (άλλαξα τροπάριο) στην Supercell 2,4 εκατομμύρια δολάρια.
Ξέφυγα όμως λίγο. Γιατί θεώρησα πολύ σημαντικό να ξέρεις και το πόσο επιτυχημένο είναι αυτό το app. Πάνω από όλα όμως, πάνω από επιχείρηση πάνω από success story, είναι ένα παιχνίδι. Ένα παιχνίδι που θα το ευχαριστηθείς όσο λίγα.
Αν έχεις iPhone ή iPad κατέβασέ το από εδώ. Αν έχεις iPod Touch, εξήγησέ μας γιατί. Αν έχεις Android, απλά περίμενε μερικούς μήνες για να παίξεις κι εσύ.