Jonathan Browning/Netflix
NETFLIX

To Cunk on Earth είναι η ιστορία της ανθρωπότητας που αξίζουμε

Η Diane Morgan μέσα από την περσόνα της Philomena Cunk κάνει στους επιστήμονες τις ερωτήσεις που πάντα θέλαμε να κάνουμε.

Στα πρώτα χρόνια προβολής του Αδύναμου Κρίκου ένιωσα πως η (επαγγελματική) μου ζωή είχε αποκτήσει έναν σκοπό. Για πρώτη φορά είχα ένα όνειρο: να παρουσιάσω κάποτε αυτό το παιχνίδι.

Αν έχεις αισθανθεί ποτέ ότι έχεις γεννηθεί για μια δουλειά, καταλαβαίνεις τι εννοώ.

Δεν έχω ζηλέψει περισσότερο ποτέ κάποιον περισσότερο από τον Τάσο Τρύφωνος και δη στο επεισόδιο που ακολουθεί -και προβλήθηκε στην Κύπρο.

Δεν είμαι κακός άνθρωπος -δηλαδή, έχω κάνει πολλή σχετική δουλειά με τη θεραπεύτρια μου για να «σκοτώσω» το διαβολάκι που ‘χω μέσα μου. Παρ’ όλα αυτά, η by default λειτουργία μου -από όταν θυμάμαι τον εαυτό μου-, είναι η ειρωνεία.

Εξέλιξα την τέχνη στον βαθμό που κάποιες στιγμές μπερδεύομαι και η ίδια (δε θέλω να ειρωνευτώ, αλλά το κάνω), ενώ πολλοί εκνευρίζονται και με κατηγορούν πως τους εμπαίζω, όταν μιλώ ειλικρινώς (λέω ό,τι σκέφτομαι), χωρίς την παραμικρή δηκτική διάθεση. Η ζωή δεν τα έφερε έτσι όπως ήθελα (όχι ότι «σκοτώθηκα» να διεκδικώ τη θέση), συμβιβάστηκα και προχώρησα.

Και τώρα βλέπω στο Neflix αυτό.

Κανένας Αδύναμος Κρίκος. ΑΥΤΟ είναι που θέλω να κάνω στη ζωή μου (ακούει κανείς;).

Δηλαδή, να διαχειρίζομαι τα πιο ουσιαστικά πράγματα με τον πλέον απροσδόκητο τρόπο. Philomena Cunk, σε ψάχνω!

Τι κάνει μοναδικό το Cunk on Earth

Το ντοκιμαντέρ του BBC έχει για πρωταγωνίστρια την Philomena Cunk, την οποία δημιούργησε ο Charlie Booker -είναι αυτός που μας έδωσε το Black Mirror.

Η ηθοποιός Diane Morgan έδωσε σάρκα και οστά στη φιγούρα που όπως ταξιδεύει σε όλον τον κόσμο (ή για την ακρίβεια «όπου επιτρέπει το μπάτζετ και η Covid») και αναζητά τις πρώτες στιγμές της ανθρωπότητας, ρωτά -πάντα με ύφος και αναίδεια- αδιανόητα πράγματα τους καθηγητές διακεκριμένων πανεπιστημίων -γκουρού στο είδος τους.

Αν πατήσεις το mute, θα βάζεις στοίχημα πως πρόκειται για ντοκιμαντέρ. Αν ακούς τι λέει η Morgan, μπορεί να κλάψεις και από τα γέλια -εμένα μου έκοψε τον ύπνο. Οι επιστήμονες γενικά, παίζουν το παιχνίδι της.

Υπάρχουν βέβαια, και στιγμές που ζεις την αγωνία τους, όπως προσπαθούν να διαχειριστούν αυτό που ‘χει βγει από το στόμα της Morgan, η οποία γενικά δεν νιώθει και ζει για τις σιωπές που είναι ξεκάθαρα άβολες για τους συνομιλητές της. Συνήθως ανοίγει διάπλατα τα τεράστια μάτια της και φαίνεται να κρέμεται από τα χείλη τους, χωρίς να κουνιέται μυς στο πρόσωπο της, Χωρίς έστω να της ξεφύγει ένα χαμόγελο.

Δεν βγαίνει ποτέ από το ρόλο, όπως «καίει» όλα τα εγκεφαλικά κύτταρα ανθρώπων που έχουν αφιερώσει ένα σεβαστό μέρος της ζωής τους στη μελέτη γεγονότων που ενδιαφέρον την Philomena Cunk.

Θες παράδειγμα; «Ήταν ο Ιησούς ο πρώτος celebrity που έγινε θύμα της cancel culture;» Από το πρώτο επεισόδιο μπορείς να καταλάβεις ακριβώς, τι ακολουθεί. «Ήταν η ανακάλυψη της γραφής μια σημαντική εξέλιξη ή κάτι ξαφνικό, με σύντομη επιτυχία όπως η rap metal;».

Ο επιστήμονας της απαντά «μόλις κάποιος σκέφτηκε τη γραφή και την έκανε πράξη, έγινε ασταμάτητη» με την Cunk να σχολιάζει «οπότε ήταν κάτι πολύ πιο μεγάλο από τη rap metal;». «Ναι, πολύ μεγαλύτερο» λέει ο καθηγητής, πριν ακούσει «και από την acid jazz;».

Αργότερα σχολιάζει «είναι απίστευτο ότι ενώ ανακαλύφθηκε πριν χιλιάδες χρόνια, η γραφή υπάρχει μέχρι σήμερα. Κάτω από βίντεο που βλέπουμε online. Εκεί θα βρείτε και ένα άλλο είδος γραφής που ανακάλυψε ο άνθρωπος: τα emoji. Τα ανακάλυψαν οι αρχαίοι Αιγύπτιο, οι οποίοι τα αποκαλούσαν ιερογλυφικά».

Χαρακτηρίζει τις Πυραμίδες ως εκ των πιο αναγνωρισμένων «και μυτερών» κτιρίων της ιστορίας. «Όπως τις κοιτάμε σήμερα, είναι αδύνατο να μη σκεφτούμε πως βασικά είναι μεγάλα τρίγωνα με ένα τύπου τετράγωνο πισινό».

Σχολιάζει -σχεδόν φυσικά- σε καθηγήτρια Αιγυπτιολογίας του University of Manchester πως «υποθέτω ότι το σχήμα τους εξυπηρετούσε, γιατί όταν έβρεχε δεν κρατούσε το νερό», πριν την αποτελειώσει με το «οι Αιγύπτιοι έχτισαν τις πυραμίδες από πάνω προς τα κάτω ή από κάτω προς τα πάνω».

Ακολουθεί το κεφάλαιο της ελληνικής τραγωδίας, που δε θέλω να στο πω. Πρέπει να το δεις. Όπως λέει όσα έδωσαν οι πρόγονοι μας στον κόσμο, αναφέρει και τους Ολυμπιακούς Αγώνες «έναν τύπο θεάτρου, για ηλίθιους ανθρώπους». Στο πέρασμα της στην Κίνα, αποκαλεί τον Qin Shi Huang «τον πρώτο χαρακτήρα καρτούν που έφτιαξε τη δική του αυτοκρατορία και έχτισε το Σινικό Τείχος».

Λέει πως οι Ρωμαίοι δημιούργησαν ή τελειοποίησαν διάφορα. Ζητά από καθηγητή αρχαιολογίας και κλασικών τεχνών του University of Cambridge να βάλει πράγματα που λέει σε λίστες. Ξεκινάει με την υποδαπέδια θέρμανση, συνεχίζει με απτά -λογικά- πράγματα και κάποια στιγμή πετάει το «λεύκανση πρωκτού».

Γιατί; Τι λέμε τόση ώρα: ΓΙΑΤΙ ΜΠΟΡΕΙ.

Η εξερεύνηση του ανθρώπινου πολιτισμού, τις πρώτες στιγμές της δημιουργίας του, έχει παρουσιαστεί άπειρες φορές. Και σπάνια της δώσαμε την προσοχή που της άξιζε.

Η Philomena Cunk κλέβει αυτήν την προσοχή, με όσα διάβασες έως τώρα και πάρα πολλά περισσότερα.

Θα σκάσω αν δε σου πω τι ρώτησε καθηγητή της Αναγέννησης στο University of Oxford: «Ποιο γεγονός ήταν πιο σημαντικό πολιτισμικά: η Αναγέννηση ή το Single Ladies της Beyoncé;».

Ο Μartin Kemp (ο καθηγητής που λέγαμε) κάνει μια παύση (ακούς το «τσαφ, τσαφ» των εγκεφαλικών του κυττάρων), πριν πει πως η Αναγέννηση προσπάθησε να αλλάξει την κουλτούρα στο σύνολο της, επιδίωξη που μάλλον δεν είχε η Beyoncé.

Κλάσματα δευτερολέπτων αργότερα, η 47χρονη Morgan επανέρχεται με το «οπότε τι έγινε; Η δουλειά λίγων straight λευκών ανδρών καταστρέφει τη δουλειά της Beyoncé;».

Σε έπεισα να πατήσεις το play;