Βάλαμε 5 social media στη σειρά από το χειρότερο στο καλύτερο
- 17 ΑΠΡ 2021
Ως οφείλει κανείς να κάνει σε κάθε ranking, αυτή είναι η ώρα για τα απαραίτητα disclaimer. Αφενός να τονίσουμε ότι δε χρειάζεται κανείς να φανατιστεί. Όλο αυτό δεν το παρουσιάζουμε ως αντικειμενική αλήθεια. Αφετέρου, διαλέξαμε 5 από τα πολλά ακόμα που υπάρχουν με όρους υποκειμενικούς. Θα μπορούσε να μπει και το YouTube αλλά δεν ξέρω κατά πόσο λειτουργεί ακριβώς ως κοινωνικό δίκτυο υπό τη στενή έννοια του όρου.
ΤikTok
Πλάνο με έναν Gen Z τύπο, τις πιτζάμες και το πάσο της κουζίνας του, αρχίζει να χορεύει ένα παγκόσμιο hit που μοιάζει με Drake αλλά δεν είναι.
Δεν το ήθελα να καταλήξω boomer από τα 30 μου. Αλήθεια σας το λέω. Δεν μπορώ όμως να μην το βάλω σε αυτό το ranking των social media, στην τελευταία θέση. Όπως γράφαμε και παλαιότερα εδώ, το TikTok έχει έναν τρόπο λειτουργίας που μοιάζει σχεδόν ακατανόητος. Οι ρυθμοί που παίρνεις πληροφορίες είναι ασύλληπτα γρήγοροι ενώ απουσιάζει απόλυτα (ή τέλος πάντων υπάρχει ελάχιστα) το γραπτό κείμενο. Αυτό το τελευταίο ειδικά είναι κάτι που εγώ το ψάχνω πολύ και ίσως είναι ο πρώτος και βασικότερος λόγος που δεν έχω ανοίξει και μάλλον δε θα ανοίξω ποτέ λογαριασμό εκεί.
Μπορώ να αναγνωρίσω ότι πάντα όταν βλέπεις ένα social medium απ’έξω σου φαίνεται πολύ χειρότερο από αυτό που πραγματικά είναι. Μπορώ να αναγνωρίσω επίσης ότι πέρα από διάφορα πραγματικά αχρείαστα βίντεο που έβλεπα στην αρχή, πλέον έχω βρεθεί να με πιάνει νευρικό γέλιο με άλλα που χρησιμοποίησαν ακριβώς τα ίδια εργαλεία.
Ένας ανώνυμος λογαριασμός απαντάει σε ένα hashtag σε έναν άλλον ανώνυμο λογαριασμό βρίζοντας την αγαπημένη του ομάδα, το κόμμα που υποστηρίζει ή τη μάνα που τον ανέθρεψε.
Mε το Twitter έχω μία περίεργη τοξική σχέση αγάπης. Το χρησιμοποιούσα πολύ μέχρι περίπου το 2013. Κάπου εκεί άρχισε να γίνεται μία απόβαση από bots, πληρωμένα προφίλ, εξοργισμένους ανθρώπους και φανατικούς. Το κλίμα άρχισε να γίνεται ολοένα και πιο τοξικό.
Σαφώς και υπάρχουν πολλά πλεονεκτήματα. Είναι ταχύτατο στη διάδοση πληροφοριών. Όταν κάτι σημαντικό συμβαίνει θα πρωτοεμφανιστεί στο Twitter και αργότερα στα ειδησεογραφικά. Από την άλλη, αν σου αρέσει να γράφεις και να διαβάζεις γνώμες, βρίσκεις εδώ την προσωπική σου Βίβλο. Γνώμες για οτιδήποτε. Από τον Τριαντάφυλλο μέχρι τον Χέγκελ. Αν δεν υπήρχε όλο αυτό το αδιανόητο κλίμα (από το οποίο είναι δύσκολο να προστατευτείς), τότε μάλλον θα ήταν και το καλύτερο.
Goodreads
Μία ανάλυση στα αγγλικά που σε αποτρέπει να αγοράσεις το βιβλίο των 1200 σελίδων στρυφνής λογοτεχνίας που είχες βάλει στο μάτι.
Το Goodreads είναι το social medium των βιβλιόφιλων. Δεν χρειάζεται πολλά-πολλά. Ουσιαστικά εδώ φτιάχνεις ένα αρχείο όλων των βιβλίων που διαβάζεις (ενημερώνεις αν θες και σε ποια ακριβώς σελίδα είσαι). Στη συνέχεια, όταν τελειώσεις την ανάγνωση μπορείς να το βαθμολογήσεις και να το προτείνεις στους φίλους σου και όχι μόνο. Το καλύτερο; Μπορείς να βρεις πολλές και πολύ καλογραμμένες κριτικές για τα βιβλία. Αν έκανε και ένα profiling που να σου προτείνει βιβλία με άλλα τα οποία ήδη έχεις βαθμολογήσει θα ήταν τέλειο.
Βρίσκεται σε αυτή τη θέση γιατί ομολογουμένως έχει πάρα πολύ περιορισμένες δυνατότητες. Ουσιαστικά η ύπαρξή του βασίζεται και λίγο στη φετιχοποίηση του βιβλίου. Να δείξεις δηλαδή ότι διαβάζεις και έναν De Lillo και δεν είσαι μόνο συνταγές, Survivor και Casa de Papel. «Γιατί όχι;»θα πω εγώ, αν και καταλαβαίνω απόλυτα και το «γιατί ναι;» που θα πει κάποιος που διαφωνεί μαζί μου.
Δύο άνθρωποι γύρω στα 30 κάθονται σε πραγματικά περίεργες στάσεις, λένε πόσο χαρούμενοι είναι και στη φωτογραφία τους έχουν προσθέσει τόσο πολλά χρώματα που χρειάζεσαι γυαλιά ηλίου για να μην τυφλωθείς.
Στα δυναμικά κοινά που λένε και στις τηλεθεάσεις, το Instagram φαντάζει ως απόλυτος κυρίαρχος πάνω σε όλα τα άλλα social media. Άνθρωποι καταφέρνουν να στήσουν καριέρες ως influencer που βασίζουν τη δύναμή τους σε followers και δικτυώσεις. Άλλοι γίνονται haters και αρνούνται να αναγνωρίσουν την επαγγελματική υπόσταση του influencer. Το τελευταίο δεν το καταλαβαίνω ακριβώς. Προφανώς και είναι μία δουλειά όπως πολλές ακόμα. Απλά γίνεται με νέα μέσα.
Όπως και να έχει πάντως, το Instagram έχει κάτι εντυπωσιακό. Μπορεί να σου προσφέρει μέσα σε έναν θεωρητικά περιορισμένο ορίζοντα δυνατοτήτων εκατομμύρια τρόπους να γίνεις δημιουργικός. Τελευταία, μάλιστα, αρχίζουν να εμφανίζονται και νέοι τρόποι που βάζουν κείμενο μέσα σε εικόνα.
Πραγματικά οτιδήποτε άνω των 20. Από γοητευτικές φώτο προφίλ, τεράστια στάτους, καφεδάκια με ευχές για καλό Πάσχα και άρθρα 8000 λέξεων για τον Pynchon.
Δεν είναι και η καλύτερη περίοδος για να βάλεις το Facebook σε αυτή τη θέση με όλα τα φαινόμενα λογοκρισίας, παραβίασης προσωπικών δεδομένων και αθέμιτου ανταγωνισμού. Ας κρίνουμε όμως το έργο πέρα από τον δημιουργό. Στο Facebook βρίσκεις το medium που μπορείς να κάνεις οτιδήποτε. Ο τρόπος που λειτουργεί ο αλγόριθμός του σου πετάει κατά βάση ανθρώπους που είναι σαν εσένα, πράγμα που ναι μεν σου δημιουργεί μία στρεβλή εικόνα για την πραγματικότητα. Είναι όμως σαν το καναπέ με την κουβερτούλα σου που σε περιμένει μετά από μία δύσκολη μέρα.
Τον τελευταίο καιρό, το Facebook έχει βρει τον βηματοδότη του στις κλειστές ή ανοιχτές ομάδες που έχει που θυμίζουν λίγο κάτι από τα παλιά καλά φόρουμ. Εκτός αυτού βέβαια υπάρχει και το Messenger που μπορεί να μην είναι ούτε το πιο ασφαλές ούτε το καλύτερο τεχνικά αλλά σίγουρα είναι το πιο βολικό από όλα τα chat που συνδέονται με social media.