Βιβλιοφαγικό mashup v187: Τα βιβλία με το απογοητευτικότερο τέλος
Όλα τα λινκς, οι ειδήσεις, τα εξώφυλλα που χρειάζεται να ξέρεις αυτή τη βδομάδα από τον χώρο του βιβλίου.
- 28 ΟΚΤ 2020
Η Έκθεση Βιβλίου της Θεσσαλονίκης πάει digital, οι μέλισσες και οι λύκοι ενός πολύ σημαντικού βιβλίου, τα βιβλία με το πιο απογοητευτικό τέλος και οι νέες κυκλοφορίες σε Ελλάδα και Αμερική βρίσκονται ανάμεσα σε αυτά που θα διαβάσετε εδώ πιο κάτω, σε ένα ακόμη γεμάτο Βιβλιοφαγικό mashup για όλους τους αναγνώστες!
ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΜΕ ΤΟ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΤΙΚΟΤΕΡΟ ΤΕΛΟΣ
Πρόσφατα η Washington Post παρουσίασε μια έρευνα που σάρωσε τις κριτικές των αναγνωστών στο Goodreads για να ανακαλύψει τα βιβλία με το πιο απογοητευτικό τέλος. Παρότι η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε σίγουρα έχει αρκετά κενά, αποφάσισα να σας δείξω τη λίστα, κυρίως για να σας βάλω να σκεφτείτε τα βιβλία που απογοήτευσαν εσάς με το τέλος τους. Και πού ξέρετε, ίσως κάποιο από αυτά βρίσκεται και στην παρακάτω δωδεκάδα.
Πάμε, σε ανάποδη σειρά για να κρατήσουμε την αγωνία μέχρι το επικό νο1.
- ‘Breaking Dawn’ της Stephenie Meyer
- ‘Harry Potter and the Half-Blood Prince’ της J.K. Rowling
- ‘The Giver’ της Lois Lowry
- ‘Harry Potter and the Deathly Hallows’ της J.K. Rowling
- ‘Where the Red Fern Grows’ του Wilson Rawls
- ‘Dear John’ του Nicholas Sparks
- ‘Bridge to Terabithia’ της Katherine Paterson
- ‘Lord of the Flies’ του William Golding
- ‘The Sweet Far Thing’ της Libba Bray
- ‘Requiem’ της Lauren Oliver
- ‘Atonement’ του Ian McEwan
- ‘Romeo and Juliet’ του William Shakespeare
Σας είπα, έπος! Ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα του Σαίξπηρ έχει το πιο απογοητευτικό τέλος. Το περιμένατε εσείς αυτό; Γιατί εγώ σίγουρα όχι. Μην πούμε δε και για τον McEwan στο νούμερο δύο, κρίμα. Πάντως η διπλή παρουσία της Rowling στη λίστα είναι ένα από τα πιο δίκαια πράγματα που έχουν συμβεί τελευταία.
ΝΕΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΕΣ
Σχετική ηρεμία αυτή την εβδομάδα στις νέες μας κυκλοφορίες, αλλά μην ξεγελιέστε, ο Νοέμβριος θα είναι γεμάτος με φρέσκα βιβλία και, με την ώρα των Χριστουγεννιάτικων δώρων να πλησιάζει, θα χρειαστεί να προγραμματίσετε συχνές (όσο συχνές επιτρέπει η πανδημία τέλος πάντων) επισκέψεις στα βιβλιοπωλεία.
Σήμερα ξεκινάμε όμως με τις Εκδόσεις Bell, εκεί όπου ξεχωρίζει ο καινούριος Alex North με το μυθιστόρημα ‘Οι σκιές’ (‘The Shadows’, 2020), σε μετάφραση Βεατρίκης Κάντζολα-Σαμπατάκου, όπου ο Πολ Άνταμς γνώριζε στην εφηβεία του τον Τσάρλι Κράμπτρι, το παιδί που διέπραξε έναν φρικτό φόνο και προσέλκυσε το ενδιαφέρον πολλών μιμητών. Εκείνη τη μέρα ο Κράμπτρι εξαφανίστηκε και τώρα, 25 χρόνια μετά, ο Πολ επιστρέφει κοντά στην ηλικιωμένη, ανοϊκή μητέρα του, που επιμένει πως κάτι υπάρχει στο σπίτι ενώ ο ίδιος νιώθει πως κάποιος τον ακολουθεί.
Διπλό χτύπημα από τις Εκδόσεις Διάπλαση αυτή την εβδομάδα, ξεκινώντας με το ‘Καντόρας: Οι γυναίκες που τραγουδούσαν’ (‘Cantoras’, 2019) της Carolina De Robertis, σε μετάφραση Τατιάνας Μπολάνη, ένα μυθιστόρημα που κέρδισε το Reading Women Award αλλά και μια υποψηφιότητα στο Kirkus Prize. Το βιβλίο μας μεταφέρει στην Ουρουγουάη, εκεί όπου παρακολουθούμε πέντε γυναίκες που ζουν κρυφά στο Κάβο Πολόνιο, ένα απομονωμένο ακρωτήριο, μακριά από το στρατιωτικό καθεστώς που απαγορεύει τις ομοφυλοφιλικές σχέσεις και καταπνίγει με βία κάθε αντίδραση, με το βιβλίο να παρακολουθεί τις δοκιμασίες τους σε μια περίοδο 35 ετών.
Από τη Διάπλαση και το ‘Κανένα βλέμμα’ (‘The Implacable Order of Things’, 2000) του José Luís Peixoto, σε μετάφραση Αθηνάς Ψυλλιά, το βιβλίο που έδωσε ώθηση στη συγγραφική καριέρα του Πορτογάλου συγγραφέα και του χάρισε το Prémio Literário José Saramago, βραβείο που απονέμεται κάθε δύο χρόνια στο καλύτερο μυθιστόρημα της πορτογαλικής γλώσσας. Το βιβλίο αφηγείται με τις φωνές δύο γενεών ανδρών και γυναικών, σκληραγωγημένων από την πείνα και τον μόχθο και οδηγούμενοι από μια μοίρα πέρα από τους ίδιους, με σκοπό να εκπληρώσουν τους ρόλους τους σε έναν αέναο κύκλο βίας, αντεκδίκησης και θανάτου.
Κλείσιμο με τις Εκδόσεις Διόπτρα και το ‘Είσαι το φως’ (‘Du er så lys’, 2016) του Tore Renberg, σε μετάφραση Δέσποινας Παπαγρηγοράκη, με πρωταγωνιστές τους Γιέργκεν και Βιμπέκε, που αφήνουν τον μικρότερο γιο τους σε μια εκδρομή με τους γείτονες, μια οικογένεια που πρόσφατα έχει μετακομίσει στη γειτονιά, με τον χαρισματικό Στάιναρ στην κορυφή της. Η Βιμπέκε όμως έχει ένα περίεργο συναίσθημα για τον Στάιναρ και μια επίσκεψη στο γειτονικό σπίτι θα επιβεβαιώσει τους φόβους της. Οι δυο τους θα πρέπει να φτάσουν στην καλύβα όπου βρίσκεται ο γιος τους πριν συμβούν τα χειρότερα.
ΕΚΤΟΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Τέσσερα βιβλία εντός και, για ισορροπία, τέσσερα βιβλία εκτός, με την Αμερική να ετοιμάζεται για έναν ακόμη δυνατό μήνα πριν τις γιορτές. Εμείς φυσικά θα είμαστε και πάλι εδώ για να δούμε όλους τους σημαντικούς τίτλους!
‘Memorial’ του Bryan Washington, όπου ο Benson και ο Mike είναι ζευγάρι εδώ και χρόνια αν και δε βρίσκονται και στα καλύτερά τους τελευταία, αλλά η μητέρα του Mike έρχεται στην Αμερική για να του ανακοινώσει πως ο πατέρας του πεθαίνει και ενώ εκείνος φεύγει για να τον επισκεφθεί στην Ιαπωνία, όπου θα ανακαλύψει μερικά οικογενειακά μυστικά, η μητέρα του γίνεται η νέα συγκάτοικος του Benson, με την απόσταση να θέτει μια νέα πρόκληση στη σχέση τους.
‘The Cold Millions’ του Jess Walter, ένα βιβλίο που μας γυρνά στην Αμερική των αρχών του 20ου αιώνα, εκεί που δύο νεαρά αδέλφια θα μπλεχτούν με τους αγώνες των συνδικάτων για καλύτερες συνθήκες εργασίας και θα ερωτευτούν μια τραγουδίστρια βαριετέ, ιδιοκτησία ενός πλούσιου ιδιοκτήτη μεταλλείων και μια ατρόμητη ακτιβίστρια και φεμινίστρια.
‘Plain Bad Heroines’ της Emily M. Danforth, όπου το 1902, σε ένα οικοτροφείο για κορίτσια, μια σειρά παράξενων θανάτων πυροδοτούν τις φήμες για μια κατάρα, ενώ εκατό χρόνια μετά ένα best seller βιβλίου τρόμου κάνει το θρύλο του σχολείου κομμάτι της ποπ κουλτούρας, όταν όμως το Χόλιγουντ φτάνει στο σφραγισμένο οικοτροφείο για τα γυρίσματα της ταινίας, τα πνεύματα του παρελθόντος ξεκινούν να ξυπνούν και πάλι.
‘To Hold Up the Sky’ του Cixin Liu, μια συλλογή 11 διηγημάτων του διάσημου Κινέζου συγγραφέα επιστημονικής φαντασίας, που γράφτηκαν από το 1999 μέχρι το 2017 και μεταφράζονται για πρώτη φορά στα αγγλικά.
ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Να ένα εξαιρετικό νέο: Η 17η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης θα διεξαχθεί τελικά online και θα μπορούμε να την παρακολουθήσουμε από όπου κι αν βρισκόμαστε.
Η φετινή διοργάνωση ήταν, όπως και για τη μεγάλη πλειοψηφία αντίστοιχων φεστιβάλ και εκθέσεων, αρκετά περιπετειώδης. Οι διοργανωτές ανακοίνωσαν στα μέσα Μαρτίου την αναβολή της, με νέες ημερομηνίες να ορίζονται άμεσα για τις 29 Οκτωβρίου με 1 Νοεμβρίου. Νεότερα στο ενδιάμεσο δεν υπήρχαν, αλλά με δεδομένη τη νέα έξαρση της πανδημίας εδώ και αρκετές εβδομάδες, όλοι γνωρίζαμε πως θα ήταν αδύνατο να διεξαχθεί στους χώρους της Helexpo η φετινή έκθεση. Την περασμένη Παρασκευή όμως το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού έκανε την έκπληξη ανακοινώνοντας την πραγματοποίηση της ψηφιακής Έκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης.
Η 17η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης θα διεξαχθεί από την Πέμπτη 19 μέχρι και την Κυριακή 29 Νοεμβρίου, με πρόγραμμα που θα εκπέμψει εξ ολοκλήρου από το ίντερνετ, μέσα από τα social media της διοργάνωσης αλλά και από το νέο website της που ετοιμάζεται αυτές τις μέρες. Το ημερήσιο πρόγραμμα θα περιλαμβάνει εκδηλώσεις διάρκειας μέχρι τη μία ώρα, για 8,5 ώρες τις καθημερινές και για 11,5 ώρες τα Σαββατοκύριακα, μέσα από τα ειδικά στούντιο που βρίσκονται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Το κεντρικό θέμα της έκθεσης είναι “Ο χρόνος στη λογοτεχνία, η λογοτεχνία στο χρόνο”, που μαντεύω πως έχει να κάνει με το χρόνο και τη λογοτεχνία, ενώ σημειώνω με ιδιαίτερο ενδιαφέρον το αφιέρωμα “Ο πλανήτης σε πανδημία και ο ιός της γραφής” για τα βιβλία που έχουν γραφτεί για τις επιδημίες, αλλά και τη δράση “Imagine all the people: Αφιέρωμα στην προσφυγική εμπειρία” για τη λογοτεχνία αλλά και τη ζωή των προσφύγων. George Pelecanos, Alaa Al Aswany, Javier Cercas, Pierre Assouline, Paul Mason, Niklas Natt och Dag, Πάνος Καρνέζης, Francesca Melandri είναι μερικά από τα ονόματα των καλεσμένων συγγραφέων που θα συμμετέχουν από το εξωτερικό στις εκδηλώσεις της έκθεσης. Τα καθιερωμένα τμήματα της έκθεσης, όπως το Φεστιβάλ Νέων Λογοτεχνών και η Παιδική Γωνιά θα είναι επίσης στη θέση τους όπως κάθε χρονιά.
Για τους μερακλήδες επαγγελματίες του βιβλίου η 17η διοργάνωση της έκθεσης θα ξεκινήσει όμως νωρίτερα, αφού από τις 9 Νοεμβρίου ξεκινά το ‘Let’s Talk’, μια συνάντηση Γερμανών και Ελλήνων του χώρου του βιβλίου κατά την οποία θα συζητηθούν οι σύγχρονες στρατηγικές έκδοσης, προώθησης και πώλησης βιβλίων, με τις συζητήσεις να επικεντρώνονται στις νέες τεχνολογίες (φυσικά και στα audiobooks για τα οποία μιλήσαμε την περασμένη Τετάρτη εδώ στο mashup), αλλά και στη μετάφραση.
Εν αναμονή του προγράμματος των εκδηλώσεων, το γεγονός πως η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου δε θα χάσει τη χρονιά είναι εξαιρετικά σημαντικό και ο χώρος το χρειάζεται. Ο Νοέμβριος προβλέπεται εξαιρετικά δυνατός για τους φίλους του βιβλίου, όπου κι αν βρίσκονται στην Ελλάδα κι εμείς θα είμαστε φυσικά εκεί για να παρακολουθήσουμε μαζί τους.
ΜΕ ΤΙΣ ΜΕΛΙΣΣΕΣ
Την περασμένη Πέμπτη ολοκληρώθηκε η μακρά δίκη της Χρυσής Αυγής, με την καταδίκη των κατηγορουμένων για σύσταση και συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση. Αυτό που όλοι γνωρίζαμε εδώ και χρόνια, έγινε επίσημο από τη δικαιοσύνη και οδήγησε στη φυλάκιση της ηγεσίας και των μελών της ΧΑ.
Ας κάνουμε όμως λίγο rewind και ας περάσουμε μια βόλτα από το Εφετείο Αθηνών όπου εκδικαζόταν η υπόθεση. Είναι Παρασκευή 17 Ιανουαρίου 2020. Ο Θανάσης Καμπαγιάννης, συνήγορος για την πολιτική αγωγή των Αιγυπτίων αλιεργατών, αγορεύει αντικρούωντας λανθασμένους ισχυρισμούς της εισαγγελέα σχετικά με τις καταθέσεις των μαρτύρων αλλά και πως το δικαστήριο επιχειρεί την ποινικοποίηση του λόγου αρχηγού κοινοβουλευτικού κόμματος.
Η συγκλονιστική αγόρευση του Θανάση Καμπαγιάννη, κατά την οποία παρουσιάζει υποδειγματικά τα στοιχεία που αποδεικνύουν πέρα από κάθε αμφιβολία το ναζιστικό χαρακτήρα της οργάνωσης, τη στρατιωτική δομή της και το ρατσιστικό, εθνικιστικό και φανατικό υπόβαθρό της, μέχρι και τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα, θα γράψει ιστορία και θα βρεθεί στο επίκεντρο όλους τους μήνες που ακολούθησαν κατά την τελική φάση της δίκης.
Η φράση “Εσείς κ. Πρόεδρε, με ποιον είστε: Με τις μέλισσες ή με τους λύκους;” γίνεται άμεσα σύνθημα που ξεπερνά τα όρια του μάλλον μικρού πλήθους που παρακολουθούσε, μέσω κυρίως του Golden Dawn Watch, τη δίκη αυτά τα τελευταία 5 χρόνια. Και λιγότερο από ένα μήνα αργότερα, η αγόρευση του Καμπαγιάννη γίνεται βιβλίο.
Το ‘Με τις μέλισσες ή με τους λύκους’ κυκλοφορεί στα μέσα Φεβρουαρίου από τις Εκδόσεις Αντίποδες. Μέσα από τις 230 σελίδες του, τα λόγια του συνηγόρου πολιτικής αγωγής φτάνουν σε κάθε βιβλιοπωλείο της Ελλάδας αν και το χλιαρό, όπως είπαμε παραπάνω, ενδιαφέρον για τη δίκη εκείνον τον καιρό, αλλά και η επιδημία που κλείνει τα βιβλιοπωλεία μόλις λίγες εβδομάδες αργότερα, κρατούν τις πωλήσεις του βιβλίου σε χαμηλά επίπεδα.
Καθώς όμως η ημερομηνία του τέλους της δίκης πλησιάζει και το ενδιαφέρον του κόσμου αυξάνεται, το βιβλίο έγινε μέσα στις προηγούμενες εβδομάδες ένα αναπάντεχο χιτ. Ενώ η ανυπομονησία του προοδευτικού κόσμου της Ελλάδας για την καταδίκη των εγκληματιών της ΧΑ αυξανόταν, ένα από τα σημαντικότερα κείμενα στη σύγχρονη ιστορία της χώρας βρέθηκε στα χέρια πολλών αναγνωστών και έγινε ένα από τα αδιαφιλονίκητα must reads του 2020.
Ένα έργο όπως το ‘Με τις μέλισσες ή με τους λύκους’ σπάνια θα έφτανε να φωτογραφηθεί για τα social media, κάτι που συνέβη μαζικά τις ημέρες πριν και μετά την απόφαση του δικαστηρίου. Πράγμα που αποδεικνύει πως πέρα από ένα κείμενο που άγγιξε σημαντική μερίδα νεαρών αναγνωστών, το βιβλίο αναδείχθηκε και ως σύμβολο.
Και αυτό είναι ίσως το πιο ενδιαφέρον και ξεχωριστό στοιχείο της ύπαρξης αυτού του βιβλίου: Ως ένα σύμβολο μαχητικότητας και απέναντι σε όλα όσα πρέσβευε και πρεσβεύει η εγκληματική οργάνωση Χρυσή Αυγή, το ‘Με τις μέλισσες ή με τους λύκους’, ένα βιβλίο που δε γράφτηκε ως βιβλίο, είναι από τα (once in a lifetime) έργα που διαπερνούν τα στεγανά της αναγνωστικής κοινότητας και κουλτούρας, αποτελούν ως αντικείμενα μηνύματα ελπίδας και επανασυστήνουν μέσα από τα λόγια τους στον κόσμο των μελισσών το όπλο που ονομάζεται αλληλεγγύη.
Να σημειώσω, τέλος, πώς η αγόρευση του Θανάση Καμπαγιάννη δεν είναι η μόνη που γίνεται βιβλίο, αφού και εκείνη του συνηγόρου Κώστα Παπαδάκη έχει εκδοθεί με τον τίτλο ‘Το “άλλο άκρο” στο εδώλιο: Δικαιοσύνη ή ατιμωρησία ξανά’ από τις Εκδόσεις Τόπος, ενώ σε λίγες ημέρες θα κυκλοφορήσει και εκείνη της συνηγόρου Χρύσας Παπαδοπούλου με τον τίτλο ‘Όρθιος σε δημόσια θέα’ από τις Εκδόσεις Πόλις, συμπληρώνοντας τα ιστορικά ντοκουμέντα της δίκης.
AND NOW, THIS
Το βιβλιοπωλείο Strand της Νέας Υόρκης, ένα από τα ιστορικότερα και γνωστότερα ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία της Αμερικής, κινδυνεύει να κλείσει μετά από 93 χρόνια, αφού είδε τα έσοδά του να πέφτουν 70% σε σχέση με πέρυσι και ζητά τη βοήθεια των αναγνωστών του.
Η ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΣΤΟ #INSTAVIVLIO
Τις 90,000 φωτογραφίες ξεπέρασε το χάσταγκ #instavivlio, εκεί που μπορείτε να δείτε τι διαβάζουν οι Έλληνες αναγνώστες και να γιορτάσετε μαζί τους το Χάλογουιν μέσα από τις φωτογραφίες που επέλεξα αυτή την εβδομάδα.
RANDOM LINKS
Από πού προέρχονται οι αναγνωστικές λίστες και γιατί τις αγαπάμε, τα λογοτεχνικά βραβεία δεν υπολόγιζαν ποτέ τα κόμικς αλλά αυτό έχει αρχίσει να αλλάζει, πότε τα βαρετά κλασικά έργα έγιναν περιζήτητο υλικό για τους σύγχρονους σκηνοθέτες, η κλιματική λογοτεχνία δε μοιάζει πλέον με φαντασία, πώς τα μικρά βιβλιοπωλεία της Αμερικής αντιμετωπίζουν την πανδημία, τα βιβλία φαντασίας που έδωσαν νόημα σε μια ανούσια χρονιά, όταν τα βιβλιοπωλεία της γειτονιάς κλείνουν περισσότεροι άνθρωποι εγκαταλείπουν την ανάγνωση, εκτινάχθηκε ο δανεισμός ebooks από βιβλιοθήκες στη Βρετανία, με ποιους τρόπους δεν είναι πραγματική η ιστορία των βιβλίων εναλλακτικής ιστορίας, για την ανάκαμψη της λογοτεχνίας του τρόμου, οι αναγνώστες ή οι συγγραφείς δημιουργούν νόημα στη μυθοπλασία, οι χαμένες γυναίκες συγγραφείς ιστοριών με φαντάσματα επιστρέφουν, πώς η πρώτη μαύρη εκδότρια της Βρετανίας έφερε την επανάσταση στη λογοτεχνία, για τη λέσχη ανάγνωσης μαύρων γυναικών Sisters With Books, το πρόβλημα με τα βραβεία του Βρετανικού εκδοτικού κόσμου, οι queer χαρακτήρες δε χρειάζονται ρομάντζο για να αποδείξουν πως είναι queer, η υπόθεση εναντίον της εποικοδομητικής κριτικής, για το παγκόσμιο φαινόμενο της κινεζικής επιστημονικής φαντασίας, το ‘Dragonlance’ άλλαξε τον τρόπο που διαβάζουμε φαντασία, η λεσβιακή σύμπραξη που άλλαξε τη λογοτεχνία, για τη χυδαιολογία στη λογοτεχνία, η σύντομη ιστορία του πολιτικού δοκιμίου, που είναι η λογοτεχνία του Χονγκ Κονγκ όταν τη χρειαζόμαστε περισσότερο, όταν η ανάγνωση είναι πιο αγχωτική από αγχολυτική, οι υποψήφιοι για τα φετινά British Fantasy Awards, στο ‘Milkman’ της Anna Burns το φετινό International Dublin Literary Award, οι λόγοι για τους οποίους η ‘Carmilla’ είναι καλύτερη από τον ‘Dracula’, για τον Patrick Modiano και την τελειοποίηση της τέχνης της επανάληψης, για τους συγγραφείς που ασχολήθηκαν και με τη φωτογραφία, η ανθεκτική δύναμη και ο πλούτος της λογοτεχνικής ζωής του Κασμίρ, ο Edgar Allan Poe και η άνοδος της σύγχρονης πόλης.